Λίγο πριν το Πάσχα μάθαμε όλοι για μια αναμφισβήτητα πολύ θετική εξέλιξη. Οι ενισχύσεις για ιδιωτικές επενδύσεις για την Περιφέρεια μας με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το 2022 θα φθάνουν μέχρι και 70%.
Αυτή η απόφαση, μαζί με τα κονδύλια του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης, θα μπορούσε να μετριάσουν την επερχόμενη καταστροφή της βίαιης απολιγνιτοποίησης ΑΝ……
ΑΝ τα αυξημένα αυτά κίνητρα για επενδύσεις που θα αξιοποιήσουν τα ~1,7δις€ του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης και τα 755εκ€ του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης για επιχορηγήσεις και έργα, αφορούσαν μόνο τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.
Δυστυχώς όμως η Κυβέρνηση αποφάσισε να συμπεριλάβει και τα Νησιά….
Συγκεκριμένα, στις 19 Μαρτίου υποβάλλαμε ως Συνδυασμός ΕΛΠΙΔΑ τις απόψεις μας, στο πλαίσιο της Διαβούλευσης, για το ΕΔΑΦΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ (πατήστε εδώ για να διαβάσετε σχετικά). Από την αναλυτική απάντηση, που ευγενώς μας απέστειλε ο κος Μουσουρούλης (πατήστε εδώ για να διαβάσετε σχετικά) γίνεται σαφές το ΑΔΙΚΟ «παιχνίδι» που στήθηκε στις πλάτες μας.
Διαβάζουμε στην απάντηση: «….η Κυβερνητική Επιτροπή, κατόπιν εισήγησης της Συντονιστικής Επιτροπής, ενέκρινε και εισηγήθηκε στο αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, να καταρτιστούν αντίστοιχα τρία (3) διακριτά Εδαφικά Σχέδια για τις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, του Δήμου Μεγαλόπολης και των νήσων Αιγαίου και Κρήτης.»
Δηλαδή στο Ταμείο μπαίνουν και τα Νησιά, που δεν έχουν απολιγνιτοποίηση! Μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής που το εισηγήθηκε είναι και ο Περιφερειάρχης κος Κασαπίδης.
Τι καταλαβαίνουμε;
Η συμπερίληψη των Νήσων Κρήτης και Αιγαίου στο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης αποτέλεσε πολιτική απόφαση της Κυβέρνησης. Έτσι δεν φτάνει που παίρνουμε ελάχιστα κονδύλια σε σχέση με άλλες χώρες που κλείνουν τις Μονάδες τους το 2050, αυτά μοιράζονται και σε άλλες τρεις Περιφέρειες!
Η Δυτική Μακεδονία με την απολιγνιτοποίηση χάνει το 44% του ΑΕΠ της και τα νησιά χάνουν μόνο το 7% του ΑΕΠ τους (Μ.Ο).
Η Δυτική Μακεδονία δεν μπήκε στο Ταμείο ως Περιφέρεια, αφού ο αρνήθηκαν σθεναρά την ένταξη των δύο Περιφερειακών Ενοτήτων (Π.Ε) Καστοριάς και Γρεβενών (και παρόλα αυτά η Συμπολίτευση υπερψήφισε σύσσωμη το Εδαφικό Σχέδιο!), ενώ στο Ταμείο μπήκαν οι τρεις (3) νησιωτικές Περιφέρειες, δηλαδή είκοσι δύο (22) Περιφερειακές Ενότητες και 96 Δήμοι!
Τι σημαίνει αυτό;
1ο Τα κονδύλια του Ταμείου για τη Δυτική Μακεδονία, ελαχιστοποιούνται, καθώς μπαίνουν σε ένα ενιαίο Πρόγραμμα, σε ένα καλάθι δηλαδή, οι δύο Περιφερειακές μας Ενότητες (Κοζάνης και Φλώρινας) με τρεις Περιφέρειες, δηλαδή με είκοσι δύο (22) Περιφερειακές Ενότητες και 96 Δήμους …. Τα μεγέθη είναι ασύμμετρα σε βάρος μας.
2o Το Πρόγραμμα θα είναι ανταγωνιστικό και αφού θα είναι ενιαίο μαντέψτε ποιος θα κερδίσει όταν είμαστε οι τελευταίοι των τελευταίων στο ΕΣΠΑ
3ο Τα ευνοϊκά επενδυτικά κίνητρα θα αφορούν και τα Νησιά! Η ελκυστικότητα των νησιών για επενδύσεις στον Τουρισμό και όχι μόνο είναι αδιαμφισβήτητη. Η Δυτική Μακεδονία, χωρίς ολοκληρωμένες Μεταφορικές υποδομές και χωρίς να έχει το ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΥΨΗΛΩΝ ΚΙΝΗΤΡΩΝ, τις μόνες επενδύσεις που θα προσεγγίσει θα είναι αυτές για έργα ΑΠΕ, που θα αφήνουν κέρδη εκτός και ανεργία εντός.
