ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ ΠΙΣΙΔΙΑΣ (1ον ) : ( Αντιόχεια Πισιδίκη – Μικρή Αντιόχεια – Καισάρεια -Antiochia Caesareia – Colonia Caesaria Antiochia -Αντιόχεια Καμένη –Γιαλοβα – Yalvac )-–
== Θέση – Διαχρονικά ονόματα – Έλληνες το 1922 – Ιστορία – Αρχαιολογικά ευρήματα – Νομίσματα – Το Yalovac σήμερα. ==
Σταύρου Π Καπλάνογλου Σπάρταλη εκ πατρός
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Αντιόχεια Πισιδίας ή Πισιδική Αντιόχεια ή Antiochia Caesareia ή Antiochia Colonia Caesarea ήταν πόλη στην περιοχή των Λιμνών , που βρισκόταν σε ένα σταυροδρόμι οδικών προσβάσεων που ερχόταν παλαιότερα από την Νότια Μεσόγειο ,το Αιγαίο και την Κεντρική Μικρά Ασία. Στα σύνορα Φρυγίας και Πισιδία .
Έφερε και τον τίτλο Μικρή Αντιόχεια εις αντιπαράθεση Μεγάλη Αντιόχεια που ήταν η πόλη στην Συρία.
Η τοποθεσία βρίσκεται περίπου 1 χλμ βόρειο ανατολικά της σημερινής Γίαλοβας (ου Yalvaç ), της επαρχίας Σπάρτης . Η πόλη βρίσκεται σε ένα λόφο το υψηλότερο σημείο της στα 1236 μ. στα βόρεια
Η Αντιόχεια ήταν μια πόλη συνδεδεμένη άμεσα με τον Χριστιανισμό μια και αυτή επέλεξαν οι Απόστολοι Παύλος και Βαρνάβας στην Μικρά Ασία για να κηρύξουν για πρώτη φορά τον Χριστιανισμό
Ο ερχομός του Παύλου στην Αντιόχεια σε τρεις συνεχόμενες φορές έγινε μεταξύ 48-56 μ..Χ., απευθυνόμενος σε ανθρώπους που πιστεύουν σε διαφορετικές θρησκείες, μιλώντας τους για τον Χριστιανισμό και κάνοντας κηρύγματα αύξησε τη σημασία της Αντιόχειας
Τ ερείπια της αρχαίας πόλης απεκάλυψαν ο Αρουντέλ και ο Ότο φον Ρίχτερ .
Ήταν η πόλη χτισμένη τον 3ο αιώνα π.Χ. από τον Μακεδόνα Αντίοχο από τον οποίο πήρε και το όνομα της πάνω σε ερείπια άλλης πόλης ή ιερού που προϋπήρχε από την εποχή που βρισκόταν εκεί η Φρύγες .
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ
Η Αντιόχεια της Πισιδία βρίσκεται Βορειανατολικά της λίμνης του Εγιρδιρ ,απεχει από το Νησλι του Εγιρδιρ 73 χλμ,,την Σπάρτη 122 χλμ ,την Σωζόπολη (Uluborlu ) 90 χλμ ,το Ικόνιο 178 χλμ,την Άγκυρα 298 χλμ και την Σμύρνη 457 χλμ.
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
– Αντιόχεια
Τον 3ο αιώνα π. Χ με την επανίδρυση της α από τον Σέλευκο Α΄ τον Νικάτoρα
(358-281 π.Χ.),έναν από τους πρώτους βασιλείς επίγονους του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ονομάστηκε προς τιμήν του Αντίοχου, πατέρα του Σέλευκου και στρατηγού του Μακεδόνα βασιλιά, Φιλίππου.
Οικισμοί με αυτόχθονες σε αυτή την τοποθεσία προυπήρχαν ενωρίτερα
αρχίζοντας από την παλαιολιθική εποχή.
Πριν την κατάκτηση της περιοχής από τους Μακεδόνες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ήταν έδαφος της Περσίας, και ακόμη πιο πριν του βασιλείου των Χετταίων. Η πόλη ήταν το σημείο συνάντησης μεταξύ μη Ελλήνων.
Οι πρώτοι άποικοι έφτασαν εδώ από τη Μαγνησία του Μαιάνδρου.
– Αντιόχεια Πισιδίκη ή Μικρή Αντιόχεια
Το 75 μ.Χ. η πόλη ονομαζόταν Ανττιόχεια ή Μικρή Αντιόχεια σε αντιπαραβολή με την Μεγάλη Αντιόχεια της Συρίας και επειδή βρισκόταν στη Μικρά Φρυγία.
–Colonia Caesaria Antiochia ( Αποικία Καισάρεια Αντιόχεια)
Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Αυγούστου , μεταξύ των οκτώ αποικιών που ιδρύθηκαν στην Πισιδία, η Αντιόχεια τιμήθηκε με τον τίτλο της Καισάρειας και τηςδόθηκε το δικαίωμα του Ius Italicum* , ίσως λόγω της στρατηγικής της θέσης. Η πόλη έγινε σημαντική ρωμαϊκή αποικία. Ανέβηκε στη θέση της πρωτεύουσας με το όνομα « Κολόνια Καισάρεια ».
Όλα τα χάλκινα νομίσματα της του 2ου αιώνα μ.Χ. φέρουν την λατινική επιγραφή COL. CAES. ANTIOCH. δηλαδή Colonia Caesaria Antiochia
*Το Ius Italicum
Το Ius Italicum ήταν νόμος της πρώιμης Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας που επέτρεπε στους αυτοκράτορες να χορηγούν σε πόλεις εκτός Ιταλίας τη νομική ιδιότητα ότι βρίσκονταν σε ιταλικό έδαφος.
Η απόδοση αυτού του δικαίωμα τος ήταν η υψηλότερη ελευθερία που μπορούσε να αποκτήσει ένας δήμος ή επαρχία και θεωρήθηκε πολύ ευνοϊκή.
Αυτό σήμαινε ότι η πόλη θα διοικείται σύμφωνα με το ρωμαϊκό δίκαιο και όχι με το τοπικό δίκαιο, θα έχει μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας στις σχέσεις τους με τους κυβερνήτες των επαρχιών και ότι οι άνθρωποι που γεννιούνται στην πόλη αποκτούν αυτόματα τη ρωμαϊκή υπηκοότητα .
Ως πολίτες της Ρώμης, οι άνθρωποι είχαν τη δυνατότητα να αγοράζουν και να πουλούν περιουσία, απαλλάσσονταν από τον φόρο γης, και από τον εκλογικό φόρο και είχαν δικαίωμα προστασίας σύμφωνα με το ρωμαϊκό δίκαιο..
– Καμένη Αντιόχεια – Antakiya -Myhterika
870 μ.Χ. Αντιόχεια καμένη ή στα Αραβικά : Antakiya -Myhterika
Κάηκε μαζί με τα αγάλματα που υπήρχαν για την λατρεία των Εθνικων από χριστιανούς κατά την παλαιοχριστιανική περίοδο
–Γιάλοβα – Yalvac 1665 μ.Χ
1665 . Χ. Yalvac /Yalavac]
Η λέξη «Yalvaç» σημαίνει «προφήτης, αγγελιοφόρος, απεσταλμένος, οδηγός».
