1ον ΣΙΝΩΠΗ ΠΟΝΤΟΥ: Colonia Julia Felix – Sinop Sinope, Sinopi, Sinopa, Sinuwa, Sinova, Sinavur, Sinopolli, Sinopion, Sinub, Sinob
ΘΕΣΗ – ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΟ 1922 – ΙΣΤΟΡΙΑ – ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Σταύρου Π. Καπλάνογλου
Από την σημερινή δημοσίευση αρχίζουμε την συστηματική παρουσίαση πόλεων του Πόντου.
Παλαιότερα και εκ περιτροπής είχαμε την παρουσίαση 2 πόλεων του Πόντου και μιας μεγάλης περιφέρειας κυρίως για συναισθηματικούς λόγους που ήταν:
1. Η Αργυρούπολη από όπου καταγόταν η γιαγιά μου Σοφία από την πλευρά της μητέρας μου Ελισάβετ Καπλάνογλου -Ανθοπούλου το γένος Ζωγράφου και
2. Τα Πλάτανα από όπου καταγόταν ο πατέρας της Παναγιώτης Ανθόπουλος ,
και 3ον Δώσαμε . πληροφορίες για την περιφέρεια του Καρς από όπου καταγόταν οι γονείς της συζύγου μου Δέσποινας Μιχαηλίδου Καπλάνογλου.
Πριν από 5 χρόνια είχαμε αποφασίσει μια ν μεγάλη ερεύνα για τις Αλησμόνητες πατρίδες και δημοσιοποίηση των πληροφοριών για τους οικισμούς που άφησαν πίσω λόγω της Μικρασιατικής καταστροφής του 1922 και της υπογραφής της συνθήκης της της Λοζάνης το 1923 όταν διαπιστώσαμε την μεγάλη ένδεια που υπήρχε στην ύπαρξη πληροφοριών για τις πατρίδες που άφησαν πίσω οι γονείς μας και οι παππούδες μας στην Ελληνική βιβλιογραφία και όχι μόνον.
Κάτι που ήταν περιορισμένο για τις πόλεις του Πόντου μια και είχαν γίνει αρκετές δημοσιεύσεις και,μάλιστα είχε εκδοθεί και η Εγκυκλοπαίδεια του Ποντιακού Ελληνισμού , αλλά δυστυχώς δεν έγινε το ίδιο για τις άλλες περιοχες της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης πλην ελαχίστων περιπτώσεων που επιβεβαιωναν τον κανόνα.
Από τότε κάναμε ερεύνα και συνεχής δημοσιεύσεις για πάνω από 4ΟΟ οικισμούς και από αυτή έχουν ήδη εκδοθεί 3 βιβλία (Περιοχή Τρωάδος, Περιοχή Αιολίας και την Σπάρτη Πισιδίας ).
Συγκεντρώθηκε υλικό που ήδη έχει δημοσιευθεί στα ΜΜΕ και το διαδίκτυο αρκετό για να εκδοθούν αλλά 7 ή 8 βιβλία και κάλως εχόντων των πραγμάτων αυτό θα συμβεί <<Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος >>
Από σήμερα αρχίζουμε την δημοσίευση πληροφοριών για τις πόλεις του Πόντου
Αρχίζουμε από την ή πόλη του Πόντου η Σινώπη επιλέγει για δυο λόγους .
1ον. Για γεωγραφικούς λόγους μια και παλαιότερα είχαμε ασχοληθεί με πόλεις της Παφλαγονίας .
2ον Γιατί η Σινώπη έπαιξε στην αρχαιότητα σημαντικό ρόλο στην διάδοση του Ελληνισμού σε ολόκληρη την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας μια και υπήρξε ο πρώτος σταθμός των Μιλησίων στην δημιουργία δεκάδων πόλεων στις ακτές του Ευξείνου Πόντου ς πριν από 2700 χρόνια.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΙΝΩΠΗ
*****************************************************************
Η Σινώπη ,Η Σινώπη ήταν πόλη της αρχαίας Παφλαγονίας. ιστορικά γνωστή ως Σινώπη Sinōpē ), είναι μια πόλη στον ισθμό του İnce Burun (İnceburun, Cape Ince), κοντά στο ακρωτήριο Σινώπη (Sinop Burnu, Bozte Cape, Boztepe Burnu) που βρίσκεται στο βορειότερο άκρο της τουρκικής πλευράς της ακτής της Μαύρης Θάλασσας , στην αρχαία περιοχή της Παφλαγονίας , στη σημερινή βόρεια Τουρκία .
