Στα χρόνια της εφηβείας ήθελε από περιέργεια να μάθει πράγματα για τον ινδουισμό γι αυτό και ρωτούσε:
– Κάπου μπερδεύτηκα με τον Βράχμα και το Βράχμαν, δηλαδή δεν πολυκατάλαβα πως το εννοείς, όταν λες πως ο Βράχμα είναι η προσωποποίηση του απρόσωπου Βράχμαν. Αν ο Βράχμα είναι ένας θεός απ΄την ινδουιστική τριάδα και μάλιστα ο υπέρτατος και δημιουργός, τότε το Βράχμαν τι ακριβώς είναι; Και θα ήθελα να σε ρωτήσω επίσης, οι σημερινοί Ινδουιστές σε ποιους θεούς πιστεύουν;
– Στον ινδουισμό υπάρχει η πίστη σε μιαν άναρχη, αιώνια, άπειρη, υπερβατική και τα πάντα εμπεριέχουσα αρχή, η οποία περικλείοντας μέσα της το ον και το μη ον, είναι η μόνη πραγματικότητα, η έσχατη αιτία, αλλά και η αρχική δημιουργία και πηγή και τελικά ο σκοπός παντός υπαρκτού. Αυτή η υπέρτατη πραγματικότητα είναι το Βράχμαν, δηλαδή το Όλον, το Παν, απ΄το οποίο εκπορεύονται το σύμπαν και όλα τα όντα, οπότε κι αυτό το ίδιο μετουσιώνεται σε σύμπαν ή παίρνει την εμφάνιση του σύμπαντος. Κοντολογίς, το Βράχμαν βρίσκεται μέσα σε όλα τα πράγματα και είναι ο Εαυτός (Άτμαν) όλων των έμβιων όντων. Είναι εκείνο που δημιουργεί, συντηρεί, μετουσιώνει και απορροφά και πάλι το κάθε τι. Μολονότι αυτό το ίδιο είναι το ον, χωρίς ορισμένες ιδιότητες και αρετές (και επομένως απρόσωπο), είναι επίσης δυνατό να γίνει νοητό, ως προσωπικός υπέρτατος θεός, συνήθως, ως ένας από τους τρεις θεούς της ινδουιστικής τριάδας και να χαρακτηρίζεται από ύψιστες αρετές που τις αρμόζει λατρεία. Τέλος, ως ειδικές εκφάνσεις του Βράχμαν, φορείς και διδάσκαλοι των Βεδών, θεωρούνται οι βραχμάνοι, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ένα ιδεώδες πρότυπο ιερατικής καθαρότητας και κοινωνικής υπόληψης. Αυτό, το χαρακτηριστικό του ινδουισμού, χάνει διαρκώς τη σπουδαιότητά του στη σύγχρονη εποχή, κυρίως στη βόρεια Ινδία. Φθίνει διαρκώς η πίστη στην απαραβίαστη ιερότητα των Βραχμάνων, της τάξης αυτής των ευγενών που κάποτε την πνευματική τους υπεροχή την κληρονομούσαν.
– Ποταμός η ροή του λόγου σου και όσο αναλυτικότερα αναφέρεσαι στα του ινδουισμού, τόσο περισσότερο επιβεβαιώνεται η άποψη που τον θέλει ως μια πανανθρώπινη φιλοσοφική σκέψη, υψηλής και λαμπερής μορφής, η οποία επηρέασε τις φιλοσοφίες και τις θρησκείες σε όλο τον κόσμο. Άποψη, φυσικά που δεν τη δέχομαι, γιατί είμαι κολλημένος στην πρωτοπορία του αρχαίου ελληνικού πνεύματος.
– Για μένα, οι Ινδοί διαμόρφωσαν μια αξιόλογη και ευρύχωρη δεξαμενή σκέψης από την οποία άντλησαν όλοι οι λαοί του κόσμου και τροφοδοτήθηκαν όλοι οι πολιτισμοί της ανθρωπότητας.
Ηλίας Κ Μάρκου