Την περασμένη Τρίτη στις 22 Μάρτη πραγματοποιήθηκε σε ώρα μαθημάτων, στο αμφιθέατρο του μουσικού σχολείου Πτολεμαΐδας ημερίδα με θέμα: “Επιλέγω σπουδές και επάγγελμα”, με διοργανωτή το δήμο Εορδαίας, συντονιστή το μουσικό σχολείο και χορηγό μια ιδιωτική εταιρία ανάπτυξης επαγγελματικού προσανατολισμού και καριέρας. Η εν λόγω εταιρία παρόλο που δεν ήταν εισηγητής έκανε αισθητή την παρουσία της με διαφημιστικό φάκελο, ερωτηματολόγια με τεστ προσωπικότητας και άλλο υλικό που διένειμε στους μαθητές. Την ημερίδα παρακολούθησαν μαθητές του μουσικού σχολείου, του 1ου και 2ου Γενικού λυκείου.
Στόχος της ημερίδας όπως αναφέρονταν στα υλικά της ήταν “γονείς και μαθητές έγκυρα και αξιόπιστα να ενημερωθούν αλλά και να προβληματιστούν γύρω από τον επαγγελματικό προσανατολισμό”. Σταχυολογούμε μόνο λίγα από τα όσα ακούστηκαν και μπορεί ο κάθε ένας να βγάλει τα συμπεράσματά του:
- Οι μαθητές δεν θα πρέπει να φοβούνται τις μεταβάσεις και τις αλλαγές από δουλειά σε δουλειά. Έτσι αποκαλούν τώρα την εργασιακή περιπλάνηση, την αβεβαιότητα που πλήττει τη νεολαία και ειδικά τα νέα ζευγάρια που δεν μπορούν να κάνουν τον οικογενειακό προγραμματισμό τους, να χτίσουν μια ισορροπημένη ζωή.
- Σε λίγο η κρίση τελειώνει και θα έρθει ανάπτυξη της οικονομίας ή όπως ισχυρίστηκε ο πρωθυπουργός “Ανάσταση”.
- Οι “καλοί και έξυπνοι” δε μένουν άνεργοι. Δηλαδή το 32% των ανέργων στη Δυτική Μακεδονία που είναι άνεργοι, ποσοστό που ξεπερνάει το 67% στη νεολαία, είναι τεμπέληδες και ανόητοι;
- Όσο για τις θέσεις εργασίας που ακούστηκαν για καριέρα; Ο εναλλακτικός τουρισμός, η πράσινη ενέργεια, η πώληση υπηρεσιών και προϊόντων κλπ.
- Όλα τα παραπάνω βέβαια απαιτούν χρόνο και κόπο, άρα πάνε περίπατο και ωράριο και εργασιακά δικαιώματα. Μακροπρόθεσμα θα απολαύσει ο εργαζόμενος τα οφέλη της εργασίας του.
Τι δεν ειπώθηκε στην ημερίδα;
Ότι στόχος του εκπαιδευτικού συστήματος σήμερα είναι οι μαθητές να αποχτήσουν όσες γνώσεις είναι απαραίτητες για να αποτελέσουν μια μεγάλη μάζα φτηνού ευέλικτου εργατικού δυναμικού, με αποσπασματική ειδίκευση που συνεχώς θα αλλάζει ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς, δηλαδή τις ανάγκες των μονοπωλιακών ομίλων.
Είναι φανερό ότι αυτή η διαδικασία δεν έχει καμία σχέση με τις πραγματικές φυσικές-ψυχικές-συναισθηματικές ανάγκες για την ομαλή εξέλιξη του ανθρώπου, πολύ περισσότερο του μαθητή.
Αν μιλάμε για τον επαγγελματικό προσανατολισμό επιπλέον γίνεται λόγος για “ατομική επιλογή” του καθενός για το επάγγελμα του, που συνεπάγεται ατομική ευθύνη για το αν θα καταλήξει άνεργος, ημιαπασχολούμενος, αν ο μισθός του δεν φτάνει για να τα βγάζει πέρα κλπ.
