Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Η Ελευσίνα: το λιμάνι «αμερικανικό αντίβαρο» στον λιμάνι του Πειραιά της COSCO (67% COSCO) και τα «στρατηγικά σχέδια» ανάπτυξης του. του Ελευθερίου Τζιόλα

0 comment 16 minutes read
Η Ελευσίνα: το λιμάνι «αμερικανικό αντίβαρο» στον λιμάνι του Πειραιά της COSCO (67% COSCO) και τα «στρατηγικά σχέδια» ανάπτυξης του.
του Ελευθερίου Τζιόλα
Υποχρεωτικά λόγω περιορισμένης -μάλλον καθοδηγημένης πληροφόρησης, ως συνήθως, δηλαδή- θα είμαι λακωνικός.
  • Πάλι στην Αττική;
1ο και σημαντικό: Αν υπάρχει ενδιαφέρον μιας μεγάλης, κοινής επένδυσης ΗΠΑ-Ελλάδας σε ένα νέο λιμάνι (με όποιο σχέδιο στόχων/δραστηριοτήτων), γιατί αυτό πρέπει να είναι δίπλα στον Πειραιά; Σε απόσταση 8 km, σε ευθεία, από το κέντρο του λιμανιού του Πειραιά. Γιατί δεν επιλέγεται για το συνολικό αυτό σχέδιο ένα άλλο λιμάνι της Χώρας; Ο Βόλος -κυρίως ο Βόλος! Αλλά και η Πάτρα. Αν πούμε ότι αντιλαμβανόμαστε την εξαίρεση της Θεσσαλονίκης λόγω Ιβάν -ο καθένας, νομίζω, καταλαβαίνει, της Αλεξανδρούπολης λόγω επιλογών στρατιωτικής & ενεργειακής φύσεως που έχουν δρομολογήσει, ή της Ηγουμενίτσας λόγω γεωγραφίας, γιατί δεν επιλέγεται ο Βόλος; Με κεντρική, κομβική γεωγραφική θέση, και καλές υποδομές και συγκοινωνιακές συνδέσεις. Οι οποίες (υποδομές και διασυνδέσεις) ασφαλώς και θα επεκταθούν και αναβαθμιστούν όπως, εξάλλου, το σχέδιο προδιαγράφει και για την Ελευσίνα (αναφέρουν για επιπλέον 400 στρέμματα!)
  • Γιατί και πάλι στην Αττική;
Όταν ακόμα και οι ίδιοι -οι κυβερνητικοί αλλά σχεδόν και όλοι οι ειδικοί- λένε ότι η οικονομική, κυκλοφοριακή, πληθυσμιακή, περιβαλλοντική συμφόρηση στο Λεκανοπέδιο το έχει μετατρέψει σε απαγορευτικό τόπο συσσώρευσης νέων βιομηχανικών -και μάλιστα βαρέων βιομηχανικών-δραστηριοτήτων. Ενώ και οι υποδομές και οι λειτουργίας logistics θα αντιμετωπίσουν ασφυξία, την «κυκλοφοριακή αγχόνη» προς κάθε κατεύθυνση (και προς Βορρά, και Ανατολικά και Δυτικά). Και αλήθεια, ποιος μπορεί να ακούει -μετά όσα είδαμε και πάθαμε- σαν σοβαρές τις απόψεις περί νέων σιδηροδρομικών γραμμών και διασυνδέσεων;!!
