1.ΚΟΡΥΔΑΛΛΑ & Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Τα Κορύδαλλα ήταν πόλη της αρχαίας Λυκίας έγιναν ιδιαίτερα γνωστά τα τελευταία χρόνια μετά από την ανακάλυψη ενός μεγάλου χριστιανικού θησαυρού με ιερά κειμήλια που βρέθηκαν στην περιοχή
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ
Βρίσκεται κοντά στην Kumluca , απέχει περίπου 2 χιλιόμετρα από αυτήν. στην ανατολική πλευρά ενός μικρού ρέματος, και σε απόσταση 26χλμ νοτιοδυτικά της Φασηλιδος. Νότια τής ’Αττάλειας και σέ απόσταση 110 χλμ από αυτή.
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Corydala ή Corydalla ή Korydalla ή Korydala ( Αρχαία Ελληνικά : Κορύδαλλα ) ήταν πόλη της αρχαίας Λυκίας
Την αναφέρει ο Στέφανος Βυζάντιος στα Εθνικά γράφοντας ΄΄ΚΟΡΥΔΑΛΛΑ’’ ΠΟΛΗ ΤΩΝ Ροδίων εντι Μ. Ασία το εθνικόν (όνομα) ΄΄ Κορυδαλείς’’ (σελ 167 )
–Τα Κορύδαλλα
Η ονομασία πιθανόν να έχει προέλευση στην ύπαρξη του ωδικού πτηνού στην περιοχή ή να έφθασαν κάποτε από την Ελλάδα κάτοικοι από την ομώνυμο οικισμό που βρισκόταν στο αρχαίο όρος Αιγάλεω που βρισκόταν κοντά στην Αθήνα
— Ετυμολογικά η λέξη Κορυδαλλός έχει ως εξής :
Κορυδαλλός < ελληνιστική κοινή κορυδαλλός < αρχαία ελληνική κόρυδος / κορυδός < κόρυς
Στα αρχαία Ελληνικά το συναντώμαι ως : κόρυδος, κορυδός, κορυδών, κορυδαλλή, κορυδαλλίς, κορυδαλλός, κορύδαλος
–Το πτηνό Κορυδαλλος
Στην ορνιθολογία ο κορυδαλλός είναι ωδικό πτηνό μικρού μεγέθους που ανήκει στην οικογένεια Κορυδαλλίδες (Alaudidae) και στην τάξη Στρουθιόμορφα.
Το κελάηδημά του έχει συνδεθεί με το χάραμα της μέρας.
–Κορυδαλλός οικισμός στην αρχαία Ελλάδα
Στην Μητροπολιτική Ελλάδα ο Κορυδαλλός ήταν ένας οικισμός που τα ίχνη του εμφανίζονται στην ελληνική μυθολογία. Ο μύθος ήθελε να κατοικεί στους ανατολικούς πρόποδες του όρους Αιγάλεω, ο Προκρούστης, μέχρι τη μοιραία αναμέτρησή του με τον Θησέα.
Ερευνητές εντόπισαν κατάλοιπα του αρχαίου ηρώου, ίχνη δρόμων, τμήματα οικισμού και νεκροταφείου.
Στην αρχαιότητα, ήταν ένας από τους 100 δήμους της Αθήνας που ίδρυσε ο μεγάλος Αθηναίος πολιτικός Κλεισθένης, στο τέλος του 6ου αιώνα π.Χ.. .
Η θέση του προσδιορίζεται στους ανατολικούς πρόποδες του όρους Αιγάλεω, γνωστή από το Στράβωνα.
Μετά την αρχαιότητα, χάνονται τα ίχνη του οικισμού.
Το όνομά του αναφέρει ξανά ο λόγιος, κληρικός και φιλόσοφος Θεόφιλος ο Κορυδαλλεύς (1563-1646).
ΙΣΤΟΡΙΑ
Αρχαία, ανήκε στους Ρόδιους , σύμφωνα με τον Εκάταιο , που ανέφερε ο Στέφανος
Η Tabula Peutingeriana (περίπου 90μ.Χ.) σηματοδοτεί την Corydala (γράφεται Coridallo ) στο δρόμο από τήν Φασίλη προς τα Πατάρα
Και γράφει την απόσταση μεταξύ των δύο αυτών θέσεων 29 ρωμαϊκά μίλια (43 χιλιόμετρα? 27 mi)
Ο Πλίνιος αναφέρει τον Γκάγκα , την Κορυδαλά και τη Ροδιόπολη, με αυτήν τη σειρά · και η Ροδιόπολη βρέθηκε από τους Spratt και Forbes κοντά στην Corydala.