Η λέξη “Yalavaç” σήμαινε όχι μόνο προφήτης, αλλά και ως διπλωμάτης, δημόσιος υπάλληλος και πρεσβευτή αλλά και αγγελιοφόρος
Άλλοι ισχυρίσθηκαν όπως ο Ziya Gökalp , ότι η λέξη έχει προήλθε από τη λέξη “yalavı”, που σημαίνει “μαγεία” στα παλιά τουρκικά, σε “yalavaç”.
— Μερικά ονόματα ακόμη που δόθηκαν διαχρονικά
Antiokhia, Antiochetta, Antiochia Minor, Antakya el-Muhterika, , Αντιόχεια στην Πισιδία, Αντιόχεια στην Ψιδία, Αντιόχεια της Πισιδίας, Αντιόχεια Καισάρεια, Αντιόχεια Colonia Phaesarea, , Αντιόχεια, Pisidia Antiochia, Pisidia Antiokheia, Pisidia Antiokhia’sı,
ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟ 1922
Έχουμε πληροφορίες από δυο απογραφές.
Απογραφή 1881-1893 1) Μουσουλμάνοι 25.639 2) Έλληνες 0 3) Αρμένιοι 0 και
Απογραφή 1914 1) « 29.919 2) « 9 3) « 10
Καμία πληροφορία πόσοι Ελληνόφωνες απέμειναν το 1922 .
ΙΣΤΟΡΙΑ
Αν και την ιστορία της περιοχής θα δώσουμε πληροφορίες στην επόμενη δημοσίευση να που με ότι η Αντιόχεια ή οποίο όνομα μπορεί να είχε πιο παλιό , είναι ιδιαίτερα γνώση από τους αρχαίους χρόνους για δυο κυρίως θρησκευτικούς λόγους
Ο πρώτος αφορά την λατρεία ενός τοπικού θεού την λατρεία του Μηνός Ασκίνου και η άλλη από την επίσκεψη του Αποστόλου στην Αντιόχεια το 45-46 π.Χ. όπου από το βήμα της συναγωγής της Εβραϊκής κοινότητος κήρυξε για πρώτη φορά στην Μικρά Ασία τον λόγο του Χριστού
–Η λατρεία του Μηνός Ασκίνου
Η Ελληνική πόλη Αντιόχεια της Πισιδίας κτίστηκε επί ιερού χώρου Φρυγιακού αδύτου στη δεξιά όχθη του αρχαίου χείμαρρου Ανθίου από τον Σέλευκο τον Νικάτορα πριν το 280 π.Χ. παρά τη μεθόριο της Φρυγίας και Πισιδίας της οποίας τα ερείπια απεκάλυψαν ο Arundell και ο Otto von Richter.
Εκεί βρεθήκαν τα ερείπια του ναού του τοπικού θεού Μηνος << Ασκινου >>
Πολλά αναφέρονται στη λατρεία του Μηνός «Ασκινού» που κατείχε το διάσημο ιερό στην πόλη αυτή.
Ο θεός παρίσταται σε όρθια στάση με φρύγιο πίλο και μηνίσκο στους ώμους κρατώντας στη δεξιά σκήπτρο και στην αριστερά τη Νίκη, στηρίζοντας το ένα πόδι επί βουκράνου και δίπλα ίσταται πετεινός.
Διαδίδεται από από Τούρκους ότι ο Μιν (Μεν) οτι ήταν<<Ανατολικός >> θεός ,αλλά η αλήθεια είναι ότι ήταν πανάρχαιος Ελληνικός ,πριν από το Δωδεκάθεο επιθετικός προσδιορισμός του θεού Ουρανού όταν αυτός ήταν ως Μαίων /Μάνης βασιλιάς του κόσμου.
Ο Ουρανός ήταν, κατά την αρχαία Ελληνική μυθολογία, η προσωποποίηση του Ουράνιου θόλου και κυρίαρχος της πρώτης γενιάς στη Γη.
Είναι ένας από τους Πρωτόγεννους, ο γηραιότερος των Θεών των στοιχείων της φύσεως και ο πρωτότοκος γιος της Γαίας, η οποία τον γέννησε την ώρα που κοιμόταν δίπλα στον Έρωτα χωρίς γονιμοποίηση, «για να την περιβάλλει και για να είναι αιώνιος και ασφαλής οίκος των μακάριων θεών», όπως γράφει ο Ησίοδος στη Θεογονία Ο Ουρανός είναι το πρώτο άρρεν στοιχείο της γης.
– Ο Απόστολος Παύλος στην Αντιόχεια
Η πρώτη εξόρμηση έξω από τα όρια της Παλαιστίνης για την διάδοση του Χριστιανισμού
έγινε από τον Απόστολο Παύλο και τον Απόστολο Βαρνάβα στην Πισιδία και συγκεκριμένα στην Πεισιδίκη Αντιόχεια .
Αρχικά στην αποστολή συμπεριλαμβανόταν και ανεψιός του Βαρνάβα, Ιωάννη-Μάρκο; (ο συγγραφέας του Κατὰ Μάρκον Ευαγγελίου)
Το ταξίδι αυτό αρχίζει από την Αντιόχεια της Συρίας και περιλαμβάνει την Κύπρο και ακολούθως τις πόλεις της Μικράς Ασίας: Πέργη της Παμφυλίας, Αντιόχεια της Πισιδίας και τις μικρασιατικές πόλεις της Λυκαονίας (ή Νότιας Γαλατίας), όπως το Ικόνιο, τα Λύστρα και τη Δέρβη.
Στην Πέργη, που βρισκόταν βόρεια της Αττάλειας ο Ιωάννης Μάρκος, για άγνωστους λόγους εγκατέλειψε την περιοδεία.
Η μέθοδος που ακολούθησαν ήταν να απευθύνονται πρώτα στους Ιουδαίους στις συναγωγές. Όπως ήταν φυσικό, οι ομιλίες άρχιζαν πάντοτε από την Παλαιά Διαθήκη και τονιζόταν ότι οι προφητείες για την έλευση του Μεσσία πραγματοποιήθηκαν πλέον στο πρόσωπο του Ιησού, τον οποίο όμως η ανωτάτη θρησκευτική ηγεσία των Ιεροσολύμων παρεξήγησε και καταδίκασε σε σταυρικό θάνατο με τη συνεργασία των ρωμαίων. Όμως ο Χριστός αναστήθηκε, εμφανίστηκε στους μαθητές του, και τους έδωσε εντολή να κηρύξουν τα γεγονότα αυτά σε όλα τα έθνη, ξεκινώντας από τους ιουδαίους.
Μετά από την εχθρότητα που συνάντησαν από μέρους των ιουδαίων, στράφηκαν προς τους εθνικούς, συνήθως μέσω των εθνικών που ήταν προσύλητοι στον Ιουδαϊσμό.
