Αναγέννηση της υπό ερήμωση Ελλάδας: Το Βόιο ως Κεντρικό Παράδειγμα
Ελευθέριος Τζιόλας
-
ΜΠΟΡΟΥΝ -και με ΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ- να ΑΝΑΓΕΝΝΗΘΟΥΝ οι ΦΘΙΝΟΥΣΕΣ, υπό ΕΡΗΜΩΣΗ ΠΕΡΙΟΧΕΣ της Χώρας
Δύο φίλοι δημοσιογράφοι και ένας φίλος με σοβαρή πολιτική διαδρομή στον ευρύτερο χώρο της δημοκρατικής αριστεράς ήταν πιο διεξοδικοί μαζί μου. Αξιολόγησαν τις προτάσεις μου περίπου με τα ίδια λόγια, ως ”εξαιρετικά σημαντικές, τολμηρές αλλά με ρεαλιστικό χαρακτήρα, πραγματοποιήσιμες και ολοκληρωμένες”, και οι τρεις τους τόνισαν ότι ”η συνολική οπτική και κυρίως οι προτάσεις είναι πρωτάκουστες αλλά, τελικά, και οι μόνες που αν εφαρμοστούν θα μπορούσαν -πριν είναι πολύ αργά- να δώσουν αποτελέσματα, αντιστρέφοντας την πορεία ερήμωσης σχεδόν στο σύνολο της περιφερειακής Ελλάδας!”…
-
Η αντίληψη μου για την επιβίωση και την Αναγέννηση των φθινουσών περιοχών, των περιοχών υπό ερήμωση -με το Βόιο ως μια από αυτές τις αρνητικά αντιπροσωπευτικές γεωγραφικές περιοχές- έχει στο κέντρο της τον Άνθρωπο και την Παραγωγή. Τον Άνθρωπο που λείπει από τις ξεχασμένες, εγκαταλειμμένες περιοχές – και το Βόιο αποτυπώνει με έντονο τρόπο αυτή την κατάσταση- και πρέπει να τον φέρουμε πίσω. Τον Άνθρωπο που μέχρι τώρα δεν έχει κίνητρο να μετακινηθεί προς τις περιοχές αυτές και πρέπει να του δώσουμε ρεαλιστικό όραμα και πραγματικά κίνητρα. Δηλαδή, κίνητρα (προϋποθέσεις): στεγαστικά, φορολογικά, περιουσιακά, εργασιακά, γνωστικά, κοινωνικών υποδομών και υπηρεσιών για να τον φέρουμε εδώ, πίσω. Τον Άνθρωπο που σκέφτεται το Τόπο (π.χ. το Βόιο) , και θα ήθελε ερχόμενος και μένοντας εδώ να δραστηριοποιηθεί. Αυτόν που επιθυμεί τον εγκαταλειμμένο Τόπο του, ως τόπο ζωής και δράσης, αλλά δεν έχει, ούτε στέγη, ούτε γη, ούτε άλλη στήριξη, και δεν έχει εδώ περιουσία. Ίσως μάλιστα κάποτε κάποιοι συγγενείς του να ήταν από τούτα τα μέρη, να είχαν χρόνια μοχθήσει σε τούτο τον τόπο, αλλά χάθηκαν στα μεταναστευτικά ρεύματα του εσωτερικού ή/και του εξωτερικού, κι εδώ πίσω χάθηκαν όλα…
(α). Καταγραφή εγκαταλελειμμένων κατοικιών και δημόσιων ή δημοτικών κτιρίων. Μεταφορά όλων των αδρανών ή/και εγκαταλειμμένων κτιρίων των Υπουργείων και των Κρατικών Οργανισμών στο Δήμο.
(β). Πρόγραμμα παραχώρησης κατοικιών σε νέους ή/και οικογένειες τους, είτε σε προτεραιότητα λόγω τοπικής καταγωγής, είτε με διαδικασία δημοπρασίας με έναρξη απόκτησης κατοικίας με 1 € και 5ετή δέσμευση για αναπαλαίωση/ανακατασκευή και εγκατάσταση/κατοίκηση.
(γ). Εναλλακτικά, για τη στέγη: γενναία επιδότηση για αναστήλωση παραδοσιακών σπιτιών από το υπάρχον απόθεμα με αντάλλαγμα τη μόνιμη εγκατάσταση.
(δ). Εξασφάλιση βασικών υποδομών (οδικό δίκτυο, ύδρευση, αποχέτευση, καθαριότητα/ανακύκλωση), ψηφιακή συνδεσιμότητα (εγκατάσταση γρήγορου Ιnternet, με οπτική ίνα ή δορυφορικά).