Ο Πλίνιος τοποθετεί Corydalla στο εσωτερικό της Λυκίας,
και ο Πτολεμαίος την αναφέρει με τις Σαγαλασσό , Ροδιάπολις , Φελλός , Μύρα , και το βουνό Μασσίκυτος .
ΤΑ ΚΟΡΥΔΑΛΛΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Σε πρώιμο στάδιο, η Κορυδαλά έγινε η έδρα ενός χριστιανού επισκόπου, της μητροπολιτικής περιοχής της Μύρας , της πρωτεύουσας της ρωμαϊκής επαρχίας Λυκίας.
Σε μια επιστολή προς τον Αμφιλόχιο του Ικονίου , ο Άγιος Βασίλειος ο Μέγας αναφέρει τον Επίσκοπο Αλεξάνδρου της Κορυδαλάς ως πρωταθλητή της ορθοδοξίας.
Ο επίσκοπος Σόλων των Κορυδαλλέων έλαβε μέρος στο Σύνοδο της Εφέσου το 431.
Ο επίσκοπος Παλλάδης υπέγραψε την επιστολή που έστειλαν οι επίσκοποι της Λυκίας το 458 στον Βυζαντινό Αυτοκράτορα Λέοντα Α ‘Θράκη για τη δολοφονία του Πρωτερίου της Αλεξάνδρειας .
Ο Λέων ή ο Λεόντιος ήταν το όνομα ενός επίσκοπου του θεού που ήταν στήν δεύτερη σύνοδο της Νίκαιας το 787.
Ο Le Quien , αλλά όχι ο Janin, αναφέρει επίσης έναν επίσκοπο τον Ευστράθιο που συμμετέχει στο Φωτονικό Συμβούλιο της Κωνσταντινούπολης (879) .
Σήμερα στην καθολική εκκλησία υπάρχει τίτλος «επισκοπή Κορρυδαλέων» ,
— Θησαυρός Κορύδαλλων
. από αυτήν, στον σημερινό οικισμό Kumluca (αρχαία Κορύδαλλα)
Τος 1963 αποκαλύφθηκε ένας θησαυρός, ήταν ένα σύνολο αντικειμένων ενός παλαιοχριστιανικού ναού, από πολύτιμα μέταλλα κ.ά., χρονολογούμενα μεταξύ των ετών 565-575 μ.Χ. Πολλά από τα αντικείμενα αυτά φέρουν ελληνικές επιγραφές.
Το εύρος του θησαυρού Sion ανέρχεται σε περίπου 53 έως 58 αντικείμενα, συν 22 καλύμματα, καθώς και μερικά καρφιά, αλυσίδες και χάλκινο νόμισμα. Με εξαίρεση το νόμισμα, όλα τα μέρη είναι κατασκευασμένα από ασήμι ή ήταν επικαλυμμένα με ασήμι.
Εκτός από 46 επιγραφές, οι οποίες μπορούν να ομαδοποιηθούν σε μεσιτείες , όρκους και τύπους , υπάρχουν επίσης 12 μονογράμματα. 16-18 άτομα ονομάζονται, συμπεριλαμβανομένων εννέα δωρητών . Με βάση τον αριθμό των ιδρυμάτων τους, μπορούν να εντοπιστούν πέντε κύριοι δωρητές: τρεις επίσκοποι , ένας ιερέας , ένας κληρικός και δύο διάκονοι. Το μεγαλύτερο ίδρυμα προήλθε από έναν από τους επίσκοπους (Ευτύχιανος), ο οποίος έκανε το μεγαλύτερο ίδρυμα με 29 αντικείμενα.
Μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται και τα εξής αντικείμενα:
α) Άγιον Ποτήριον Α. ’Έχει την μορφή περίπου των και σήμερα σέ χρήση άγιων ποτήριων, των χρησιμοποιουμένων για την θεία μετάληψη, Το ποτήριον αυτό είναι από άργυρο και φέρει εξωτερικά και στο κέντρο τής κάψας χρυσό ανισοσκελή σταυρό.
β) Άγιον Ποτήριον Β. Όμοιο με το προηγούμενο, τού όποιου δεν διατηρείται ή βάση. Εξωτερικά και στο χείλος υπάρχει η επιγραφή: +ΕΥΤΥΧΙΑΝOC EΛAXICTOC EΠICKOΠOC14 ιερά σκεύη από τον θησαυρό βρίσκονται στο μουσείο της Αττάλειας Κάποια άλλα χρυσά και αργυρά έχουν εξαχθεί παράνομα στο εξωτερικό
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΙΠΑ
Ανακαλύφθηκε, σε ένα παλιό τείχος, ένα τετράγωνο , με ανάγλυφο πρόσωπό του στραμμένο προς τις πέτρες, στις οποίες, με όμορφα διατηρημένα γράμματα, ήταν το όνομα της πόλης -Κορύδαλλα.