Σε όλη την πορεία του ο Παύλος είχε αρκετούς συνεργάτες που προέρχονταν από Ελληνικές πόλεις ή ήταν ελληνιστές Ιουδαίοι
Τα γεγονότα της πρώτης αποστολικής περιοδείας που αποτελεί την πρώτη μεγάλη εξόρμηση του Χριστιανισμού έξω από τα όρια της Παλαιστίνης, περιλαμβάνονται στα κεφ. 13 και 14 των Πράξεων των Αποστόλων
Περισσότερες όμως λεπτομέρειες για την ιστορία της Αντιόχειας και την επίσκεψη των 2 Αποστόλων στην επόμενη δημοσίευση.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ
Η πόλη έζησε τη φωτεινότερη της περίοδο υπό την κυριαρχία της Ρώμης, κατά την περίοδο αυτή παρατηρήθηκαν εντατικές κατασκευαστικές δραστηριότητες. Ανάμεσα στο 27 π.Χ. – 14 μ.Χ., η πόλη έγινε μια σημαντική ρωμαϊκή αποικία, η οποία ανήλθε στη θέση της πρωτεύουσας στην περιοχή της Ψιδίας, όπου κυριαρχούσε.
Από τα ερείπια συνάγεται ότι υπήρξε πόλη ελληνορωμαϊκού τύπου με ισχυρή οχύρωση. Βρέθηκαν πολλά αρχαία νομίσματα εποχής Αυγούστου μέχρι Κλαύδιου του Γοτθικού.
Κατά τη διάρκεια των αρχαιολογικών ανασκαφών βρεθήκε η θέση της Ακροπολης ,τα τείχη,οι πύλες , τα λουτρά , το θέατρο ,παλαιστρα ,σταδιο ναός του Αύγουστο ,η πλατεία του Τιβερου , νυμφαίων το υδραγωγείο και αλλά δομικα στοιχεία από την αρχαία πόλη
Βεβαίως βρεθήκαν και ί υπολείμματα και άλλων πολύ μεγάλων χριστιανικών ναών, που η αρχιτεκτονική τους προσέδιδε έμφαση στην πολλαπλότητα και διαφαινόταν η έντονη επίδραση στην περιοχή της Εκκλησίας του Χριστού στην περιοχή κα ι την πόλη..
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ
– Ακρόπολη
Η πόλη και η ακρόπολη της κτίσθηκε πάνω σε λόφο για ευκολία άμυνας.
Η απόκρημνη κοιλάδα του ποταμού Ανθίου στα ανατολικά παρείχε τέλεια άμυνα.
Στις υπόλοιπες πλαγιές η ακρόπολη ανεβαίνει ομαλά σε πεζούλια, φτάνοντας σε ύψος τα 60 μέτρα πάνω από την πεδιάδα.
–Τείχη
Η περιοχή της πόλης που περιβάλλεται από τείχη είναι 47 εκτάρια. Όπου υπήρχαν και προμαχονες.
Δεν είναι γνωστό εάν οι προμαχώνες ημικυκλικής κάτοψης, που διακρίνονται στα δυτικά, συνεχίζονται και σε άλλα σημεία των αμυντικών τειχών.
–Πύλες
Η μία από τις δύο πύλες της πόλης βρίσκεται στα νότια και η άλλη στα δυτικά. Το μνημειακό κτήριο, που βρίσκεται στα δυτικά και είναι και η κύρια πύλη εισόδου, έχει ύψος 12 μέτρα, πλάτος 24 μέτρα και έχει τρεις καμάρες.
Ενώνει τα τείχη της πόλης και στις δύο πλευρές.
–Λουτρό
Βρίσκεται στη βορειοδυτική γωνία της πόλης, 150 μέτρα από το κτίριο της βρύσης, το λουτρό έχει πολύ μεγάλη και συμπαγή δομή του. Σημαντικό τμήμα της λιθοδομής που αποτελείται από μεγάλους και λείους ογκόλιθους διαστάσεων 70 x 55 μέτρα, του οποίου οι 7 αίθουσες διανοίχτηκαν Χρονολογείται στο πρώτο μισό του 1ου μ.Χ. αιώνος .
– Θέατρο
Βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του δρόμου, κοντά στη μέση του δρόμου με ανατολικό-δυτικό προσανατολισμό. Το ελληνορωμαϊκό σχεδιασμένο θέατρο έχει δύο διαζώματα και το κοίλο του κάνει μια ευρύτερη γωνία από ένα ημικύκλιο. Ενώ το βόρειο μισό του θεάτρου (ελληνιστικό) βρίσκεται στην πλαγιά του λόφου, το νότιο μισό (ρωμαϊκό χαρακτηριστικό) φέρεται από θόλους. Βρίσκονται στο δρόμο, αυτοί οι θόλους περνούν τον δρόμο μέσα από μια σήραγγα 55 μέτρων κάτω από το κοίλο.
Το θέατρο της Αντιόχειας συγκρίνεται με το θέατρο της Παμφυλίας Ασπένδου χωρητικότητας 15.000 ατόμων.
– Χριστιανική εκκλησία του Αποστόλου Παύλου
Είναι ο πρώτος και μεγαλύτερος ναός της Αντιόχειας, είναι μια Μεγάλη Βασιλική, ένα από τα σημαντικότερα κτίσματα .
Βρίσκεται στα δυτικά σύνορα της πόλης. Το κτίριο, διαστάσεων 70 x 27 μέτρα, εκτείνεται με κατεύθυνση ανατολή-δυτική. Αντικατοπτρίζοντας όλα τα στοιχεία της κάτοψης της βασιλικής, το κτίριο αποτελείται από τρεις σηκούς και μια ημικυκλική αψίδα.
Ο μεσαίος ναός χωρίζεται από τους στενούς και στις δύο πλευρές δύο σειρές των 13 σειρών κιόνων. Το δάπεδο του μεσαίου σηκού καλύπτεται με μωσαϊκό από κόκκινες, κίτρινες, λευκές και μαύρες ψηφίδες διακοσμημένες με γεωμετρικά και φυτικά μοτίβα. Επιγραφή που βρέθηκε στο μπροστινό μέρος της αψίδας του ψηφιδωτού περιέχει το όνομα του Αρχιεπισκόπου Όπτιμου, ενός από τους ιδρυτές της ορθόδοξης αίρεσης, ο οποίος εκπροσώπησε την Αντιόχεια στη Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης το 381.
Το όνομα αυτό χρονολογεί το κτίριο στον 4ο αιώνα.
