Έπειτα από επικοινωνία πολλών ενδιαφερομένων αγροτών παραθέτουμε την τροπολογία που αφορά θέματα του ΕΛΓΑ.
Αρθμ. Γεν.507 Ειδ.32 /22-6-1
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις των άρθρων 19, 20, 29, 30, 33, 35, 40 έως 46 της Οδηγίας 2013/34/ΕΕ σχετικά με «τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις και συναφείς εκθέσεις επιχειρήσεων ορισμένων μορφών, την τροποποίηση της Οδηγίας 2006/43/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και την κατάργηση των Οδηγιών 78/660/ΕΟΚ και 83/349/ΕΟΚ του Συμβουλίου» (Ε.Ε. L 189 της 29ης Ιουνίου 2013) και στις διατάξεις της Οδηγίας 2014/95/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (Ε.Ε. L 330/1 της 15ης Νοεμβρίου 2014) «για την τροποποίηση της Οδηγίας 2013/34/ΕΕ όσον αφορά τη δημοσιοποίηση μη χρηματοοικονομικών πληροφοριών και πληροφοριών για την πολυμορφία από ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις και ομίλους», και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού».
Θέμα: «θέματα προσωπικού του ΕΛΓΑ, οδοιπορικά εκτιμητών ζημιών κλπ».
ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.) ο οποίος είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου κοινής ωφέλειας και ανήκει εξ’ ολοκλήρου στο Δημόσιο.
Με την παρ. 1 του προτεινόμενου άρθρου, ρυθμίζονται οι μετακινήσεις του προσωπικού του ΕΛ.Γ.Α. Οι μετακινήσεις του προσωπικού του ΕΛ.Γ.Α. έχουν σκοπό τη διενέργεια πραγματογνωμοσυνών – εκτιμήσεων για ζημιές στη φυτική παραγωγή και στο ζωικό κεφάλαιο της χώρας. Όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία, το γεωτεχνικό προσωπικό του ΕΛ.Γ.Α. διενεργεί ετησίως κατά μέσο όρο 400.000 εξατομικευμένες εκτιμήσεις. Για την αντιμετώπιση των δαπανών που προξενούνται λόγω αυτών των μετακινήσεων, έχει θεσπιστεί από την ίδρυσή του ΕΛ.Γ.Α. η καταβολή τέλους εκτίμησης σε περίπτωση που κάποιος παραγωγός υποβάλλει δήλωση ζημιάς. Η θέσπιση της καταβολής τελών για την εκτίμηση των ζημιών είχε δύο στόχους, οι οποίοι και επιτεύχθηκαν. Συγκεκριμένα:
α) την κάλυψη των δαπανών που προξενούνται για την πραγματοποίηση των σκοπών του, από τα έσοδα των τελών εκτίμησης. (Με τον τρόπο αυτό δεν επιβαρύνονται τα έσοδα του ΕΛ.Γ.Α. που προέρχονται είτε από τις ασφαλιστικές εισφορές των αγροτών είτε από οποιαδήποτε κρατική επιχορήγηση)
β) την αποτροπή υποβολής άσκοπων δηλώσεων ζημιάς. (Με αυτό τον τρόπο μειώνεται ο αριθμός των δηλώσεων χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο και κατά συνέπεια οι άσκοπες μετακινήσεις του προσωπικού).
