Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

ΚΙΒΥΡΑ ΠΙΣΙΔΙΑΣ – ΦΡΥΓΙΑΣ – ΛΥΚΙΑΣ. (Cibyra ή Kibyra – Καισάρεια Κιβύρα, Φρούριο της Λίμνης ή Lakecastle, Gölhisar Horzum, Gölhisar). Σταύρου Π. Καπλάνογλου Σπάρταλη εκ πατρός

0 comment 16 minutes read

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η πόλη Κιβύρα ή Cibyra ή Kibyra ή Cibyra Magna, ήταν μια αρχαία Ελληνική πόλη κοντά στη σύγχρονη πόλη Göl hisar , στην επαρχία Βουρδουρίου (Βurdur ).

Βρισκόταν έξω από τα βορειοδυτικά όρια της αρχαίας επαρχίας της Λυκίας και ήταν η κύρια πόλη ενός ανεξάρτητου κράτους γνωστού ως Κυβιράτη ( Cibyratis )

ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ .

Η αρχαία πόλη των Κιβύρων βρίσκεται στον δήμο Γκολχισάρ (Gölhisar ) στο νοτιοδυτικό τμήμα της επαρχίας Βουρδουρίου (Burdur) σε απόσταση περίπου. 110 χλμ από το κέντρο της επαρχίας.

Ο οικισμός βρισκόταν σε λόφους ακριβώς δυτικά της σύγχρονης πόλης.

Στα δυτικά της πόλης υπάρχουν μεγάλα βοσκοτόπια και τα βουνά Akdağ, ενώ η εύφορη πεδιάδα του Γκολχισάρ ( Gölhisar ) εκτείνεται στα ανατολικά, με το ρέμα Δαλαμάν (Dalaman ) να τη διασχίζει.

Η λίμνη Γκολχισάρ ( Gölhisar ) και το όρος Κογκας (Koçaş) στα ανατολικά της πεδιάδας διακρινόταν από την αρχαία πόλη.

Ο περίγυρος της πόλης βρισκόταν στο σταυροδρόμι των Φρυγικών, των Καρικών, των Λυκιακών και των Πισιδικών πολιτισμών και των εμπορικών διαδρομών που διέτρεχαν ανατολή-δύση και βορρά-νότο.

Η σύγχρονη πόλη Gölhisar βρίσκεται παρόμοια στο σταυροδρόμι της νοτιοδυτικής Μικράς Ασίας σε απόσταση 110 χιλιομέτρων. από το Ντενιζλί στα βορειοδυτικά, 130 χλμ. από την Αττάλεια στα νότια και 100 χλμ. από το Μάκρη (Φετιγιέ ) στα νοτιοδυτικά.

Η απόσταση από την Σπάρτη είναι 138 χλμ.

ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟ 1922

Σύμφωνα με την αξιόπιστη σελίδα Idex Anatolikus το Gölhisar

ήταν μερικώς Ελληνορθόδοξος οικισμός στις αρχές του 20ου αιώνα

Στάθηκε όμως αδύνατον να διασταυρώσουμε την πληροφορία με κάποια επίσημη ή ανεπίσημη απογραφή .

ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ

– – Κιβύρα

Αυτό ήταν το όνομα της αρχαίας πόλης στους κλασικούς ,και στους Ρωμαικους χρόνους όταν συνέβη ο μεγάλος σεισμός το 23 μ.Χ. που οι Κιβυρίτες άλλαξαν το όνομα σε Καισάρεια Κιβύρα .

– Καισάρεια Κίβυρα

Μέτα τον σεισμό το 23 μ.Χ. η πόλη των Κιβύρων υπέστη τεράστιες καταστροφές

Η οικονομική υποστήριξη όμως Αυτοκράτορα των Ρωμαίων του Τιβέριου, βοήθησε την πόλη να ανακάμψει σχετικά γρήγορα

Προς τιμήν του πόλη άρχισε να ονομάζεται Καισάρεια Κίβυρα προς τιμή του αυτοκράτορα.

– Κιβύρα

Σύμφωνα με Τουρκικά αρχεία η ονομασία της πόλης

Το 17 μ.Χ. έχει καταγράφει ως Κιβύρα (Kibyra )

Η ονομασία έχει καταγράφει επίσης ως Κιβύρα (Kibyra) το 189 μ.Χ.

– Κιβύρα

Η ονομασία εξακολουθεί να υπάρχει με βάσει τα νομίσματα μέχρι το 268 μ. X. όταν αυτοκράτορας στην Ρώμη ήταν ο Γαλλιηνός .