Πρόκειται για την πρώτη αποικία των Μιλησίων στον Πόντο που χρησιμοποιήθηκε και σαν βάση για την δημιουργία και άλλων πόλεων στην Μαύρη θάλασσα.
Η πόλη σήμερα είναι πρωτεύουσα της επαρχίας Σινώπης .
Βρίσκεται σε έναν ισθμό που συνδέει τη χερσόνησο Boztepe με την ηπειρωτική χώρα και είναι αποκλεισμένη από το οροπέδιο της Ανατολίας στα νότια από ψηλά, καλυμμένα με δάση βουνά.
Η Σινώπη ήταν στην αρχαιότητα το κατεξοχήν λιμάνι στην ακτή, που η προσέγγιση στην πόλη με την μεγάλη ακρόπολη ,να είναι δύσκολη μια και για λόγους ασφάλειας , περιβαλλόταν και προστατευόταν από όλες τις πλευρές ακόμη και από την θάλασσα από ένα ισχυρό τείχος.
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ
Η Σινώπη βρίσκεται σε ένα ακρωτήριο στο στενότερο σημείο της Μαύρης Θάλασσας. Έχει δύο λιμάνια και βρίσκεται κατά μήκος της νότιας ακτής , κοντά στο συντομότερο πέρασμα προς την Κριμαία .
Η Σινώπη συνδεόταν οδικώς με τη Σαμψούντα και με την Κωνσταντινούπολη υπήρχε τακτική θαλάσσια επικοινωνία .
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
— Σινώπη
1. Κατά τη μυθολογία, οφείλει τ’ όνομά της σε μια από τις βασίλισσες των Αμαζόνων ή στη νύμφη Σινώπη, κόρη του ποταμού Ασωπού
2 Η ονομασία Σινώπη προέρχεται από μια Αμαζόνα που λεγόταν Σανάπη και έχει να κάνει με την Αργοναυτική εκστρατεία και τον Ηρακλή
Το όνομα παραφθάρηκε μεταγενέστερα σε «Σινώπη» και έτσι η Σανάπη έδωσε το όνομά της στην πόλη Σινώπη του Πόντου, είναι δηλαδή η «επώνυμη ηρωίδα» της Σινώπης
Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Σανάπη ,η Σανάπη είναι γνωστή μία από τις Αμαζόνες που ξέφυγε από τη σφαγή κατά την εκστρατεία του Ηρακλή. που επέβαινε στην Αργώ
Η Αμαζόνα αυτή βρήκε καταφύγιο στην Παφλαγονία, όπου παντρεύτηκε τον βασιλιά της. Κατά τη διάρκεια της ζωής της εκεί είχε ιδιαίτερες επιδόσεις στην οινοποσία, και αυτός είναι ο λόγος που ονομάσθηκε «Σανάπη», που στην τοπική διάλεκτο σήμαινε «μέθυση». .
Η αποικία των Μιλησίων ονομαζόταν Σινώπη και πιθανόν να ήταν το όνομα της πόλης που προϋπήρχε.
— Colonia Julia Felix
Ο Ιούλιος Καίσαρας το 47 π.Χ. ίδρυσε εκεί αποικία και την ονόμασε Colonia Julia Felix.