—Εκκλησιά του Αγίου Βάσσου
Βρίσκεται στη δυτική πλευρά του δρόμου, ακριβώς απέναντι από το Tiberius Field. Το κτίριο, που τραβάει την προσοχή από το δρόμο με την αψίδα του, έχει σχέδιο Λατινικού Σταυρού. Σε σιδερένιο μετάλλιο που βρέθηκε κατά τις ανασκαφές στην εκκλησία του 4ου αι. Στη μία όψη διαβάζονται τα ονόματα του Νέου, του Νίκωνα και του Ηλιόδωρου, αγίων της Διοκλητιανής Περιόδου και από την άλλη πλευρά του Βάσσου από την Αντιόχεια. Γι’ αυτό ο ναός ονομάζεται Άγιος Βάσσος
– Στάδιο
Εξω από τα τείχη, ανάμεσα στα χωράφια στα δυτικά της Βασιλικής, βρισκεται το αρχαίο στάδιο , η δομή ήταν σε σχήμα «U», όπου διεξάγονται αθλητικοί αγώνες και διάφορα αθλητικά γεγονότα, έχει μήκος 190 μέτρα και πλάτος 30 μέτρα.
– Αυτοκρατορικός ναός Αυγούστου & το Προπυλο
Ο ναός του Αυγούστου, που ήταν αφιερωμένος στον αυτοκράτορα Αύγουστο, ο οποίος ίδρυσε την πρώτη και μεγαλύτερη αποικία στην περιοχή της Πισιδίας,το Πρόπυλο που παρέχει το πέρασμα προς τον Ναό του Αυγούστου,
– Παλαίστρα
Η παλαίστρα (χώρος φυσικής αγωγής), που ιδρύθηκε στην περιοχή αμέσως ανατολικά και συνδεόταν με το λουτρό, έχει διαστάσεις περίπου 38 x 29 μέτρα και περιβάλλεται από κίονα στοά.
– Νυμφαίων
Το Νυμφαίο, είναι επίσης ς γνωστό ως Μνημειακή Κρήνη
Η Μνημειακή Κρήνη (Νυμφαίο) χτίστηκε στους πρώιμους Χριστιανικούς χρόνους ( 1ου αιώνα ) όταν η πόλη πήρε το όνομα Colonia Caesareia και έγινε πρωτεύουσα.
– Υδραγωγείο
Τα Υδραγωγεία ήταν και είναι τα σύμβολα της αρχαίας πόλης . Με αυτά μεταφερόταν στην Αντιόχεια το νερό, ξεκινούσε από τις πηγές (σημ. Ον . Suçıktı )
11 χιλιόμετρα στην πόλη άλλοτε με κανάλια, άλλοτε σε σήραγγες και άλλοτε σε καμάρες ενός ή δύο ορόφων, ανάλογα με το έδαφος, σε πέτρα και πήλινοι σωλήνες προς το νύμφειο που βρίσκεται στα 1178 μ. Αυτό δίνει μια μέση κλίση 2,6% κατά μήκος της υψομετρικής διαφοράς 287 m μεταξύ της πηγής και του νυμφείου.Οι καμάρες του υδραγωγείου κατασκευάστηκαν ενισχυμενες για να αντέχουν το βάρος του νερού και παραμένουν όρθιες παρά τους πολλούς σεισμούς.
.- Τιβερια πλατεία
Πλατεία Τιβερίου όπου έγινε η πρώτη εργατική απεργία στον κόσμο, η Δυτική Πύλη,
ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ 69-79 m.X. Εως 270 μ.Χ.,
Τίτος Φλάβιος , Βεσπασιανός ,Antoninus Pius ,Commodus ,Septimius Severus ,Τζούλια Δόμνα, Caracalla ,Γέτα ,Annia Faustina,,Σεβήρος Αλέξανδρος ,Γόρδιος Γ’,Tranquillina ,Φίλιππος Α’ , Φίλιππος Β’ ,Τραϊανός Δέκιος,Volusian , Αιμιλιαν ,Βαλεριανός Α’,Βalerian II ,Claudius,
Ιδρυτής που οργώνει δεξιά με ομάδα βοδιών
Tyche όρθια στραμμένη, κεφάλι αριστερά, δίπλα στον βωμό, κρατώντας πατέρα και σκήπτρο.
Λύκη που στέκεται δεξιά, θηλάζει τα δίδυμα Ρωμύλο και Ρέμο.
Ο θεός M�n στέκεται μπρούμυτα, το κεφάλι δεξιά, κρατώντας σκήπτρο και η Nike, το αριστερό του πόδι σε ένα βουκράνιο. αριστερά, ένας κόκορας
M�n όρθιος δεξιά, κρατώντας τη Nike στη σφαίρα στο αριστερό χέρι που στηρίζεται στη στήλη, στο δεξί σκήπτρο, το αριστερό πόδι ακουμπά στο βουκράνιο, τον κόκορα στέκεται αριστερά
Γυναίκα με μακρύ φόρεμα στέκεται αριστερά, αδειάζει κερκότοπους πάνω από το βωμό στα πόδια της και κρατά σκήπτρο
ιδιοφυΐα της αποικίας στέκεται αριστερά, κρατώντας κλαδί και κερατοειδές.
Αετός, με ανοιχτά φτερά, όρθιος στραμμένος, κεφάλι δεξιά
M�n όρθιος δεξιά, ακουμπισμένος στη στήλη, κρατώντας Nike με τρόπαιο και σκήπτρο, αριστερό πόδι στο βουκράνιο, κόκορα στα πόδια. Krzyza
M�n έντονο αετό που στέκεται αριστερά και κοιτάζει δεξιά, ανάμεσα σε δύο πρότυπα που υπερκαλύπτονται από μισοφέγγαρα.
M�n όρθιος δεξιά, ακουμπισμένος στη στήλη, κρατώντας Nike με τρόπαιο και σκήπτρο, αριστερό πόδι στο βουκράνιο, κόκορα στα πόδια.
Κεφάλι Serapis δεξιά, πόλο στο κεφάλι, αστέρι στο δεξί γήπεδο.
AN-TIO, Nike περπατώντας αριστερά, κρατώντας στεφάνι και κλαδί φοίνικα.
Κεφάλι του M�n δεξιά στην ημισέληνο, φορώντας το βραβευμένο Φρυγικό καπέλο
ANTIO HΡIΛOC πάνω και κάτω από καμπούρα ταύρο που στέκεται δεξιά
ANTIOC; προτομή του M�n δεξιά, στην ημισέληνο / COLONIAI; φλεγόμενος, γιρλάντες βωμός. SNG France 1071 var (τύπος μπούστου);
–Εθνικόν όνομα
GENIO COLONIAE ANTIOCH
ANTI-OCH CL,
ΣΗΜΕΡΑ
Στην θέση της Αντιόχειας της Πισιδία σήμερα βρίσκεται η πόλη Yalovac εκεί
που παλιότερα βρισκόταν τα σύνορα της Πισιδίας και της Φρυγίας , εξ ου και γνωστή ως Αντιόχεια στη Φρυγία. Η τοποθεσία της αρχαίας πόλης βρίσκεται περίπου 1 χλμ βορειοανατολικά του Yalvaç , της σύγχρονης πόλης της επαρχίας της Σπάρτης ,σε ένα λόφο με το υψηλότερο σημείο της στα 1236 μ. στα βόρεια.