Χαρακτηριστικό είναι -μάλλον ειρωνική απάντηση- το γεγονός ότι ενώ σήμερα η κυβέρνηση ανακοίνωνε τα περί Ελευσίνας, μια μεγάλη μελέτη δημοσιευμένη στο «Πρώτο Θέμα» έθετε -στην πραγματικότητα επανάφερε- με οξύτητα το ζήτημα ότι η Αθήνα ΔΕΝ χωράει οτιδήποτε άλλο. Και ενώ λίγες μέρες πιο πριν υπήρχαν, και πάλι, σήματα αδιεξόδου και κινδύνου για κυκλοφοριακή εμπλοκή στα δυτικά της Αττικής!
  • «Νέος ενεργειακός κόμβος»! Που; Γιατί; Μα, δεν βλέπουν, δεν ξέρουν;
2ο. Τι σημαίνει ότι το λιμάνι της Ελευσίνας θα γίνει «νέος ενεργειακός κόμβος»; Νέος σχετικά με τι, συγκριτικά με ποιους, γιατί; Δίπλα υπάρχει η Ρεβυθούσα (κομβικό, στρατηγικό σημείο αποθήκευσης και διακίνησης Φυσικού Αερίου). Δίπλα υπάρχουν ήδη δύο (2) σύγχρονα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ (HellenIQ Energy) με σημαντική και συνεχή δραστηριότητα και νέες επιχειρηματικές δράσεις στους νέους τομείς της ενέργειας (ΑΠΕ, ενεργειακή αποθήκευση, υδρογόνο, εξορύξεις υδρογονανθράκων κλπ). Πιο δυτικά υπάρχει, στους Αγίους Θεοδώρους της Κορίνθου, σε απόσταση αναπνοής από την Ελευσίνα -για τα σημερινά δεδομένα- το μεγάλο διυλιστηριακό και διαμετακομιστικό ενεργειακό συγκρότημα της Μotor Oil και εξελίσσεται η επένδυσή της για το νέο FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), τη Dioriga Gas. Στην περιοχή, επίσης, υπάρχον δεκάδες επιχειρήσεις αποθήκευσης και διακίνησης υγρών και αερίων καυσίμων.
Με όλα αυτά, τί σημαίνει, λοιπόν, ο «φιλόδοξος στόχος» ότι: το λιμάνι Ελευσίνας θα γίνει «νέος ενεργειακός κόμβος»! Όταν ήδη όλες αυτές οι μονάδες-επιχειρησιακές ενεργειακές εγκαταστάσεις υπάρχουν και εργάζονται εκεί (με πολλά -πάρα πολλά- ήδη σοβαρά και διαρκή προβλήματα υποδομών, μετακινήσεων, μεταφορών και περιβάλλοντος)!