–Θέατρο
Υπάρχουν στα Κορύδαλλα τα ερείπια ενός μικρού θεάτρου,
–Υδραγωγείο
ενός ρωμαϊκού υδραγωγείου και
— Τείχος
ενός τεράστιου ελληνικού τείχους.
— Επιγραφή με το όνομα της πόλης
Η επιγραφή που αντιγράφηκε από την Corydala είναι της εποχής του M. Aurelius Antoninus . και δείχνει ότι η Κορυδαλά είχε το συνηθισμένο ελληνικό σύνταγμα, μια γερουσία και ένα δημοφιλές σώμα.
ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ
Υπάρχουν νομίσματα της Κορυδαλάς της αυτοκρατορικής περιόδου, με το επιγραφή Κορυδαλλέων.
Σε 2 νομίσματα που βρήκαμε εμφανίζεται ο Ρωμαίος αυτοκράτωρ Γορδιανός ο Γ Δαφνοστεφανομένος είναι της εποχής 238-244 μ.Χ στην άλλη πλευρά υπάρχει το σήμα της πόλης ΚΟΡΥΔΑΛΛΕΩΝ και τον Δίας που κρατά την Νίκη και υδρόγειο με σκήπτρο της ίδιας εποχής είναι το δεύτερο νόμισμα με τον Γορδιανό και το σιμά της πόλης και ένα ιππέα να ετοιμάζεται να ρίξει το δόρυ του κάτω από το βωμό και τον φοίνικα
ΤΑ ΚΟΡΥΔΑΛΛΑ ΣΗΜΕΡΑ
Η σημερινή τοποθεσία είναι ένα χωριό που ονομάζεται Hacıveliler κοντά στο Kumluca ,
2. ΓΑΓ(Γ)ΑΙ* – Gagae -(Gagai)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η αρχαιοελληνική πόλη Γάγαι πόλη ( Gagae ή Gagai ι ) ήταν μια πόλη στη νοτιοανατολική ακτή της αρχαίας Λυκίας , στην σημερινή η επαρχία της Αττάλειας , κατά μια εκδοχή το όνομα της προέρχεται από ένα πολύτιμο και θεραπευτικό λίθο τον ΄΄Γαγάτη λίθο ΄΄ που υπήρχε στην περιοχή.
Τα ερείπια βρίσκονται στην περιοχή Κούμπλικα ( Kumluca ) της Αττάλειας
Ο Ευσέβιος* μιλούσε για« μια ασήμαντη πόλη της Λυκίας
*Ο Ευσέβιος ο Καισαρείας (Ευσέβιος της Καισαρείας) (265 – 340μ.Χ.), γνωστός και ως Εὐσέβιος τοῦ Παμϕίλου, ήταν χριστιανός επίσκοπος στην Καισάρεια της Παλαιστίνης, διερμηνέας και ιστορικός.
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ
Η Αρχαία Πόλη του Γάγαι (Gagai ) βρίσκεται ανατολικά του κόλπου της Φοινίκης , δυτικά του ακρωτηρίου Χελιδόνια (Gelidonya), στα βορειοδυτικά του λιμανιού Καρακόζι (Karagöz). Στην μικρή πόλη Κουμλικα ( Kumluca) απέχει περίπου 10 χιλιόμετρα
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Σε αξιόπιστες Τουρκικές πηγές συναντούμε την ονομασία Gagai (Γαγαι )
To 350 μ.X. με την ονομασία (Gagai ) Gagaí akk. Gagas Γκαγκί akk. Γκάγκας
και μετά το 1530 μ.X Γκαγκαζ (Gagaz )
To 1960 Gağaz Kavakdibi
Σήμερα την βρίσκουμε ως Beykonak mah – Kumluca
– Γάγγαι – Γάγα- Gagai – Gagae
Με διάφορες παραλλαγές στην διάρκεια των χρόνων την συνανταμαι με τις ονομασιες
Γάγγαι , Γάγα- Gagai – Gagae κ.α
. Η λέξη “Ga” σημαίνει γη.Υπάρχουν δύο μύθοι για το όνομα της πόλης.
Α] Σύμφωνα με την πρώτη ιστορία, όταν οι άνθρωποι της Ρόδου, που αναζητούσαν γη για να εγκατασταθούν, ήρθαν σε αυτή την περιοχή και είπαν στους ντόπιους ότι ήθελαν γη φωνάζοντας “ga, ga” (χώμα, χώμα).Η συλλαβή «Ga» στο όνομα του Gagai αντιστοιχεί επίσης στο νόημα της γης.