(ε). Υγεία & εκπαίδευση: μονάδες υγείας, τηλεϊατρική, συνεργασία με σχολεία κοντινών οικισμών.
(στ). Ανακατασκευή των δημόσιων ή δημοτικών κτιρίων για τις κοινωνικές ανάγκες και συλλογικές χρήσεις της νέας κοινότητας των ανθρώπων που θα δημιουργηθεί -με κοινοτική/κοινωνική αυτοδιαχείρισή τους.
-
Ενδιαφέρει ιδιαίτερα η νέα παραγωγή. Δηλαδή, παραγωγή σε νέους ή αναγεννημένους κερδοφόρους τομείς, ή ακόμα και σε υφιστάμενους με νέες δυναμικές και ανανεωμένες προοπτικές, αλλά και σε νέους γεωγραφικούς χώρους και νέα πεδία δραστηριοτήτων και ασφαλώς από νέους παραγωγούς που θα εγκατασταθούν εδώ. Η νέα παραγωγή που δίνει τη νέα προστιθέμενη αξία και στο σύνολο της περιοχής. Η νέα παραγωγή που δεν λειτουργεί μόνο προσθετικά, αλλά κυρίως δυναμικά. Φέρνει το πραγματικό και πρακτικό μήνυμα ότι ο ”ξεχασμένος Τόπος” ξαναγίνεται «παραγωγική μηχανή», ότι ξαναμπαίνει στο χάρτη της πραγματικής οικονομίας.
-
Και, ασφαλώς και η δεύτερη πλευρά, η παραγωγή που ήδη υπάρχει στον Τόπο, η οποία πρέπει να στηριχθεί, να εκσυγχρονισθεί, να επεκταθεί, να καινοτομήσει.
-
Οι νέοι παραγωγοί μπορούν να είναι οι Άνθρωποι που μετακινούνται από τα αστικά κέντρα προς το Βόιο, ένα νέο, πολύ σημαντικό αναγεννητικό δυναμικό. Καθώς, επίσης, και οι νέοι άνθρωποι των οικογενειών που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν εδώ, με τους γονείς τους και τους ίδιους να έχουν δράσει καθοριστικά για τις τύχες και τη ζωή της περιοχής τα προηγούμενα δύσκολα χρόνια.
-
Υπάρχουν δύο θέματα που πρέπει να επιλυθούν για τη νέα παραγωγή (στους νέους χώρους και από τους νέους ανθρώπους-παραγωγούς): η Επένδυση και οι Αγορές. Για να είναι κερδοφόρες οι παραγωγές πρέπει τα παραγόμενα προϊόντα τους -πάντα ποιοτικά και διαφοροποιημένα– να έχουν απορρόφηση στην αγορά και καλές προοπτικές μέσα στο χρόνο. Κι αυτά πρέπει να εξασφαλισθούν για την μεταβατική πρώτη 5ετία, έως ότου οι νέοι παραγωγοί εδραιωθούν και δημιουργήσουν τα δικά τους δίκτυα.
-
Το απαιτούμενο Επιχειρησιακό Σχέδιο, δηλαδή, η Επένδυση, ο τρόπος και οι όροι χρηματοδότησής της, καθώς και οι Αγορές και ο τρόπος εξασφάλισής τους (κατά την πρώτη 5ετία) θα αποτελεί κοινή μέριμνα-υποχρέωση του νέου παραγωγού αλλά ΚΑΙ του Γραφείου Ανάπτυξης που θα έχει συσταθεί για αυτόν το σκοπό στο Δήμο (σε κάθε Δήμο). Π.χ. για τον Δήμο Βοίου, το AGROVOIO -αυτό το ελπιδοφόρο σχήμα που έχει πρόσφατα δημιουργηθεί -σε συνεργασία, όταν χρειάζεται, και με την ΑΝΚΟ (Αναπτυξιακή Δυτ. Μακεδονίας -ΑΝΚΟ) θα μπορούσε να είναι αυτή η δομή.
