6
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ΜΕ ΝΕΟΥΣ ΑΚΟΜΗ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ΜΕ ΝΕΟΥΣ ΑΚΟΜΗ
ΔΥΣΜΕΝΕΣΤΕΡΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ».
Την περασμένη εβδομάδα παρακολουθήσαμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις δηλώσεις του
Υφυπουργού Υποδομών κ. Ταχιάου στη Βουλή, στο πλαίσιο απαντήσεων σε επίκαιρα
κοινοβουλευτικά ερωτήματα των βουλευτών Θεσσαλονίκης κ. Σιμόπουλου και κ. Χουρδάκη,
σύμφωνα με τις οποίες, αφενός επρόκειτο άμεσα να εισαχθεί σχετικό Νομοσχέδιο του
ΥΠΥΜΕ για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού με τροποποίηση
των όρων της αρχικής σύμβασης και αφετέρου, στο ίδιο Νομοσχέδιο θα προβλέπεται και
σχετική ρύθμιση για το μέλλον της εταιρείας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε» και των εργαζομένων
αυτής.
Δεν μπορούμε παρά να θαυμάσουμε, τόσο την αξιοπιστία λόγων και πράξεων των
κυβερνητικών στελεχών όσο και την ταχύτητα των ενεργειών, καθώς αυτό το Νομοσχέδιο
κατατέθηκε στις 5/12/2025 με fast track διαδικασίες, που προβλέπουν συζήτηση 2-3 ημερών
και άμεση ψήφιση στις 10/12/2025!.
Στην προηγούμενη ανακοίνωσή μας της περασμένης εβδομάδας, μεταξύ άλλων,
επισημαίναμε αρκετά αναλυτικά και προειδοποιούσαμε, ότι η διαφαινόμενη τροποποίηση της
αρχικής σύμβασης σε ότι αφορά τις υποχρεώσεις του Δημοσίου και του Παραχωρησιούχου
σχετικά με τις σήραγγες μεγάλου μήκους (άνω των 500μ.),με πρόσχημα την πιστοποίησή
τους σε κατηγορία Ε, θα οδηγήσει σε σημαντική επιβάρυνση πολλών εκατομμυρίων ευρώ το
Δημόσιο, καθώς θα κληθεί (το Δημόσιο), να αποζημιώσει ουσιαστικά το σύνολο των
εργασιών βαριάς συντήρησης των σηράγγων, που κανονικά ήταν υποχρέωση του
Παραχωρησιούχου σε βάθος 35 ετών!
Δυστυχώς, οι εκτιμήσεις μας επαληθεύτηκαν, καθώς, στο κατατεθέν Νομοσχέδιο υπάρχει η
σχετική τροποποίηση της αρχικής σύμβασης (η οποία έτυχε θετικής έγκρισης από το
Ελεγκτικό Συνέδριο σε χρόνο ρεκόρ!), με την οποία μεταβιβάζεται στον Παραχωρησιούχο η
υποχρέωση αναβάθμισης όλων των σηράγγων (άνω των 500μ.) για την πιστοποίησή τους
σε κατηγορία Ε (και όχι αυτών μόνο που ήταν πραγματικά απαραίτητο για τις οποίες οι
εργασίες είχαν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90% από το Δημόσιο) με το αζημίωτο, καθώς
προβλέπεται να ανοίξει ένας αρχικός λογαριασμός ύψους 180 εκ. ευρώ (ο οποίος δύναται να
αυξηθεί χωρίς ανώτατο όριο), για τις σχετικές αποζημιώσεις προς τον Παραχωρησιούχο.
Δηλαδή, συνυπολογίζοντας και την Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου, ύψους 60 εκ.
ευρώ, που είχε ήδη ενσωματωθεί στην αρχική σύμβαση, το τίμημα που θα καταβάλλει ο
Παραχωρησιούχος μειώνεται κατά 240 εκ.ευρώ κατ΄ ελάχιστον, χωρίς να έχει υπολογιστεί
ακόμη η τιμαριθμική αναπροσαρμογή και πολλών διεκδικήσεών του που δύναται μετά και την
τροποποίηση της σύμβασης.
Φυσικά, πέραν της παραπάνω πρόσφατης τροποποίησης της αρχικής σύμβασης
παραχώρησης, ο Σύλλογος μας έχει κατ΄ επανάληψη εκφράσει διαχρονικά την αντίθεσή του
σε αυτήν την παραχώρηση, όχι για λόγους ιδεοληψίας η προσωπικών συμφερόντων, αλλά
γιατί, είναι ενάντια τόσο στο δημόσιο συμφέρον (ακόμη και με όρους καθαρά οικονομικούς
καθώς η δημόσια διαχείριση σε βάθος 35 ετών θα απέφερε πολλαπλάσια έσοδα στα δημόσια
ταμεία από το κουτσουρεμένο τίμημα που θα αποδώσει ο Παραχωρησιούχος), όσο και στο
συμφέρον των χρηστών του δρόμου, καθώς το κόμιστρο των διοδίων προβλέπεται να
υπερδιπλασιαστεί σε βάθος 5 ετών.
Επιπλέον, στο ίδιο Νομοσχέδιο, υπάρχει και ένα ακροτελεύτιο άρθρο, με το οποίο ουσιαστικά
προαναγγέλλεται και το κλείσιμο της εταιρείας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε», καθώς, σύμφωνα με
αυτό, θα υπάρξει Υπουργική Απόφαση, με την οποία όλοι οι εργαζόμενοι της εταιρείας με
σύμβαση αορίστου χρόνου θα μετατεθούν, αρχικά κατόπιν αιτήματός τους αλλά στη συνέχεια
υποχρεωτικά σε άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η στους
εποπτευόμενους φορείς του.
Δηλαδή, με την ψήφιση αυτού του Νομοσχεδίου, είναι πλέον θέμα χρόνου να σταματήσει να
υφίσταται ο μοναδικός δημόσιος φορέας που είχε απομείνει στη Βόρεια Ελλάδα, με σημαντικό
ρόλο στα έργα αυτής της περιοχής (και όχι μόνο), παρά τις έντονες αντιδράσεις φορέων
Τεχνικών Επιμελητηρίων, Συλλόγων Επιστημόνων, Περιφερειών της Βορείου Ελλάδας,
βουλευτών κ.τ.λ.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο Σύλλογός μας προκηρύσσει απεργία κατά την
ημέρα ψήφισης του Νομοσχεδίου, Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, με ταυτόχρονη
συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης στις 12:00.
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΦΑΤΗ
ΑΛΛΑΓΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΤΟΥ
ΔΗΜΟΣΙΟΥ
ΟΧΙ ΣΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε»
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ
ΑΠΌ ΤΗΝ «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ»
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΗΣ ‘ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» ΩΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΥΛΩΝΑ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Σύλλογος Εργαζομένων της Εγνατία Οδός ΑΕ









