To 2017 ήταν η τρίτη χρονιά που λειτούργησε το γραφείο του Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης του Δήμου Κοζάνης. Στη διάρκεια του έτους το γραφείο δέχθηκε καταγγελίες από τις οποίες οι περισσότερες επιλύθηκαν. Στην ετήσια έκθεση του έτους 2017 γίνεται αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο και τον τρόπο λειτουργίας του θεσμού παρουσιάζοντας κάποιες από τις υποθέσεις που χειρίστηκε ο Συμπαραστάτης από τον ανουάριο έ ς τον Δεκέμ ριο. Κάθε έτος η εργασία του συμπαραστάτη γίνεται κατόπιν μελέτης, με υπευθυνότητα και με πλήρη επίγν ση της σο αρότητας της θέσε ς και της ανάγκης τ ν δημοτών να επιλύσουν συμ ι αστικά τα προ λήματά τους. Ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι πολίτες απευθύνονται για θέματα εκτός τ ν αρμοδιοτήτ ν του Συμπαραστάτη και τους παρέχεται η σ στή κατεύθυνση προκειμένου να επιλυθεί το πρό λημά τους. Υπάρχουν περιπτώσεις όμ ς και που τα αιτήματα τ ν πολιτών κρίνονται α άσιμα και ο Συμπαραστάτης με την αιτιολογημένη απόρριψη του αιτήματος επιδιώκει να γίνει κατανοητός από τον δημότη ο λόγος που απορρίπτεται το αίτημά του και να αντιληφθεί, είτε ότι δεν υπάρχει κάποιο θέμα κακοδιοίκησης, είτε ότι η διαφορά είναι εκτός τ ν αρμοδιοτήτ ν του Δήμου. Είναι ιδιαιτέρ ς πολύ σημαντικό να καταλά ει ο δημότης τους λόγους για τους οποίους κρίθηκε το αίτημά του ς α άσιμο.
Οι σχετικές διαμεσολα ήσεις, καθώς και η ετήσια έ κθεση του Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του Δήμου http://www.cityofkozani.gov.gr/web/guest/symparastatis για κάθε ενδιαφερόμενο.
Μέσ της ηλεκτρονικής διεύθυνσης του Συμπαραστάτη symparastatis@kozanh.gr μπορεί ο κάθε δημότης να υπο άλλει ηλεκτρονικά την καταγγελία του και να επικοιν νήσει με τον Συμπαραστάτη.
Εκτός από το κύριο έργο της ενασχόλησης με τις αναφορές πολιτών, μέσα στο έτος 2017 ς ΣτΔΕ Δήμου Κοζάνης, ο Συμπαραστάτης μετείχε σε σημαντικές πρ το ουλίες.
Μέσα στις δραστηριότητες της προηγούμενης χρονιάς υπήρξε και η παρουσίαση του Νέου Ευρ παϊκού Κανονισμού 679/2016 σχετικά με την προστασία τ ν φυσικών προσώπ ν έναντι της επεξεργασίας τ ν δεδομέν ν προσ πικού χαρακτήρα ο οποίος ψηφίστηκε στις 27 Απριλίου 2016 και λαμ άνει εφαρμογής σ’ όλα τα κράτη μέλη της Ευρ παϊκής Έν σης από τις 25 Μαΐου 2018. Η ενασχόληση του Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης του Δήμου Κοζάνης με αυτό το θέμα έγινε κάτ από το πρίσμα τόσο της προστασίας τ ν προσ πικών δεδομέν ν τ ν δημοτών,
όσο και της εξασφάλισης της νόμιμης λειτουργίας τ ν επιχειρήσε ν που δραστηριοποιούνται στο Δήμο Κοζάνης, τ ν υπηρεσιών του Δήμου και τ ν νομικών του προσώπ ν στο θέμα της συλλογής, επεξεργασίας και διακίνησης τ ν προσ πικών δεδομέν ν που χειρίζεται. Είναι αναγκαίο να γίνει αντιληπτό ποιες επιχειρήσεις και ποιοί φορείς υποχρεούνται να προσαρμοστούν στις διατάξεις του νέου Κανονισμού και να καταγραφούν τα απαιτούμενα ήματα που πρέπει αυτές να ακολουθήσουν.
Στην παρουσίαση του Ευρ παϊκού Κανονισμού συμμετείχε ο Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης της Περιφέρειας Αττικής, Βασίλης Σ τηρόπουλος, δικηγόρος και συγγραφέας του ι λίου «Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομέν ν» εκδόσεις ΣΑΚΚΟΥΛΑΣ Α.Ε.. Στόχος της εκδήλ σης ήταν να ενημερ θούν οι δημότες, οι επιχειρήσεις της περιοχής, οι Υπηρεσίες και τα Νομικά Πρόσ πα Δημοσίου Δικαίου του Δήμου Κοζάνης για το νέο Κανονισμό, τις υποχρεώσεις που αυτός επι άλλει και τα δικαιώματα τ ν πολιτών κατά το χειρισμό τ ν προσ πικών δεδομέν ν από τις Υπηρεσίες και τις Επιχειρήσεις αυτές. Ο Συμπαραστάτης του Δημότη, Τσιομπάνου Αικατερίνη, παρουσίασε το νέο Κανονισμό και τις καινοτομίες που φέρει αυτός σε σχέση με το παλαιό καθεστώς της προστασίας τ ν προσ πικών δεδομέν ν. Ο Συμπαραστάτης του Πολίτη, κ. Βασίλης Σ τηρόπουλος, παρουσίασε το νέο θεσμό του Υπεύθυνου Προστασίας Δεδομέν ν. Στην συνέχεια απάντησαν σε σχετικά ερ τήματα.
