Παρουσιάστηκαν στη Νάπολη της Ιταλίας τα ετήσια στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις επιδόσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις οικονομίες της ΕΕ και της Ελλάδας για το έτος 2013.
Από τα οικονομικά αποτελέσματα προκύπτει ότι υπάρχει ανάκαμψη, είναι όμως άνιση και δεν ακολουθεί ακόμη μια σταθερή τροχιά. Το 2013 ο αριθμός των ΜΜΕ και η προστιθέμενη αξία τους βρίσκονταν πάνω από τα προ κρίσης επίπεδα του 2008, αλλά η απασχόληση στις ΜΜΕ ήταν ακόμη αρκετά κάτω από το όριο αυτό αφού οι απασχολούμενοι ήταν κατά 1,9 εκατ. λιγότεροι, δηλ. 2,16% κάτω από το όριο του 2008. Εκτός αυτού, οι εξελίξεις σε ετήσια βάση δείχνουν ότι χρειάζεται περισσότερη προσοχή. Το 2013 η αύξηση της προστιθέμενης αξίας συνεχίστηκε κατά 1,1%, ωστόσο πρόκειται για συνεχιζόμενη πτώση σε σύγκριση με τα ποσοστά αύξησης των προηγούμενων ετών: 1,5 % το 2012 και 4,2 % το 2011.
Επιπλέον, ο αριθμός των ΜΜΕ και το μέγεθος του εργατικού δυναμικού τους μειώθηκε κατά 0,9% και 0,5% αντίστοιχα, λόγω της αδύναμης γενικά οικονομικής ανάπτυξης και της μείωσης του πληθωρισμού στην οικονομία της ΕΕ.
Στην Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Μια εύθραυστη και μερική ανάκαμψη» οι προοπτικές για τις ΜμΕ στην Ευρώπη καταγράφονται ως αρκετά ασταθείς, διότι ναι μεν ο εξαγωγικός τομέας βελτιώθηκε σημαντικά αλλά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν καρπώθηκαν μέρος της θετικής επίδρασης, αφού η μεγάλη πλειονότητα αυτών δραστηριοποιείται σε κλάδους μη διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών. Επιπροσθέτως, η κάμψη της εγχώριας ζήτησης και η μείωση του ΑΕΠ έχει επηρεάσει αρνητικά τις επιδόσεις των ευρωπαϊκών ΜμΕ. Από την έκθεση, γίνεται σαφές ότι διαμορφώνεται ένα πλαίσιο δυο ταχυτήτων ανάμεσα στις επιχειρήσεις του Βορρά και του Νότου και των πρώην ανατολικών χωρών, ως απότοκο της διαχείρισης της κρίσης.
Σύμφωνα με την έκθεση το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην Ε.Ε. είναι η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ενώ τονίζεται ότι πρέπει να γίνουν πολιτικές παρεμβάσεις έτσι ώστε να ενισχυθεί η τάση διεθνοποίηση τους, η δυνατότητα συμμετοχής σε προγράμματα δημοσίων συμβάσεων, η ανάδειξη της καινοτομίας και η βελτίωση των δεξιοτήτων.
- Η Ελλάδα σε χειρότερη θέση σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ
Στο πλαίσιο της μελέτης αυτής, η Ελλάδα παρουσίασε επιδείνωση των δεικτών απασχόλησης, του αριθμού επιχειρήσεων και της προστιθέμενης αξίας. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα απώλεσε 27% των θέσεων απασχόλησης που δημιουργούσαν οι ΜΜΕ, 33% της προστιθέμενης αξίας που παρήγαγαν, ενώ ο αριθμός τους μειώθηκε περισσότερο από 200.000 ((http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/files/countries-sheets/2014/greece_en.pdf)