Όταν ικανοποιήθηκαν τα αιτήματα τους έδωσαν στη νέα πόλη αυτό το όνομα.
Β] Όπως λέει ο άλλος μύθος , ένας Ρόδιος διοικητής με το όνομα Νέμιθς αφού κέρδισε έναν πόλεμο εναντίον των πειρατών Λυκίων και Κιλικίας που αφθονουσαν στην περιοχή έπεσε σε καταιγίδα και το πλοίο του κινδυνεύει να βυθιστεί. Ακριβώς αυτή τη στιγμή, ένα από το πλήρωμα φωνάζει “γα, γα ‘’ όταν βλέπει τη στεριά από μακριά και φθάνουν στην ακτή .
Και στους 2 μύθους φαίνεται ότι οι Ρόδιοι πίστευαν ότι αυτοί ήταν οι δημιουργοί της πόλης και φαίνεται βοηθούσαν στην διάδοση του μύθου .
– Υπάρχουν πολλοί που δέχονται ως αλήθεια ότι πράγματι η ονομασία προέρχεται από τη λέξη« γα »(γη, γη) στη δωρική διάλεκτο ,χωρίς να την συνδέουν με τους Ρόδιους.
– Για άλλους η λέξη Gagai προέρχεται από τη λέξη« hahha »που βρίσκεται στις αρχαίες γλώσσες της Μ. Ασίας.Κανονικά η ορθογραφία θα πρέπει να είναι σε μορφή γαξ. Η λέξη «χαχα», που σημαίνει «πρόγονος-απόγονος», γράφτηκε ως gage επειδή το «xaxe» δεν μπορούσε να γραφτεί στα ελληνικά.–Βέβαια υπάρχει και η εκδοχή να πήρε η πόλη το όνομα από τον Γαγάτη λίθο που αναφέραμε στην αρχή για τον οποίο θα αναφερθούμε στην συνέχεια
— Παλαιό Κάστρο ή Παλιό τείχος
Σαν Παλαιό Κάστρο ή Παλιό τείχος το αναφέρει ο Ψευδο Σκύλαξ*.
*Ο Σκύλαξ ο Καρυανδεύς ήταν εξερευνητής του 6ου/5ου αιώνα π.Χ., ο οποίος με εντολή του Δαρείου Α’ εξερεύνησε τις ασιατικές ακτές πέρα από τον Ινδό ποταμό όπως αναφέρει ο Ηρόδοτος. Καταγόταν από τα Καρύανδα της Καρίας.
Με το ίδιο όνομα αναφέρεται συγγραφέας και εξερευνητής του 4ου αιώνα π.Χ. ο οποίος αντέγραψε και απέδωσε πιθανότατα με περικοπές και το έργο του Σκύλακος του Καρυανδρέως “Περίπλους” . Για να ξεχωρίζει από τον Σκύλακα του 6ου αιώνα, αναφέρεται ως “Ψευδοσκύλαξ” και το έργο: Περίπλους του Ψευδο-Σκύλακα.
— Aktaş Ruins / Asartepe
Έτσι αποκαλούσαν τα ερείπια της αρχαίας Ελληνικής πόλης οι Μωαμεθανοί
– Beykonak mah – Kumluca
Πολύ κοντά στα ερείπια βρίσκεται το σημερινό χωρίο Beykonak
* Στην βιβλιογραφία το όνομα της πόλης απαντάται στο Ελληνικά Γάγαι και Γάγγαι
ΙΣΤΟΡΙΑ
–Ίδρυση
Η ίδρυση της πόλης αποδόθηκε στους Ρόδιους.
Αναφορά στην πόλη γίνεται με την δωρεά του Οπράμοα της Ροδιόπολης στις Γάγαι
8000 δηναρίων για αποκατάσταση των ζημιών από τον μεγάλο σεισμό στην Λυκία
σε λουτρά και ορισμένα ορθογώνια ιερά.
Ο Ευσέβιος λέει “μια ασήμαντη πόλη της Λυκίας”.
Λέγεται επίσης ότι υπάρχει ένα λατομείο λιγνίτη κοντά στον οικισμό γνωστό ως Γαγκάτες
Πιστεύεται ότι ορυκτά όπως το χρώμιο, το μαγγάνιο και ο λιγνίτης που βρίσκονται στη Ν. Λυκία είναι καθοριστικά στην ανατολική πολιτική του Περικλή. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τον Πλίνιο, το ορυχείο και το ποτάμι πήραν το όνομά του από το Γαγάι, αν και το αντίθετο είναι γενικά αναμενόμενο.