Από την ερευνά που κάναμε φαίνεται ότι το όνομα το διατηρούσε και στον σεισμός του 417 μ.Χ. για να χαθεί τον 8ο αιώνα όποτε η πόλη εγκαταλείφθηκε

– Φρούριο της Λίμνης ( (Lakecastle )

Πολύ πιθανόν έτσι να ονομαζόταν ο μικρός οικισμός που εγκαταστάθηκαν οι τελευταίοι κάτοικοι που εγκατέλειψαν τον 8ο αιώνα μ.Χ. τα λαβωμένα από τον σεισμό Κίβυρα του 417 μ.Χ.

Το φρούριο της Λίμνης , που δίνει το όνομά του στην περιοχή, βρίσκεται 6 χλμ νοτιοανατολικά .

Έγινε κέντρο πριγκιπάτου τον 14ο αιώνα.

Όταν το φρούριο κατεδαφίστηκε κατά την Οθωμανική περίοδο, το πληθυσμιακό βάρος μετατοπίστηκε Horzum

– Gölhisar

Η ονομασία Gölhisar εμφανίζεται το 1333 μ.Χ. όταν πια οι Οθωμανοί κατέλαβαν την περιοχή μάλλον σε κοντινή απόσταση από τα ερείπια των Κιβύρων κατέλαβαν ένα οικισμό αγνώστου ονόματος που είχαν δημιουργήσει οι Κιβυρίτες μετά την εγκατάλειψη των Κιβυρων το 8ο αιώνα και το ονόμασαν Gölhisar = Ακρόπολη της λίμνης ,που ενδεχόμενα ήταν η μετάφραση του τελευταίου ονόματος του οικισμου στα Τουρκικά .

Η ονομασία Horzum του οικισμοί εμφανίζεται σε κάποια Τουρκικά αρχεία το 1530 μ.Χ

Η λέξη Horzum είναι? Είναι η παραμορφωμένη μορφή της λέξης harzem.

Είναι το όνομα μιας τουρκικής φυλής.

Στις οθωμανικές πηγές του 18ου αιώνα, προφερόταν ως Horzem και αργότερα ονομάστηκε “Horzum”

– Gölhisar

Σήμερα η ονομασία είναι και πάλι – Gölhisar

ΙΣΤΟΡΙΑ

Αν και η ερμηνεία της λέξης Κιβύρα (Kibyra) δεν είναι γνωστή, πιστευτέ ότι είναι Λουβικής προέλευσης, η γλώσσα που μιλιόταν ευρέως στη δυτική και νοτιοδυτική Μ. Ασία ξεκινώντας από την Ύστερη Εποχή του Χαλκού και αργότερα μετατράπηκε στην Ελληνική γλώσσα με την σημερινή της μορφή.

– Καβαλία το όνομα της περιοχής ;

Η ονομασία της περιοχής ως Κιβυρά της αντανακλά την πολιτική της δύναμη. Παλαιότερα, όπως λέει ο Ηρόδοτος, η περιοχή ονομαζόταν Καβαλία.

– Στράβων .

Τις πληροφορίες για τους ανθρώπους που ζουν στην περιοχή τις παίρνουμε από τον Στράβωνα.

Μας λέει ότι οι Κιβύριοι κατάγονταν από τους Λυδούς και εγκαταστάθηκαν στην Καβάλη και στα περίχωρα της.

Στις αρχές της ελληνιστικής περιόδου Πισίδες μετανάστες από τη Μηλιά και την Τερμησσό μετέφεραν τον οικισμό σε μια καλά οχυρωμένη περιοχή με περίμετρο 100 στάδια (περίπου 19 χλμ.).

Ο πρώτος οικισμός φαίνεται ότι βρισκόταν στους βραχώδεις λόφους γύρω από τη λίμνη Gölhisar στο σύγχρονο χωριό Uylupınar, 18 χλμ. μακριά από την Κιβύρα / Kibyra.

Η νέα πόλη ήταν , πολύγλωσση (Λυδική, Σολυμιακή, Ελληνική και Πισιδική) και πολυπολιτισμική (Καμπαλική και Πισιδική) πόλη Κιβύρα / Kibyra.

Αν και ο Στράβων δεν αναφέρει ημερομηνία για τα γεγονότα, ο πρώτος οικισμός φαίνεται ότι βρισκόταν στους βραχώδεις λόφους γύρω από τη λίμνη Gölhisar στο σύγχρονο χωριό Uylupınar, 18 χλμ. μακριά από την Κιβύρα / Kibyra.

