Η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Π.Ε. Κοζάνης κ. Καλλιόπη Βέττα κατέθεσε επίκαιρη κοινοβουλευτική ερώτηση με τίτλο: «Η κυβέρνηση επί 4 χρόνια αδιαφορεί για τα μείζονα προβλήματα ασφαλείας της Γέφυρας των Σερβίων. Απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις για την άρση επικινδυνότητας της Γέφυρας και την ασφάλεια των διερχομένων», καλώντας τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις στην συζήτηση που θα διεξαχθεί άμεσα, με αυτό το θέμα, στην Βουλή.
Παράλληλα, η Βουλευτής επισκέφθηκε, συνοδευόμενη από τον Συντονιστή της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Π.Ε. Κοζάνης κ. Μάνο Γαβριηλίδη την Γέφυρα, όπου συνομίλησε με στελέχη και εργαζόμενους της αναδόχου εταιρίας για τη μελέτη και την επισκευή της, την ώρα που σύμφωνα με πληροφορίες επίκειται η πλήρης απαγόρευση διέλευσης οχημάτων, γεγονός που αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση και οι αρμόδιες αρχές δεν έκαναν τίποτε ουσιαστικό για την συντήρηση της Γέφυρας.
Στην κοινοβουλευτική ερώτηση καταγράφονται τα μείζονα προβλήματα ασφαλείας που έχουν πλέον διογκωθεί ενώ η κ. Βέττα υπενθυμίζει ότι ήδη από τον Φεβρουάριο 2020 είχε καταθέσει και άλλη ερώτηση στον τότε υπουργό κ. Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή, ο οποίος στην ελλιπέστατη απάντησή του, το μόνο που ανέφερε ήταν ότι «στα τέλη Μαΐου του 2019, η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, προχώρησε σε αυτοψία, κατόπιν αιτήματος της αρμόδιας Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, και η Τεχνική Έκθεση έχει αποσταλεί στην Περιφέρεια.»
Γίνεται επομένως φανερό ότι μετά τον Μάιο του 2019 που έγιναν οι πρώτες αυτοψίες αλλά και μετά τον Φεβρουάριο 2020 που ήδη είχαν εντοπιστεί κατακόρυφες μετακινήσεις σε προβόλους, ουδείς ασχολήθηκε ουσιαστικά με την άρση επικινδυνότητας της Γέφυρας, με αποτέλεσμα τα προβλήματα ασφαλείας να έχουν αυξηθεί, με εκτεταμένες διαβρώσεις να αποκαλύπτονται συνεχώς, με τους τοπικούς φορές να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και τους επιστήμονες να δηλώνουν ότι πλέον «η γέφυρα βρίσκεται στα κατώτατα όρια αντοχής της και είναι οριακή η κατάσταση λειτουργίας της».
Επιπλέον, η Βουλευτής επισημαίνει ότι ο αναγκαστικός πλέον περιορισμός της κυκλοφορίας των οχημάτων στην Γέφυρα και η απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών άνω των 3,5 τόνων προκαλεί προβλήματα και σε μέρος του περιφερειακού δικτύου (Κοζάνης – Ρύμνιου – Τριγωνικού) που υποδέχεται αυτή την επιβάρυνση, καθώς βρίσκεται σε κακή κατάσταση με καθιζήσεις κατά τόπους, δυσχεραίνοντας έτι περαιτέρω την κατάσταση και την ήδη αναστατωμένη οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου.
Ως εκ τούτου, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί από το 2020 μέχρι σήμερα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ασφαλείας της γέφυρας; Υπήρξαν συγκεκριμένες μελέτες ή μόνο «μπαλώματα», ελλιπή μέτρα και ανεπαρκής χρηματοδότηση, όπως καταγγέλλεται;
2. Ποιες άμεσες παρεμβάσεις και ενέργειες προτίθεται να κάνει για την ασφάλεια και την συντήρηση της Γέφυρας ώστε να επανέλθει στην προηγούμενη λειτουργικότητά της και να διασφαλιστεί πλήρως η ασφαλής διέλευση των οχημάτων και πότε εκτιμά ότι θα γίνει αυτό;
Επισυνάπτεται η επίκαιρη ερώτηση.
