Ένας Φοιτητής του ‘Χάβραντ’ της νήσου Κύπρου ο οποίος διανύει 200 χιλιόμετρα ημερησίως (πηγαινοέρχεται απο το χωριό του σε πλησιέστερη πόλη, και απο την πόλη του στην Χώρα και το ανάποδο) για να βρίσκεται σχεδόν καθημερινά στην Σχολή του για να συμμετάσχει στις διαλέξεις, ενημέρωσε τόσον γραπτώς όσο και προφορικώς τις ακαδημαϊκές αρχές και τους διδάσκοντες καθηγητές του, ότι μπαινοβγαίνει σε 6 σχεδόν συνωστισμένα λεωφορεία γεμάτα απο επιβάτες, ξένους και ημεδαπούς, όπου εντός του λεωφορείου το κλίμα είναι φυσικά άνευ ουδεμίας αποστάσεως ασφαλείας και με χαλαρή την χρήση της μάσκας από σωρηδόν επιβάτες.
Ο Φοιτητής, επειδή είναι θιασώτης του προλαμβάνειν -αντί του θεραπεύειν- έκρουσε (και συνεχίζει να κρούει με κάθε έλλογο και νόμιμο τρόπο) το κώδωνα του κινδύνου, ότι σε περίπτωση που ακούσια του μολυνθεί από τον θανατηφόρο ιό του κορωναϊού θα επιμολυνθούν ακούσια σωρηδόν άλλοι συμφοιτητές του μετά των οικείων τους καθώς και ακαδημαϊκό προσωπικό.
Ο ίδιος Φοιτητής μαζί με την οικογένειά του, για διάφορους λόγους εξ αιτίας των μετακινήσεων και ταξιδιών του τον τελευταίο μήνα έκανε 2 τέστ κορωναϊού όπου έφεραν την ένδειξη αρνητικό.
Τα δεδομένα του φιλοσοφικού διλλήματος ποιά είναι;
1ο δεδομένο: βρισκόμαστε εν μέσω πανδημίας και άρα το ακαδημαϊκό ίδρυμα προτάσσει ήδη αυστηρά και εύλογα υγειονομικά πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση της θανατηφόρου πανδημίας.
2ο δεδομένο: άπαντες φοιτητές και καθηγητές υποχρεούνται να φορούν με τις ώρες «προστατευτικές» μάσκες, να κρατούν αποστάσεις ασφαλείας 2 μέτρων και να λούζονται πρωί-μεσημέρι-βράδυ αντιμικροβιοκτόνες λοσιόνς επτάκις της ημέρας.
3ο δεδομένο: η Φοιτητική Μέριμνα με απόφαση της Συγκλήτου, επέβαλε και ρύθμισε ένα παράδοξο αλαλλούμ, τις μισές ημέρες της εβδομάδος για τους μισούς φοιτητές μίας διάλεξης π.χ. 100 φοιτητών να γίνονται οι διαλέξεις με την φυσική παρουσία εντός του τμήματος, και τις άλλες μισές ημέρες της εβδομάδος, οι ίδιοι φοιτητές να συμμετάσχουν στην διάλεξη εξ αποστάσεως και χωρίς την φυσική παρουσία τους, μέσω τηλεδιασκέψεως.
4ο δεδομένο: Το εν λόγω ‘Χάβραντ’ της Κύπρου, επιβάλλει στους κανονισμούς του ως γνωστόν τοις πάσι την υποχρεωτική παρακολούθηση και λαμβάνει παρουσίες με παρουσιολόγιο (λές και οι ενήλικοι Φοιτητές βρίσκονται στο Δημοτικό-Γυμνάσιο και Λύκειο) απο την πρό κορωναϊού εποχήν αλλά και κατά την επέλαση και εν εξελίξει σήμερον πανδημία.
5ο δεδομένο: Στο ‘Χάβραντ’ της Κύπρου ήδη υφίσταται το πρώτο κρούσμα κορωναϊού από Φοιτήτρια. Στα πανεπιστήμια της Αγγλίας, ο κορωναϊός θερίζει καθώς γράφουμε τις εν λόγω γραμμές.
