– Γέροντα, υπάρχει τελικά Θεός; Κι αν υπάρχει γιατί δεν μπορούμε να τον εντοπίσουμε;
– Αυτό το ερώτημα, παιδί μου δεν απαντιέται μονολεκτικά, μ΄ένα ναι ή ένα όχι. Κι εσύ δεν μπορείς να βασιστείς ούτε στη δική μου απάντηση, ούτε και σε κανενός άλλου, αφού η αλήθεια είναι πως δεν απαντιέται ούτε με όλη τη σοφία και τη γνώση του κόσμου. Μόνος σου θα βιώσεις και το ερώτημα και το απάντημα. Πρέπει, όμως, πρώτα, να συνειδητοποιήσεις ότι την ύπαρξη του Θεού δεν μπορείς να την επιβεβαιώσεις ή να την αρνηθείς με εμπειρικό τρόπο, με επιστημονικές έρευνες, με μαθηματικά και πειράματα. Δεν μπορείς να απαντήσεις σ΄αυτό το ερώτημα με τη δύναμη της λογικής. Τη μόνη βεβαιότητα που μπορείς να εισπράξεις ως απάντηση με τη βοήθεια του ορθού λόγου είναι η αδυναμία του να απαντήσει. Στα ζητήματα που υπερβαίνουν την ανθρώπινη νόηση είναι μάταιο να επιχειρείται η κατανόησή τους με τον ορθό λόγο και πρέπει ο άνθρωπος να αναχθεί στο επίπεδο της πίστης που είναι ανώτερο της λογικής. Μάλιστα η πίστη αυξάνει μέσω αυτής, αφού ο πιστός δρώντας στη ζωή του με στήριγμα την πίστη, την ισχυροποιεί και την αυξάνει όλο και περισσότερο. Η παρουσία του Θεού στον κόσμο δεν είναι ορατή με τα μάτια της γνώσης, αλλά με τα διεισδυτικά μάτια της πίστης.
– Και πίστη Γέροντα τι είναι;
– Διαστημόπλοιο είναι η πίστη. Είναι ο πύραυλος που μας ανεβάζει από τον παρόντα γήινο κόσμο, σ΄έναν άλλο, στον «υπέρ αίσθησιν» κόσμο, τον ουράνιο. Είναι η ακλόνητη πεποίθηση και η απόλυτη βεβαιότητα για την αλήθεια κάποιου συμβάντος, γεγονότος ή μιας κατάστασης που αδυνατούμε να γνωρίσουμε με τις αισθήσεις και να ερμηνεύσουμε με τις γνώσεις. Όπου δεν μπορεί να φτάσει η λογική, διεισδύουμε με την πίστη. Στη θρησκευτική εμπειρία του ανθρώπου, η πίστη είναι θεμελιακή λειτουργία και ιδιαίτερα στην Ορθοδοξία μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτό που αποκαλούμε πίστη στο λυτρωτικό χαρακτήρα του μυστηρίου της εν Χριστώ θείας οικονομίας, η οποία εν τέλει βιώνεται εμπειρικά στη λατρευτική και στην όλη πνευματική ζωή της Εκκλησίας.
iliaskmarkou@yahoo.gr