— Σινώπη
To 450 μ.Χ Σινωπη Sinôpê
–1282 : Sinob
–1484μ.Χ. Sinab
Κατά καιρούς υπήρχαν αρκετές παραλλαγές του ονόματος Σινπη ,όπως :Sinope, Sinopi, Sinopa, Sinuwa, Sinova, Sinavur, Sinopolli, Sinopion, Sinub, Sinob
ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟ 1922
Ο Οικονομίδης γράφει, ότι το 1869, ο πληθυσμός της Σινώπης αριθμούσε 15.000 και ότι 3.000 ήταν Έλληνες Ορθόδοξοι, που εξαρτώνται από τη Μητρόπολη Αμασείας για θρησκευτικούς σκοπούς,.
Από τα χωριά της περιοχής, έξι κατοικούνταν από Έλληνες, το σύνολο των Ελλήνων ήταν 5000 περίπου και των Μουσουλμάνων 10.000 .
Η Σινώπη χτισμένη πάνω σε χερσόνησο περικλειόταν από αρχαίο τείχος με πύλη.Οι Έλληνες στην Σινώπη μετά από την κατάληψη της από τους Οθωμανούς κατοικούσαν έξω από το κάστρο, προς το λιμάνι. καθεστώς που είχε εφαρμοστεί από τα χρόνια της παράδοσης της πόλης στον Μωάμεθ Β΄. ενώ οι Τούρκοι ζούσαν εντός των τειχών. Το βράδυ έκλειναν οι πύλες και κάθε πρωί, όσοι Έλληνες είχαν μαγαζιά ή άλλες δουλειές στην τουρκική συνοικία, περίμεναν ν’ ανοίξουν οι πύλες, για να εισέλθουν.
Ήταν το οικονομικό κέντρο για τα χωριά της περιοχής
Όλοι μιλούσαν Ελληνικά και ασχολούνταν κυρίως με τη γεωργία, την αλιεία, τη ναυπηγική και το εμπόριο. Και ψώνιζαν κάθε Πέμπτη στο παζάρι της.
Πριν το 1914 κατοικούνταν από 9.000 μουσουλμάνους και 5.000 Έλληνες. Η ελληνική συνοικία της πόλης βρισκόταν έξω από το Κάστρο,
ΙΣΤΟΡΙΑ
Σε μια περίοδο περίπου 3500 ετών, η Σινώπη εποικίστηκε σε διάφορες περιόδους από Κόλχους , Μιλησίους (στα τέλη του 7ου, στα τέλη του 5ου και στον 4ο–3ο αιώνα π.Χ.), από Ρωμαίους στα μέσα του 1ου αιώνα π.Χ., και από Τούρκους ξεκινώντας τον 12ο αιώνα
Η περιοχή ήταν γνωστή στους Φοίνικες θαλασσοπόρους που εμπορεύονταν με τους προελληνικούς λαούς, τους Ασσύριους ή Λευκόσυρους.
— Ίδρυση
1ον
Σύμφωνα με το μύθο , η Σινώπη ιδρύθηκε από τις Αμαζόνες , οι οποίες την ονόμασαν για τη βασίλισσά τους, Σίνοβα.
2.Οι αρχαίοι κάτοικοι της πόλης απέδωσαν την ίδρυσή της στον Αυτόλυκο*, σύντροφο του Ηρακλή.
Και τα γραπτά του Στράβωνα συνδέουν τον θρυλικό ιδρυτή της Σινώπης, τον Αυτόλυκο , με τον Ιάσονα και τους Αργοναύτες .
Οι ντόπιοι υπερηφανεύονταν πως κατάγονταν από τους Αργοναύτες, .
Ο Πολύβιος περιέγραψε τη Σινώπη ως «καθ’ οδόν προς τη Φάση ».
Ο Αυτόλυκος θεωρείται από κάποιους ιδρυτής της πολης
Στην Ελληνική μυθολογία , ο Αυτόλυκος ( ‘ο ίδιος ο λύκος’) ήταν ένας επιτυχημένος ληστής που είχε ακόμη και τη δύναμη να μεταμορφώνει τόσο τα κλεμμένα αγαθά όσο και τον εαυτό του. Είχε την κατοικία του στον Παρνασσό και ήταν γνωστός στους ανθρώπους για την πονηριά και τους όρκους του.