Το Yalvaç είναι μια πόλη που ο πληθυσμός του ήταν 20.259 το 2010
(1ον ) : ( Αντιόχεια Πισιδίκη – Μικρή Αντιόχεια – Καισάρεια -Antiochia Caesareia – Colonia Caesaria Antiochia -Αντιόχεια Καμένη –Γιαλοβα – Yalvac )-–
== Θέση – Διαχρονικά ονόματα – Έλληνες το 1922 – Ιστορία – Αρχαιολογικά ευρήματα – Νομίσματα – Το Yalovac σήμερα. ==
Σταύρου Π Καπλάνογλου Σπάρταλη εκ πατρός
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Αντιόχεια Πισιδίας ή Πισιδική Αντιόχεια ή Antiochia Caesareia ή Antiochia Colonia Caesarea ήταν πόλη στην περιοχή των Λιμνών , που βρισκόταν σε ένα σταυροδρόμι οδικών προσβάσεων που ερχόταν παλαιότερα από την Νότια Μεσόγειο ,το Αιγαίο και την Κεντρική Μικρά Ασία. Στα σύνορα Φρυγίας και Πισιδία .
Έφερε και τον τίτλο Μικρή Αντιόχεια εις αντιπαράθεση Μεγάλη Αντιόχεια που ήταν η πόλη στην Συρία.
Η τοποθεσία βρίσκεται περίπου 1 χλμ βόρειο ανατολικά της σημερινής Γίαλοβας (ου Yalvaç ), της επαρχίας Σπάρτης . Η πόλη βρίσκεται σε ένα λόφο το υψηλότερο σημείο της στα 1236 μ. στα βόρεια
Η Αντιόχεια ήταν μια πόλη συνδεδεμένη άμεσα με τον Χριστιανισμό μια και αυτή επέλεξαν οι Απόστολοι Παύλος και Βαρνάβας στην Μικρά Ασία για να κηρύξουν για πρώτη φορά τον Χριστιανισμό
Ο ερχομός του Παύλου στην Αντιόχεια σε τρεις συνεχόμενες φορές έγινε μεταξύ 48-56 μ..Χ., απευθυνόμενος σε ανθρώπους που πιστεύουν σε διαφορετικές θρησκείες, μιλώντας τους για τον Χριστιανισμό και κάνοντας κηρύγματα αύξησε τη σημασία της Αντιόχειας
Τ ερείπια της αρχαίας πόλης απεκάλυψαν ο Αρουντέλ και ο Ότο φον Ρίχτερ .
Ήταν η πόλη χτισμένη τον 3ο αιώνα π.Χ. από τον Μακεδόνα Αντίοχο από τον οποίο πήρε και το όνομα της πάνω σε ερείπια άλλης πόλης ή ιερού που προϋπήρχε από την εποχή που βρισκόταν εκεί η Φρύγες .
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ
Η Αντιόχεια της Πισιδία βρίσκεται Βορειανατολικά της λίμνης του Εγιρδιρ ,απεχει από το Νησλι του Εγιρδιρ 73 χλμ,,την Σπάρτη 122 χλμ ,την Σωζόπολη (Uluborlu ) 90 χλμ ,το Ικόνιο 178 χλμ,την Άγκυρα 298 χλμ και την Σμύρνη 457 χλμ.
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
– Αντιόχεια
Τον 3ο αιώνα π. Χ με την επανίδρυση της α από τον Σέλευκο Α΄ τον Νικάτoρα
(358-281 π.Χ.),έναν από τους πρώτους βασιλείς επίγονους του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ονομάστηκε προς τιμήν του Αντίοχου, πατέρα του Σέλευκου και στρατηγού του Μακεδόνα βασιλιά, Φιλίππου.
Οικισμοί με αυτόχθονες σε αυτή την τοποθεσία προυπήρχαν ενωρίτερα
αρχίζοντας από την παλαιολιθική εποχή.
Πριν την κατάκτηση της περιοχής από τους Μακεδόνες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ήταν έδαφος της Περσίας, και ακόμη πιο πριν του βασιλείου των Χετταίων. Η πόλη ήταν το σημείο συνάντησης μεταξύ μη Ελλήνων.
Οι πρώτοι άποικοι έφτασαν εδώ από τη Μαγνησία του Μαιάνδρου.
– Αντιόχεια Πισιδίκη ή Μικρή Αντιόχεια
Το 75 μ.Χ. η πόλη ονομαζόταν Ανττιόχεια ή Μικρή Αντιόχεια σε αντιπαραβολή με την Μεγάλη Αντιόχεια της Συρίας και επειδή βρισκόταν στη Μικρά Φρυγία.
–Colonia Caesaria Antiochia ( Αποικία Καισάρεια Αντιόχεια)
Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Αυγούστου , μεταξύ των οκτώ αποικιών που ιδρύθηκαν στην Πισιδία, η Αντιόχεια τιμήθηκε με τον τίτλο της Καισάρειας και τηςδόθηκε το δικαίωμα του Ius Italicum* , ίσως λόγω της στρατηγικής της θέσης. Η πόλη έγινε σημαντική ρωμαϊκή αποικία. Ανέβηκε στη θέση της πρωτεύουσας με το όνομα « Κολόνια Καισάρεια ».
Όλα τα χάλκινα νομίσματα της του 2ου αιώνα μ.Χ. φέρουν την λατινική επιγραφή COL. CAES. ANTIOCH. δηλαδή Colonia Caesaria Antiochia
*Το Ius Italicum
Το Ius Italicum ήταν νόμος της πρώιμης Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας που επέτρεπε στους αυτοκράτορες να χορηγούν σε πόλεις εκτός Ιταλίας τη νομική ιδιότητα ότι βρίσκονταν σε ιταλικό έδαφος.
Η απόδοση αυτού του δικαίωμα τος ήταν η υψηλότερη ελευθερία που μπορούσε να αποκτήσει ένας δήμος ή επαρχία και θεωρήθηκε πολύ ευνοϊκή.
Αυτό σήμαινε ότι η πόλη θα διοικείται σύμφωνα με το ρωμαϊκό δίκαιο και όχι με το τοπικό δίκαιο, θα έχει μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας στις σχέσεις τους με τους κυβερνήτες των επαρχιών και ότι οι άνθρωποι που γεννιούνται στην πόλη αποκτούν αυτόματα τη ρωμαϊκή υπηκοότητα .
Ως πολίτες της Ρώμης, οι άνθρωποι είχαν τη δυνατότητα να αγοράζουν και να πουλούν περιουσία, απαλλάσσονταν από τον φόρο γης, και από τον εκλογικό φόρο και είχαν δικαίωμα προστασίας σύμφωνα με το ρωμαϊκό δίκαιο..
– Καμένη Αντιόχεια – Antakiya -Myhterika
870 μ.Χ. Αντιόχεια καμένη ή στα Αραβικά : Antakiya -Myhterika
Κάηκε μαζί με τα αγάλματα που υπήρχαν για την λατρεία των Εθνικων από χριστιανούς κατά την παλαιοχριστιανική περίοδο
–Γιάλοβα – Yalvac 1665 μ.Χ
1665 . Χ. Yalvac /Yalavac]
Η λέξη «Yalvaç» σημαίνει «προφήτης, αγγελιοφόρος, απεσταλμένος, οδηγός».