Ανάμεσα στις δραστηριότητες ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου Κοζάνης συμμετείχε στο Συνέδριο «Athens Conference on European Energy Law», το oποίο συνδιοργανώθηκε από το Ελληνικό νστιτούτο Ενεργειακής Ρύθμισης και το Florence School of Regulation και έλα ε χώρα στις 29 Σεπτεμ ρίου 2017 στην αίθουσα συνεδριάσε ν του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. Ήταν αφιερ μένο στα μείζονα νομικά και πολιτικά διακυ εύματα του δικαίου και της πολιτικής της ενέργειας στην Ευρ παϊκή Έν ση. Τα κύρια θέματα της συνάντησης ήταν : οι γε πολιτικές συνέπειες και οι προοπτικές της εδαφικής συνεργασίας στην εκμετάλλευση του υδρογονάνθρακα στην Ανατολική περιοχή της Μεσογείου, ο ρόλος της Ευρ παϊκής Έν σης στον διεθνή αγ γό φυσικού αερίου, το εμπόριο του υδρογονάνθρακα στην Ευρ παϊκή Έν ση, ο σχεδιασμός του εμπορίου της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρ παϊκή Έν ση και η εφαρμογή του δίκαιου του ανταγ νισμού στην παροχή ενέργειας. Η συμμετοχή του στο Συνέδριο κρίθηκε αναγκαία λόγ της μετά ασης της ευρύτερης περιοχής της Κοζάνης στη μεταλιγνιτική περίοδο και στη αντιμετώπιση τ ν προ λημάτ ν που προκύπτουν από τη μετά αση αυτή.
Στις 16-3-2017 ο Συμπαραστάτης παρα ρέθηκε σε συνάντηση ς μέλος του Δικτύου Συμπαραστατών με την Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κ. Όλγα Γερο ασίλη, στην οποία ασικό αντικείμενο ήταν οι προτάσεις του Δικτύου σχετικά με τις αναγκαίες τροποποιήσεις του νομικού πλαισίου του θεσμού προκειμένου να καταστεί πιο αποτελεσματικός.
Τέλος, ο απολογισμός ολοκληρώνεται με τους στόχους για το έτος 2018 και αφορούν την ενίσχυση του θεσμού μέσα από τις συλλογικές δραστηριότητες του Δικτύου Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών, στο οποίο ο Συμπαραστάτης του Δήμου Κοζάνης κατέχει την ιδιαίτερη τιμητική θέση του Προέδρου του Πειθαρχικού Συμ ουλίου.
Ο ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
ΤΣΙΟΜΠΑΝΟΥ Μ. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΓΡΑΦΕΙΟΥ
Ο χώρος της εργασίας του Συμπαραστάτη παραμένει ο ίδιος, ένα γραφείο εντός του Δημαρχείου κοντά στις περισσότερες Υπηρεσίες του Δήμου προκειμένου να υπάρχει απευθείας πρόσ αση σε αυτές και να διευκολύνεται η επικοιν νία με τους υπαλλήλους. Ορίστηκαν ς ώρες καταγραφής τ ν υποθέσε ν από τις 8:30 έ ς τις 11:30 από τη Δευτέρα μέχρι την Πέμπτη. Η Παρασκευή ορίστηκε ς ημέρα επισκέψε ν και δια ουλεύσε ν. Παρόλα αυτά ο Συμπαραστάτης ρίσκεται πάντα στην Υπηρεσία του δημότη όλες τις ώρες τις ημέρας. Αυτό ουλος οηθός του στέκεται η κ. Ζήσια Παρασκευά, εργαζόμενη του Δήμου Κοζάνης, που προμηθεύει με πληροφορίες τους δημότες στην περίπτ ση που απουσιάζει από το γραφείο.
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, στον οποίο μπορεί να προσφύγει κάθε άμεσα θιγόμενος δημότης ή επιχείρηση για κακοδιοίκηση, εισάγεται στη διοικητική διάρθρ ση της τοπικής αυτοδιοίκησης με το Πρόγραμμα «Καλλικράτης» (Ν. 3852/2010). Υπήρξαν όμ ς προγενέστερα ψηφίσματα από όργανα του Συμ ουλίου της Ευρώπης για την ίδρυση και λειτουργία τοπικών και περιφερειακών διαμεσολα ητών.
Η λειτουργία του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης διέπεται από τις διατάξεις του «Καλλικράτη» και από τις κατευθυντήριες γραμμές του Συμ ουλίου της Ευρώπης.
Οι διατάξεις του Προγράμματος «Καλλικράτης» (Ν. 3852/2010)
Το άρθρο 77 του Ν. 3852/2010 γν στού και ς “Καλλικράτη” θεσπίζει το θεσμό του Συμπαραστάτη του Δημότη κα της Επιχείρησης περιγράφοντας τη διαδικασία της εκλογής του, τη διαδικασία της ανάκλησης του καθώς και τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητές του. Σύμφ να με αυτό ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου, δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμεν ν πολιτών και επιχειρήσε ν για κακοδιοίκηση τ ν υπηρεσιών του δήμου, τ ν νομικών του προσώπ ν και τ ν επιχειρήσε ν του και διαμεσολα εί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προ λήματα, ενώ είναι υποχρε μένος να απαντά εγγράφ ς. Ημε αριθμό 27230/7.6.2011 Εγκύκλιος του Υπουργείου Εσ τερικών, Αποκέντρ σης και Ηλεκτρονικής Διακυ έρνησης διευκρινίζει ότι «ο Συμπαραστάτης διεκπεραιώνει τις ενώπιον του υποθέσεις είτε εγγράφ ς (με αλληλογραφία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου ή της περιφέρειας), είτε προφορικώς, ενημερώνοντας και στις δύο περιπτώσεις τον ενδιαφερόμενο. Οι ενέργειες αυτές λαμ άνουν χώρα εντός του ραρίου λειτουργίας τ ν υπηρεσιών αυτών.»
Μία εκ τ ν υποχρεώσε ν του Συμπαραστάτη είναι η σύνταξη της ετήσιας έκθεσης που επι άλλεται από την παράγραφο 5 του αν τέρ άρθρου. Η παρουσίαση της γίνεται από τον ίδιο σε ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού συμ ουλίου, όπ ς ορίζει το άρθρο 217 του Κώδικα
Δήμ ν και Κοινοτήτ ν. Στην ίδια παράγραφο ορίζεται ότι μία εκ τ ν αρμοδιοτήτ ν του είναι η διατύπ ση προτάσε ν ελτί σης της δημοτικής διοίκησης και τ ν σχέσεών της με το κοινό τόσο στο πλαίσιο της Ετήσιας Έκθεσης, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προ λημάτ ν. Όταν συμ αίνει αυτό η εδική πρόταση υπο άλλεται στον Δήμαρχο και κοινοποιείται στο Δημοτικό Συμ ούλιο και στον Γενικό Γραμματέα του Δήμου.