Τα ερείπια σε αυτούς τους λόφους ανάγονται στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου και μαρτυρούν μια συνεχή κατοχή, η οποία οδήγησε να

υποδηλώσει ότι ήταν ο παλαιότερος οικισμός των Κιβυρίων, οι οποίοι πιστεύεται ότι μετακόμισαν στη σημερινή πόλη γύρω στον 4ο και 3ο αιώνα π.Χ.

– Μ. Αλέξανδρος

Σύμφωνα με τον Στράβωνα, τον αρχαίο γεωγραφικό συγγραφέα, υπάρχουν περισσότεροι από 30.000 στρατιώτες και περισσότερες από 2.000 μονάδες ιππικού στα Κίβυρα κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

– Ευμένης Β’

Κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας του Ευμένη Β’ (197-159 π.Χ.) η Κίβυρα φαίνεται να κυβερνήθηκε από το Βασίλειο της Περγάμου.

Η επικράτειά της εκτεινόταν μεταξύ της Πισιδίας και της γειτονικής Μηλιάς έως τη Λυκία και την Περαία των Ροδίων . Α

– Τετράπολη

Η Κίβυρα συνδέθηκε με το Βασίλειο της Περγάμου μεταξύ 197-58 π.Χ.

Τον 2ο-1ο αιώνα π.Χ., οι αρχαίες πόλεις Κίβυρα, Βουβών, Μπαλμπούρα και Οινοάντα σχημάτισαν μια κοινή συνέλευση τεσσάρων οικιστικών σχηματισμών (Καμπάλης Τετράπολη).

. Μέσα σε αυτή τη συνομοσπονδία ( κοινή συνέλευση ), οι άλλες τρεις πόλεις είχαν μία ψήφο, αλλά η Κίβυρα είχε δύο ψήφους, αφού μπορούσε να συγκεντρώσει 30.000 πεζούς και 2.000 ιππείς.

– Τι λέει ο Στράβων για την πόλη

Ο Στράβων μας λέει ότι η πόλη ενισχύθηκε χάρη στο ισχυρό της σύστημα δικαιοσύνης και ίδρυσε μια τετραπολική ομοσπονδία με τη Βουβώνα, τη Μπαλμπούρα και την Οινοάντα.

Ονομάστηκε Κιβυράτης, η ομοσπονδία παραχώρησε διπλό δικαίωμα ψήφου στην Κίβυρα ενώ οι υπόλοιποι είχαν μονό το καθένα.

Η Τετραπόλης καταργήθηκε από τον Ρωμαίο στρατηγό Murena το 84-83 π.Χ. και η Κίβυρα περιλήφθηκε στην επαρχία της Ασίας, ενώ άλλοι εταίροι προσαρτήθηκαν στην επαρχία της Λυκίας.

–Επιχειρήσεις του Ganaeus Manlius Vulso

Η Cibyra αναφέρεται για πρώτη φορά από τον Λίβιο [3] στην αφήγηση του για τις επιχειρήσεις του Ganaeus Manlius Vulso το 189 π.Χ. κατά τη διάρκεια του Γαλατικού πολέμου . Ο Μάνλιος πλησίασε την Κίβυρα από το πάνω μέρος της κοιλάδας του ποταμού Μαίανδρου και μέσω της Καρίας . Πιθανότατα προχώρησε σε αυτό από την κοιλάδα του Καραούκ, μέσω της οποίας ένας δρόμος οδηγούσε από την Κίβυρα στη Λαοδίκεια στον Λύκο . Ο Μάνλιος ζήτησε και πήρε από τον Μωαγέτη Α’, τον τύραννο της Κίβυρας, 100 τάλαντα και 10.000 μεντίμνι σιτάρι. Ο Λίβιος λέει ότι ο Μωαγέτης ήλεγχε το Σύλεο και την Αλίμνη, εκτός από την Κίβυρα. Ουίλιαμ Σμιθπρότεινε ότι η Alimne μπορούσε να ταυτιστεί με τα ερείπια μιας μεγάλης πόλης σε ένα νησί στη λίμνη Gölhisar (ανατολικά του σύγχρονου Gölhisar ), τα οποία συνδέονταν με την ηπειρωτική χώρα μέσω ενός αρχαίου δρόμου.