Η εφαρμογή των προβλεπόμενων στην Υποπαράγραφο Δ9 του ν. 4336/2015 θα δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα στην λειτουργία του ΕΛ.Γ.Α. και αδυναμία στην επίτευξη των σκοπών του λόγω του έκτακτου και απρόβλεπτου χαρακτήρα των μετακινήσεων του προσωπικού. Λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι το κόστος των δαπανών αυτών καλύπτεται από τα τέλη εκτίμησης, κρίνεται ως απαραίτητη η ένταξή του ΕΛ.Γ.Α. στις εξαιρέσεις που ήδη προβλέπονται στον νόμο. Συγκεκριμένα, στην παράγραφο 2 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 αναφέρεται ρητά ότι εξαιρούνται και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής οι μετακινήσεις εκτός έδρας του πάσης φύσης προσωπικού που απασχολείται για τις ανάγκες προγραμμάτων ή έργων (ερευνητικών, αναπτυξιακών κλπ) των Ερευνητικών Κέντρων, καθώς και των Ερευνητικών Κέντρων των ΑΕΙ ή ΤΕΙ, που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από την ΕΕ ή από διεθνείς οργανισμούς ή ιδιωτικά κονδύλια, εφόσον η σχετική δαπάνη καλύπτεται από τα προγράμματα ή τα έργα αυτά, για τις ανάγκες των οποίων μετακινούνται. Είναι προφανές ότι στόχος του νομοθέτη είναι η μείωση των δαπανών που βαρύνουν τον τακτικό προϋπολογισμό ή το ΠΔΕ της χώρας.
Στην περίπτωση του ΕΛ.Γ.Α., οι δαπάνες για τις μετακινήσεις όχι μόνο δεν βαρύνουν το κράτος αλλά δεν βαρύνουν ούτε και τις ασφαλιστικές εισφορές των αγροτών, που αποτελούν και το κύριο, αν όχι αποκλειστικό, έσοδο του ΕΛ.Γ.Α.. Συνεπώς, η ένταξη του ΕΛ.Γ.Α. στις εξαιρέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015, εκτός των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 10 και της παρ. 1 του άρθρου 11, είναι επιβεβλημένη προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στο έργο του.
Με την παρ. 2 του προτεινόμενου άρθρου, ρυθμίζονται οι αποζημιώσεις των ανταποκριτών του ΕΛ.Γ.Α., καθώς και των απασχολούμενων σε όλα τα στάδια της ασφαλιστικής και εκτιμητικής διαδικασίας, των προγραμμάτων της ενεργητικής προστασίας και κρατικών οικονομικών ενισχύσεων γεωτεχνικών, υπαλλήλων ή μη του ΕΛ.Γ.Α., οι οποίοι δικαιούνται, για το έργο που τους ανατίθεται, αποζημίωση ανά πραγματογνωμοσύνη, επιτόπιο έλεγχο, εποπτικό έλεγχο, αξιολόγηση και παραλαβή έργων κλπ, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 3877/2010, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 39 του ν. 4061/2012 και την παρ. 5 του άρθρου 13 του ν. 4351/2015, καθώς και της υπ’ αριθ. 80/14270/31.1.2014 (Β΄327), κατ’ εξουσιοδότηση εκδοθείσας κοινής υπουργικής απόφασης Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Η δαπάνη που προκαλείται καλύπτεται από τα τέλη εκτίμησης (όμοια με την παράγραφο 1)
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Νέο άρθρο …
Στην παράγραφο 2 του άρθρου 2 της Υποπαραγράφου Δ9 του ν. 4336/2015 (Α΄94) προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Επίσης, εξαιρούνται και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου οι μετακινήσεις του πάσης φύσης προσωπικού του ΕΛΓΑ.».
Στο άρθρο 33 του ν. 4354/2015 (Α΄176) προστίθεται περίπτωση θ΄ ως εξής: «θ. Της παρ.5 του άρθρου 24 του ν. 3877/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα και η κατ’ εξουσιοδότηση αυτής εκδοθείσα κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (80/14270/31.1.2014, Β 327) και των παραγράφων 14 και 2 των αριθμ. 176579/8-11-2011 και 176578/8-11-2011 κοινών υπουργικών αποφάσεων των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αντίστοιχα (ΦΕΚ 2691/Β/11-11-2011)».
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Γεώργιος Αρβανιτίδης
Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος
Μιχάλης Τζελέπης
Αθανάσιος Θεοχαρόπουλος
Βασίλης Κεγκέρογλου
ΝΕ ΠΑΣΟΚ Κοζάνης