Περαιτέρ στην παράγραφο 6 του ίδιου άρθρου περιγράφεται η καταστατική θέση του Συμπαραστάτη. Το δε άρθρο 14 περιλαμ άνει τα κ λύματα και ασυμ ί αστα που ισχύουν για το πρόσ πο του Συμπαραστάτη. Ειδικότερα τα άρθρα αναφέρουν :
ΑΡΘΡΟ 77
1. Στους δήμους άν τ ν είκοσι χιλιάδ ν (20.000) κατοίκ ν, με απόφαση του δημοτικού συμ ουλίου, επιλέγεται, κατόπιν προκηρύξε ς που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου, πρόσ πο εγν σμένου κύρους και εμπειρίας, ς συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης. Υποψηφιότητες υπο άλλονται με δήλ ση που κατατίθεται στο προεδρείο του δημοτικού συμ ουλίου κατά την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης δεν μπορεί να επιλεγεί αιρετός δήμου, περιφέρειας ή ουλευτής. Ως προς το αξί μα του συμπαραστάτη του δημότη ισχύουν τα κ λύματα και τα ασυμ ί αστα που προ λέπονται στο άρθρο 14 του παρόντος. Η θητεία του συμπαραστάτη ακολουθεί τη θητεία τ ν δημοτικών αρχών.
2. Η διαδικασία για την επιλογή του συμπαραστάτη γίνεται εντός έξι (6) μηνών από την εγκατάσταση τ ν αρχών. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης επιλέγεται με απόφαση η οποία λαμ άνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία τ ν δύο τρίτ ν (2/3) του συνόλου τ ν μελών του δημοτικού συμ ουλίου. Αν δεν επιτευχθεί η επιλογή, η ψηφοφορία επαναλαμ άνεται κατά την ίδια ή μεταγενέστερη συνεδρίαση με την ίδια πλειοψηφία. Είναι επιτρεπτή με την ίδια πλειοψηφία και την αυτή διαδικασία, η ανάκληση του συμπαραστάτη για πλημμελή εκτέλεση τ ν καθηκόντ ν του, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμ ουλίου.
3. Ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου, δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμεν ν πολιτών και επιχειρήσε ν για κακοδιοίκηση τ ν υπηρεσιών του δήμου, τ ν νομικών του προσώπ ν και τ ν επιχειρήσεών του και διαμεσολα εί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προ λήματα, ενώ είναι υποχρε μένος να απαντά εγγράφ ς ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους.
4. Η υπο ολή καταγγελίας ή αναφοράς στο συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ς ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλ ν ελεγκτικών οργάν ν και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.
5. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού συμ ουλίου για τον απολογισμό της δημοτικής αρχής κατά τις διατάξεις του άρθρου 217 του Κ.Δ.Κ., εντός τριάντα (30) ημερών από την υπο ολή της. Ο συμπαραστάτης μπορεί επίσης να προ αίνει στη διατύπ ση προτάσε ν ελτί σης της δημοτικής διοίκησης και τ ν σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσής του, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προ λημάτ ν κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει. Στην τελευταία αυτή περίπτ ση, οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη υπο άλλονται στον δήμαρχο και κοινοποιούνται στο δημοτικό συμ ούλιο και στον γενικό γραμματέα του δήμου. Τόσο η ετήσια έκθεση, όσο και οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη αναρτώνται υποχρε τικά στην ιστοσελίδα του δήμου με φροντίδα τ ν δημοτικών υπηρεσιών.
6. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης λαμ άνει αντιμισθία ισόποση με την αντιμισθία του προέδρου του δημοτικού συμ ουλίου. Ως προς την καταστατική θέση και τις ευθύνες του συμπαραστάτη και της επιχείρησης ισχύουν οι σχετικές διατάξεις για τους δημοτικούς συμ ούλους.
ΑΡΘΡΟ 14
Κ λύματα εκλογιμότητας και ασυμ ί αστα
1. Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμ ουλοι, σύμ ουλοι της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσ ποι της τοπικής κοινότητας : α) Δικαστικοί λειτουργοί, αξι ματικοί τ ν ενόπλ ν δυνάμε ν και τ ν σ μάτ ν ασφαλείας και θρησκευτικοί λειτουργοί τ ν γν στών θρησκειών ) Γενικοί Γραμματείς και υπάλληλοι τ ν δήμ ν με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και εάν υπηρετούν, καθώς και δημοτικοί συμπαραστάτες, στους δήμους που υπηρετούν..»
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι σήμερα οι εν λόγ διατάξεις έχουν τροποποιηθεί με το Νόμο 4555/2018.
Αρχές που διέπουν τον θεσμό του Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης
Νομιμότητα
Διαφάνεια
Εχεμύθεια
Αμεροληψία
Ατέλεια
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Σε ευρ παϊκό επίπεδο, υπήρξαν συστάσεις και ψηφίσματα από όργανα του Συμ ουλίου της Ευρώπης, για την ίδρυση και λειτουργία τοπικών και περιφερειακών διαμεσολα ητών.
-Σύσταση Αρ. R (85) 13 της Επιτροπής Υπουργών προς τα κράτη μέλη για τον θεσμό του Εθνικού, Περιφερειακού και Τοπικού Συνηγόρου του Πολίτη (Θεσπίστηκε από την Επιτροπή τ ν Υπουργών στις 23 Σεπτεμ ρίου 1985, στην 388η συνάντηση τ ν Αναπληρ τών Υπουργών). Με την παραπάν σύσταση, η Επιτροπή τ ν Υπουργών, σύμφ να με τους όρους του άρθρου 15 του Καταστατικού του Συμ ουλίου της Ευρώπης, θε ρώντας ότι σκοπός του Συμ ουλίου της Ευρώπης είναι να επιτύχει μεγαλύτερη ενότητα μεταξύ τ ν μελών του, ιδί ς με τη διατήρηση και περαιτέρ πραγμάτ ση τ ν ανθρώπιν ν δικαι μάτ ν και τ ν θεμελι δών ελευθεριών, καλώντας τα κράτη να διορίσουν Συνηγόρους του Πολίτη σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, ή σε ειδικούς τομείς της δημόσιας διοίκησης, συνέστησε στις κυ ερνήσεις τ ν κρατών μελών μεταξύ άλλ ν «να εξετάσουν τη δυνατότητα διορισμού ενός Συνηγόρου του Πολίτη σε εθνικό, περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο ή σε ειδικούς τομείς της δημόσιας διοίκησης».
