Ηλεκτρικά πατίνια στην Κοζάνη: κυκλοφοριακός κίνδυνος ελλείψει μάλιστα, στην πλειονότητά τους, κανόνων κυκλοφοριακής αγωγής των οδηγών τους! Άμεση παρέμβαση για την ασφάλεια όλων.
Ήρθαν και τα πατίνια στην Κοζάνη… ελλείψει μάλιστα, στην πλειονότητά τους, κανόνων κυκλοφοριακής αγωγής των οδηγών τους!
Έφτασε και στην Κοζάνη εδώ και καιρό, όπως εξάλλου και σε πολλές άλλες πόλεις της χώρας και της Δυτ. Μακεδονίας, η «μόδα» του πατινιού.
Βέβαια, καλά τα πατίνια, καθόσον έχουν και κάποια πλεονεκτήματα, όπως, οικονομικά, αφού δεν πληρώνεις ακριβά καύσιμα, έχουν χαμηλό κόστος αγοράς και συντήρησης, φτάνεις στον προορισμό σου πολύ πιο γρήγορα, ούτως ή άλλως, είναι ελαφριά και «μπαρκάρονται» άνετα και είναι οικολογικά και φιλικά προς το περιβάλλον.
Στον αντίποδα όμως αυτών των πλεονεκτημάτων, φαντάζουν έντονα τα μειονεκτήματά τους, όπως, είναι επικίνδυνα όταν οι αναβάτες τους τα οδηγούν απρόσεκτα ή χωρίς τον απαραίτητο εξοπλισμό (κράνος, ανακλαστικό γιλέκο, φώτα τη νύχτα). Επιπλέον, οι χρήστες πατινιού πρέπει να γνωρίζουν ότι είναι πολύ εκτεθειμένοι, καθότι η οδήγηση ενός ηλεκτρικού πατινιού είναι πιο επικίνδυνη από την οδήγηση ενός αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας, ειδικά σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, με βρεγμένους δρόμους και αγέρηδες και σε δρόμους σε κακή κατάσταση, με λακκούβες, ρηγματώσεις και παραμορφώσεις.
Εκ των προαναφερομένων, λοιπόν, αδιαπραγμάτευτες προβάλλουν οι προϋποθέσεις για ομαλή και ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους ηλεκτρικών πατινιών και οι οδηγοί τους επιβάλλεται να γνωρίζουν τα βασικότερα, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια ανήκουν στην κατηγορία ΕΠΗΟ (Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα), τα οποία χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη αφορά σε πατίνια που κινούνται με μέγιστη ταχύτητα 6 χιλιομέτρων την ώρα και θεωρούνται πεζοί οι αναβάτες τους και η δεύτερη κατηγορία αφορά σε πατίνια που κινούνται μα ταχύτητα 25 χιλιομέτρων την ώρα, οπότε ανήκουν στην κατηγορία των ποδηλάτων, άρα μπορούν να κυκλοφορούν σε ποδηλατόδρομους και δρόμους μέσα στην πόλη που το όριο ταχύτητας είναι μέχρι 30 χιλιόμετρα την ώρα. Και εδώ έρχεται ο νέος ΚΟΚ, σύμφωνα με τον οποίο, ο χρήστης ηλεκτρικού πατινιού είναι αντιμέτωπος με τα πρόστιμα.
Τα ηλεκτρικά πατίνια (της πρώτης προαναφερόμενης κατηγορίας) επιτρέπεται να τα οδηγούν άτομα ηλικίας πάνω από 12 χρονών, ενώ στη δεύτερη κατηγορία (πατίνια με ταχύτητα μέχρι 30 χιλιόμετρα την ώρα) επιτρέπεται να τα οδηγούν άτομα ηλικίας πάνω από 16 χρονών.
Όσον αφορά τα πρόστιμα, η μη χρήση κράνους είναι 40 ευρώ, η χρήση κινητού τηλεφώνου με ακουστικά ενσύρματα ή ασύρματα το πρόστιμο μπορεί να φτάσει μέχρι 150 ευρώ, ενώ επιτρέπεται η χρήση κινητού μόνον όταν βρίσκεται σε ειδική βάση πάνω στο πατίνι και η συνομιλία γίνεται μέσω ανοιχτής ακρόασης.
Επίσης, πρέπει στα πατίνια να υπάρχουν μπροστά και πίσω φώτα τις βραδινές ώρες, διαφορετικά στον οδηγό πατινιού επιβάλλεται πρόστιμο 20 ευρώ, επίσης και σ’ αυτόν που δεν φέρει ανακλαστικό γιλέκο. Απαγορεύεται, επίσης, η χρήση πατινιού με 2 ή περισσότερα άτομα και οι παραβάτες κινδυνεύουν να πληρώσουν μεγάλα πρόστιμα.
Αντ’ αυτών, βλέπουμε στην Κοζάνη, στην πλειονότητα (και όχι όλων βέβαια) των οδηγών ηλεκτρικών πατινιών, να κυκλοφορούν όπου και όπως θέλουν, χωρίς να τηρούν ούτε τα στοιχειώδη μέτρα κυκλοφοριακής αγωγής, με τις σφήνες σε μποτιλιαρισμένους δρόμους και στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, να θέτουν εαυτούς και τους άλλους συνανθρώπους μας σε άμεσο κίνδυνο, ακόμα και για τη ζωή τους!