Υπάρχουν πολλές διαφορετικές αφηγήσεις για τη γέννηση του Αυτόλυκου.
Ι. Σύμφωνα με τους περισσότερους, ήταν γιος του Ερμή και της Χιόνης ή Φιλόνης
ΙΙ. Κατά τον Οβίδιο
Ο Αυτόλυκος ήταν γιος του Ερμή ,συνελήφθη αφού ο Ερμής είχε σεξουαλική επαφή με την παρθένα Χιόνη.
ΙΙΙ. Κατά τον Παυσανίας
Ο Παυσανίας αντ’ αυτού αναφέρει ότι ο πραγματικός πατέρας του Αυτόλυκου ήταν ο Δαιδαλίον , και μητέρα του ονομαζόταν η Τηλαυγή .
Έγινε πατέρας της Αντίκλειας (που παντρεύτηκε τον Λαέρτη της Ιθάκης και ήταν μητέρα του Οδυσσέα ) και αρκετούς γιους, από τους οποίους ονομαζόταν μόνο ο Αίσμος , πατέρας του Σίνωνα .
Η άλλη κόρη του Αυτόλυκου ήταν η Πολυμήδη , μητέρα του διάσημου Ιάσονα Αργοναύτης που οδήγησε μια ομάδα ανδρών να βρει το πολυπόθητο Χρυσόμαλλο Δέρας .
Ο Αυτόλυκος απέκτησε τις περισσότερες από τις ίδιες δεξιότητες που κατέχει ο υποτιθέμενος πατέρας του Ερμής, όπως οι τέχνες της κλοπής και της απάτης. Λέγεται ότι «λάτρευε να κάνει άσπρο από μαύρο, και μαύρο από άσπρο, από ζώο χωρίς κέρατα σε κερασφόρο, ή από κερασφόρο σε κέρατο». Του δόθηκε το δώρο ότι την κλοπή του δεν μπορούσε να την πιάσει κανένας.
– Ο Ηρακλής & ο Αυτόλυκος
Ο Ηρακλής , ο μεγάλος Έλληνας ήρωας, διδάχθηκε την τέχνη της πάλης από τον Αυτόλυκο.
Ωστόσο, ο Αυτόλυκος ήταν πηγή προβλημάτων στη ζωή του Ηρακλή, γιατί όταν ο Αυτόλυκος έκλεψε μερικά βοοειδή από την Εύβοια και τον Εύρυτο, κατηγόρησαν τον Ηρακλή για την πράξη.
Όταν τρελάθηκε από αυτές τις κατηγορίες, ο Ηρακλής τους σκότωσε και έναν άλλο από τους γιους του Ευρύτου, τον Ίφιτο. Αυτό οδήγησε στον Ηρακλή να εκτίσει τρία χρόνια τιμωρίας για να μετανοήσει για την πράξη του στράφηκε από τους περιπλανημένους Κιμμέριους,
3. Μιλήσιοι Επανιδρύθηκε τον 8ο η 7ο αιώνα π.Χ. από μια αποικία Μιλήσιων .
Η Σινώπη είναι η πρώτη αποικία που ίδρυσαν οι Μιλήσιοι, κατά τον εποικιστικό τους πλου στα νερά του Ευξείνου Πόντου, τον 8ο αιώνα π. Χ.. Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι αρχαίοι ιστορικοί, οι Μιλήσιοι ίδρυσαν τη Σινώπη, αφού ήρθαν σε συμφωνία με τους γηγενείς κατοίκους της. Αφού, λοιπόν, οργανώθηκε σε ελληνική πολιτεία, αποτέλεσε η ίδια τη Μητρόπολη των άλλων ελληνικών πόλεων που ιδρύθηκαν στα παράλια του Ευξείνου Πόντου, όπως Τραπεζούς, Κερασούς, Κοτύωρα, Αμισός, Οινόη, Φαδισάνη (Φάτσα), Αθήνα, Βαθύς Λιμήν.