— Υπήρξε συμπολιτεία με την Ροδιούπολη και τα Κορύδαλλα πιθανόν στα πλαίσια της Λυκιακής ένωσης
στα μέσα του 2ου αιώνα, η ζώνη κέρδισε την ποιότητα και έγινε ευρέως διαδεδομένη. Αν και υπάρχουν υβριδικά αρχιτεκτονικά ερείπια που μπορεί να είναι περιοχές λατρείας στην πόλη, δεν έχει βρεθεί ναός. Είναι σαφώς κατανοητό από το νόμισμα της Κλασικής Περιόδου Gaxe και από την Αθηνά Παρθένος στο δακτύλιο που βρήκαμε ότι ο ευγενής θεός που πίστευε στην πόλη ήταν η Αθηνά
Η πόλη Γκάγα, κατοικήθηκε από την Κλασική-Πρώιμη Ελληνιστική περίοδο, μεγάλωσε κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο, και κατασκευάστηκαν κατασκευές στις πλαγιές του λόφου και στις πεδιάδες. Πόλη;
– Ο λίθος γαγάτης
Αρκετοί αρχαίοι συγγραφείς όπως ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος , ο Πεδάνιος Διοσκωρίδης , ο Γαληνός , ο Οριμπάιος και ο Αείτιος αναφέρουν “την πέτρα των Γκαγκάτων” η ΄΄λίθος γαγάτης΄΄
Μια πέτρα που πίστευαν ότι η παρουσία της ήταν ικανή να απομακρύνει τα φίδια, να διαγνώσει την επιληψία, να ηρεμήσει τις γυναίκες στα υστερία τους, να εκκενώσει τα σκουλήκια, να διευκολύνει τα καρδιακά προβλήματα και να θεραπεύσει τις γυναικολογικές ασθένειες.
Και που σύγχρονα με την κατάλληλη επεξεργασία μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης για την δημιουργία κοσμημάτων .
Στον λίθο αυτό αναφέρεται και ο Αριστοτέλης έγραψε ότι ΄΄στην περιοχή Γάγαι
ότι έβγαινε κάποιο είδος μαγνητισμένου άνθρακα΄΄
Η πέτρα έλεγαν βρέθηκε από την εκβολή ενός ποταμού που ονομάζεται Gages, κοντά στο Gagai, και πήρε το όνομά του από το ποτάμι.
Αν και το πέτρωμα είναι μια μορφή λιγνίτη, που περιέχει πίσσα και πετρέλαιο, δεν την χρησιμοποιούσαν για θέρμανση.
Δυστυχώς , δεν υπάρχουν στοιχεία σχετικά με τη θέση του ποταμού Gages και του ορυχείου του γαγάτη .
Άλλη άποψη μιλά για ορυκτό που προήλθε από το ορυχείο λιγνίτη που υπήρχε κοντά στην πόλη και που ονομάζετο «gagates»,αναφέρθηκε δε ότι υπήρχε και πηγή το ορυχείο του λιγνίτη.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΙΠΑ
–Δρόμος
Ο δρόμος που οδηγούσε στην πόλη συνδεόταν με την πόλη από τα ανατολικά. Στην κάτω πόλη, από την περιοχή όπου βρίσκονταν τα λουτρά και τα υπόλοιπα κτίρια, στράφηκε προς τα ανατολικά, διακλαδώθηκε στην αρχή της πλαγιάς, και το ένα κατευθυνόταν νότια προς την κάτω ακρόπολη και το άλλο προς τα ανατολικά προς την κοιλάδα της νεκρόπολης .
1.Από ακρόπολη,
Η ακρόπολη της πόλης βρίσκεται σε ένα λόφο όπου οι χερσαίες και θαλάσσιες διαδρομές μπορούν να ελεγχθούν εύκολα. Η ακρόπολη περιέχει επίσης τα ερείπια της πρώτης περιόδου της πόλης. Τα τείχη του ορθογώνιου κάστρου στην ακρόπολη ανήκουν στην Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο. Μέσα στο κάστρο, υπάρχει ερείπιο κάστρου χτισμένο κατά την Ελληνιστική περίοδο. Ο πύργος βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο της πόλης και κυριαρχεί στην περιοχή.