Η λέξη “Yalavaç” σήμαινε όχι μόνο προφήτης, αλλά και ως διπλωμάτης, δημόσιος υπάλληλος και πρεσβευτή αλλά και αγγελιοφόρος
Άλλοι ισχυρίσθηκαν όπως ο Ziya Gökalp , ότι η λέξη έχει προήλθε από τη λέξη “yalavı”, που σημαίνει “μαγεία” στα παλιά τουρκικά, σε “yalavaç”.
— Μερικά ονόματα ακόμη που δόθηκαν διαχρονικά
Antiokhia, Antiochetta, Antiochia Minor, Antakya el-Muhterika, , Αντιόχεια στην Πισιδία, Αντιόχεια στην Ψιδία, Αντιόχεια της Πισιδίας, Αντιόχεια Καισάρεια, Αντιόχεια Colonia Phaesarea, , Αντιόχεια, Pisidia Antiochia, Pisidia Antiokheia, Pisidia Antiokhia’sı,
ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟ 1922
Έχουμε πληροφορίες από δυο απογραφές.
Απογραφή 1881-1893 1) Μουσουλμάνοι 25.639 2) Έλληνες 0 3) Αρμένιοι 0 και
Απογραφή 1914 1) « 29.919 2) « 9 3) « 10
Καμία πληροφορία πόσοι Ελληνόφωνες απέμειναν το 1922 .
ΙΣΤΟΡΙΑ
Αν και την ιστορία της περιοχής θα δώσουμε πληροφορίες στην επόμενη δημοσίευση να που με ότι η Αντιόχεια ή οποίο όνομα μπορεί να είχε πιο παλιό , είναι ιδιαίτερα γνώση από τους αρχαίους χρόνους για δυο κυρίως θρησκευτικούς λόγους
Ο πρώτος αφορά την λατρεία ενός τοπικού θεού την λατρεία του Μηνός Ασκίνου και η άλλη από την επίσκεψη του Αποστόλου στην Αντιόχεια το 45-46 π.Χ. όπου από το βήμα της συναγωγής της Εβραϊκής κοινότητος κήρυξε για πρώτη φορά στην Μικρά Ασία τον λόγο του Χριστού
–Η λατρεία του Μηνός Ασκίνου
Η Ελληνική πόλη Αντιόχεια της Πισιδίας κτίστηκε επί ιερού χώρου Φρυγιακού αδύτου στη δεξιά όχθη του αρχαίου χείμαρρου Ανθίου από τον Σέλευκο τον Νικάτορα πριν το 280 π.Χ. παρά τη μεθόριο της Φρυγίας και Πισιδίας της οποίας τα ερείπια απεκάλυψαν ο Arundell και ο Otto von Richter.
Εκεί βρεθήκαν τα ερείπια του ναού του τοπικού θεού Μηνος << Ασκινου >>
Πολλά αναφέρονται στη λατρεία του Μηνός «Ασκινού» που κατείχε το διάσημο ιερό στην πόλη αυτή.
Ο θεός παρίσταται σε όρθια στάση με φρύγιο πίλο και μηνίσκο στους ώμους κρατώντας στη δεξιά σκήπτρο και στην αριστερά τη Νίκη, στηρίζοντας το ένα πόδι επί βουκράνου και δίπλα ίσταται πετεινός.
Διαδίδεται από από Τούρκους ότι ο Μιν (Μεν) οτι ήταν<<Ανατολικός >> θεός ,αλλά η αλήθεια είναι ότι ήταν πανάρχαιος Ελληνικός ,πριν από το Δωδεκάθεο επιθετικός προσδιορισμός του θεού Ουρανού όταν αυτός ήταν ως Μαίων /Μάνης βασιλιάς του κόσμου.
Ο Ουρανός ήταν, κατά την αρχαία Ελληνική μυθολογία, η προσωποποίηση του Ουράνιου θόλου και κυρίαρχος της πρώτης γενιάς στη Γη.
Είναι ένας από τους Πρωτόγεννους, ο γηραιότερος των Θεών των στοιχείων της φύσεως και ο πρωτότοκος γιος της Γαίας, η οποία τον γέννησε την ώρα που κοιμόταν δίπλα στον Έρωτα χωρίς γονιμοποίηση, «για να την περιβάλλει και για να είναι αιώνιος και ασφαλής οίκος των μακάριων θεών», όπως γράφει ο Ησίοδος στη Θεογονία Ο Ουρανός είναι το πρώτο άρρεν στοιχείο της γης.
– Ο Απόστολος Παύλος στην Αντιόχεια
Η πρώτη εξόρμηση έξω από τα όρια της Παλαιστίνης για την διάδοση του Χριστιανισμού
έγινε από τον Απόστολο Παύλο και τον Απόστολο Βαρνάβα στην Πισιδία και συγκεκριμένα στην Πεισιδίκη Αντιόχεια .
Αρχικά στην αποστολή συμπεριλαμβανόταν και ανεψιός του Βαρνάβα, Ιωάννη-Μάρκο; (ο συγγραφέας του Κατὰ Μάρκον Ευαγγελίου)
Το ταξίδι αυτό αρχίζει από την Αντιόχεια της Συρίας και περιλαμβάνει την Κύπρο και ακολούθως τις πόλεις της Μικράς Ασίας: Πέργη της Παμφυλίας, Αντιόχεια της Πισιδίας και τις μικρασιατικές πόλεις της Λυκαονίας (ή Νότιας Γαλατίας), όπως το Ικόνιο, τα Λύστρα και τη Δέρβη.
Στην Πέργη, που βρισκόταν βόρεια της Αττάλειας ο Ιωάννης Μάρκος, για άγνωστους λόγους εγκατέλειψε την περιοδεία.
Η μέθοδος που ακολούθησαν ήταν να απευθύνονται πρώτα στους Ιουδαίους στις συναγωγές. Όπως ήταν φυσικό, οι ομιλίες άρχιζαν πάντοτε από την Παλαιά Διαθήκη και τονιζόταν ότι οι προφητείες για την έλευση του Μεσσία πραγματοποιήθηκαν πλέον στο πρόσωπο του Ιησού, τον οποίο όμως η ανωτάτη θρησκευτική ηγεσία των Ιεροσολύμων παρεξήγησε και καταδίκασε σε σταυρικό θάνατο με τη συνεργασία των ρωμαίων. Όμως ο Χριστός αναστήθηκε, εμφανίστηκε στους μαθητές του, και τους έδωσε εντολή να κηρύξουν τα γεγονότα αυτά σε όλα τα έθνη, ξεκινώντας από τους ιουδαίους.
Μετά από την εχθρότητα που συνάντησαν από μέρους των ιουδαίων, στράφηκαν προς τους εθνικούς, συνήθως μέσω των εθνικών που ήταν προσύλητοι στον Ιουδαϊσμό.