–Κιμμέριοι
Οι επιδρομές των Κιμμερίων , που επηρέασαν την Ανατολία, ιδιαίτερα την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, το 670 π.Χ. , δεν επηρέασαν τις ελληνικές αποικίες στις ακτές όπως η Σινώπη
–Ιωνικός αποικισμός
Η Ελληνική αποικία της Σινώπης ιδρύθηκε από Ίωνες από την πόλη της Μιλήτου . [ Η Σινώπη εξέδωσε τα δικά της νομίσματα, ίδρυσε αποικίες . Μερικοί μελετητές έχουν χρονολογήσει την αρχαιότερη πόλη της Σινώπης έως τον 7ο αι. π.Χ., ενώ άλλοι έχουν προτείνει προγενέστερη χρονολόγηση τον 8ο αιωνα.
Υπάρχουν λογοτεχνικά στοιχεία που υποστηρίζουν παλαιότερο οικισμό, έχουν βρεθεί αρχαιολογικά στοιχεία για ελληνικούς οικισμούς γύρω από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας από τα τέλη του 7ου αιώνα.
Και έγινε τελικά ο πιο ακμάζων Ελληνικός οικισμός στον Εύξεινο (Μαύρη) Θάλασσα.
Ως τερματικός σταθμός των εμπορικών οδών από την Άνω Μεσοποταμία Μ διοικούσε μεγάλο μέρος του θαλάσσιου εμπορίου της περιοχής του Πόντου και μέχρι τον 5ο αιώνα π.Χ. είχε ιδρύσει πολλές αποικίες στην ακτή και απολάμβανε ναυτική υπεροχή στη Μαύρη Θάλασσα.
–Ισχυρή Ελληνική πόλη τον 5ο αιώνα π.Χ.
Η Σινώπη υπήρξε για την εποχή της το σημαντικότερο λιμάνι. Τόσο η στρατηγική της θέση, οι ισχυροί δεσμοί της με τις ελληνικές πόλεις της Ιωνίας, του Αιγαίου και της Αττικής, καθώς και οι δεσμοί της με τις αποικίες που η ίδια ίδρυσε στα παράλια του Ευξείνου Πόντου, την κατέστησαν ισχυρότατη και ηγεμονεύουσα πόλη της ευρύτερης περιοχής. Στα τέλη, δε, του 5ου αιώνα, αποτέλεσε και μέλος της Αθηναϊκής συμμαχίας.
–Περίοδος Πελοποννησιακού πολέμου Στην αρχή του Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Περικλής έστειλε 13 πολεμικά πλοία στη Σινώπη, την οποία διοικούσε ένας τύραννος ονόματι Τιμησιλέον , και έστειλε 600 Αθηναίους εθελοντές με πανιά στη Σινώπη για να εγκατασταθούν αφού βοήθησαν την πόλη να απαλλαγεί από τον τύραννο.
Η Σινώπη ήταν μια ανεξάρτητη, πλούσια και ανεπτυγμένη ελληνική αποικία, η οποία επηρέασε τη ζωή των φυλών της Παφλαγονίας και της Καππαδοκίας, των οποίων η κυριαρχία εκτεινόταν στον ποταμό Χάλυς, όπως φαίνεται από το έργο του Ξενοφώντα “ Ανάβασις” ελάμβανε φόρους από τις αποικίες. Κερασούς, Κοτύωρα και Τραπεζούντα
– Ξενοφώντα «Κύρου Ανάβασις και Κάθοδος των μυρίων».
Η περιπετεια των Ελλήνων που περιγράφει ο Ξενοφώντας στο έργο του «Κύρου Ανάβασις και Κάθοδος των μυρίων». Στην επιστροφή τους από την Περσία ,πρώτη τους στάση είχαν την Τραπεζούντα που όπως έγραφε «ήταν μια ελληνική πόλη με μεγάλο πληθυσμό, που βρισκόταν στον Εύξεινο Πόντο, στην χώρα των Κόλχων, κι ήταν αποικία των κατοίκων της Σινώπης»
— Ανεξάρτητη πόλη εως το 368 π.Χ.
