Κανόνες Καλής Συμπεριφοράς και Παραδοσιακός Χορός
Του Κορσαβίδη Βασιλείου
Τρόποι καλής συμπεριφοράς και παραδοσιακός χορός. Δύο έννοιες που πρέπει να συμβαδίζουν. Για χορευτές με ήθος και σωστή χορευτική συμπεριφορά.
Σωστή χορευτική συμπεριφορά , σημαίνει να ξεκινάει η μουσική από την καρδιά και να απλώνεται σε όλο το σώμα. Τα βήματά να μην είναι ξερά και τυπικά, αλλά ζωντανά κι ανάλαφρα. Η χαρά που να αντανακλά στο χαμόγελό . Σημαίνει τρόποι καλής συμπεριφοράς πριν τον χορό και το γλέντι, κατά την διάρκεια αλλά και μετά. Σημαίνει να αποκτώ χορευτικό ήθος.Για να πετύχει αυτό, πρέπει να τηρούνται ορισμένοι άγραφοι “χορευτικοί” κανόνες.
Κανόνας 1ος: Σεβασμός στον χοροδιδάσκαλο
Ο αποκλειστικός ρόλος ενός χοροδιδασκάλου είναι να μεταδώσει την «τέχνη» του παραδοσιακού χορού συστηματικά και οργανωμένα με θεωρητικό, τεχνικό και επιστημονικό υπόβαθρο. Είναι αυτός που έχει τις περισσότερες γνώσεις και την μεγαλύτερη πείρα από τον καθένα. Επομένως οι υποδείξεις που αφορούν την εκμάθηση των παραδοσιακών χορών πρέπει να γίνονται αποδεκτές χωρίς γρίνιες και εγωισμούς. Εξάλλου η διόρθωση των λαθών οδηγεί στην σταδιακή εξέλιξη και βελτίωση ενός χορευτή(έμπειρου και μη).
Κανόνας 2ος Σεβασμός στους συγχορευτές
Μέλος μιας χορευτικής ομάδας σημαίνει πάνω απ όλα σεβασμός στους συγχορευτές οποιασδήποτε ηλικίας, κοινωνικής θέσης και φύλου. Εξάλλου η ανάγκη και ο στόχος κοινός, η απόκτηση παραδοσιακής χορευτικής παιδείας με βασικό αυτό της ομαδικότητας και της έκφρασης μέσω του χορού και του τραγουδιού. Η επαφή με το χορευτικό ταίρι θα πρέπει να είναι ουσιώδης δίχως ίχνος αγγαρείας. Οπτική επαφή καθ’ όλη την διάρκεια του χορού δίνοντας σημαντική έμφαση στην κάθε φιγούρα ξεχωριστά.
Κανόνας 3ος Σεβασμός στην παραδοσιακή φορεσιά ή ενδυμασία
Η κάθε είδους φορεσιά από μόνη της έχει την δική της ξεχωριστή ονομασία, μοναδική προέλευση και γενικά την δική της αυτόνομη ιστορία. Επιβάλλεται να γνωρίζουμε τα βασικά αυτά χαρακτηριστικά.
Από την άλλη οι χορευτές οφείλουν να διατηρούν την φορεσιά που έχουν δανειστεί, καθαρή και φυσικά να αναφέρονται τυχόν ατυχήματα που προέκυψαν κατά την χρήση της. Εξάλλου μες στο πρόγραμμα είναι και αυτά. Σεβασμός στην ιστορία κάθε φορεσιάς με ότι συνεπάγεται.
Κανόνας 4ος : Συνέπεια της ώρας της πρόβας
Η συνέπεια στην ώρα της πρόβας και της παράστασης δείχνει τον σεβασμό απέναντι πρώτα στον εαυτό μας και με τα στους συγχορευτές και τον χοροδιδάσκαλο. Ο χοροδιδάσκαλος βασίζεται στην συνέπεια της ομάδας για την ολοκλήρωση του προγράμματος του.