Σε όλη την πορεία του ο Παύλος είχε αρκετούς συνεργάτες που προέρχονταν από Ελληνικές πόλεις ή ήταν ελληνιστές Ιουδαίοι
Τα γεγονότα της πρώτης αποστολικής περιοδείας που αποτελεί την πρώτη μεγάλη εξόρμηση του Χριστιανισμού έξω από τα όρια της Παλαιστίνης, περιλαμβάνονται στα κεφ. 13 και 14 των Πράξεων των Αποστόλων
Περισσότερες όμως λεπτομέρειες για την ιστορία της Αντιόχειας και την επίσκεψη των 2 Αποστόλων στην επόμενη δημοσίευση.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ
Η πόλη έζησε τη φωτεινότερη της περίοδο υπό την κυριαρχία της Ρώμης, κατά την περίοδο αυτή παρατηρήθηκαν εντατικές κατασκευαστικές δραστηριότητες. Ανάμεσα στο 27 π.Χ. – 14 μ.Χ., η πόλη έγινε μια σημαντική ρωμαϊκή αποικία, η οποία ανήλθε στη θέση της πρωτεύουσας στην περιοχή της Ψιδίας, όπου κυριαρχούσε.
Από τα ερείπια συνάγεται ότι υπήρξε πόλη ελληνορωμαϊκού τύπου με ισχυρή οχύρωση. Βρέθηκαν πολλά αρχαία νομίσματα εποχής Αυγούστου μέχρι Κλαύδιου του Γοτθικού.
Κατά τη διάρκεια των αρχαιολογικών ανασκαφών βρεθήκε η θέση της Ακροπολης ,τα τείχη,οι πύλες , τα λουτρά , το θέατρο ,παλαιστρα ,σταδιο ναός του Αύγουστο ,η πλατεία του Τιβερου , νυμφαίων το υδραγωγείο και αλλά δομικα στοιχεία από την αρχαία πόλη
Βεβαίως βρεθήκαν και ί υπολείμματα και άλλων πολύ μεγάλων χριστιανικών ναών, που η αρχιτεκτονική τους προσέδιδε έμφαση στην πολλαπλότητα και διαφαινόταν η έντονη επίδραση στην περιοχή της Εκκλησίας του Χριστού στην περιοχή κα ι την πόλη..
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ
– Ακρόπολη
Η πόλη και η ακρόπολη της κτίσθηκε πάνω σε λόφο για ευκολία άμυνας.
Η απόκρημνη κοιλάδα του ποταμού Ανθίου στα ανατολικά παρείχε τέλεια άμυνα.
Στις υπόλοιπες πλαγιές η ακρόπολη ανεβαίνει ομαλά σε πεζούλια, φτάνοντας σε ύψος τα 60 μέτρα πάνω από την πεδιάδα.
–Τείχη
Η περιοχή της πόλης που περιβάλλεται από τείχη είναι 47 εκτάρια. Όπου υπήρχαν και προμαχονες.
Δεν είναι γνωστό εάν οι προμαχώνες ημικυκλικής κάτοψης, που διακρίνονται στα δυτικά, συνεχίζονται και σε άλλα σημεία των αμυντικών τειχών.
–Πύλες
Η μία από τις δύο πύλες της πόλης βρίσκεται στα νότια και η άλλη στα δυτικά. Το μνημειακό κτήριο, που βρίσκεται στα δυτικά και είναι και η κύρια πύλη εισόδου, έχει ύψος 12 μέτρα, πλάτος 24 μέτρα και έχει τρεις καμάρες.
Ενώνει τα τείχη της πόλης και στις δύο πλευρές.
–Λουτρό
Βρίσκεται στη βορειοδυτική γωνία της πόλης, 150 μέτρα από το κτίριο της βρύσης, το λουτρό έχει πολύ μεγάλη και συμπαγή δομή του. Σημαντικό τμήμα της λιθοδομής που αποτελείται από μεγάλους και λείους ογκόλιθους διαστάσεων 70 x 55 μέτρα, του οποίου οι 7 αίθουσες διανοίχτηκαν Χρονολογείται στο πρώτο μισό του 1ου μ.Χ. αιώνος .
– Θέατρο
Βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του δρόμου, κοντά στη μέση του δρόμου με ανατολικό-δυτικό προσανατολισμό. Το ελληνορωμαϊκό σχεδιασμένο θέατρο έχει δύο διαζώματα και το κοίλο του κάνει μια ευρύτερη γωνία από ένα ημικύκλιο. Ενώ το βόρειο μισό του θεάτρου (ελληνιστικό) βρίσκεται στην πλαγιά του λόφου, το νότιο μισό (ρωμαϊκό χαρακτηριστικό) φέρεται από θόλους. Βρίσκονται στο δρόμο, αυτοί οι θόλους περνούν τον δρόμο μέσα από μια σήραγγα 55 μέτρων κάτω από το κοίλο.
Το θέατρο της Αντιόχειας συγκρίνεται με το θέατρο της Παμφυλίας Ασπένδου χωρητικότητας 15.000 ατόμων.
– Χριστιανική εκκλησία του Αποστόλου Παύλου
Είναι ο πρώτος και μεγαλύτερος ναός της Αντιόχειας, είναι μια Μεγάλη Βασιλική, ένα από τα σημαντικότερα κτίσματα .
Βρίσκεται στα δυτικά σύνορα της πόλης. Το κτίριο, διαστάσεων 70 x 27 μέτρα, εκτείνεται με κατεύθυνση ανατολή-δυτική. Αντικατοπτρίζοντας όλα τα στοιχεία της κάτοψης της βασιλικής, το κτίριο αποτελείται από τρεις σηκούς και μια ημικυκλική αψίδα.
Ο μεσαίος ναός χωρίζεται από τους στενούς και στις δύο πλευρές δύο σειρές των 13 σειρών κιόνων. Το δάπεδο του μεσαίου σηκού καλύπτεται με μωσαϊκό από κόκκινες, κίτρινες, λευκές και μαύρες ψηφίδες διακοσμημένες με γεωμετρικά και φυτικά μοτίβα. Επιγραφή που βρέθηκε στο μπροστινό μέρος της αψίδας του ψηφιδωτού περιέχει το όνομα του Αρχιεπισκόπου Όπτιμου, ενός από τους ιδρυτές της ορθόδοξης αίρεσης, ο οποίος εκπροσώπησε την Αντιόχεια στη Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης το 381.
Το όνομα αυτό χρονολογεί το κτίριο στον 4ο αιώνα.
