Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου, 2025

Καινοτόμες Τάσεις που Διαμορφώνουν τη Ελληνική Αυτοκινητοβιομηχανία το 2025

0 comment 5 minutes read

Καινοτόμες Τάσεις που Διαμορφώνουν τη Ελληνική Αυτοκινητοβιομηχανία το 2025

Πηγή: Canva Editor

Το 2025, η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία μοιάζει να αλλάζει πρόσωπο – ή ίσως καλύτερα, βρίσκεται σε μια φάση όπου οι μεταμορφώσεις τρέχουν με ταχύτητα που πριν λίγα χρόνια φάνταζε αδιανόητη. Η ηλεκτροκίνηση, τεχνητή νοημοσύνη, εναλλακτικά καύσιμα, ακόμη και οι νέοι κανονισμοί – όλα αυτά συνεισφέρουν, συχνά με τρόπο που δεν είναι εύκολο να απομονώσεις την ξεχωριστή τους επίδραση. Λέγεται, ή μάλλον υπολογίζεται σε διεθνείς εκθέσεις, ότι πάνω από το 28% των νέων οχημάτων που ταξινομήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2024 ήταν είτε ηλεκτρικά είτε υβριδικά. Την ίδια στιγμή, οι σταθμοί φόρτισης έχουν αυξηθεί κατά περίπου 15%, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η σαφής στροφή στη ζήτηση για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον – αν και δεν είναι απόλυτα σαφές αν αυτή η τάση θα διατηρηθεί μακροπρόθεσμα. Στην καθημερινότητα των οδηγών, δηλαδή των ανθρώπων που πραγματικά ζουν όλα αυτά, η προσαρμοστικότητα φαίνεται πιο έντονη. Οι διεθνείς εξελίξεις και οι νέοι τοπικοί κανονισμοί επιταχύνουν τις αλλαγές και στην Ελλάδα. Online μέσα, αλλά και το στοίχημα live, παρακολουθούν στενά τον τεχνολογικό μετασχηματισμό και τις νέες προοπτικές.

Ηλεκτροκίνηση και νέα μοντέλα μετακίνησης

Δεν είναι υπερβολή – τουλάχιστον αν κρίνουμε απ’ όσα βλέπουμε τελευταία – να πούμε πως η ηλεκτροκίνηση «παίζει μπάλα» στα πλάνα των εγχώριων εταιρειών. Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» (και τα voucher του) προσελκύει σταθερά αιτήσεις επιδότησης, με τις εγκρίσεις κάθε χρόνο να μετριούνται σε αρκετές χιλιάδες – αν και ποτέ δεν λείπουν οι γκρίνιες για τους ρυθμούς ή τα κριτήρια. Όσον αφορά τις υποδομές; Το Υπουργείο Περιβάλλοντος φέρεται να έχει εγκρίνει 1.650 νέους σταθμούς για το 2024, αλλά ακούγεται πως θα ξεπεράσουν τους 2.300 μέχρι το τέλος του 2025 – πολλοί λένε ότι παραμένουν άνισα κατανεμημένοι.

Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δοκιμάζουν ήδη ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ πιλοτικά προγράμματα ψάχνουν το βηματισμό τους και σε μικρότερα αστικά κέντρα. Την ίδια ώρα, οι κινέζικες φίρμες εμφανίζονται με φθηνά ηλεκτρικά και σπρώχνουν την τοπική αγορά σε μεγαλύτερη ταχύτητα. Οι έλληνες κατασκευαστές και αντιπρόσωποι τελευταία στρέφονται στη μίξη χρηματοδοτικών σχημάτων και μίσθωσης, μπας και πειστούν ιδιώτες και επαγγελματίες να αφήσουν τις παλιές τους συνήθειες για κάτι, θεωρητικά πιο «καθαρό».

Τεχνητή Νοημοσύνη και αναβάθμιση ψηφιακών υπηρεσιών

Από ό,τι διαβάζει κανείς, η τεχνητή νοημοσύνη δείχνει να αποκτά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο σε όσα αφορούν τα αυτοκίνητα που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους. Συστήματα infotainment, πλοηγοί που υποστηρίζουν ενεργά την πλοήγηση, φωνητικοί βοηθοί και διάφορα τεχνολογικά κόλπα για αποφυγή ατυχημάτων μπαίνουν πλέον στα μοντέλα σχεδόν σαν στάνταρ – ή τουλάχιστον πλησιάζουν σε αυτό. Υπολογίζεται πως, ως το τέλος του 2025, θα δούμε γύρω στο 40% των καινούριων αυτοκινήτων να ενσωματώνουν κάποια μορφή AI, αν και τέτοια νούμερα ενίοτε κρύβουν λεπτομέρειες (όχι όλες οι λειτουργίες έχουν το ίδιο βάρος, να λέμε την αλήθεια).

Οι αλγόριθμοι δουλεύουν πίσω από τις διαδικασίες, πριν και μετά την πώληση, αλλά και στην εξυπηρέτηση πελατών. Ψηφιακοί μηχανισμοί για έλεγχο ή συντήρηση – συνδέεσαι από το κινητό και βλέπεις τι γίνεται στο αμάξι – αρχίζουν και γίνονται καθημερινότητα. Online πλατφόρμες και υπηρεσίες πραγματικού χρόνου μετασχηματίζουν την εμπειρία αγοράς και αναζήτησης αυτοκινήτου. Επιπλέον, εφαρμογές που παρακολουθούν την κατανάλωση ενέργειας ή εντοπίζουν ενδιαφέροντα σημεία ενισχύουν την – πώς να το πει κανείς – κάπως «συγκεχυμένη» αλλά σίγουρα πιο σύγχρονη οδηγική εμπειρία.