To ίδιο έτος, η Επιτροπή Υπουργών θέσπισε το Ψήφισμα (85)8 για τη συνεργασία μεταξύ τ ν Συνηγόρ ν και του Συμ ουλίου της Ευρώπης.
-Σύσταση 61 (1999) του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών της Ευρώπης για τον ρόλο των Tοπικών και Περιφερειακών Διαμεσολαβητών/Συνηγόρων του Πολίτη στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των πολιτών. Το Κογκρέσο συνιστά:
. Στις κυ ερνήσεις τ ν κρατών μελών που δεν έχουν ακόμη τέτοιον θεσμό: να ενθαρρύνουν την ίδρυση Γραφεί ν Συνηγόρ ν σε εθνικό επίπεδο, καθώς επίσης και σε δημοτικό και περιφερειακό επίπεδο και να διασφαλίσουν ότι οι τοπικές και περιφερειακές αρχές μπορούν να οηθήσουν στην επαύξηση της προστασίας τ ν πολιτών και τ ν μειονοτήτ ν και στο σε ασμό του κράτους δικαίου και να ελτιώσουν τη διαχείριση τ ν δημόσι ν υποθέσε ν και τη λειτουργία τ ν αρχών, με τα κατάλληλα νομικά και δημοσιονομικά εργαλεία και
10 . Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης Δήμου Κοζάνης – Ετήσια Έκθεση 2017
. Στις Κυ ερνήσεις τ ν κρατών μελών που ήδη έχουν τέτοιον θεσμό σε εθνικό επίπεδο:
να λά ουν μέτρα εισαγ γής του θεσμού και σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και κατάλληλης ενημέρ σης τ ν πολιτών για τη φύση του θεσμού και τις δυνατότητες που προσφέρει.
-Ψήφισμα 80 (1999) του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών της Ευρώπης για τον ρόλο των τοπικών και περιφερειακών Διαμεσολαβητών/Συνηγόρων στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των πολιτών. Με το παραπάν ψήφισμα διακηρύσσεται ότι, ο θεσμός τ ν τοπικών και περιφερειακών Συνηγόρ ν συμ άλλει στην εφαρμογή τ ν αρχών του Ευρ παϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ότι η πρακτική της “θεσμικής διαμεσολά ησης” θα πρέπει να ενισχυθεί, όπου ήδη υπάρχει και να εισαχθεί επίσημα σε δήμους και περιφέρειες που δεν έχουν ακόμη αυτόν τον μηχανισμό προστασίας τ ν πολιτών.
Επίσης, καλούνται οι τοπικές και περιφερειακές αρχές που ήδη έχουν το θεσμό να ιδρύσουν ένα εθνικό δίκτυο τοπικών και περιφερειακών Διαμεσολα ητών για τη συγκέντρ ση εμπειριών και να εξεταστεί η δυνατότητα της συνεργασίας και εναρμόνισης για την επίλυση τ ν προ λημάτ ν τ ν πολιτών με τις δημόσιες αρχές. Ταυτόχρονα θεσπίζει σε ιδιαίτερο κείμενο που παρατίθεται ς Παράρτημα, τις «Αρχές που διέπουν τον θεσμό του Διαμεσολα ητή σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο».
Στο παραπάν κείμενο ορίζεται, ότι κατά τον καθορισμό τ ν εξουσιών και καθηκόντ ν του Συνηγόρου, θα πρέπει να προ λέπεται: i. μια συμ ουλευτική λειτουργία, για να οηθά τα άτομα να λύνουν τα προ λήματά τους με τις δημόσιες αρχές, ii. η ουσιώδης λειτουργία της εποπτείας και μεσολά ησης, iii. η λειτουργία της δημοσιότητας, η οποία είναι αναγκαία για να οηθηθεί η επίλυση υποθέσε ν κακοδιοίκησης στην πηγή τους και για να γίνουν οι δημόσιες αρχές πιο αποτελεσματικές, τηρώντας τα ανθρώπινα δικαιώματα.
-Ψήφισμα 191 (2004) του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών για τους Περιφερειακούς Συνηγόρους του Πολίτη: ένας θεσμός στην υπηρεσία τ ν δικαι μάτ ν τ ν πολιτών, με το οποίο ενθαρρύνονται οι ευρ παϊκές Περιφέρειες να προγραμματίσουν την ίδρυση γραφεί ν Περιφερειακών Συνηγόρ ν του Πολίτη, σύμφ να με τις Αρχές που θεσπίστηκαν από το Συμ ούλιο της Ευρώπης το 1999, για να επι οηθηθούν τόσο οι πολίτες στον έλεγχο τ ν αρχών, όσο και οι μηχανισμοί προστασίας ανθρώπιν ν δικαι μάτ ν και να αναπτύξουν / ενισχύσουν ανάλογα τις αρμοδιότητες και τα μέσα δράσης τ ν Περιφερειακών Συνηγόρ ν του Πολίτη, προκειμένου να εξασφαλίζονται τα δικαιώματα τ ν πολιτών και η δημοκρατία.