6ο δεδομένο: Ο Φοιτητής τώρα, το εν λόγω εξάμηνο έχει 6 μαθήματα, όπου οι 4 φιλότιμοι καθηγητές-διδάσκοντες του αφού ενημερώθησαν χαρτί και καλαμάρι για τις πολύωρες, επίπονες και ριψοκίνδυνες μετακινήσεις του, ανέλαβαν πρός τιμήν τους την ευθύνη και έδωσαν προφορική ή και γραπτή άδεια στον Φοιτητή, αφού σύμφωνα με τις δεδομένες συνθήκες και τα εν εξελίξει υγειονομικά ακαδημαϊκά πρωτόκολλα δύναται πλέον ο καθείς φοιτητής να συμμετάσχει μερικώς εξ αποστάσεως και μέσω τηλεδιάσκεψης στις διαλέξεις τους, αφού υφίσταται πλέον ως εναλλακτική και κανονική λύση και επιβλήθηκε ως μια μέση λύση ώστε να περιοριστούν άρδην οι συνωστισμοί στις αίθουσες και η επέλαση του ιού.
7ο δεδομένο: Τα δύο επιπρόσθετα μαθήματα του Φοιτητού, τα διδάσκει μιά νεοφερμένη εξ Αμερικής διδάσκουσα, η οποία μετά απο γραπτή και προφορική ενημέρωση της απο τον Φοιτητή, φαίνεται άκρως διστακτική να αναλάβει την όποια ευθύνη της υπόθεσης, αφού παραπέμπει τον Φοιτητή είτε στην Μέριμνα είτε με διάφορα σοφίσματα του θέτει κατ΄ιδίαν «ρητορικά ερωτήματα» του τύπου «αν ο καθένας αποφάσιζε να θέτει τέτοιο αίτημα;», «τί θα γινόταν ‘άραγε το Πανεπιστήμιο», «η φοίτηση είναι υποχρεωτική αφού υπάρχει ο κανονισμός για φυσική παρουσία και με 3 απουσίες έχουμε πρόβλημα», συναινεί μέν αλλά προτάσσει δε κανονισμούς και θεσμικές οντότητες, και άρα ουσιωδώς δεν συναινεί και θέτει σε ρίσκο την υγεία των φοιτητών της και κατά συνέπεια ολόκληρη την ακαδημαϊκή κοινότητα κ.λπ.
Όταν ο Φοιτητής, εξ ανάγκης (αφού είναι η μόνη διδάσκουσα που δεν δίνει άδεια στον φοιτητή της να συμμετέχει μόνο με τηλεδιασκέψεις στα μαθήματά της) της έγραψε επίσημο ιμέιλ για την ανησυχία του με την παράκληση ώστε με την σειρά της η διδάσκουσα να πληροφορήσει την Φοιτητική Μέριμνα και να προωθήσει το ιμέιλ του όπως είθισται, εκείνη του απάντησε αναιδώς και γραπτώς κατά λέξη ότι:
«Δεν βρίσκω κάποιο λόγο να προωθήσω εγώ το αίτημα σου στη Μέριμνα».
Ο ίδιος Φοιτητής σήμερα, αναγκάζεται, να διανύει εις την νήσο Κύπρο 200 χιλιόμετρα σχεδόν καθημερινά, μέσα σε συνωστισμένα λεωφορεία, ώστε να παρακολουθεί δια ζώσης και με φυσική παρουσία ΜΟΝΟ τα 2 μαθήματα της ανευθυνοϋπεύθυνης διδάσκουσας εξ Αμερικής.
Ο ίδιος Φοιτητής, πρόσφατα, επάνω στην απελπίσια και δυσθυμία του απέστειλε την αλληλογραφία του με την εν λόγω διδάσκουσα στην Φοιτητική Μέριμνα και ιδίως στον Προϊστάμενο αυτής, ώστε να ληφθεί μιά άμεση λύση, και ο έγκριτος Προϋστάμενος απεφάνθη κανονικά και γραπτώς, ως εξής:
«Καλημέρα σας και ευχαριστούμε για το μήνυμά σας,
Με απόφαση της Συγκλήτου η διαδικασία για εξ αποστάσεως παρακολούθηση μαθημάτων εγκρίνεται μόνον για φοιτητές/τριες που εμπίπτουν σε κατηγορίες ευάλωτων ομάδων του Υπουργείου Υγείας.