– Βασίλειο των Ατταλιδών

Μετά τη Συνθήκη της Απάμειας το 188 π.Χ., η Κίβυρα έγινε μέρος του Βασιλείου των Ατταλιδών . [4]

Ρωμαϊκός κανόνας

– Η διαθήκη του Άτταλου Γ’

Το 133 π.Χ., ο τελευταίος βασιλιάς των Ατταλιδών, ο Άτταλος Γ’ άφησε το βασίλειό του στη Ρωμαϊκή Δημοκρατία , η οποία την ανασύστησε ως επαρχία της Ασίας . Δεν είναι σαφές εάν η Cibyra αποτελούσε μέρος της νέας επαρχίας ή της παραχωρήθηκε η ελευθερία της όπως η υπόλοιπη Λυκία. [5]

– Καθαίρεση τυράννου

Το 83 π.Χ., κατά τη διάρκεια του Πρώτου Μιθριδατικού Πολέμου , ο Ρωμαίος στρατηγός Lucius Licinius Murena καθαίρεσε τον τελευταίο τύραννο της Cibyra, Moagetes II, ο οποίος ήταν γιος ενός Παγκράτη, [6] [2] και διέλυσε την Τετράπολη. Ο Μπαλμπούρα και ο Μπουμπόν ανατέθηκαν στη Λυκία .

–Δικαστικό κέντρο

Μετά από αυτή την ημερομηνία, η Κίβυρα περιήλθε στην επαρχία της Ασίας και άλλες πόλεις Κατά την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, η Κίβυρα έγινε το δικαστικό κέντρο του Κυβερνήτη του Κράτους της Ασίας, στον οποίο συνδέονταν περίπου 25 πόλεις, με το όνομα Kibyra Conventus.

–Οι γλώσσες που μιλούσαν

Γράφοντας στις αρχές του πρώτου αιώνα μ.Χ., ο Στράβων λέει ότι οι Cibyratae μιλούσαν τέσσερις γλώσσες: Πισιδική , Σολυμιακή , Ελληνική και Λυδική . Αυτό καθιστά την Κιβύρα την τελευταία τοποθεσία όπου η Λυδική γλώσσα, που τότε είχε εξαφανιστεί στην ίδια τη Λυδία σύμφωνα με σωζόμενες μαρτυρίες, μαρτυρείται.

– Σεισμός το 23 μ.Χ.

Η Κίβυρα υπέστη σοβαρές ζημιές από έναν σεισμό το 23 μ.Χ. την εποχή του Τιβέριου , ο οποίος συνέστησε να θεσπιστεί ένα Senatus Consultum για την απαλλαγή της από την καταβολή φόρων (tributum) για τρία χρόνια.

Στο απόσπασμα που συζητά αυτά τα γεγονότα, ο Τάκιτος το αποκαλεί civitas Cibyratica apud Asiam (Κιβυρατική κοινότητα στην Ασία).

*Τα περισσότερα από τα κτίρια που σώζονται στην πόλη ανεγέρθηκαν μετά τον σεισμό.

Οι μετέπειτα Ρωμαίοι αυτοκράτορες βοήθησαν στην ανοικοδόμηση της πόλης, ιδιαίτερα ο Κλαύδιος, μετά τον οποίο οι ευγνώμονες πολίτες πρόσθεσαν την Καισάρεια στο όνομά της, όπως υποδεικνύεται από μια επιγραφή .

Το Συμβούλιο και οι άνθρωποι των Καισαριανών Κιβυρίτων”Καισαρεων Κιβυρατων ἡ βουλή και ὁ δήμος ) and by the legend «Caesareans» ( Καισαρεων ), που εμφανίζεται σε μερικά από τα νομίσματα της Cibyra.

Ο Αδριανός , ενώ ταξίδευε στις ανατολικές επαρχίες της Αυτοκρατορίας, έφτασε στην Κίβυρα το 129 μ. Χ. και παραχώρησε πολλά προνόμια στους κατοίκους της.

Ο William Smith σημειώνει ότι η θέση της δεν φαίνεται πολύ ευνοϊκή για το εμπόριο, καθώς δεν βρίσκεται ούτε στη θάλασσα ούτε σε έναν μεγάλο δρόμο, και προτείνει ότι η πόλη μπορεί να εξήγαγε σιτηρά της κοιλάδας του Ινδού Της Μ. Ασίας .

–Ο σεισμός του 417 μ.Χ.

Ένας άλλος σεισμός χτύπησε το 417 και η πόλη δεν μπορούσε να ανοικοδομηθεί όλη.

– Η εγκατάλειψη της πόλης τον 8ο αιώνα μ.Χ.

Οι τελευταίοι κάτοικοι έφυγαν από την πόλη τον 8ο αιώνα για τον οικισμό Horzum που σήμερα είναι γνωστός ως Gölhisar.

Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ

Εκ των ολίγων νομισμάτων που μελετήσαμε διαπιστώσαμε την συνταύτιση των Κιβυρωτών στην θρησκευτική πίστη με την πίστη και στην άλλους Έλληνες .

Στα νομίσματα εμφανίζονται ,η μητέρα των Θεών Κυβέλη/Kybele , ο Δίας , η Δήμητρα ,ο Διόνυσος, ο Ασκληπιός , η Τύχη , η Νίκη και ο τοπικός θεός του ποταμού Ινδού ( οι πηγές του βρισκόταν κοντά στα Κίβυρα )

ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ

– Οι θετικές επιπτώσεις από την ύπαρξη Δικαστικού κέντρου των Ρωμαίων .

Στην πόλη υπήρχε μεγάλη κίνηση ανθρώπων με αποτέλεσμα αυτό να έχει θετικές οικονομικές επιπτώσεις στην πόλη.

Αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι τα Κιβύρα την Ρωμαϊκή εποχή

ήταν το κέντρο ενός conventus (κέντρο συνάντησης πόλεων ), που περιείχε είκοσι πέντε πόλεις, σύμφωνα με τον Πλίνιο τον Πρεσβύτερο .

Η Λαοδίκεια επί του Λύκου ήταν μια από τις κύριες πόλεις αυτού του Conventus.

– Σιδηρουργία – Δέρματα – Άλογα – Κεραμικά .

Η πόλη έγινε ισχυρή τον δεύτερο αιώνα π.Χ., αρχαίες πηγές και άλλα γραπτά έγγραφα δείχνουν ότι η Κίβυρα ήταν διάσημη για τη σιδηρουργία, την επεξεργασία δέρματος και την εκτροφή αλόγων. Άλλες έρευνες δείχνουν ότι η παραγωγή κεραμικής ήταν επίσης πολύ έντονη στην περιοχή.

– Εμπόριο -εξαγωγή σιτηρών

Ο ποιητής Οράτιος αναφέρει τη Cibyra ως τόπο μεγάλου εμπορίου

Ο William Smith σημειώνει ότι η θέση της δεν φαίνεται πολύ ευνοϊκή για το εμπόριο, καθώς δεν βρίσκεται ούτε στη θάλασσα ούτε σε έναν μεγάλο δρόμο, και προτείνει ότι η πόλη μπορεί να εξήγαγε σιτηρά της κοιλάδας του Ινδού.

– Σιδηρομετάλλευμα

Το σιδηρομετάλλευμα ήταν άφθονο στον Κιβυράτη και μια ιδιαιτερότητα ήταν ότι το σίδερο του κόβονταν εύκολα με μια σμίλη, ή άλλο αιχμηρό εργαλείο.

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΙΠΑ

–Θέατρο

Τα ερείπια καλύπτουν την κορυφή ενός λόφου μεταξύ 300 και 400 ποδιών πάνω από το επίπεδο της πεδιάδας. Η πέτρα για τα κτίρια είναι ασβεστόλιθος της γειτονιάς. Δεν υπάρχουν ίχνη από τείχη της πόλης

. Ένα από τα κύρια κτίρια είναι ένα θέατρο σε καλή συντήρηση: η διάμετρος είναι 266 πόδια. Τα καθίσματα προσφέρουν θέα στην Κιβυρατική πεδιάδα και στα βουνά προς τη Μηλιά.

Το θέατρο έχει χωρητικότητα περίπου 9.000 άτομα. Στα παγκάκια υπάρχει ναός που αργότερα μετατράπηκε σε εκκλησία.

– Μεγάλα κτίρια – Ναοί

Στην εξέδρα κοντά στο θέατρο βρίσκονται τα ερείπια πολλών μεγάλων κτιρίων που υποτίθεται ότι ήταν ναοί, άλλα του δωρικού και άλλα του κορινθιακού ρυθμού.

– Νυμφαίων

Θόλος Νυμφαίο Το Νυμφαίο της Θόλου είναι μια σχεδιασμένη κατασκευή κρήνης. Χτίστηκε τόσο για να είναι κοινωνικός χώρος όσο και για να καλύψει τις ανάγκες ύδρευσης και αποχέτευσης της πόλης με τα διαφορετικά συστήματα εκκένωσης.

–Ωδείο – Βουλευτήριο- Θέατρο και Δικαστική αίθουσα

στο κτίριο που χρησιμοποιείται ως το κτίριο του Κοινοβουλίου και το Ωδείο (Οίκος της Μουσικής).