Κουβέντα δεν είπαν οι “έγκριτοι ακαδημαϊκοί” που μίλησαν στην ημερίδα για την εργασία ως δικαίωμα και όχι ως ευκαιρία που θα την αρπάξει “ο τυχερός ή ο πιο έξυπνος”. Γιατί οι ταξικοί φραγμοί στην εκπαίδευση δεν ξεχωρίζουν τα παιδιά σε περισσότερο ή λιγότερο έξυπνα, αλλά σε παιδιά των λαϊκών στρωμάτων και παιδιά της αστικής τάξης. Σε παιδιά που δεν έχουν ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση, όπως αργότερα δεν έχουν ίσες ευκαιρίες στη δουλειά.
Χιλιάδες είναι νέοι με πτυχία, μεταπτυχιακά, ακόμα και διδακτορικά που βρίσκονται στις ουρές της ανεργίας για μια θέση σε πεντάμηνα, μπλοκάκια ή άλλες ελαστικές σχέσεις εργασίας.
Γιατί δεν άνοιξε η συζήτηση για την πραγματική κατάσταση που περιμένει τους μαθητές μετά το λύκειο, στα ανώτατα ιδρύματα ΑΕΙ-ΤΕΙ που φυτοζωούν από την υποχρηματοδότηση, με εκπαιδευτικούς με ελαστικές εργασιακές σχέσεις, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα κλπ;
Με βάση τα παραπάνω οποιαδήποτε διαδικασία επαγγελματικού προσανατολισμού στα πλαίσια αυτά είναι αντιδραστική, προορίζει το νέο και τη νέα για ευέλικτη εφεδρεία προς ξεζούμισμα.
Για να ανοίξει σήμερα συζήτηση για το τι είδους επαγγελματικό προσανατολισμό χρειαζόμαστε, με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες και όχι τις ανάγκες των μονοπωλίων, πρέπει πρώτα να απαντηθεί το κύριο ερώτημα: Σε όφελος τίνος λειτουργεί η οικονομία και σε ποιανού τα χέρια βρίσκεται η εξουσία;
Μόνο με κοινωνικοποιημένα τα μέσα παραγωγής και κεντρικό σχεδιασμό στην οικονομία μπορεί να υπάρξει καθετοποιημένη αξιοποίηση του εργατικού δυναμικού, από το σχολείο και μετά.
Η γνώση πρέπει να παρέχεται δωρεάν σε όλους και ενιαία. Το ενιαίο πρόγραμμα έχει να κάνει με την παροχή της ολόπλευρης μόρφωσης, την καλλιέργεια της προσωπικότητας ενιαία σε όλους τους μαθητές, την αποφυγή της αποσπασματικότητας, την εργασιακή ετοιμότητα κάθε μαθητή ως την ενηλικίωσή του ώστε να μπορεί να επιλέξει σχετικά πιο ελεύθερα αν θα συνεχίσει στην ανώτατη, την επαγγελματική ή την καλλιτεχνική εκπαίδευση ή αν άμεσα θέλει να μπει στην παραγωγή.
Καταγγέλλουμε το δήμο Εορδαίας που βάζει στα σχολεία τις επιχειρήσεις να κάνουν τις μπίζνες τους παίζοντας με τις αγωνίες των γονιών και των μαθητών.
Καταγγέλλουμε την διεύθυνση εκπαίδευσης που επέτρεψε να πραγματοποιηθεί μια τέτοια διαφημιστική καμπάνια μέσα σε σχολική μονάδα, εν ώρα διδασκαλίας.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους μαθητές, όλους τους εργαζόμενους να πάρουν θέση και να καταδικάσουν όλους όσους προσπαθούν να παραπληροφορήσουν, να κερδοσκοπήσουν στις πλάτες των παιδιών μας.
27/03/2016