-Ψήφισμα 296 (2010) του Κογκρέσου Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών Του Συμβουλίου της Ευρώπης, σχετικά με τον ρόλο τ ν τοπικών και περιφερειακών αρχών για την εφαρμογή τ ν ανθρώπιν ν δικαι μάτ ν, όπου ορίζονται σχετικές προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται από
την τοπική αυτοδιοίκηση σε σχέση με τον σε ασμό τ ν ανθρώπιν ν δικαι μάτ ν. Τα κράτη εξετάζονται ς προς την τήρηση του Ψηφίσματος από το Συμ ούλιο της Ευρώπης, το οποίο εκδίδει στη συνέχεια εκθέσεις για την κατάσταση της τοπικής αυτοδιοίκησης σε κάθε χώρα
-Ψήφισμα 1959 (2013) της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης με θέμα «Ενισχύοντας τον θεσμό του Συνηγόρου στην Ευρώπη». Με το παραπάν ψήφισμα η Κοινο ουλευτική Συνέλευση συστήνει στα κράτη να αναθε ρήσουν τη νομοθεσία τους, προκειμένου οι Συνήγοροι να έχουν αρμοδιότητες κατά τα διεθνή πρότυπα και να αποφύγουν με κάθε τρόπο τη μεί ση του προϋπολογισμού τ ν Συνηγόρ ν, καθώς αυτή “συνεπιφέρει την απώλεια της ανεξαρτησίας τ ν θεσμών Συνηγόρου ή ακόμη και την κατάργησή τους”. Το Ψήφισμα αναφέρει ότι η εποπτεία της διοίκησης από ανεξάρτητα όργανα είναι απαραίτητη λειτουργία σε πολιτειακά συστήματα διάκρισης τ ν λειτουργιών. Τα παραπάν ψηφίσματα ρίσκονται δημοσιευμένα στον ιστότοπο http://elawyer.blogspot.gr/2014/10/to.html και σε άρθρο του κ. Σ τηρόπουλου Βασίλη, πρώην Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης Δήμου Αθηναί ν, νυν Περιφερειακού Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης της Περιφέρειας Αττικής, με τίτλο «To Συμ ούλιο της Ευρώπης για τον Συμπαραστάτη του Δημότη», ο οποίος έκανε και την μετάφραση. Τα ψηφίσματα και οι συστάσεις έχουν χρησιμοποιηθεί και στα προοίμια τ ν παρακάτ ψηφισμάτ ν του Δικτύου Συμπαραστατών.
ΚΩΔΙΚΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Από την εκλογή του Συμπαραστάτη έχει εφαρμογή ο Κώδικας Λειτουργίας του Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης του Δήμου Κοζάνης ο οποίος είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα του Δήμου Κοζάνης και από τον οποίο πληροφορείται ο δημότης τη διαδικασία και τον τρόπο λειτουργίας. Εκεί καταγράφεται η διαδικασία υπο ολής καταγγελίας, ο έλεγχος και η εξέταση της καταγγελίας από τον Συμπαραστάτη, ο τρόπος έκδοσης της διαμεσολά ησης, η έκδοση ειδικών προτάσε ν και η κοινοποίηση της στους αρμόδιους φορείς, η επικοιν νία και ενημέρ ση τ ν δημοτών.
Η όλη διαδικασία διέπεται από τις διατάξεις του Ν. 2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας), τον Ν. 3979/2001 (για την Ηλεκτρονική Διακυ έρνηση) και τον Ν. 2472/1997 (Προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομέν ν προσ πικού χαρακτήρα).
ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ
Ανάμεσα στις άλλες υποχρεώσεις του Συμπαραστάτη που ορίζει ο ίδιος ο “Καλλικράτης” υπάρχει και η υποχρέ ση σύνταξης ετήσιας έκθεσης η οποία παρουσιάζεται όπ ς ακολουθεί.
Δ ΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΕ Σ
Εν περιλήψει, ενδεικτικά το έτος 2017 καταχ ρήθηκαν 24 έγγραφες καταγγελίες για τις οποίες στη συνέχεια εκδόθηκαν διαμεσολα ήσεις. Από αυτές, οι δεκατείς (13) υποθέσεις ολοκληρώθηκαν, δύο (2) υποθέσεις ρίσκονται σε διαδικασία επίλυσης, δύο (2) κρίθηκαν α άσιμες και σε έξι (6) υποθέσεις δεν υπήρξε διαμεσολα ητική λύση.
Από αυτές τις καταγγελίες :
– τρείς (3) υποθέσεις αφορούσαν τη Διεύθυνση Περι άλλοντος, μία ολοκληρώθηκε και για δύο δε ρέθηκε λύση,
– έξι (6) υποθέσεις αφορούσαν την Τεχνική Υπηρεσία, ολοκληρώθηκαν οι τρείς,μία είναι σε εκκρεμότητα και για δύο υποθέσεις δε ρέθηκε λύση,
– πέντε (5) υποθέσεις αφορούσαν την Οικονομική Υπηρεσία, τρείς ολοκληρώθηκαν, σε μία δε ρέθηκε λύση και μία κρίθηκε α άσιμη,
– τρείς (3) υποθέσεις αφορούσαν τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Κοζάνης, μία ολοκληρώθηκε, σε μία δε ρέθηκε λύση και μία είναι σε εξέλιξη,
– τρείς (3) υποθέσεις αφορούσαν το Τμήμα Πολεδομικού Σχεδιασμού και ολοκληρώθηκαν όλες
– μία (1) υπόθεση αφορούσε αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμ ουλίου και κρίθηκε ς α άσιμη
– μία (1) υπόθεση αφορούσε τη Δημοτική Κοιν φελής Επιχείρηση Κοιν νικής Πρόνοιας και Μέριμνας και ολοκληρώθηκε
– μία (1) υπόθεση αφορούσε τον Οργανισμό Αθλητισμού Πολιτισμού-Νεολαίας και ολοκληρώθηκε.
