Κάποιοι λένε ότι μέσα από τις όποιες καταστροφές και τις τραγικές συνέπειές τους, μπορεί να προκύψουν και θετικά στοιχεία, τα οποία οφείλουμε να ανακαλύψουμε και να αναδείξουμε, θεραπεύοντας μακροχρόνιες πληγές και κακώς κείμενα. Μια τέτοια ευκαιρία μας δίνουν και οι πρόσφατες θεομηνίες που ζήσαμε στην πατρίδα μας, που μέσα από την τραγικότητά τους, μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για να μπει μια αρχή σε κάποια χρόνια προβλήματα, όπως είναι η ποιότητα κατασκευής των δημοσίων έργων.
Είναι γεγονός, ότι στο θέμα των δημοσίων έργων υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Δυστυχώς συνηθίσαμε πλέον να βλέπουμε εμφανείς κακοτεχνίες σε ένα σημαντικό ποσοστό των δημοσίων έργων που κατασκευάζονται. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ότι ασφαλτοστρώνουμε σχεδόν κάθε χρόνο τους βασικούς οδικούς μας άξονες και η ανάγκη της εκ νέου ασφαλτόστρωσής τους προκύπτει λίγες μέρες μόνο μετά την τελευταία ασφαλτόστρωση. Όλα αυτά δεν έχουν μόνο τεράστιο οικονομικό κόστος, αλλά κοστίζουν και σε ανθρώπινες ζωές.
Οι αστοχίες των δημοσίων έργων που επλήγησαν από τη Θεομηνία στη Θεσσαλία, μας δίνουν την ευκαιρία να μπει μια αρχή. Σε όλα τα δημόσια έργα που εμφάνισαν αστοχίες, πρέπει να ξεκινήσει πάραυτα έλεγχος, για το αν αυτά κατασκευάσθηκαν σύμφωνα με τις προδιαγραφές των μελετών δημοπράτησης και των συμβάσεων κατασκευής των και όπου υπάρχουν παραλείψεις, πρέπει να πέσουν κεφάλια, σε όλα τα επίπεδα και σε όλους τους εμπλεκόμενους. Και στους κατασκευαστές και στους επιβλέποντες και στις επιτροπές παραλαβής των έργων. Οι ποινές να είναι συγκεκριμένες: Αφαίρεση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος και καταλογισμός του συνολικού κόστους του έργου σε βάρος του αναδόχου και απόλυση σε όλους τους επίορκους υπαλλήλους που έκαναν τα «στραβά μάτια» στις παρανομίες του αναδόχου. Δεν είναι δυνατόν να καταρρέει γέφυρα που κατασκευάσθηκε το 2017 και να μη γίνει έλεγχος για το αν η κατάρρευσή της οφείλεται σε κακή κατασκευή και παραλείψεις.
Η ευκαιρία είναι μοναδική, σε μια συγκυρία που ο έλεγχος είναι εξαιρετικά απλός. Οι τομές που δημιουργήθηκαν είτε σε δρόμους, είτε σε γέφυρες, είτε σε λοιπά δομικά στοιχεία, αποκαλύπτουν όλη τη γυμνή αλήθεια. Είτε αυτή έχει να κάνει με το αν οι οπλισμοί και το σκυρόδεμα που χρησιμοποιήθηκαν στα δομικά στοιχεία είναι αυτά που προέβλεπε η μελέτης κατασκευής τους, είτε αν οι δρόμοι που καταστράφηκαν είχαν την προβλεπόμενη σύσταση και τις διαστάσεις στην υποδομή, την υπόβαση και στα οδοστρώματά τους. Όταν όμως μιλάμε για έλεγχο, εννοούμε πραγματικό έλεγχο και όχι κουκούλωμα. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την άμεση δημιουργία μιας υπηρεσίας τύπου ΣΔΟΕ, που θα ελέγχει όλα τα δημόσια έργα, κάνοντας αρχή άμεσα από τα έργα που εμφάνισαν αστοχίες στη θεομηνία. Αν με αυτή την ευκαιρία καθίσουν κάποιοι στο εδώλιο, σίγουρα θα έχουμε στο μέλλον πολύ καλύτερα δημόσια έργα και πολύ μικρότερες δαπάνες για τη συντήρησή τους.
Ιωάννης Σ. Παπαδόπουλος
Στρατιωτικός ε.α. – Διπλ. Πολιτικός Μηχανικός