Τι μπορεί να γίνει τώρα:
1ο Ο Κανονισμός πλέον δεν αλλάζει. Όμως το Πρόγραμμα είναι υπό κατάρτιση και τα Εδαφικά Σχέδια υπό έγκριση. Άρα μπορούν να αλλάξουν!
Η αναφορά του εγκεκριμένου Κανονισμού για αυξημένες ενισχύσεις είναι σαφής: «7.4.4. παρ.187. Οι μέγιστες εντάσεις ενίσχυσης που προβλέπονται στην υποενότητα 7.4.1 μπορούν να αυξηθούν κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες για εδάφη που προσδιορίζονται για στήριξη από το ΤΔΜ σε εδαφικό σχέδιο δίκαιης μετάβασης κράτους μέλους που έχει εγκριθεί από την Επιτροπή …»
Άρα οι Περιφερειακές Ενότητες Καστοριάς και Γρεβενών για να δικαιούνται και αυτές αυξημένα κίνητρα ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ ΚΑΙ ΑΥΤΕΣ ΣΤΟ ΕΔΑΦΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ μαζί με τις ΠΕ Κοζάνης και Φλώρινας.
2ο Αφού στο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης μπήκαν ολόκληρες οι τρεις Νησιωτικές Περιφέρειες να συμπεριληφθεί συνολικά και η Δυτική Μακεδονία.
3ο Να υπάρξει δεσμευτική κατανομή των κονδυλίων του Ταμείου στο Πρόγραμμα με κριτήριο την απώλεια του ΑΕΠ και την Ανεργία.
Η ΑΠΟΛΙΓΝΙΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΡΕΑΖΕΙ ΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ ΓΙΑΥΤΟ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΔΙΚΑΙΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΦΟΡΑ ΚΥΡΙΩΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ.
Έστω και τώρα, οι Κυβερνητικοί Βουλευτές, αλλά και όλες οι Κοινοβουλευτικές δυνάμεις, μαζί με τους Δημάρχους και τους Φορείς της Δυτικής Μακεδονίας πρέπει να παρέμβουν και να ζητήσουν αλλαγή των ΕΔΑΦΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ και να διεκδικήσουν αυξημένα κίνητρα για όλες τις ΠΕ και Δίκαιη κατανομή των πόρων του Ταμείου στο υπό κατάρτιση Πρόγραμμα.
Το χρονοδιάγραμμα της Απολιγνιτοποίησης, όπως τέθηκε από τον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση βάζει την Περιφέρεια στο κρεβάτι του Προκρούστη.
Ταυτόχρονα η ανακοίνωση του Ταμείου Ανάκαμψης, απέδειξε ότι για μια ακόμη φορά η Δυτική Μακεδονία είναι η μεγάλη χαμένη. Από τα 72δις € ης Χώρας, μόλις 330 εκ € δίνονται στην Περιφέρεια μας και αυτά για την αποκατάσταση των εδαφών των ορυχείων, έργο που αποτελεί υποχρέωση της ΔΕΗ προς την Περιφέρεια. Η χρηματοδότηση του Ε65 που επίσης ανακοινώθηκε, είναι μεν σημαντική, αλλά ανεπαρκής, αφού δεν καλύπτονται συνολικά τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών της Περιφέρειας.
Γενικά η μέχρι τώρα διαχείριση της Απολιγνιτοποίησης από την Κυβέρνηση δείχνει ότι η Δυτική Μακεδονία όχι μόνο δεν είναι προτεραιότητα της αλλά αντίθετα μας σκάβει και το λάκκο.
Δυστυχώς δεν μπορούμε να περιμένουμε κάτι από την Περιφερειακή Αρχή.
Η μέχρι τώρα στάση του Περιφερειάρχη, δείχνει ότι είναι απόλυτα ταυτισμένος με τις Κυβερνητικές εντολές, τις οποίες και στήριξε με τις εισηγήσεις του, προτάσσοντας την κομματική του ιδιότητα σε βάρος των συμφερόντων της Περιφέρειας.
Ο λύκος …. δεν μπορεί να φυλάει τα πρόβατα
Για τον Συνδυασμό ΕΛΠΙΔΑ
Γεωργία Ζεμπιλιάδου
Περιφερειακή Σύμβουλος – Επικεφαλής
Συνημμένα παραθέτουμε αναλυτικά και τις παρατηρήσεις μας επί της απάντησης του κου Μουσουρούλη (πατήστε εδώ για να διαβάσετε σχετικά).