Ειδικότερα, από τον μήνα ανουάριο του 2017 έ ς και τον Δεκέμ ριο του 2017 κατατέθηκαν οι κάτ θι αναφορές, οι οποίες καταγράφονται στη συνέχεια με την αρίθμηση της αντίστοιχης διαμεσολά ησης :
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗΣ 1/2017. Οι καταγγέλλοντες, είναι ιδιοκτήτες ακινήτου που ρίσκεται στο τοπική κοινότητα Λευκό ρυσης. Διαμαρτυρήθηκαν για την πτώση κλαδιών από δέντρα που ρίσκονται σε δημοτική έκταση σε όμορο ακίνητο παρόλο που είχαν καταθέσει σχετικό αίτημα προς την Υπηρεσία. (Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ2/2017. Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ατόμ ν με Αναπηρία, διαμαρτυρήθηκε ότι η αρμόδια Επιτροπή Κυκλοφοριακού του Δήμου Κοζάνης δεν αναπληρώνει τις θέσεις τ ν ΑμεΑ που έχουν χαθεί με την πρόσφατη ανάπλαση της κεντρικής πλατείας της Κοζάνης. Κατόπιν μεσολά ησης του συμπαραστάτη καθορίστηκαν τα συγκεκριμένα σημεία που ζητούσε ο Πρόεδρος για λογαριασμό του σ ματείου και η Επιτροπή συμφώνησε. (Η Επιτροπή ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 3/2017. Ο καταγγέλλ ν είναι κάτοικος Κρόκου Κοζάνης και διαμαρτυρήθηκε ότι ένα τμήμα του δρόμου που ρίσκεται δίπλα από ακίνητο ιδιοκτησίας του έχει περιφραχτεί παράνομα από ιδιώτη ο οποίος έχει τοποθετήσει επ’ αυτού εργαλεία και σκουπίδια, εμποδίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ελεύθερη διέλευση και μετατρέποντάς τον σε εστία μολύνσε ς. Κατόπιν
μεσολά ησης του Συμπαραστάτη, ο οποίος διαλεύκανε το ιδιοκτησιακό καθεστώς στο συγκεκριμένο σημείο αίροντας οιαδήποτε αμφισ ήτηση, η Υπηρεσία πείστηκε και καθάρισε το σημείο. (Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 4/2017. Ο καταγγέλλ ν, υπέ αλε στην αρμόδια υπηρεσία (Διοικ. Οικον. Υπηρεσιών – Τμήμα Δημοτ. Προσόδ ν & Δημοτικής Περιουσίας) αίτημά του σχετικά με τη δυνατότητα χρήσης τρίκυκλου ποδηλάτου για κινητή διαφήμιση επί του κεντρικού πεζοδρόμου της πόλε ς της Κοζάνης. Έλα ε αρνητική απάντηση από την αρμόδια Υπηρεσία μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα. Διαμαρτύρεται για την καθυστέρηση της Υπηρεσίας να απαντήσει εντός του νόμιμου χρονικού πλαισίου και ζήτησε τη συνδρομή του Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης, προκειμένου να εξεταστεί, εάν πληροί τις προϋποθέσεις για να λά ει αποζημί ση λόγ της καθυστερήσε ς αυτής. Ο Συμπαραστάτης ενημέρ σε το δημότη για τη διαδικασία και επισήμανε στην Υπηρεσία ότι άσει του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας έχει υποχρέ ση να απαντά νομίμ ς και εμπροθέσμ ς.
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 5/2017. Η καταγγέλλουσα είναι εργαζόμενη στην επιχείρηση της ΔΕΥΑ Κοζάνης και ζήτησε την αναγνώριση επιδόματος χρήσης ξένης γλώσσας και την αναγνώριση του πτυχίου που απέκτησε μετά την πρόσληψή της. Το αίτημά της απορρίπτεται από το Γενικό Διευθυντή της ΔΕΥΑΚ. Η εργαζόμενη ζητά να εξεταστεί το αίτημά της από το Δ.Σ. της Επιχείρησης. (Η Επιχείρηση δεν ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 6/2017. Ο καταγγέλλ ν έλα ε ατομική ειδοποίηση οφειλών, η οποία τον ειδοποιούσε για τη ε αί ση οφειλών από επι ολή προστίμ ν για την παρα ίαση του άρθρου 34 ΚΟΚ, δηλαδή της μη κατα ολής τέλους σε χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης. Διαμαρτύρεται για τη ε αί ση αυτών τ ν οφειλών ισχυριζόμενος ότι δεν είναι νόμιμη, καθώς η επι ολή τους έγινε από υπαλλήλους που δεν ήταν δημοτικοί αστυνόμοι, γεγονός που τους καθιστά αναρμόδιους για την επι ολή αυτών τ ν προστίμ ν. Ο ισχυρισμός του εστιάζει στο ότι κατά την άποψη του η αρμοδιότητα επι ολής προστίμου έχει χορηγηθεί αποκλειστικά στην Αστυνομία ή στη Δημοτική Αστυνομία. (Ο ισχυρισμός δεν έγινε δεκτός από το Συμπαραστάτη με αναλυτική αιτιολογία).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 7/2017. Η καταγγέλλουσα είναι πρόεδρος ενός σ ματείου με μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα που έχει έδρα στην Κοζάνη. Έμπροσθεν της έδρας του σ ματείου υπάρχει ένα περίπτερο το οποίο δεν λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια με αποτέλεσμα να αποτελεί εστία μόλυνσης. Ζήτησε από το Συμπαραστάτη να μεσολα ήσει προκειμένου να μεταφερθεί. (Η Υπηρεσία δεσμεύτηκε και η υπόθεση εκκρεμεί).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 8/2017. Ο καταγγέλλ ν διαμαρτυρήθηκε ότι μπάζα ρίσκονται σε ρέμα που είναι όμορο με το ακίνητο ιδιοκτησίας του με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η ελεύθερη ροή του
νερού και να προκαλούν επικινδυνότητα στην σταθερότητα της ιδιοκτησίας του. (Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 9/2017. Ο καταγγέλλ ν είναι αριά ασθενής καθώς πάσχει από ασθένεια που δεν του επιτρέπει να εργαστεί με ποσοστό αναπηρίας 67%. Ζήτησε από την Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης να ρυθμίσει τις οφειλές του με ευνοϊκό τρόπο λαμ άνοντας υπόψιν την ιδιαιτερότητα της καταστάσεώς του. (Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 10/2017. Δημότης ισχυρίστηκε ότι το εκκλησιαστικό συμ ούλιο ενός Ναού του Δήμου Κοζάνης είχε δ ρίσει στο παρελθόν ακίνητο ιδιοκτησίας του στο οποίο ρισκόταν πηγή με τον όρο την απαλλαγή του Ναού από την υποχρέ ση κατα ολής της δαπάνης κατανάλ σης νερού. Προσκόμισε την έγκριση της παραχώρησης από το Μητροπολιτικό Συμ ούλιο. Δεν ρέθηκε όμ ς το έγγραφο αποδοχής της δ ρεάς από την τότε Κοινότητα. (Η υπόθεση είναι σε εκκρεμότητα).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 11/2017. Δημότης, ιδιοκτήτης οικοπέδου, διαμαρτυρήθηκε ότι με την πρόσφατη ανάπλαση του δρόμου έμπροσθεν του οικοπέδου του τοποθετήθηκε πεζοδρόμιο με τέτοιο τρόπο που πλέον δεν μπορεί να εισέλθει όχημα εντός του οικοπέδου του. Ο Συμπαραστάτης διενέργησε αυτοψία και επανειλημμένες συσκέψεις με την Υπηρεσία, η οποία όμ ς επέμεινε ότι κατασκεύασε το πεζοδρόμιο ορθά και δεσμεύτηκε να επέμ ει μόνο εάν εκδώσει ο δημότης άδειας ανέγερσης οικοδομής. (Η Υπηρεσία δεν ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 12/2017. Δημότης διαμαρτυρήθηκε για την άρνηση της Υπηρεσίας Πολεοδομίας να εκδώσει άδεια μικρής κλίμακας σε αδόμητο οικόπεδο. Ο Συμπαραστάτης εξήγησε στον καταγγέλλοντα τους όρους για την έκδοση άδειας μικρής κλίμακας. Οι ειδικοί όροι δόμησης της περιοχής ορίζουν ότι η περίφραξη της πρόσοψης οικοπέδου –όπ ς στην περίπτ ση του καταγγέλλοντα- γίνεται μόνο με συμπαγές υλικό ύψος 80 εκ, γεγονός που είναι εκτός τ ν προδιαγραφών της άδειας μικρής κλίμακας.