Αποτελεί κεντρικό μέλημα όλων των αρχών (κυβερνητικών, περιφερειακών, δημοτικών) η προσέλκυση-μετακίνηση νέων Ελλήνων (επιστημόνων, επαγγελματιών, εργαζομένων, επιχειρηματιών) ή/και νέων οικογενειών (νέων ζευγαριών, ή/και νεοδημιούργητων οικογενειών), κατά προτεραιότητα, αλλά όχι αποκλειστικά, βοϊακής καταγωγής για εγκατάστασή τους, πίσω στο Βόιο. Σε κάθε Έλληνα νέο ή νέα, και με αυξημένα κριτήρια αξιολόγησης και υποστήριξης, σε κάθε Ελληνική οικογένεια και ιδιαίτερα σε κείνες βοϊακής καταγωγής, ενεργής παραγωγικής ηλικίας, που θα καταθέτει ρεαλιστικό Επενδυτικό Σχέδιο για τον πρωτογενή ή δευτερογενή τομέα, ο Δήμος Βοίου θα διαθέτει για σαράντα (40) έτη -όση, δηλαδή και η μέση χρονική περίοδος εργασιακού βίου κάθε Έλληνα- έκταση ανάλογη για την απόκτηση άμεσα προκατασκευασμένης κατοικίας τους (στέγης) και για την εγκατάσταση, άσκηση της επενδυτικής-επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
Οι εκτάσεις που θα διατεθούν θα ανήκουν στη Δημοτική περιουσία ή θα προέλθουν από κρατική/δημόσια περιουσία της οποίας η συμβατική ανάθεση διαχείρισης της θα γίνεται από το Δήμο Βοίου (αν δεν έχει -και έως ότου- μεταβιβασθεί η κρατική περιουσία στο Δήμο). Η δε κατοικία (στέγη) μπορεί να είναι του τύπου των σύγχρονων προκατασκευασμένων κατοικιών, όταν δεν προέρχεται από το απόθεμα των εγκαταλειμμένων κατοικιών για τις οποίες μίλησα συγκεκριμένα παραπάνω (στο (α). και (β). παραπάνω).
Ταυτόχρονα, ο Δήμος θα αναλάβει να καλύψει αυτές τις νέες ή τις αναγεννημένες οικιστικές περιοχές με αξιόπιστα δίκτυα υποδομών και κοινωνικής εξυπηρέτησης, ενεργώντας, παράλληλα, και προς τους άλλους οργανισμούς για τις υποδομές ευθύνης τους (ηλεκτρικά δίκτυα, τηλεπικοινωνίες-Ιnternet κλπ), καθώς και τις εκπαιδευτικές και υγειονομικές ανάγκες και τις ανάγκες ασφαλούς διαβίωσης (με δημιουργία σχολικών και προσχολικών κέντρων και την αξιοποίηση νέων ψηφιακών μεθόδων εξυπηρέτησης στην υγεία, την ασφάλεια, την προστασία κλπ).
Στα Επενδυτικά Σχέδια των νέων που θα ήθελαν να μετακινηθούν και να ζήσουν παράγοντας στο Βόιο, η προσφερόμενη-διαθέσιμη γη θα καταγράφεται ως περιοχή άσκησης της δραστηριότητας τους και θα προσμετρείται και ως εισφερόμενο κεφάλαιο στο Επιχειρησιακό Σχέδιο.
Ειδικό Γραφείο στο Δήμο -ανέφερα ενδεικτικά το AGROVOIO- θα φροντίζει για την ολοκληρωμένη διαμόρφωση του Επενδυτικού Σχεδίου (μαζί με τις Αγορές διάθεσης των προϊόντων με έμφαση στην πρώτη 5ετία) και θα υποστηρίζει, εφόσον απαιτείται, την ένταξη του στα Χρηματοδοτούμενα Προγράμματα Ευρωπαϊκών Πόρων.
Μεγάλη και επαναλαμβανόμενη καμπάνια θα προβάλει στην Ελλάδα και στο ελληνικό δυναμικό του Εξωτερικού αυτό το πρόγραμμα μετοίκησης-παραγωγής-εγκατάστασης.
-
Η στρατηγική αυτή, μπορεί να αναπτυχθεί σε ολοκληρωμένο Πρόγραμμα. Το οποίο θα έρθει ως καίρια αρθρωμένη απάντηση-πρόταση σε μια συγκυρία όπου η κρίση στην απόκτηση κατοικίας, η κρίση στη στέγη και τη στέγαση βρίσκεται στο υψηλότερό της σημείο. Σημείο τέτοιο, που για τους νέους ανθρώπους και τα νέα ζευγάρια δημιουργεί την αναγκαστική τάση αναζήτησης λύσεων προς την περιφέρεια της Χώρας. Τάση, όμως, που η κυβέρνηση δεν έχει κοινωνικά αποδεχτεί και δεν την έχει ουσιαστικά εξετάσει και, κυρίως, λόγω της αγκυλωτικής, φιλο-εργολαβικής αντίληψής της δεν δύναται να κινηθεί στο πλαίσιο πραγματικής αντιμετώπισης του οξύτατου αυτού προβλήματος. Πράγμα που με συγκεκριμένο πρακτικό και ρεαλιστικό τρόπο αντιμετωπίζει η Στρατηγική που αναπτύχθηκε, υποστηρίζοντας, μάλιστα, και την πολύ κρίσιμη οικονομική-παραγωγική διάσταση. Διάσταση που σταδιακά -και στα πλαίσια που εκθέσαμε- μπορεί να δημιουργήσει μια νέα εποχή στον υπό ερήμωση Τόπο.