Και εν πάση περιπτώσει, πριν από δύο μέρες δεν είχαμε γίνει «ενεργειακός κόμβος» της Ανατολικής Μεσογείου και της Ευρώπης με διαδρόμους κλπ μέχρι την Ουκρανία; Τι είναι τούτο, τώρα; Ποια σκοπιμότητα και σε ποιες ανάγκες αναφέρεται;

  • Τα «χύδην φορτία» και τα «ειδικά φορτία»
3ο. Τα «χύδην φορτία» και τα άλλα «ειδικά φορτία» όπως τα ονομάζουν -πιθανόν αμερικάνικων συμφερόντων- γιατί πρέπει να διακινούνται από την Ελευσίνα και δεν μπορούν να μετακινούνται/μεταφέρονται από άλλο λιμάνι, όπου η χωρική άνεση/εγκατάσταση θα είναι μεγαλύτερη και η δημιουργία κύκλου εργασιών και θέσεων εργασιών θετική για τις περιφερειακές-τοπικές (εκτός Λεκανοπεδίου) οικονομίες;
  • Η DFC (το εθνικό αμερικάνικο επενδυτικό fund)
4ο. Αναφέρεται στις συζητήσεις και η DFC. Η DFC (Development Finance Corporation) κινητοποιεί αμερικανικά κεφάλαια για επενδύσεις προς όφελος της ασφάλειας και των συμφερόντων των ΗΠΑ και προς όφελος της αμερικάνικης οικονομίας. Εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την Ελλάδα -από την ελληνική κυβέρνηση- ποιoυς τομείς και ποιες περιοχές η DFC θα υποστηρίξει, θα συμμετάσχει επενδυτικά. Αυτό σημαίνει ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει -πρέπει να έχει- ένα δικό της εθνικό σχέδιο αναπτυξιακών στόχων και προτεραιοτήτων και με βάση αυτό να συνομιλεί. Με βάση τις ανάγκες της Χώρας, σε συγκεκριμένους τομείς και περιοχές, να επιδιώκει να κατευθύνει αντίστοιχα τα επενδυτικά ενδιαφέροντα, ως σοβαρός και ισοδύναμος εταίρος, κι όχι ως «υποτακτικός (συν)εργάτης». Διαμορφώνοντας μ΄αυτόν τον τρόπο κοινές επενδυτικές δράσεις, και να μην σύρεται σε ό,τι της υπαγορεύουν. Στο πλαίσιο αυτό (με αυτή την αντίληψη, στη βάση ενός εθνικού-περιφερειακού σχεδίου), η αναζήτηση τομέων και περιοχών εκτός της Αττικής, σε τομείς που και η DFC θα θεωρούσε ενδιαφέροντες, θα μπορούσαν να υπάρξουν επωφελείς συμφωνίες.
  • H ναυπηγοεπισκευαστική ΟΝΕΧ
5ο. Η ONEX. Είναι αντιληπτό ότι η ΟΝΕΧ, η σημαντική επιχείρηση της ναυπηγοεπισκευαστικής βάσης της Ελευσίνας και της Σύρου, θα επιθυμούσε για τους δικούς της στόχους να έχει δίπλα της και την ελληνική κυβέρνηση και την DFC. Η ΟΝΕΧ μπορεί να συνεχίσει και να αναπτύξει ψηλότερα την επιχειρηματική δραστηριότητα της. Στο πλαίσιο αυτό η στρατηγική της στόχευση να γίνει μια μεγάλη, σημαντική ναυπηγοκατασκευαστική επιχείρηση -και με περιεχόμενο για την ελληνική πολεμική βιομηχανία/άμυνα- είναι θετική και πρέπει να υποστηριχθεί.
Όμως το σχέδιο, η στρατηγική της ελληνικής κυβέρνησης οφείλει να είναι πιο πολύπλευρη, πολυτομεακή, ευρύτερη και σύνθετη. Να έχει αυτονομία στόχων. Οφείλει να κινείται δραστήρια και παραγωγικά, με εναλλακτικές αλλά και επιμονή, για την υλοποίησή τους. Εξετάζοντας και αξιοποιώντας πόρους και ενδιαφέροντα πιθανών εταίρων της.
  • Μία ακόμα λαθεμένη επιλογή -αν υλοποιηθεί- με βαριές επιπτώσεις
Από τα παραπάνω, μπορούμε να συνάγουμε ότι: η δέσμευση της κυβέρνησης για το «νέο λιμάνι της Ελευσίνας» όπως αυτό περιγράφεται, αν υλοποιηθεί, αποτελεί μια απολύτως λαθεμένη στρατηγικά επιλογή την οποία θα πληρώσει ακριβά, με την έννοια των πολλαπλών, μεγάλων αδιεξόδων της και της περαιτέρω απογύμνωσης και ερήμωσης της περιφέρειας της Χώρας.

Leave a Comment

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Σαλακίδης Ιωάννης – Ατομική Επιχείρηση

ΑΦΜ: 046450157, ΔΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

Δ/νση Έδρας: Ζαφειράκη 3, ΤΚ 0100 Κοζάνη

Email: info@efkozani.gr

Τηλ. 24610-25112

Ιδιοκτήτης, νόμιμος εκπρόσωπος και διευθυντής: Σαλακίδης Ιωάννης

Διευθύντρια Σύνταξης: Μαρία Τσακνάκη

Διαχειριστής: Σαλακίδης: Ιωάννης

Δικαιούχος του ονόματος τομέα (domain name): Σαλακίδης Ιωάννης

Efkozani logo

@2024 – All Right Reserved. Hosted and Supported by Webtouch.gr

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00