Κανόνας 5ος Η θέση στον χορό
Κάθε θέση στον κυκλικό χορό είναι σημαντική. Δεν υπάρχει άδικη θέση στον κατά την διάρκεια του. Μια θέση πιο μπροστά στον κύκλο, δεν προσφέρει κάτι. Αυτός που χορεύει καλά και αισθάνεται σίγουρος για τον εαυτό του, διαπρέψει σε όλες τις θέσεις. Η πρώτη θέση στον κύκλο, κατά τη διάρκεια μιας παράστασης, ανήκει στον παλαιότερο, εμπειρότερο και καλύτερο χορευτή κάθε ομάδας. Την ώρα του μαθήματος όμως, έχουν το δικαίωμα όλοι οι χορευτές να την δοκιμάσουν, με χαρά και χωρίς άγχος.
Κανόνας 6ος Οι αρνητικοί σχολιασμοί
Σε έναν χώρο που υπάρχουν πολλά άτομα, είναι δύσκολο να αποφευχθούν τα αρνητικά σχόλια. Χρειάζεται ήθος και δύναμη για να μην παρασυρθείς και να αποστασιοποιηθείς. Οι σχολιασμοί για το πώς χορεύουν οι άλλοι, τι λάθη κάνουν και πώς είναι η φορεσιά τους δεν συνάδουν με αυτά που προσφέρει επί της ουσίας ο παραδοσιακός χορός και η ομαδικότητα αυτού. Η αναγνώριση των ατομικών ελλείψεων οδηγεί σε ουσιώδη ατομική βελτίωση του χορευτή.
Κανόνας 7ος Η επιλογή των χορών έχει την υπογραφή του Χοροδιδασκάλου
Σε περιόδους παραστάσεων, η επιλογή των χορευτών για τους αντίστοιχους χορούς, συνήθως πραγματοποιείται από τον δάσκαλο. Κάποιες φορές οι επιλογές αυτές δεν βρίσκουν σύμφωνους κάποιους χορευτές. Δεν είναι ώριμο να καλλιεργείται ένα αρνητικό κλίμα το οποίο μόνο κακό κάνει στην ομάδα. Σεβασμός στην επιλογή του χοροδιδασκάλου. Ο εκάστοτε χορός είναι καλό να συνοδεύεται με κέφι και χαμόγελο. Ακόμα κι αν κάνεις κάποιο χορευτικό λάθος, αν διατηρήσεις την ψυχραιμία σου και το χαμόγελό σου, υπάρχει περίπτωση να μην το καταλάβει κανείς! Μην ξεχνάμε ότι σε όλες τις παραστάσεις υπάρχουν μάτια και κάμερες που μπορεί να αποτυπώσουν την κάθε είδους δυσαρέσκεια ή ευτυχία των χορευτών.
Κανόνας 8ος Γλέντια και πανηγύρια
Το γλέντι και το πανηγύρι δεν είναι παράσταση με προκαθορισμένες θέσεις. Υπάρχει κόσμος που θέλει να χορέψει και να χαρεί γι αυτό είναι ευγενικό να μην μονοπωλείται η πρώτη θέση στον κύκλο. Η ευγενής θέση είναι στο τέλος του κύκλου.
«Όλα στο σύμπαν έχουν έναν ρυθμό, όλα χορεύουν»(Maya Angelou, 1928-2014, Αφροαμερικανίδα ποιήτρια)
Κορσαβίδης Βασίλειος
Ο Βασίλειος Κορσαβίδης είναι χοροδιδάσκαλος- Απόφοιτος Τ.Ε.Φ.Α.Α. Κομοτηνής, με ειδικότητα ‘’Παραδοσιακοί Χοροί’’
https://www.adeti.gr/ (Χοροδιδάσκαλοι, Κορσαβίδης Βασίλειος