778
Κώστας Κοκόλης: Ισόρροπη Ανάπτυξη στο Βόιο και τη Δυτική Μακεδονία. Η σημασία Ενιαίου Σχεδίου Χωρικής Οργάνωσης
Παρέμβαση του Κώστα Κοκόλη στο ΣΥΝΕΔΡΙΟ για την Ανάπτυξη στο ΒΟΪΟ στο Τσοτύλι.
Συγχαρητήρια στην Εστία για την πρωτοβουλία της.
Θυμίζω το 6ο Παμβοϊκό Συνέδριο στις 9-6-1991, που απέδωσε. Το Πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων όλου του οδικού δικτύου των οικισμών του Βoϊου βοήθησε στην μείωση της συρρίκνωσης του δημογραφικού και η τότε πρότασή της για την ύδρευση από τις Αρρένες, θα ενίσχυε την ελάττωσή της. Ακόμη το Βόιο και τα Σέρβια είχαν με ΦΕΚ οριστεί προβληματικές, για ενίσχυση, περιοχές.
Ελπίζω και η σημερινή πρωτοβουλία, της Βοϊακής Εστίας, να έχει παρόμοια αποτελέσματα και αυτό γιατί υπάρχουν οι προϋποθέσεις.
Και μπαίνω κατ’ ευθείαν στην πρόταση : Απαιτείται η σύνταξη ενός Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου (Ε.Χ.Π.) σε ολόκληρο το δυτικό Τμήμα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας (Π.Δ.Μ.) Γρεβενά-Βόιο-Καστοριά, που έχει ενιαία και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, με όμοιες ιστορικές καταβολές και με υπέργειο πλούτο σε οικιστικά (παραδοσιακά) σύνολα, παραγωγική γη και φυσικό περιβάλλον σε αντίθεση με το ανατολικό Τμήμα της Π.Δ.Μ., που στηρίχθηκε στον υπόγειο πλούτο .
Και ενώ ανατολικά βρίσκεται σε εξέλιξη το Στρατηγικό Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ), που στηρίχθηκε βέβαια στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), με βάση την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, αυτό το Στρατηγικό Σχέδιο υπερβαίνει κατά πολύ, σε κίνητρα, ένα Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο (Ε.Χ.Π.), που προτείνουμε παραπάνω. Έτσι έχουμε στην ίδια Περιφέρεια δύο ταχύτητες ανάπτυξης, που κατά τη γνώμη μου πρέπει να αποφευχθεί, αφού στο δυτικό Τμήμα υπάρχει σήμερα σε μελέτη ΜΟΝΟ το πρώτο επίπεδο σχεδιασμού, δηλαδή τα Τοπικά Χωρικά και τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια στα πλαίσια των ΟΤΑ α΄βαθμού. Δεν μιλάμε βέβαια και για το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Δ.Μ., που μπορεί να αλληλεπιδρά με το προτεινόμενο Ε.Χ.Π. και που εκ των πραγμάτων δεν έχει εφαρμογή λόγω του εν εξελίξει μονομερώς ΣΔΑΜ.
Γι’ αυτό λοιπόν απαιτείται η σύνταξη ενός Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου (Ε.Χ.Π.), ως άνω, που θα επεξεργαστεί και πρωτεραιοποιήσει όλες τις όντως ενδιαφέρουσες προτάσεις που ακούστηκαν (γιατί αυτό θα πρέπει με κάποιο θεσμικό τρόπο να γίνει) και που όχι μόνο επιτρέπεται αλλά και επιβάλλεται από την νομοθεσία (με το άρθρο 5 του ν. 4447/2016, όπως ισχύει σήμερα), για τη χωρική ανάπτυξη και οργάνωση περιοχών, που έχουν ιδιαίτερη σημασία και ανάγκες από αναπτυξιακή και κοινωνική άποψη, όπως είναι ιδίως οι παράκτιες, οι θαλάσσιες και νησιωτικές περιοχές (ιδέ πρόσφατο Π.Δ. Αμοργού), οι ορεινές και προβληματικές περιοχές, όπως η δική μας.
Η περιοχή μας, λοιπόν, έχει ανάγκη στήριξης και μπορεί να γίνει υποδοχέας προγραμμάτων ή έργων χωρικής ανάπτυξης μείζονος σημασίας ή και διακρατικής, διαπεριφερειακής εμβέλειας (όπως προβλέπεται στην ως άνω υπάρχουσα νομοθεσία), λαμβανομένου υπόψη και της ολοκλήρωσης του οδικού άξονα Ε65 και της σύνδεσης αυτού μέσω Εγνατίας με τον κάθετο άξονα προς Καστοριά και Αλβανία. Το οροπέδιο Γρεβενά-Βόιο-Καστοριά, ως ενιαίος χώρος, έχει το πλεονέκτημα να διασχίζεται από δύο εθνικά οδικά δίκτυα (οριζόντια και κάθετα) εθνικής εμβέλειας, με ότι αυτό συνεπάγεται στην ανάπτυξη των μεταφορών των παραγομένων προϊόντων αυτού.
Υγιαίνετε !










1 comment
Κλίκα αιώνια κυβερνάει,
προσωπεία έχει πολλά,
μαδάει κόσμο να πονάει,
για κοινό ευ ζην όλο μιλά.
Δεόντως σε μαντρί αγέλης,
δεν σηκώνουν αντιρρήσεις,
τιμωρία αν πεις δεν θέλεις,
αμερόληπτα αν θα μιλήσεις.
Δανείων χρήματα αρπάζουν,
μ᾽ενέχυρο αιώνια τον Ραγιά,
όλο για ευ ζην συνεδριάζουν,
μ᾽αέναο σκήπτρο την μαγκιά.
Χαράτσι ΕΝΦΙΑ ν᾽αποτρέψει,
ουδείς λέξη δεν τολμά να πει,
Ραγιάς τω οντι έχει πιστέψει,
ανάξιος ελευθέρου προκοπή.