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 13/2017. Δημότης ζήτησε τη μετονομασία μίας οδού. Ο Συμπαραστάτης ανέλυσε στον καταγγέλλοντα το άρθρο 75 του Ν. 3463/2006 που ορίζει τη διαδικασία μετονομασίας. Η μετονομασία γίνεται με απόφαση του δημοτικού συμ ουλίου κατόπιν σύμφ νης γνώμης της επιτροπής η οποία δεν έχει χορηγήσει την έγκρισή της.
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 14/2017. Διαμαρτυρία ιδιοκτήτη οριζόντιας ιδιοκτησίας για τον χαρακτηρισμό του ς συνοφειλέτη από τη ΔΕΥΑΚ στις δαπάνες κατανάλ σης της τηλεθέρμανσης και της ύδρευσης από τον μισθ τή-καταναλ τή της οριζόντιας ιδιοκτησίας. Με τη διαμεσολά ηση αυτή, ο ΣτΔΕ υπέδειξε ότι στον κανονισμό της τηλεθέρμανσης, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύμ ασης παροχής τηλεθέρμανσης, οριοθετούνται από τη μία μεριά οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα της επιχείρησης και από την άλλη οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του καταναλ τή.
Τόνισε ότι η ΔΕΥΑΚ δεν τήρησε τη συμ ατική της υποχρέ ση ς προς την διακοπή της σύνδεσης και πρότεινε να επανασυνδεθεί η οριζόντια ιδιοκτησία προκειμένου να λειτουργήσει εκ νέου η ύδρευση και η τηλεθέρμανση και να επιληφθεί η δικαιοσύνη για το αμφισ ητούμενο διάστημα. (Η Υπηρεσία δεν ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 15/2017. Διαμαρτυρία δημότη για λανθασμένη καταγραφή τ ν προσ πικών στοιχεί ν του και τ ν στοιχεί ν του ακινήτου του σε ε αί ση εξόφλησης Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Παράλληλα επισήμανε την προσ λητική συμπεριφορά υπαλλήλου. Ο Συμπαραστάτης μεσολά ησε για τη διόρθ ση τ ν στοιχεί ν και την επίλυση της παρεξήγησης μεταξύ του υπαλλήλου και του δημότη. (Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 16/2017. Δημότης, πρόεδρος αθλητικού σ ματείου, αιτήθηκε τη χορήγηση χώρου και αρίου στο Δημοτικό Κολυμ ητήριο Κοζάνης. Το Διοικητικό Συμ ούλιο του Οργανισμού Αθλητισμού Πολιτισμού-Νεολαίας του Δήμου Κοζάνης απέρριψε το αίτημα με την αιτιολογία ότι σύμφ να με τον Οργανισμό και τον Κανονισμό Λειτουργίας τ ν Αθλητικών Εγκαταστάσε ν του Δήμου Κοζάνης αποκλειστικά αρμόδιο όργανο για τη λήψη απόφασης για την αποδοχή ή όχι της αν τέρ αίτησης είναι το Δ.Σ. το οποίο έχει τη δυνατότητα με απόφασή του να καθορίζει στα πλαίσια τ ν Κανονιστικών διατάξε ν που διέπουν τη λειτουργία του, τους όρους χρήσης καθώς και τους χρήστες του Δημοτικού Κολυμ ητηρίου Κοζάνης. Ο Συμπαραστάτης ζήτησε από την Υπηρεσία να ρυθμίσει το πρόγραμμα με άσει την αρχή της ίσης μεταχείρισης.(Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 17/2017. Δημότης ζήτησε τη διαμεσολά ηση του Συμπαραστάτη προκειμένου να ρεθεί λύση σε μία ανολοκλήρ τη οικοδομή εντός της πόλε ς η οποία κατά την άποψη του και άλλ ν περίοικ ν είναι επικίνδυνη. Υπήρξαν συναντήσεις με τη Διεύθυνση Πολεοδομίας όπου οι αρμόδιοι υπάλληλοι παρουσίασαν τους νόμιμους ελέγχους που έχουν πραγματοποιήσει εντός τ ν αρμοδιοτήτ ν τους.(Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 19/2017. Δημότης ζήτησε από την Οικονομική Υπηρεσία την επιστροφή ς αχρε στήτ ς κατα ληθέντος ποσό το οποίο αντιστοιχούσε σε στρεμμάτ ν αγροτεμαχίου που από παραδρομή συμπεριλήφθησαν στη μίσθ ση που σύναψε με το Δήμο Κοζάνης. Η Υπηρεσία συμψήφισε μόνο το ποσό που αντιστοιχούσε στη μίσθ ση τ ν τελευταί ν 3 ετών. (Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 20/2017. Δημότης ζήτησε να αρθεί η παράνομη κατάληψη κοινόχρηστου χώρου από δημότη. Η Υπηρεσία δεσμεύτηκε ότι θα αποστείλει τοπογράφο για να το ελέγξει. (Η υπόθεση είναι σε εκκρεμότητα).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 21/2017. Δημότης διαμαρτυρήθηκε σχετικά με την ατομική ειδοποίηση οφειλών που του απέστειλε η Υπηρεσία με την οποία ενημερώθηκε για τη ε αί ση οφειλής λόγ μη κατα ολής τέλους σε χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης. σχυρίζεται ότι υπάρχουν παρα άσεις εκ μέρους της Υπηρεσίας σε σχέση : α) το περιεχόμενο της ατομικής ειδοποίησης και της απάντησης της Υπηρεσίας (παράλειψη αριθμού πρ τοκόλλου, ημερομηνία ε αί σης παρά ασης, στοιχεία αρμόδιου οργάνου) και ) το δικαί μα του Δήμου Κοζάνης να ε αιώνει παρα άσεις σχετικά με τη στάθμευση και στάση σε χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης για το χρονικό διάστημα από την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας έ ς την επανασύστασή της καθώς η ε αί ση αυτών τ ν παρα άσε ν λά αινε χώρα από υπαλλήλους του Δήμου Κοζάνης, οι οποίοι δεν ήταν δημοτικοί αστυνόμοι, γεγονός που κατά τη γνώμη του τους καθιστά αναρμόδιους για τη ε αί ση αυτών τ ν παρα άσε ν. (Η υπηρεσία ανταποκρίθηκε ς προς τη μία τυπική παρατυπία που είχε διαπράξει αλλά το υπόλοιπο σκέλος της καταγγελίας απορρίφθηκε).