Ωδείο (Μουσικό Σπίτι / Βουλή) Το κτίριο είναι γνωστό ως Ωδείο. Χρησιμοποιήθηκε ως αίθουσα μουσικής-συναυλιών, χειμερινό θέατρο, δικαστικού σώματος και και άλλων δημοσίων υπηρεσιών .

Το Ωδείο, το οποίο είχε χωρητικότητα περίπου 4.000 ατόμων, ε

Το Odeon ή το μουσικό θέατρο βρισκόταν στην πυκνοκατοικημένη νοτιοδυτική γωνία του λόφου και είχε μια ορχήστρα με μωσαϊκό δάπεδο της Μέδουσας, που δεν μοιάζει με καμία άλλη στον κόσμο.

Από κείμενο που γράφτηκε στα ψηφιδωτά δάπεδα μπροστά από το ωδείο, το κτήριο πρωτοχτίστηκε στο δεύτερο μισό του 2ου αι. μ.Χ. για τη συνέλευση του δημοτικού συμβουλίου ( Βουλευτήριο ), αλλά λίγο αργότερα προστέθηκε στο κτίριο μια σκηνή ( σκηνή ) για να γίνει θέατρο και δικαστική αίθουσα για το νομικό κέντρο της Μικράς Ασίας κατά την Αυτοκρατορική Ρωμαϊκή περίοδο, όπου έγιναν σημαντικές δίκες. που πραγματοποιήθηκε.

Η πρόσοψη ήταν καλυμμένη με μάρμαρο.

Έγχρωμες μαρμάρινες κολώνες και μαρμάρινη επένδυση διακοσμούσαν την πρόσοψη της σκηνής.

Το δάπεδο της ορχήστρας είχε διαστάσεις 9,80 Χ 5,80 μ. και καλυπτόταν με πολύ κοντοκομμένες μαρμάρινες πλάκες λευκού, κόκκινου, μωβ και γκρι σε opus sectile . Στο κέντρο της ορχήστρας βρισκόταν μια εξαίσια μωσαϊκη κεφαλή της Μέδουσας

Η προσκείμενη πρόσοψη προς το κοινό ήταν φτιαγμένη από λεπτές έγχρωμες μαρμάρινες πλάκες διακοσμημένες με μοτίβα στις πόρτες και στις κολώνες.

Μια στοά μπροστά από το ωδείο έχει εννέα κίονες και ψηφιδωτό δάπεδο του οποίου το κείμενο καταγράφει το έτος κατασκευής του ως το 249-254 μ.Χ.

Χορηγός του ψηφιδωτού ήταν ο Αυρήλιος Σώπατρος και οι αδελφοί Κλαύδιο Θεόδωρος.

Στάδιο

–Στάδιο

Στάδιο είχε χωρητικότητα περίπου 10.000 ατόμων και μήκος 200 μέτρα,

Το στάδιο, μήκους 650 ποδιών και πλάτους 80 ποδιών, βρίσκεται στο κάτω άκρο της κορυφογραμμής στην οποία βρίσκεται η πόλη.

Χρησιμοποιήθηκε όχι μόνο για αγώνες, αλλά και για αγώνες μονομάχων όπως υποδεικνύεται από τις εκτεταμένες ζωφόρους μονομάχων που ανακαλύφθηκαν.

Η πλαγιά του λόφου ανασκάφηκε εν μέρει για να δημιουργηθεί χώρος για αυτήν. και στην πλευρά που σχηματιζόταν από την πλαγιά του λόφου κυμαίνονταν 21 σειρές καθισμάτων, οι οποίες στο πάνω άκρο του σταδίου γύριζαν έτσι ώστε να κάνουν μια θεατρική απόληξη. Αυτό το μέρος του σταδίου είναι πολύ τέλειο, αλλά τα καθίσματα στην πλαγιά του λόφου είναι πολύ μετατοπισμένα από τους θάμνους που έχουν μεγαλώσει ανάμεσά τους. Τα καθίσματα έχουν θέα στην πεδιάδα της Cibyra. Τα καθίσματα στην αντίθετη πλευρά του λόφου ήταν μαρμάρινες ογκόλιθοι τοποθετημένοι σε χαμηλό τοίχο χτισμένο κατά μήκος της άκρης του πεζούλι, που σχηματίστηκε με το κόψιμο της πλευράς του λόφου. Κοντά στην είσοδο του σταδίου μια κορυφογραμμή εκτείνεται προς τα ανατολικά, στεφανωμένη από πλακόστρωτο δρόμο, οριοθετημένη από κάθε πλευρά με σαρκοφάγους και επιτύμβια μνημεία. Στην είσοδο αυτής της λεωφόρου των τάφων βρισκόταν μια τεράστια θριαμβευτική αψίδα δωρικής αρχιτεκτονικής, τώρα ερειπωμένη.