2. Κάτω ακρόπολη,
Η κάτω ακρόπολη βρίσκεται στον πρώτο λόφο που υψώνεται από τη θάλασσα. 6-7 των τειχών της πόλης. Εκτιμάται ότι χτίστηκε κατά τις πρώτες αραβικές επιθέσεις κατά τους αιώνες. Ερείπια πύργου υπάρχουν στην κάτω ακρόπολη,
3. Κέντρο πόλης
Οι πεδιάδες στα δυτικά και βορειοδυτικά της ακρόπολης αποτέλεσαν το κέντρο της πόλης Γκάγα Δημόσια κτίρια, που εκτιμάται ότι είναι λουτρά, θέατρα, υδραγωγεία και γυμνάσιον βρίσκονται σε αυτήν την πεδιάδα. Ωστόσο, λόγω της καταστροφής και της αβεβαιότητας στα ερείπια του κτιρίου, οι λειτουργίες του δεν μπορούν να υπερβούν την εκτίμηση.
4 Ελληνική εκκλησία
Στα δυτικά της ακρόπολης βρίσκονται τα ερείπια μιας εκκλησίας του 5ου αιώνα.
5. Περιοχές νεκρόπολης.
Η νεκρόπολη της πόλης βρίσκεται πάνω στα βράχια στις βόρειες πλαγιές της ακρόπολης. Οι τάφοι παρουσιάζουν χαρακτηριστικά Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής περιόδου. Δεν βρέθηκαν τάφοι του τύπου των Λυκιίν.
ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ
Η Γάγγαι έκοψε το πρώτο της νόμισμα στην Κλασική περίοδο. Από περιγραφές που υπάρχουν τα νομίσματα της πόλης έφεραν το απεικόνιση της θεάς Αθηνάς, Από το γεγονός αυτό υπάρχει η πεποίθηση ότι η θεά ήταν η προστάτιδα της πόλης και την λάτρευαν.
Βρήκαμε μερικά νομίσματα όπως νόμισμα περιλαμβάνει Ελληνιστικά ζητήματα Λυκιακου τύπου και αυτοκρατορικά θέματα υπό τον αυτοκράτορα Γορδιανό τον 3ου αιώνα π.Χ με την Νέμεσι και τον Σεραπη.
1ον)Νόμισμα Gagai ( 430-420 π.Χ.)
Αριστερά στο νόμισμα Κεφαλή της Αθηνάς με κράνος και δεξιά / Χταπόδι; «GAKhE» στη Λυκιανή, μερικώς ανεστραμμένη, γύρω. όλα μέσα σε ρηχό κύκλο εγχύσεως.
2ον )Νόμισμα Gagai (238-244 μ.Χ. )
Αριστερά ο Gordian III Δαφνοστεφανομενος και δεξιά η Nemesis κρατώντας στο χερι κανόνα. τροχός προς τα αριστερά. προς τα δεξιά, και το σημα της πολης
ΓΑΓΑΙ
3ον) Νόμισμα :Gagai (238-244 μ.Χ
Gordian III
ΓΑΓ , Serapis όρθια αριστερά; ανάβει το βωμό προς τα αριστερά.
ΟΙ ΓΑΓΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
Πολύ κοντά στα ερείπια βρίσκεται το σημερινό χωρίο Beykonak
3. ΜΕΛΑΝΙΠΙΟΝ – ΚΑΡΑΟΖΙ- ΑΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
ΜΕΛΑΝΙΠΠΟΙΟΝ Μελανίππης -Μελανίππη – Μελανίππιον -Melanippium ή Melanippio ή Melanippe, Korsan Koy Karaöz )
ΤΙ ΗΤΑΝ
Το Melanippe, ήταν μια μικρή αρχαιοελληνική πόλη στις ακτές της αρχαίας Λυκίας μέσα στα σύνορα του σημερινού δήμου Mavikent στην επαρχία της Αττάλειας
Ήταν παραθαλάσσιος οικισμός υπό την κυριαρχία του Gagai από την ελληνιστική περίοδο Η πόλη είναι σημαντική λόγω της θέσης της ως φυσικού λιμανιού που εξυπηρετούσε τους οικισμούς γύρω της. Το ακρωτήριο Gelidonia, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στη Melanippe, ήταν το θαλάσσιο σύνορο μεταξύ των Περσών και των Ελλήνων μετά τη συνθήκη ειρήνης του Callias το 449 π.Χ.
Η περιοχή έχει τα χαρακτηριστικά ενός φυσικού λιμανιού, και η αρχαία πόλη Μελανίππη και ο Φάρος Γκελιντονια (Gelidonya ) βρίσκονται σε αυτήν την περιοχή, από την εποχή των Λυκίων.
Η περιοχή σχηματίζει το σχήμα μιας χερσονήσου. Αυτή η χερσόνησος έχει ιστορία που χρονολογείται από την ελληνιστική περίοδο. Σε γραπτές πηγές, το όνομα Karaöz πρωτοεμφανίστηκε σε Ελληνική επιγραφή Helen με τη μορφή Καραοζί . Επιπλέον, η περιοχή ονομάζεται λιμάνι Karaöz στο χάρτη του Piri Reis.