—Εκκλησιά του Αγίου Βάσσου
Βρίσκεται στη δυτική πλευρά του δρόμου, ακριβώς απέναντι από το Tiberius Field. Το κτίριο, που τραβάει την προσοχή από το δρόμο με την αψίδα του, έχει σχέδιο Λατινικού Σταυρού. Σε σιδερένιο μετάλλιο που βρέθηκε κατά τις ανασκαφές στην εκκλησία του 4ου αι. Στη μία όψη διαβάζονται τα ονόματα του Νέου, του Νίκωνα και του Ηλιόδωρου, αγίων της Διοκλητιανής Περιόδου και από την άλλη πλευρά του Βάσσου από την Αντιόχεια. Γι’ αυτό ο ναός ονομάζεται Άγιος Βάσσος
– Στάδιο
Εξω από τα τείχη, ανάμεσα στα χωράφια στα δυτικά της Βασιλικής, βρισκεται το αρχαίο στάδιο , η δομή ήταν σε σχήμα «U», όπου διεξάγονται αθλητικοί αγώνες και διάφορα αθλητικά γεγονότα, έχει μήκος 190 μέτρα και πλάτος 30 μέτρα.
– Αυτοκρατορικός ναός Αυγούστου & το Προπυλο
Ο ναός του Αυγούστου, που ήταν αφιερωμένος στον αυτοκράτορα Αύγουστο, ο οποίος ίδρυσε την πρώτη και μεγαλύτερη αποικία στην περιοχή της Πισιδίας,το Πρόπυλο που παρέχει το πέρασμα προς τον Ναό του Αυγούστου,
– Παλαίστρα
Η παλαίστρα (χώρος φυσικής αγωγής), που ιδρύθηκε στην περιοχή αμέσως ανατολικά και συνδεόταν με το λουτρό, έχει διαστάσεις περίπου 38 x 29 μέτρα και περιβάλλεται από κίονα στοά.
– Νυμφαίων
Το Νυμφαίο, είναι επίσης ς γνωστό ως Μνημειακή Κρήνη
Η Μνημειακή Κρήνη (Νυμφαίο) χτίστηκε στους πρώιμους Χριστιανικούς χρόνους ( 1ου αιώνα ) όταν η πόλη πήρε το όνομα Colonia Caesareia και έγινε πρωτεύουσα.
– Υδραγωγείο
Τα Υδραγωγεία ήταν και είναι τα σύμβολα της αρχαίας πόλης . Με αυτά μεταφερόταν στην Αντιόχεια το νερό, ξεκινούσε από τις πηγές (σημ. Ον . Suçıktı )
11 χιλιόμετρα στην πόλη άλλοτε με κανάλια, άλλοτε σε σήραγγες και άλλοτε σε καμάρες ενός ή δύο ορόφων, ανάλογα με το έδαφος, σε πέτρα και πήλινοι σωλήνες προς το νύμφειο που βρίσκεται στα 1178 μ. Αυτό δίνει μια μέση κλίση 2,6% κατά μήκος της υψομετρικής διαφοράς 287 m μεταξύ της πηγής και του νυμφείου.Οι καμάρες του υδραγωγείου κατασκευάστηκαν ενισχυμενες για να αντέχουν το βάρος του νερού και παραμένουν όρθιες παρά τους πολλούς σεισμούς.
.- Τιβερια πλατεία
Πλατεία Τιβερίου όπου έγινε η πρώτη εργατική απεργία στον κόσμο, η Δυτική Πύλη,
ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ 69-79 m.X. Εως 270 μ.Χ.,
Τίτος Φλάβιος , Βεσπασιανός ,Antoninus Pius ,Commodus ,Septimius Severus ,Τζούλια Δόμνα, Caracalla ,Γέτα ,Annia Faustina,,Σεβήρος Αλέξανδρος ,Γόρδιος Γ’,Tranquillina ,Φίλιππος Α’ , Φίλιππος Β’ ,Τραϊανός Δέκιος,Volusian , Αιμιλιαν ,Βαλεριανός Α’,Βalerian II ,Claudius,
Ιδρυτής που οργώνει δεξιά με ομάδα βοδιών
Tyche όρθια στραμμένη, κεφάλι αριστερά, δίπλα στον βωμό, κρατώντας πατέρα και σκήπτρο.
Λύκη που στέκεται δεξιά, θηλάζει τα δίδυμα Ρωμύλο και Ρέμο.
Ο θεός M�n στέκεται μπρούμυτα, το κεφάλι δεξιά, κρατώντας σκήπτρο και η Nike, το αριστερό του πόδι σε ένα βουκράνιο. αριστερά, ένας κόκορας
M�n όρθιος δεξιά, κρατώντας τη Nike στη σφαίρα στο αριστερό χέρι που στηρίζεται στη στήλη, στο δεξί σκήπτρο, το αριστερό πόδι ακουμπά στο βουκράνιο, τον κόκορα στέκεται αριστερά
Γυναίκα με μακρύ φόρεμα στέκεται αριστερά, αδειάζει κερκότοπους πάνω από το βωμό στα πόδια της και κρατά σκήπτρο
ιδιοφυΐα της αποικίας στέκεται αριστερά, κρατώντας κλαδί και κερατοειδές.
Αετός, με ανοιχτά φτερά, όρθιος στραμμένος, κεφάλι δεξιά
M�n όρθιος δεξιά, ακουμπισμένος στη στήλη, κρατώντας Nike με τρόπαιο και σκήπτρο, αριστερό πόδι στο βουκράνιο, κόκορα στα πόδια. Krzyza
M�n έντονο αετό που στέκεται αριστερά και κοιτάζει δεξιά, ανάμεσα σε δύο πρότυπα που υπερκαλύπτονται από μισοφέγγαρα.
M�n όρθιος δεξιά, ακουμπισμένος στη στήλη, κρατώντας Nike με τρόπαιο και σκήπτρο, αριστερό πόδι στο βουκράνιο, κόκορα στα πόδια.
Κεφάλι Serapis δεξιά, πόλο στο κεφάλι, αστέρι στο δεξί γήπεδο.
AN-TIO, Nike περπατώντας αριστερά, κρατώντας στεφάνι και κλαδί φοίνικα.
Κεφάλι του M�n δεξιά στην ημισέληνο, φορώντας το βραβευμένο Φρυγικό καπέλο
ANTIO HΡIΛOC πάνω και κάτω από καμπούρα ταύρο που στέκεται δεξιά
ANTIOC; προτομή του M�n δεξιά, στην ημισέληνο / COLONIAI; φλεγόμενος, γιρλάντες βωμός. SNG France 1071 var (τύπος μπούστου);
–Εθνικόν όνομα
GENIO COLONIAE ANTIOCH
ANTI-OCH CL,
ΣΗΜΕΡΑ
Στην θέση της Αντιόχειας της Πισιδία σήμερα βρίσκεται η πόλη Yalovac εκεί
που παλιότερα βρισκόταν τα σύνορα της Πισιδίας και της Φρυγίας , εξ ου και γνωστή ως Αντιόχεια στη Φρυγία. Η τοποθεσία της αρχαίας πόλης βρίσκεται περίπου 1 χλμ βορειοανατολικά του Yalvaç , της σύγχρονης πόλης της επαρχίας της Σπάρτης ,σε ένα λόφο με το υψηλότερο σημείο της στα 1236 μ. στα βόρεια.
Το Yalvaç είναι μια πόλη που ο πληθυσμός του ήταν 20.259 το 2010