== Κεντρικός δρόμος

Ο κεντρικός δρόμος, μήκους περίπου 800 μ., χρησιμοποιήθηκε από τον 4ο αιώνα π.Χ. έως τον 8ο αιώνα μ.Χ

– Λουτρά

Συγκρότημα Ρωμαϊκών Λουτρών Το συγκρότημα των Ρωμαϊκών Λουτρών χρονολογείται στον 1ο αιώνα μ.Χ.

– Αγορά

Υπάρχει μια μεγάλη αγορά (παζάρι) σε μορφή 3 αναβαθμίδων στην αρχαία πόλη Κίβυρα

– Το μωσαϊκό της Μέδουσα

Το μωσαϊκό της Μέδουσας,ήταν κατασκευασμένο από κόκκινο, πράσινο και λευκό μάρμαρο,

Το μωσαϊκό της Μέδουσας είναι αξιοθαύμαστο για την τεχνική του κατασκευή, με τα μαλλιά του να γίνονται από φίδια και μάτια που τους μετατρέπουν ανθρώπους σε πέτρα.

– Επιγραφές

Οι επιγραφές από την τοποθεσία συλλέγονται στο IK Kibyra , τόμος 60 της σειράς Inschriften Griechischer Städte aus Kleinasien [ de ] . Αυτό το σώμα περιέχει 448 ελληνικές και λατινικές επιγραφές, που χρονολογούνται από τον δεύτερο αιώνα π.Χ. έως την Ύστερη Αρχαιότητα .

–Αγάλματα

Το 2019, οι αρχαιολόγοι βρήκαν μια προτομή του Σέραπι και ένα άγαλμα του Ασκληπιού .

Την ανασκαφική περίοδο του 2020, ένα άλλο άγαλμα του Ασκληπιού και το κεφάλι μιας προτομής του Σέραπι βρέθηκαν στα Κίβυρα, που χρονολογούνται από τον 2ο αιώνα μ.Χ.

– Τάφοι

Το 2021, οι αρχαιολόγοι βρήκαν 30 τάφους σε μια εκκλησία της βασιλικής. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι πολλοί από αυτούς ανήκαν στον σημαντικό κλήρο της πόλης.

ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ

. Μια σημαντική πηγή εισοδήματος για τους κατοίκους της Kibyra ήταν η μεταλλουργία.

Η πόλη έκοψε τα νομίσματά της από τα μέσα του πρώτου αιώνα π.Χ. μέχρι τη βασιλεία του αυτοκράτορα Gallienus, δηλ. τα μέσα του 3ου αιώνα μ.Χ.

—Χρονολόγηση

Από το 190 π.Χ έως 268 μ.Χ 190-83 π.Χ. -166-84 π.Χ – μ.Χ. 161-180. =27πχ-14 μχ ,. 81-96 μ.Χ. 136-138 μ.Χ. μ.Χ. 253-268

— Ρωμαίοι αυτοκράτορες

Αύγουστος, Δομιτιανή και Δομιτία ,L. Aelius, ,Antoninus Pius ,Faustina II, Καρακάλλα,Γορδιαννός ΙΙΙ,Τρανγουλίνα ,Οτακιλια Σεβερα ,Φιλιππος Β , Γετα ,Μακρίνους,Δαδουμενικος,Ελαγκαβαλους τραινος Δεκιος , Χερένια Εστρουσκίλα, Γαλλίενος
– Άλλες παραστάσεις

*Ανδρικό κεφάλι με κράνος δεξιά. / KIBYΡATΩN κάτω από πολεμιστής έφιππος που καλπάζει δεξιά, κρατώντας δόρυ, στάχυ από πίσω του

*Ανδρικό κεφάλι με κράνος δεξιά, φορώντας κορινθιακό κράνος / KIBYΡΈνας κάτω από καμπούρα ταύρο που κοντοστέκεται δεξιά

*Αστέρι οκτώ ακτίνων

*KIBYΡATΩN, Δήμητρα, με μακρύ χιτώνα και πέπλο, όρθια μπροστά, με το κεφάλι αριστερά, κρατώντας στάχυα παπαρούνας και καλαμποκιού στο δεξί χέρι και στηρίζεται με το αριστερό σε μακρύ φακό

*KIBY, μια Αμαζόνα που περπατά δεξιά, κρατώντας μπιπένς (διπλό τσεκούρι και ασπιδα

*KIBYΡATΩN, η Kybele όρθια αριστερά, το δεξί χέρι προτεταμένο.