Οι λοιπές διαμεσολαβήσεις εκδόθηκαν επί καταγγελιών που κατατέθηκαν το 2017 αλλά εκδόθηκαν στις αρχές του έτους 2018.
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 1/2018. Δημότες διαμαρτυρήθηκαν για την τοποθέτηση 5 υπογεί ν κάδ ν απορριμμάτ ν έμπροσθεν του ακινήτου τους καθώς αυτό επι αρύνεται σε άλλη πλευρά του με υπέργειους κάδους απορριμμάτ ν. Παρά τις προσπάθειες δεν μπόρεσε να ρεθεί μία διαμεσολα ητική λύση. (Η Υπηρεσία δεν ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 2/2018. Δημότης ζήτησε να του χορηγηθεί ε αί ση από τη Δημοτική Κοιν φελής Επιχείρηση Κοιν νικής Πρόνοιας και Μέριμνας ότι εργάστηκε ς υπάλληλος σε Δημοτική Επιχείρηση το χρονικό διάστημα 1990-1991.(Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 3/2018. Επιχείρηση διαμαρτυρήθηκε στην Διεύθυνση Καθαριότητας και στην Οικονομική Υπηρεσία για την επι ολή ανταποδοτικών τελών σε ακίνητο της ισχυριζόμενη ότι ο Δήμος δεν είχε το δικαί μα είσπραξης ανταποδοτικών τελών λόγ του ότι δεν παρέχει τις αντίστοιχες ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας τ ν κοινόχρηστ ν χώρ ν, περισυλλογής και αποκομιδής τ ν απορριμμάτ ν στην περιοχή καθώς και ηλεκτροδότησης τ ν κοινόχρηστ ν περιοχών που περι άλλουν το ακίνητο. (Η Υπηρεσία δεν ανταποκρίθηκε, ο Συμπαραστάτης δεν έλα ε απάντηση από την Διεύθυνση Καθαριότητας στο ερώτημά του και στην διαμεσολά ησή του).
ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 4/2018. Δημότης διαμαρτυρήθηκε ότι δεν έλα ε απάντηση σε καταγγελία για την κατασκευή αυθαίρετης κατασκευής. Ο συμπαραστάτης επισήμανε την υποχρέ ση της διοίκησης να απαντά εμπρόθεσμα στους διοικούμενους σύμφ να με τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν.2690/1999).( Η Υπηρεσία ανταποκρίθηκε).
ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΩΝ
Το Δίκτυο Συμπαραστατών ιδρύθηκε στις 18 Δεκεμ ρίου 2012 και αποτελεί την έν ση δυνάμε ν όλ ν τ ν αιρετών Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών με σκοπό την προώθηση, την υποστήριξη και την εδραί ση του θεσμού, τη συγκέντρ ση εμπειριών και τη συνεργασία για την εναρμόνιση τ ν πρακτικών κατά την ενάσκηση τ ν διαμεσολα ητικών αμροδιοτήτ ν. Αποτελώ μέλος του Δικτύου από το 2014 και κατέχ τη θέση του Προέδρου του Πειθαρχικού Συμ ουλίου.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Κατά τη διέλευση του τρίτου χρόνου που υπηρετώ το θεσμό του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης διαπίστ σα ότι τα περισσότερα προ λήματα που αντιμετ πίζουν οι δημότες είναι οικονομικής κυρί ς φύσε ς. Προσπαθώ να τα επιλύσ αλλά κάποιες φορές αυτό δεν είναι εφικτό, είτε γιατί το αίτημα υπάγεται εκτός ορί ν της αρμοδιότητάς μου, είτε γιατί το αίτημα είναι α άσιμο. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο θεσμός δεν θεσπίστηκε για να υποκαταστήσει τη δικαιοσύνη. Η δικαιοσύνη, της οποίας είμαι “συλλειτουργός” με την ιδιότητα του δικηγόρου, είναι θεσμικά η τρίτη διακριτή εξουσία σ’ ένα δημοκρατικό πολίτευμα. Είναι ο ελεγκτής ς προς την τήρηση τ ν νόμ ν και του πλαισίου εντός του οποίου υπάρχει και κινείται μία νόμ κρατούσα πολιτεία. Σε αυτήν την υψηλή θεσμική συνθήκη της δικαιοσύνης αρ γός έρχεται ο θεσμός του
18 . Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης Δήμου Κοζάνης – Ετήσια Έκθεση 2017
Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης με μικρότερη εμ έλεια για την καλύτερη και γρηγορότερη διευθέτηση των προ λημάτων των δημοτών.