Ως εκ τούτου το αίτημά σας δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό.
Καλή συνέχεια,
ο …. Αναπληρωτής Προϊστάμενος»
Άπαντες οι Φοιτητές, διενεργούν εξ ανάγκης σήμερα αρκετά μαθήματα μας, ή τουλάχιστον τις μισές ημέρες της εβδομάδος, διενεργούνται κανονικά «εξ αποστάσεως» και μέσω τηλεδιάσκεψης εξ αιτίας των υγειονομικών πρωτοκόλλων, εξ αιτίας της φιλοσοφίας του προλαμβάνειν, αφού μάλιστα ολοι αυτοί οι φοιτητές δεν είναι καν στις ευάλωτες ομάδες. Το Πανεπιστήμιο ‘Χάβραντ’ δηλαδή ενέκρινε ως μέτρο λύσης την μερικώς εξ αποστάσεως φοίτηση λόγω καινοφανών συνθηκών.
Συνεπώς, σε τι ακριβώς απαντάει ο Προϊστάμενος και σε ποιό ακριβώς αίτημα του Φοιτητή απάντησε ο εν λόγω κύριος;
Μερική εξ αποστάσεως διδασκαλία διενεργείται, τις ημέρες της εβδομάδος απ΄όλους τους φοιτητές, αν υφίσταντο 1-2 ή 5-6 περιπτώσεις παρόμοιων αιτημάτων απο Φοιτητές που συνωστίζονται καθημερινά σε λεωφορεία για να πάνε στη Σχολή τους, τούτο είναι ή και σημαίνει παραβίαση του Κανονισμού; Ποιός ακριβώς κανονισμός απ όλους παραβιάζεται; Ο ακαδημαϊκός κανονισμός περί απουσιών και του παρουσιολογίου; Μα αφού θα είναι παρόντες, οι ‘απόντες’ μέσω τηλεδιάσκεψης! Παραβιάζεται μήπως η φιλοσοφία των υγειονομικών πρωτοκόλλων που θέτουν το προλαμβάνειν ως άριστη λύση έναντι του θεραπεύειν; Διαλέγετε και παίρνετε!…
Άραγε ο Προϊστάμενος που ακριβώς ζεί; Με τί είδους αυτοκίνητο κυκλοφορεί; Πού ακριβώς εργάζεται; Σε κλιματιζόμενο γραφείο με δερμάτινη αναπαυτική πολυθρόνα του μασάζ;
Γίνεται φανερό, με μιά πρώτη ματιά, ότι ο Προϊστάμενος και η Διδάσκουσα θέτουν τον Κανονισμό του ‘Χάβραντ’ υπέρ άνω των υγειονομικών πρωτοκόλλων και υπέρ άνω της υγείας των Φοιτητών και παιδιών σας/μας και επιλέγουν -μάλλον αυθαίρετα και αδιάκριτα- ως ουσιώδη και «ευαγγέλιο» τον παρωχημένο και αναχρονιστικό Κανονισμό της υποχρεωτικής φυσικής παρουσίας εις βάρος της υγείας των φοιτητών και εκλαμβάνουν μάλλον ως επουσιώδη και δεύτερα τα περί των αυστηρών υγειονομικών πρωτοκόλλων πρός διαφύλαξη της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Φαίνεται, ότι μερικοί δεν αντιλαμβάνονται ποσώς, ότι βρισκόμαστε εν μέσω μιας ραγδαίας θανατηφόρου πανδημίας και συμπεριφέρονται δήθεν ‘θεσμικά’ και ‘λογικά’ ωσάν να μη υπάρχει ή ωσάν να ζούμε στην πρό κορωναϊού εποχήν.