*/ KAICAΡEΩN KIBYΡATΩN, η Άρτεμις περπατά δεξιά, απλώνει ένα βέλος από τη φαρέτρα στον ώμο της, κυνηγόσκυλο στα πόδια .

*KIBYΡ-ATΩN, ο θεός του ποταμού Ινδός ξαπλωμένος αριστερά, κρατώντας καλάμι, ακουμπώντας το χέρι σε αναποδογυρισμένο βάζο.

*Γενειοφόρο κεφάλι του Ηρακλή δεξιά. /

*γυμνό κεφάλι δεξιά.

KIBYRA-TWN, ο Δίας στέκεται αριστερά, κρατώντας αετό.*Αμαζόνιο, πόλο στο κεφάλι, κρατώντας bipennis (διπλό τσεκούρι), στέκεται δεξιά, σφίγγοντας τα χέρια με τον Ήρωα, γυμνό, στέκεται αριστερά, κρατώντας δόρυ, ασπίδα ανάμεσά του*, ΑΕ23 Κιβύρων Φρυγίας. 81-96 μ.Χ.Δικαστής Κλαύδιος Μεροληψία.
, Δίας καθιστός αριστερά,κρατώντας πατέρα και σκήπτρο.
*KI-BY σε χωράφια, Διόνυσος, γυμνός, στέκεται αριστερά, κρατά κάνθαρο και θύρσο, πάνθηρας στα πόδια αριστε

*KIBYΡATΩN, ο Ασκληπιός στέκεται μπροστά, κοιτάζει αριστερά, στηρίζεται σε μπλεγμένο με φίδια ράβ

*KIBYΡATΩN, ο Ασκληπιός στέκεται μπροστά, κοιτάζει αριστερά, στηρίζεται σε μπλεγμένο με φίδια ράβδο

*/ KIBYΡATΩN, Nike που προχωρά αριστερά, κρατά στεφάνι και κλαδί φοίνικα, ημερομηνία ΓKC στο αριστερό πεδίο

*Δήμητρα στέκεται δεξιά, κρατώντας δαυλό και αυτιά κόκκου, κοιτώντας Η Τύχη της Κιβύρας κοιτάζει αριστερά, κρατώντας καλάθι στο κεφάλι, cista mystica με το φίδι να αναδύεται ανάμεσά τους. ημερομηνία

*/ KIBYΡATΩN, Δύο Νίκες αντικριστά, κρατώντας ένα καλάθι ψηλά ανάμεσά του

– Εθνικό όνομα

KIBY -ΚIBYΡATΩN ,KIBYRATWN KAICAPEWN, ,/ KAICAΡEΩN KIBYΡATΩN

ΚΙΒΥ – ΚΙΒΥΡΑΤΩΝ -ΚΙΒΥΡΑΤΩΝ ΚΑΙΣΑΡΕΩΝ – ΚΙΒΥΡΑΤΩΝ ΚΑΙΣΑΡΕΩΝ

ΣΗΜΕΡΑ Golchisar = Φρούριο της Λίμνης

Το Gölhisar ( Lakecastle) είναι μια πόλη και περιοχή της επαρχίας Burdur στην περιοχή της Μεσογείου της Μ. Ασιας .

Βρίσκεται σε υψόμετρο 1005 μέτρων πάνω από την θάλασσα

Η περιοχή έχει πληθυσμό τουλάχιστον 15.000 κατοίκους.

Η γεωργία είναι σημαντική για την τοπική οικονομία με την καλλιέργεια τεύτλων, γλυκάνισου , δημητριακών,λαχανικών και φρούτων .

Leave a Comment

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Σαλακίδης Ιωάννης – Ατομική Επιχείρηση

ΑΦΜ: 046450157, ΔΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

Δ/νση Έδρας: Ζαφειράκη 3, ΤΚ 0100 Κοζάνη

Email: info@efkozani.gr

Τηλ. 24610-25112

Ιδιοκτήτης, νόμιμος εκπρόσωπος και διευθυντής: Σαλακίδης Ιωάννης

Διευθύντρια Σύνταξης: Μαρία Τσακνάκη

Διαχειριστής: Σαλακίδης: Ιωάννης

Δικαιούχος του ονόματος τομέα (domain name): Σαλακίδης Ιωάννης

Efkozani logo

@2024 – All Right Reserved. Hosted and Supported by Webtouch.gr

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00