Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου, 2025

Locked down. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του Δεσκατιώτη σκηνοθέτη Δημήτρη Τσιλινίκου.

0 comment 4 minutes read

Locked down. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του Δεσκατιώτη σκηνοθέτη Δημήτρη Τσιλινίκου.

 Αφού σεργιάνισε σε  φεστιβάλ ανά τον Κόσμο και την Ελλάδα,  πήρε από το φεστιβάλ Αγρινίου,  τιμητική διάκριση, και συγκαταλέχτηκε μέσα στις πέντε  καλύτερες ταινίες για την φωτογραφία! Τώρα, διατίθεται δωρεάν στους φίλους του Σινεμά. 

Μια ταινία που, παραστατικά, έβαλε σε «καραντίνα» τη λήθη των γεγονότων  και των δοκιμασιών, από την κοινωνική ζωή των Ελλήνων του αστικού ιστού, για τις μέρες του  Κορωνοϊού, COVID 19.

Βιώσαμε, όπως σπάνια συμβαίνει, τούτη τη φορά, την υπόκλιση της πραγματικότητας, μπροστά στο ρεαλισμό της πιστής, καλοστημένης παράστασης. Μια παράσταση, με μια συνήγορη πλοκή από τον υφαντή του λόγου, σκηνοθέτη και δημιουργό, τον Δημήτρη Τσιλινίκο  τη συν-υφάντρια στο πλέξιμο του σεναρίου, τη Γρεβενιώτισσα στην καταγωγή, λογοτέχνισσα,  Δώρα Κασκάλη και τον διακεκριμένο cinematographer, Peter Salapata.

Όσο μακραίνουμε από τα γεγονότα, τόσο αυτά αρχίζουν και ξεθωριάζουν. Ξεθωριάζουν , αμβλύνουν τις δύσκολες στιγμές τους, και  στρογγυλεύουν, ώστε να κυλούν καλύτερα στον οισοφάγο της λήθης. Κι έτσι χάνεται η πολιτισμική μνήμη, που γονιμοποιεί, ως η γύρη τους ανθούς του πολιτισμού.

Εδώ αναντίστροφα, οι γονιμοποιημένοι ανθοί, με πλησίστιο λόγο, σε συνάρτηση με την εικόνα και τη θαυμαστή ερμηνεία των ηθοποιών, μας έδωσαν αυτή την ανακάρπωση  της ανάμνησης για τις μέρες του υποχρεωτικού εγκλεισμού. Μας έδωσαν μια ταινία μικρού μήκους αλλά με μεγάλα φορτία συναισθημάτων και προβληματισμού!…

Η «αυλαία» ανοίγει με την εξαγγελία από την TV των αναγκαστικών μετακινήσεων των πολιτών: «Στείλετε SMS στο 13013 με κωδικό 1 για μετακίνηση λόγω υγείας. Στείλετε SMS στο 13013 με κωδικό 6 για έξοδο κατοικίδιου…»». Η πλοκή του σεναρίου και η σκηνοθετική εικονοποιία μας δείχνουν μ έναν επεξεργασμένο ρεαλισμό,  τις επιτηρούμενες ημέρες,, όπως θα έγραφε ο Όργουελ, «κάτω από το βλέμμα του μεγάλου αδελφού», ήτοι την κυριαρχία και την προσπάθεια υπόταξης και επιβολής του μονόκεντρου εξουσίας με την χρήση της νέας τεχνολογίας..

Η σκηνοθετική επιμέλεια έστησε την κάμερα και ζωντάνεψε εικόνες από το αρμάρι της μνήμης. Εικόνες, που αλληλοδιαδέχονται η μια την άλλη, με αδιάλειπτη παρρησία στα μπαλκόνια της περίκλειστης, από πολυκατοικίες, γειτονιάς. Και το μάτι της εστιάζεται μέσα στο σπίτι των πρωταγωνιστών, φωτογραφίζοντας την καθημερινότητα, που ο εγκλεισμός την καθιστά πιο φορτική και πιο αδιέξοδη.

Με έναν ευθύ και ανενδοίαστο τρόπο μπαίνει μέσα  στις ανθρώπινες σχέσεις. Τραβάει   την κουρτίνα και τις φέρνει στο προσκήνιο, ατόφιες, χωρίς καρικατούρες και υπονοούμενα, όπως στην πραγματικότητα είναι.