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Θέμα: «Η κυβέρνηση επί 4 χρόνια αδιαφορεί για τα μείζονα προβλήματα ασφαλείας της Γέφυρας των Σερβίων. Απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις για την άρση επικινδυνότητας της Γέφυρας και την ασφάλεια των διερχομένων»
Στις 4 Φεβρουαρίου 2020 κατέθεσα ερώτηση με θέμα: «Πρόβλημα ασφαλείας με τη Γέφυρα των Σερβίων» (αριθ. 3753). Ήδη από τότε, είχαν εντοπιστεί, λόγω παλαιότητας και καταπονήσεων, κατακόρυφες μετακινήσεις σε κάποιους από τους προβόλους της γέφυρας, προκαλώντας ανησυχία στους πολίτες για τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την ασφάλεια της γέφυρας των Σερβίων.
Στην παραπάνω ερώτηση, ο τότε υπουργός κ. Κων/νος Αχ. Καραμανλής το μόνο που απάντησε ήταν ότι: «Όσον αφορά την υπόψη Γέφυρα των Σερβίων, στα τέλη Μαΐου του 2019, η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, προχώρησε σε αυτοψία, κατόπιν αιτήματος της αρμόδιας Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, και η Τεχνική Έκθεση έχει αποσταλεί στην Περιφέρεια.» (αριθ. Πρωτ. Β-103/10.02.2020).
Ο αρμόδιος υπουργός είχε επομένως επιλέξει να μην δώσει απαντήσεις, ούτε για τα αποτελέσματα της εν λόγω αυτοψίας, ούτε για τις ενέργειες του υπουργείου του για ένα κρίσιμο έργο υποδομής, μήκους 1.372 μέτρων, που διασχίζει τη λίμνη του Πολυφύτου, αποτελεί μέρος του εθνικού δικτύου και συνδέει τον νομό μας με τη Λάρισα και τον κεντρικό οδικό άξονα της χώρας.
Σήμερα, 4 χρόνια μετά, τα προβλήματα ασφαλείας της Γέφυρας έχουν πλέον διογκωθεί, με εκτεταμένες διαβρώσεις να αποκαλύπτονται συνεχώς, με τους τοπικούς φορές να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και τους επιστήμονες να δηλώνουν ότι πλέον «η γέφυρα βρίσκεται στα κατώτατα όρια αντοχής της και είναι οριακή η κατάσταση λειτουργίας της». Επιπλέον, έχει περιοριστεί η κυκλοφορία των οχημάτων ενώ έχει απαγορευτεί και η κυκλοφορία των φορτηγών άνω των 3,5 τόνων. Παράλληλα -και ενώ για μια διαδρομή 5 λεπτών μέσω της γέφυρας ένα όχημα χρειάζεται πλέον να διανύσει 100 χλμ. επιπλέον- μέρος του περιφερειακού δικτύου που υποδέχεται αυτή την επιβάρυνση βρίσκεται σε κακή κατάσταση (Κοζάνης – Ρύμνιου – Τριγωνικού) με καθιζήσεις κατά τόπους, δυσχεραίνοντας έτι περαιτέρω την κατάσταση και την ήδη αναστατωμένη οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου.
Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί από το 2020 μέχρι σήμερα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ασφαλείας της γέφυρας; Υπήρξαν συγκεκριμένες μελέτες ή μόνο «μπαλώματα», ελλιπή μέτρα και ανεπαρκής χρηματοδότηση, όπως καταγγέλλεται;
2. Ποιες άμεσες παρεμβάσεις και ενέργειες προτίθεται να κάνει για την ασφάλεια και την συντήρηση της Γέφυρας ώστε να επανέλθει στην προηγούμενη λειτουργικότητά της και να διασφαλιστεί πλήρως η ασφαλής διέλευση των οχημάτων και πότε εκτιμά ότι θα γίνει αυτό;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Βέττα Καλλιόπη