Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με την Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή και τα Μέλη Π.Ο.Δ.Π. του Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού, τους Σχολικούς Συμβούλους και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, διοργάνωσε το 1ο Συνέδριο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με θέμα:
«ΟΙΚΟΔΟΜΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΧΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»
Οι δράσεις του Δικτύου Πρόληψης της σχολικής βίας και του εκφοβισμού
και καλές πρακτικές για την προαγωγή των διαπροσωπικών σχέσεων στο Σχολείο
στις 31 Μαρτίου και 1 Απριλίου 2016 στο Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη, το οποίο ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία και πολυπληθή συμμετοχή εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων.
Για την επιτυχή διεξαγωγή του Συνεδρίου ευχαριστούμε θερμά την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, τον Δήμο Κοζάνης και τους Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας (ΕΛΜΕ) Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας για την αμέριστη υποστήριξή τους, όπως και το Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη, στους χώρους του οποίου φιλοξενήθηκε το Συνέδριο και υποστηρίχτηκε τεχνικά.
Επίσης, ευχαριστούμε όλους τους προαναφερόμενους Συνδιοργανωτές, τους εξαίρετους εισηγητές του Συνεδρίου, τους συναδέλφους που πραγματοποίησαν Εργαστήρια και παρουσίασαν αναρτημένες ανακοινώσεις, καθώς και τα μέλη της Επιστημονικής και Οργανωτικής Επιτροπής για τη σημαντική εθελοντική προσφορά τους και τη συμβολή τους στην άψογη διεξαγωγή του Συνεδρίου, όπως και όλους του συνεργάτες της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, που συνέπραξαν στο σημαντικό αυτό εγχείρημα.
Σκοπός του Συνεδρίου ήταν να προβάλει τις καλές πρακτικές που εφαρμόστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια στα Σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, κατά τα οποία υλοποιήθηκε το Πρόγραμμα του Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού και συνέβαλαν στην απομείωση των φαινομένων βίας στο Σχολείο, είτε πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου Προγράμματος είτε μέσα από διαφορετικά Προγράμματα (πχ. Κοινωνικό Σχολείο, Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, Προγράμματα Ευέλικτης Ζώνης, κ.ά.), καθώς και να παρουσιαστούν προγράμματα που συμβάλλουν στην οικοδόμηση καλύτερων διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών, μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών και μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων.
Στο πλαίσιο αυτό επιδιώχθηκε η παρουσίαση ερευνητικών και θεωρητικών προσεγγίσεων και η παρουσίαση πρακτικών προτάσεων, καθώς και η ανταλλαγή γόνιμων προβληματισμών και η προώθηση δημιουργικού διαλόγου σχετικά με την υφιστάμενη και την επιθυμητή κατάσταση των διαπροσωπικών σχέσεων στο Σχολείο μέσα στη διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα.
Απώτερος στόχος του Συνεδρίου ήταν και είναι, μέσα από τις παρουσιάσεις και στη συνέχεια μέσα από τα Πρακτικά, να γίνει διάχυση και διαμοιρασμός των καλών προτάσεων για τη βελτιστοποίηση των σχέσεων μέσα στο Σχολείο και την καλύτερη διασύνδεση του Σχολείου με την οικογένεια και την ευρύτερη κοινωνία, έτσι ώστε το σχολείο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κάθε μαθητή για ολόπλευρη προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη.
Οι Θεματικοί Άξονες του Συνεδρίου που υπηρετήθηκαν με αντίστοιχες εισηγήσεις ήταν:
Προγράμματα προαγωγής των διαπροσωπικών σχέσεων στο Σχολείο
Πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών επιθετικότητας
Πρόληψη και αντιμετώπιση από τους κινδύνους του διαδικτύου
Ρατσισμός και Διαφορετικότητα (φυλετικός, θρησκευτικός, έμφυλος, κοινωνικός, οικονομικός, κλπ.)
Ανθρώπινα Δικαιώματα, Κοινωνικός Αποκλεισμός και διακρίσεις
Έμφυλη διάσταση της βίας (βία μεταξύ των αγοριών και των κοριτσιών)
Αναλυτικά προγράμματα: Από τη ρητορική της στοχοθεσίας στη διδακτική πράξη
Σύγχρονες και εναλλακτικές μεθοδολογικές και διδακτικές προσεγγίσεις που προωθούν τις καλές διαπροσωπικές σχέσεις στο Σχολείο
Η σχολική κοινότητα ως αντίποδας στη βία
Ανάπτυξη συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων
Συνεργασία και αποδοχή Ατόμων με αναπηρία στο Σχολείο
Τα ευρωπαϊκά προγράμματα μαθητικών ανταλλαγών (Erasmus+ & e-twinning) ως μοχλός προώθησης του συνεργατικού κλίματος και της ομαδικότητας
Τέλος, ευχαριστούμε τους Διευθυντές και τους Εκπαιδευτικούς των Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίοι με προθυμία αποδέχτηκαν την πρόσκληση και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα με τη συμμετοχή τους καταρτίστηκε ένα πλήρες και πλούσιο επιστημονικά πρόγραμμα, το οποίο παρακολούθησαν οι συμμετέχοντες με πολύ ενδιαφέρον.
Ευελπιστούμε η πρώτη αυτή προσπάθεια, που στέφθηκε με επιτυχία, να είναι η απαρχή για την καθιέρωση ενός θεσμού, που θα αναδεικνύει το εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται στις Σχολικές μονάδες της Δυτικής Μακεδονίας και θα αποτελεί μοχλό για την περαιτέρω βελτίωση και αναβάθμισή του.
Ο Περιφερειακός Διευθυντής
Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας
Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος
Συντονιστής Ε.ΣΥ.Δ.Π. Δυτικής Μακεδονίας