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ
Βρίσκεται σε μια χερσόνησο που απέχει 3 χιλιόμετρα από τον κόλπο Karaöz, την πόλη Mavikent, την περιοχή Kumluca, την επαρχία της Αττάλειας.
Στη δυτική πλαγιά του όρους της Φοινικης (Phoenicus,) περίπου 5,5 χλμ από το ακρωτήριο Ιέρωνα , και 11χλμ νότια της αρχαίας πόλης Γαγγαι ( Gagae ), που ο William Martin Leake έγραψε ότι ήταν το λιμάνι. Και 25χλμ απο την επίσης αρχαία πόλη Κούπλικα
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Διαχρονικά την συναντούμε με διάφορα ονόματα : Μελανίππης -Μελανίππη – Μελανίππιον
– Melanippium ή Melanippio ή Melanippe,
Η αρχαία ονομασία Μελανίππης και όλες οι άλλες που ακολούθησαν έχουν Ελληνική προέλευση και είναι σύνθετες από την λέξη Μέλαν= Μαύρο και Ιππής = Άλογο θηλυκό (φοράδα )
Στην Ελληνική μυθολογία η Μελανίππη (Melanippe,) ήταν κόρη του Κενταύρου Χήρωντα (Centaur Chiron ). Επίσης γνωστή ως Ίππη (Euippe) .
Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα `Ιππη (από τη λέξη ίππος = άλογο) είναι γνωστά τα ακόλουθα δύο διαφορετικά πρόσωπα:
— Κόρη του Κενταύρου Χείρωνα και της Χαρικλούς.
Η Ίππη έπεσε θύμα βιασμού από τον Αίολο, με αποτέλεσμα να μείνει έγκυος.
Τότε πήγε στο Πήλιο κρυφά από τον πατέρα της και ικέτευσε τους θεούς να της δώσουν τη δυνατότητα να γεννήσει κρυφά το τέκνο της.
Αυτό και έγινε, και η Ίππη γέννησε τη Μελανίππη ή Άρνη (μυθολογία)
. Στη συνέχεια, οι θεοί (αναφέρεται συγκεκριμένα η Άρτεμη) τη λυπήθηκαν και τη μεταμόρφωσαν σε αστερισμό που έχει το σχήμα φοράδας. Αυτός ο αστερισμός θεωρείται συνήθως ότι είναι ο σημερινός Πήγασος.
Άλλοι αναφέρουν ότι η μεταμόρφωση της δεν ήταν βοήθεια αλλά τιμωρία, για την περιφρόνηση της Άρτεμις ή για την αποκάλυψη των μυστικών των θεών
*Υπαρχή μια δεύτερή μυθολογική εκδοχή ότι η Μελανίππη ήταν κόρη Κένταυρου και του φτερωτού αλόγου Πήγασος που βόηθησε τον Βασιλεία των Λυκάων Βελλεροφόντη στα κατορθώματά του.
–Καραόζι
Η πόλη επέζησε κατά τους μεσαίωνα μερικές φορές με το όνομα Karaozi
– Άγιος Στέφανος
Στο μεσαίωνα επίσης αναφέρεται μερικές φορές και το όνομα Sanetus Stephanus / Άγιος Στέφανος. Υποτίθεται ότι αυτό το τελευταίο όνομα δόθηκε στην πόλη λόγω μιας εκκλησίας με τρεις σηκό, από τους οποίους τα θεμέλια εξακολουθούν να υπάρχουν και η οποία χτίστηκε για τον Άγιο Στέφανο σε μια πεδιάδα στα βορειοδυτικά του λιμανιού.
ΙΣΤΟΡΙΑ
Ο Εκαταίος της Μιλήτου ο γεωγράφος, ο οποίος έγραψε, ότι η πόλη ιδρύθηκε την αρχαϊκή περίοδο ως ελληνική αποικία περίπου το 1500 π.Χ.
Η πόλη, γνώρισε την ελληνιστική, ρωμαϊκή και βυζαντινή περίοδο, περιβάλλεται από τείχη από τρεις πλευρές.
Τα ερείπια της αρχαίας πόλης υπάρχουν ακόμα . Δεν υπάρχουν αναλυτικές πληροφορίες για την ιστορία της αρχαίας πόλης Melanippe. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που αποκτήθηκαν για την πόλη, λέγεται ότι είναι πόλη που ανήκει στην Ελληνιστική περίοδο.