-
Σ΄ ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν αποφασισθεί -όχι τα αναμενόμενα και αναγκαία- αλλά πάντως ορισμένα χρηματοδοτικά εργαλεία (π.χ., Leader και άλλα). Ενώ η πίεση για διάθεση και μεταφορά εθνικών πόρων για τους στόχους που περιέγραψα και για τις περιοχές αυτές της φθίνουσας Ελλάδας πρέπει -και οφείλει – να είναι μεγάλη, σταθερή και συνεχής.
-
Η Στρατηγική που παρουσιάσθηκε , υπογραμμίζω, πρέπει να έχει την σταθερή, κεντρική κυβερνητική/κρατική υποστήριξη, με τη διάθεση πόρων, εκτάσεων γης, εγκαταλειμμένων κτιρίων, υγειονομικής και εκπαιδευτικής κάλυψης, ηλεκτρολογικών και ψηφιακών δικτύων, προτεινόμενων σχεδίων ρεαλιστικών κατευθύνσεων παραγωγής & μεταποίησης.
-
Καθοριστικό στοιχείο κυβερνητικής στήριξης είναι το ειδικό φορολογικό καθεστώς μειωμένης φορολογίας που πρέπει να συνοδεύει και να υποβοηθά την όλη προσπάθεια για μεγάλο χρονικό βάθος.
Σε όλη τούτη την μεγάλη αναγεννητική προσπάθεια η Εκκλησία πρέπει να προσκληθεί να συνδράμει. Να συνδράμει με παραχωρήσεις γης και εκμεταλλεύσιμων εκτάσεων, με μεταβιβάσεις ακινήτων και εν αργία ιδρυμάτων της. Οι σημαντικές υλικές-περιουσιακές δυνατότητες και ο πνευματικός ρόλος της Εκκλησίας θα προσθέσει δυναμική και θα δημιουργήσει νέα ενθαρρυντικά, ρεαλιστικά δεδομένα επιτυχίας. Οι μορφές παραχωρήσεων/μεταβιβάσεων από την Εκκλησία μπορούν με δημιουργικό και θετικό πνεύμα με τον τοπικό Δήμο να βρεθούν και να λειτουργήσουν, διατηρώντας πάντα σταθερά, με συνέπεια τον προσανατολισμό και τους στόχους της όλης προσπάθειας όπως έχει περιγράφει.
-
Πρώτο, τα Νερά.
-
Δεύτερο, η Ενέργεια.
-
Τρίτο, τα Δάση….
-
Οι νέοι, ιδιαίτερα οι νέοι των μεγάλων αστικών κέντρων, που βιώνουν τα αδιέξοδα της κρίσης στην κατοικία και τη στέγαση, τα αδιέξοδα στην έναρξη κάθε επαγγελματικής τους δραστηριότητας, θα έχουν ένα πραγματιστικό, ελκυστικό μήνυμα ελπίδας και ρεαλιστικής προοπτικής. Μια Πρόταση με εγγυήσεις και κίνητρα, μια Λύση.
-
Σε μια εποχή, που μπορείς να εργάζεσαι, να λειτουργείς και να επικοινωνείς από μακριά, και τούτο ψηφιακά θα έχει -πρέπει να έχει- εξασφαλιστεί, με τα πλεονεκτήματα του μοναδικού, φυσικού περιβάλλοντος, με αξιόπιστες υποδομές και δίκτυα συγκοινωνίας, μια τέτοια Πρόταση, ένα τέτοιο Πρόγραμμα μπορεί να αποτελέσει διέξοδο και απόφαση Ζωής.
Η θετική εξέλιξη αυτού του Προγράμματος -ο καθένας το αντιλαμβάνεται- θα έχει τεράστια Εθνική και Περιφερειακή σημασία, ζωτική αξία για το Δημογραφικό, για την Ανάπτυξη, για την Πατρίδα και την Κοινωνία της.