Ο Χρόνος τελματώνεται, αποδομείται  και γίνεται ελώδης και δυσκίνητος κάτω από το βάρος των απαγορεύσεων και της καθημερινότητας. Αλλά και εδώ, με ιδιαίτερη σκηνοθετική τεχνική,  δομείται η ανατροπή μέσα από τη λειτουργία της γειτονιάς, η οποία καταστρατηγεί τις εντολές, φτιάχνοντας συντροφιές, δείπνων μετά ποτών στο μπαλκόνι. Ερωτοτροπούν αισθησιακά και απροκάλυπτα και χειροκροτούν την κοινωνικότητα τους. Έχουμε λοιπόν τον χρόνο σε μια βιωματική επανασύνθεση, όπου χρωματίζει τη ζωή και δίνει αξία ακόμη και στην κλασματική υποδιαίρεση του.

Οι φυσικοί νόμοι δεν μπαίνουν σε νόρμες δεν περιορίζονται με φράκτες , έτσι και η ερωτική επιθυμία δημιουργεί μια δυναμική επαναπροσέγγιση στη στάση του ζευγαριού των πρωταγωνιστών. Μια δυναμική επαναπροσέγγιση, που με μια ατμόσφαιρα ερωτική, μ ένα ταγκό, δείχνει την συνέχεια της ζωής, χωρίς παύλα, και στις ημέρες των απαγορεύσεων και των περιορισμών,  του locked down

Υπάρχει μια αφηγηματική έλξη που σε κρατά αναπόσπαστο σαν θεατή στα δρώμενα της ταινίας και σε οδηγεί στην μύηση των ανθρώπινων ψυχώσεων και συμπεριφορών με διαλόγους απλούς αλλά δυνατούς που προέρχονται μέσα από τα λαϊκά βιώματα.

Εύγλωττος είναι ο σχολιασμός από τον συμπατριώτη μας καθηγητή Μανώλη Πίπιλα, ο οποίος με δυο λόγια εστίασε στα πιο ουσιαστικά εφέ της ταινίας: «Τσίλι, με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνο ότι η μολυσματική εξάπλωση της νόσου αποτέλεσε το restart για τους καλλιτεχνικούς δημιουργούς. Άλλαξαν οι ψυχικοί κώδικες επικοινωνίας. Το απέδωσες τέλεια με την αληθινή ανταλλαγή σκέψεων και συναισθημάτων μέσω σημάτων και εικόνων. Εκμεταλλεύτηκες έξυπνα την επικοινωνία της βεράντας, που στερούνται οι βορειοευρωπαίοι. Έδωσες το αισιόδοξο μήνυμα της ταινίας με τη διόρθωση της παραμελημένης σχέσης του ζευγαριού. Να ευχόμαστε lock down? προβληματίζομαι. Συντόνισες άψογα τους καλούς ηθοποιούς σου, άλλο ένα (σκηνοθετικό) ταλέντο, πέραν του υποκριτικού και του συγγραφικού!»

Παρακολούθησα, ευχάριστα,  την ενδιαφέρουσα ταινία μικρού μήκους, που απέσπασε το ενδιαφέρον πολλών φίλων του κινηματογράφου στα φεστιβάλ προβολής στην Ελλάδα και στον κόσμο!… Εύχομαι να υπάρχει δημιουργική συνέχεια στον Συμπατριώτη μας σκηνοθέτη και δημιουργό, Δημήτρη Τσιλινίκο.

Σίμος Ζαγκανίκας

 

 

Leave a Comment

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Σαλακίδης Ιωάννης – Ατομική Επιχείρηση

ΑΦΜ: 046450157, ΔΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

Δ/νση Έδρας: Ζαφειράκη 3, ΤΚ 0100 Κοζάνη

Email: info@efkozani.gr

Τηλ. 24610-25112

Ιδιοκτήτης, νόμιμος εκπρόσωπος και διευθυντής: Σαλακίδης Ιωάννης

Διευθύντρια Σύνταξης: Μαρία Τσακνάκη

Διαχειριστής: Σαλακίδης: Ιωάννης

Δικαιούχος του ονόματος τομέα (domain name): Σαλακίδης Ιωάννης

Efkozani logo

@2024 – All Right Reserved. Hosted and Supported by Webtouch.gr

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00