Η πόλη επέζησε κατά τους μεσαίωνα μερικές φορές με το όνομα Karaozi και μερικές φορές με το όνομα Sanetus Stephanus / Άγιος Στέφανος. Υποτίθεται ότι αυτό το τελευταίο όνομα δόθηκε στην πόλη λόγω μιας εκκλησίας με τρεις σηκό, από τους οποίους τα θεμέλια εξακολουθούν να υπάρχουν και η οποία χτίστηκε για τον Άγιο Στέφανο σε μια πεδιάδα στα βορειοδυτικά του λιμανιού.
Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ
Η πόλη, η οποία περιβάλλεται από τείχη από τρεις πλευρές, μπορεί να εισέλθει από το νότο του λιμανιού, μέσω ενός μονοπατιού που οδηγεί ανηφορικά προς τα δυτικά. Η πύλη εισόδου είναι εκτός από έναν ορθογώνιο πύργο χτισμένο έξω από τα νότια τείχη. Αυτό το τμήμα των τειχών, που υποτίθεται ότι χτίστηκε τον 5ο αιώνα, είναι καλά διατηρημένο.
Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι υπάρχει ναός για την Αθηνά στην πόλη, τα υπάρχοντα ερείπια δεν δείχνουν κανένα τέτοιο ναό. Μέσα στον κόλπο, βρέθηκαν μερικοί αρχαίο υποθαλάσσιοι τάφοι και δοχεία. Ενδεχόμενα να κατέληξαν εκεί μετά από ένα μεγάλο σεισμό και κατολισθησεις
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΟΛΗ
Τα σώματα που σώζονται μέσα στην πόλη βρίσκονται στα βόρεια. Οι κάτω όροφοι των κατοικιών, που είναι γενικά διώροφα κτίρια, έχουν θολωτές δεξαμενές. Όλες οι κατασκευές στην περιοχή του οικισμού ανήκουν στη βυζαντινή περίοδο. Σε αυτές τις κατασκευές έχουν χρησιμοποιηθεί πέτρες οικοδομής πρώιμης περιόδου. Οι αρκετά στενοί δρόμοι δεν είναι ευρύτεροι από δύο μέτρα.
Η βασιλική με τρεις κλίτους, που είναι χτισμένη στο ψηλότερο σημείο του λόφου, είναι μικρότερη από τη Βασιλική του Αγίου Στεφάνου.
– Επεξεργασια ελιάς
Τα εργαστήρια επεξεργασίας ελιάς που έχουν σκαλιστεί στον πυθμένα του βράχου στο μεσαίο τμήμα του οικισμού, νότια της βασιλικής, δείχνουν ότι το ελαιόλαδο παρήχθη εδώ στο παρελθόν.
Οι δομές στις οποίες ανήκουν τα ερείπια γύρω από το λιμάνι υποτίθεται ότι εξυπηρετούσαν λειτουργίες σχετικά με το λιμάνι.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΙΠΑ
— Ελληνιστική πόλη
Από την Ελληνιστική πόλη διασώζονται σήμερα ερείπια στο αρχαίο λιμάνι ,μέρος των τειχών της πόλης και οι οχυρώσεις της Ακρόπολης με αρχιτεκτονικά μέλη
Επίσης έχουν επιβίωση ερείπια της βυζαντινής περιόδου .
— Ναυάγιο πλοίου
Το ακρωτήριο φιλοξενεί επίσης ένα φοινικικό ναυάγιο του 1200 π.Χ.
Το ναυάγιο έχει βάθος περίπου 27 μέτρα.
Η θέση του ναυαγίου καθορίστηκε το 1954 και οι ανασκαφές ξεκίνησαν το 1960 από τους Peter Throckmorton , George F. Bass και Frédéric Dumas .
Τα αρχαιολογικά ευρήματα περιλαμβάνουν μυκηναϊκά κεραμικά και χάλκινα και μεταλλικά πλινθώματα (ψήγματα ακριβών μετάλλων ?)
TO ΜΕΛΑΝΙΠΠΟΙΟΝ ΣΗΜΕΡΑ
Το Korsan Κοy Karaöz σήμερα βρίσκεται στην περιοχή Kumluca της Αττάλειας στην θέση της αρχαίας πόλης Μελανίπποιον
. Βρίσκεται στον παλιό δρόμο της Λυκίας. Είναι από τους σπάνιους κόλπους με πηγές γλυκού νερού . Ο πληθυσμός της περιοχής είναι 1.000 κατά τη θερινή περίοδο και 450 άνθρωποι τη χειμερινή περίοδο
ΚΟΡΥΔΑΛΛΑ- ΓΑΓΓΑΙ – ΜΕΛΑΝΙΠΠΙΟΝ ΤΡΕΙΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΛΥΚΙΑΣ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ. Σταύρου Π. Καπλάνογλου
93