Η Σινώπη βρισκόταν σε στρατηγική τοποθεσία μεταξύ των εμπορικών οδών που αναπτύχθηκαν στη νότια ακτή της Μαύρης Θάλασσας, αλλά παρέμεινε σχετικά απομονωμένη από άλλες κοινότητες της ενδοχώρας μέχρι τον 4ο αιώνα π.Χ διατηρώντας την ανεξαρτησία της μέχρι το 368π.Χ.
— Πέρσες τον 4ο αιώνα π.Χ.
Η Περσική Αχαιμενιδική Αυτοκρατορία Η επέκταση προς τα βόρεια τον 4ο αιώνα διέκοψε τον έλεγχο της Σινώπης στις ανατολικές αποικίες της, συμπεριλαμβανομένης της Τραπεζούντας (σημερινή Τραπεζούντα). Ο σατράπης Δατάμες κατέλαβε για λίγο την πόλη γύρω στο 375 π.Χ
. Αν και ο Πέρσης Σατράπης της Καρίας και ο στρατηγός Datames (385-362 π.Χ.) επιχείρησαν να ιδρύσουν ένα ανεξάρτητο κράτος με έδρα την Καππαδοκία, το οποίο περιλάμβανε και τη Σινώπη ]Ενεργώντας για λογαριασμό της αυτοκρατορίας, ο Κίος μπόρεσε να αποτραπεί σκοτώνοντας τον Μιθριδάτη με μια δολοφονία .
–Μέγας Αλέξανδρος
Η Σινώπη φαίνεται να διατήρησε την ανεξαρτησία της από την κυριαρχία του Μεγάλου Αλεξάνδρου μια και βρισκόταν έξω από τον δρόμο του καθοδόν για την Περσική πρώτευσα που ήταν ο στόχος του .
–Κλασσική & Ελληνιστική εποχή Η Σινώπη ήταν ένα από τα σημαντικά κέντρα του ελληνισμού, κατά την κλασσική και ελληνιστική περίοδο. Έτσι, αναπτύσσονται οι τέχνες, η αγγειοπλαστική, η αργυροχρυσοχοΐα, η μεταλλουργία και η ναυπηγική, μιας και αποτέλεσε το πρώτο ασφαλές λιμάνι στα νότια παράλια του Ευξείνου Πόντου.
–Μιθριδάτης ο Δ΄
Το 220 π. Χ. την πολιόρκησε ο βασιλιάς του Πόντου Μιθριδάτης Δ΄, αλλά έσπευσαν σε βοήθειά της οι Ρόδιοι, που ήταν σύμμαχοί της.
— ο Φαρνάκης Α
Το 183 π.Χτο πήρε ο Φαρνάκης Α’διάδοχος του Μιθριδάτη Δ΄ και έγινε πρωτεύουσα των Ποντίων βασιλιάδων. . Τόσο ο Φαρνάκης, όσο και οι διάδοχοί του στόλισαν τη Σινώπη με θαυμάσια κτήρια και ναούς. Ιδιαίτερη προσοχή τόσο στην πολεοδομία όσο και στον καλλωπισμό των κτηρίων της Σινώπης έδειξε ο Μιθριδάτης ΣΤ΄ ο Ευπάτορας ή Μέγας, που γεννήθηκε, μεγάλωσε και τάφηκε εκεί.
‘ — Μιθριδάτης ΣΤ’ Ευπάτορας
Υπό τον Μιθριδάτη ΣΤ’ Ευπάτορα , γνώρισε υψηλό βαθμό ακμής και στολίστηκε με ωραία κτίρια, ναυτικά οπλοστάσια και καλοφτιαγμένα λιμάνια.
— Ρωμαίοι
Ο Ρωμαίος στρατηγός Λούκουλλος κατέλαβε τη Σινώπη το 70 π.Χ. και το λιμανι καταστράφηκε από πυρκαγιά
Ο Ιούλιος Καίσαρας ίδρυσε εκεί μια ρωμαϊκή αποικία , την Colonia Julia Felix, το 47 π.Χ.