Ποιό είναι τώρα το φιλοσοφικό και ηθικό δίλλημα μετά την διήγηση του εν λόγω φανταστικού, πλήν αρκετά ρεαλιστικού και αληθοφανές παραμυθιού μας με τα σωρηδόν ενδιαφέροντα δεδομένα για τροφή προς προβληματισμό;
ΤΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ & ΗΘΙΚΟ ΔΙΛΛΗΜΑ:
Αν, και μόνο αν, ο Φοιτητής μολυνθεί με τον κορωναϊό και ακούσια του επιμολύνει τους συμφοιτητές ή και διδάσκοντες, και αυτοί με την σειρά τους επιμολύνουν κάποιον οικείο τους με υποκείμενα σωρηδόν άλλα νοσήματα, τότε, και μόνο τότε, άραγε, την ποινική, ηθική, πολιτική, κοινωνική, ακαδημαϊκή ευθύνη σε περίπτωση θανάτου από COVID-19 ποιός θα την έχει;
Ο Φοιτητής;
Ο οποίος μάλιστα ενημέρωσε, γραπτώς και προφορικώς, τους πάντες για τα καθημερινά ταξίδια του εν μέσω σωρηδόν και συνωστισμένων λεωφορείων;
Η Διδάσκουσα ή ο Προϊσταμένος θα φέρουν την ευθύνη;
Ή μήπως ο Πρύτανης και η «πανάγια» Σύγκλητός του;
Βάλτε στην φιλοσοφική και δεοντολογική επιχειρηματολογία μας, ότι:
Ο εν λόγω Φοιτητής είναι επίσης πολίτης-οπλίτης της Ε.Φ. και άριστος Ελεύθερος Σκοπευτής.
Δύναται δηλαδή, ανά πάσα ώρα και στιγμή να εξολοθρεύσει με μία, και μόνο μία βολή, από τα 500 ή 300 μέτρα, την Διδάσκουσα και τον Προϊστάμενο, να φονεύσει δηλαδή 2 άτομα του πανεπιστημίου και να λουφάξει σπιτάκι του να κάνει χαλαρά τις υπόλοιπες τηλεδιασκέψεις, ώστε, να σωθούν μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες φοιτητών και ακαδημαϊκού προσωπικού μετά των οικείων τους, απο την θανατηφόρα πανδημία και λαίλαπα του κορωναϊού.
Αφαιρεί δηλαδή 2/3 ζωές, δύο/τριών στενοκέφαλων ανθρώπων, ώστε να διαφυλάξουμε τουλάχιστον 15 φοιτητές μετά των λοιπών οικείων τους που ενδεχομενικά θα εμπίπτουν σε ευάλωτες ομάδες.
Δηλαδή το φιλοσοφικό και ηθικό δίλλημα μας με άλλα και απλά λόγια, είναι, το εξής: να εξοντωθούν άραγε βιολογικά 2 άνθρωποι (το πολύ τρείς, π.χ. μαζί τους ίσως και ο τάδε ή δείνα Πρύτανης) για να σωθούν μερικές δεκάδες και εκατοντάδες φοιτητών;
Θα είναι άραγε χρήσιμο, ωφέλιμο και ηθικό ή μήπως όχι, και γιατί;
Αφού φαίνεται ότι 2-3 δεν αντιλαμβάνονται ότι θέτουν σε ρίσκο ολόκληρη την ακαδημαϊκή κοινότητα και τα παιδιά μας, καθώς και τις ευπαθείς ομάδες τους οικείους τους, και αφού επιθυμούν μετά υστερικής μανίας τον 1 Φοιτητή (ως «ωρολογιακή βόμβα») να μπαινοβγαίνει στην Σχολή, ώσπου μια ημέρα, ενδεχομενικά, να ακούσουμε στις ειδήσεις ότι είναι ακούσια φορέας και έχει μολύνει πολλούς συμφοιτητές του, συναφώς τι δέον γενέσθαι;
Είναι άραγε θεμιτό και ηθικό, να φονευθούν άρδην 2-3 άνθρωποι, για να σωθούν π.χ. έστω και 10 φοιτητές μετά των οικείων τους; Ποιά είναι η γνώμη των φιλότιμων αναγνωστών μας;
Τέλος, κατά την γνώμη σας ο Φοιτητής τι άλλο πρέπει να πράξει, εκτός απο την προσευχή του, και να ακονίσει τα τόξα του και να λαδώσει το όπλο του;
Του Παναγιώτη Νούνη
Απόφοιτος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) και Φοιτητής της Φιλοσοφικής Σχολής και του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου ‘Χάβραντ’ της Κύπρου
8ο Εξάμηνο
30 Οκτωβρίου 2020