Υδρογόνο και εναλλακτικά καύσιμα στο προσκήνιο

Τώρα, για τα εναλλακτικά καύσιμα, φαίνεται πως το υδρογόνο αρχίζει να τραβά το ενδιαφέρον του κλάδου, τουλάχιστον σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει το ΤΟ ΒΗΜΑ (02/04/2025). Αναφέρεται ότι περίπου 7% των συνολικών επενδύσεων κατευθύνεται πια εκεί, κυρίως για έρευνα και ανάπτυξη. Κάποιοι συνεργάζονται ήδη πάνω σε πιλοτικά οχήματα & δίκτυα ανεφοδιασμού, ελπίζοντας να διαθέσουν στην αγορά τα πρώτα φορτηγά υδρογόνου έως το 2025 – αν όλα εξελιχθούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα.

Η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση (ξεπερνά τα 25 εκατ. ευρώ για το 2024) συνήθως πάει σε εναλλακτικές τεχνολογίες, και υποστηρίζει και ελληνικά clusters που δραστηριοποιούνται στον χώρο. Εν τω μεταξύ, η κλασική βενζίνη φαίνεται να χάνει έδαφος, ίσως γιατί τα ρυθμιστικά πλαίσια γίνονται συχνά πιο αυστηρά σε θέματα εκπομπών. Οι εταιρείες ψάχνουν να βρουν ποια λύση πετυχαίνει το καλύτερο ισοζύγιο κόστους-ωφέλειας – το υδρογόνο έναντι της ηλεκτροκίνησης δεν έχει ξεκάθαρο νικητή ακόμα. Πάντως η τεχνολογία φαίνεται να ωριμάζει σχετικά γρήγορα, κυρίως λόγω ευρωπαϊκών στόχων για ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα.

Παγκόσμιος ανταγωνισμός, μεταχειρισμένα και ρυθμιστικές αλλαγές

Κινέζοι κατασκευαστές κάνουν αισθητή την παρουσία τους, αλλάζοντας και το παιχνίδι στις τιμές. Οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων φέρεται να έχουν μειωθεί περίπου 15% από το 2023 – αν και για τον μέσο καταναλωτή συχνά το θέμα παραμένει το ίδιο: πόσο πραγματικά αντέχει να πληρώσει. Η αγορά των μεταχειρισμένων… κι αυτή βλέπει αλλαγή στη ζήτηση (σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Πειραιά, η αύξηση σε υβριδικά ή νεότερης ηλικίας αυτοκίνητα άγγιξε το 38% το πρώτο τρίμηνο του 2024).

Την ίδια ώρα, νέα ρυθμιστικά πλαίσια κάνουν πιο σφιχτό το πλαίσιο γύρω από την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Έρχονται υποχρεωτικές αναβαθμίσεις στα πρότυπα ασφάλειας, καλύτεροι έλεγχοι στα πρατήρια, ψηφιοποίηση του ιστορικού κάθε αυτοκινήτου (σημαντικό για αγοραστές που κοιτούν δεύτερο χέρι). Πιλοτικά, ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχουν τη διακίνηση οχημάτων, σε συνεργασία με φορείς τεχνολογίας – ίσως πιάσει αυτό, ίσως χρειαστούν προσαρμογές. Παράλληλα, οι εταιρείες φαίνεται να τοποθετούν αρκετά στη δικτύωση των after-sales υπηρεσιών, επενδύοντας σε πιο έξυπνες εφοδιαστικές αλυσίδες, προσπαθώντας να πείσουν πως αξίζουν την εμπιστοσύνη της αγοράς.

Θα έλεγε κανείς πως η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια διαρκή διαπραγμάτευση μεταξύ καινοτομίας και παράδοσης. Κάθε νέα λύση δίνει μικρά ή μεγάλα στίγματα για το μέλλον – άλλοτε με καθαρά περιβαλλοντικά κριτήρια, άλλοτε διευρύνοντας το πεδίο επενδύσεων. Οι προκλήσεις δεν λείπουν, ειδικά για όσους δρουν χρόνια με παλιές πρακτικές και τώρα αναγκάζονται να προσαρμοστούν (άλλες φορές με μεγαλύτερη, άλλες με μικρότερη επιτυχία). Παρ’ όλα αυτά, οι ενδείξεις για επενδύσεις και συνεργασίες πολλαπλασιάζονται. Το τοπίο, μάλλον, θα συνεχίσει να αλλάζει – και χρειάζεται να είμαστε έτοιμοι για προσαρμογές που ίσως προκαλέσουν προκλήσεις στην αγορά, πέρα από την αναμενόμενη πρόοδο.

Leave a Comment

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Σαλακίδης Ιωάννης – Ατομική Επιχείρηση

ΑΦΜ: 046450157, ΔΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

Δ/νση Έδρας: Ζαφειράκη 3, ΤΚ 0100 Κοζάνη

Email: info@efkozani.gr

Τηλ. 24610-25112

Ιδιοκτήτης, νόμιμος εκπρόσωπος και διευθυντής: Σαλακίδης Ιωάννης

Διευθύντρια Σύνταξης: Μαρία Τσακνάκη

Διαχειριστής: Σαλακίδης: Ιωάννης

Δικαιούχος του ονόματος τομέα (domain name): Σαλακίδης Ιωάννης

Efkozani logo

@2024 – All Right Reserved. Hosted and Supported by Webtouch.gr

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00