— Βυζάντιο
Μετά τη διαίρεση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας το 395, η Σινώπη παρέμεινε στην Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία .
Η ιστορία του στην πρώιμη βυζαντινή περίοδο είναι ασαφής, εκτός από μεμονωμένα γεγονότα: χρησιμοποιήθηκε από τον Ιουστινιανό Β’ ως βάση για να αναγνωρίσει τη Χερσώνα . από τα Χουρραμιτικά στρατεύματά του
Κατά τη Βυζαντινή περίοδο η Σινώπη δεν είχε σπουδαία σημασία, ανήκε στο Θέμα των Αρμενιακών.
— Άραβες
Το 838, και υπέστη τη μοναδική επίθεση από τους Άραβες το 858
.–Σελτζούκους Τούρκους Μετά την Δ’ Σταυροφορία (1201-1204) έγινε μήλον της Έριδος μεταξύ της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας, της Αυτοκρατορίας της Νίκαιας και των Σελτζούκων Τούρκων του Ικονίου, που την κατέκτησαν πρώτη φορά το 1214
— Ανακατάληψη το 1224
Ανακαταλήφθηκε πάλι από τον Ανδρόνικο Α΄ τον Κομνηνό, το 1224.
— Οθωμανική Αυτοκρατορία
Αργότερα, η Σινώπη αποτέλεσε ημιανεξάρτητο τουρκομανικό εμιράτο, που το διοικούσε η οικογένεια των Ισφεντιάρογλου. Το 1462, ο τελευταίος εμίρης της Σινώπης, παρέδωσε την πόλη στον Οθωμανό σουλτάνο Μωάμεθ Β΄, ο οποίος κι ανάγκασε πολλούς από τους Έλληνες κατοίκους της πόλης να μετεγκατασταθούν στην Κωνσταντινούπολη, για να πυκνώσει ο πληθυσμός της.
Ενσωματώθηκε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία το 1458. Τον Νοέμβριο του 1853, λίγο μετά το ξέσπασμα του Κριμαϊκού Πολέμου , το ρωσικό ναυτικό επιτέθηκε δραματικά στη Σινώπη, καταστρέφοντας τη Σινώπη Οθωμανικός στόλος και η μετα
— Κοζάκοι Το 1614 μ.Χ.
Το 1614, η Σινώπη έγινε στόχος Κοζάκων επιδρομέων και λεηλατήθηκε και κάηκε εκτενώς σε ένα γεγονός που συγκλόνισε τους Οθωμανούς συγχρόνους τροπή μεγάλων τμημάτων της πόλης σε στάχτη.
— Κριμαϊκός πόλεμος
Τον Νοέμβριο του 1853, λίγο μετά το ξέσπασμα του Κριμαϊκού Πολέμου , το ρωσικό ναυτικό επιτέθηκε δραματικά στη Σινώπη, καταστρέφοντας τη Σινώπη Οθωμανικός στόλος και η μετατροπή μεγάλων τμημάτων της πόλης σε στάχτη.
Τον Νοέμβριο του 1853, στην έναρξη του Κριμαϊκού Πολέμου , στη Μάχη της Σινώπης , οι Ρώσοι , υπό τη διοίκηση του ναύαρχου Nakhimov , κατέστρεψαν μια οθωμανική μοίρα φρεγατών στη Σινώπη, οδηγώντας τη Βρετανία και τη Γαλλία να κηρύξουν τον πόλεμο στη Ρωσία.
–Η μεγάλη πυρκαγιά 1895 μ.Χ,
Το Φεβρουάριο του 1895 μεγάλη πυρκαγιά έκαψε την ελληνική συνοικία, η οποία ξαναχτίστηκε αργότερα, ωραιότερη.
— 19ος & 20ος αιώνας
. Τον 19ο και 20ο αιώνα κατοικήθηκε επίσης από τους μουχασίρ που μετανάστευσαν από τα Βαλκάνια και τον Καύκασο
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
— Αλιεία
Οι κάτοικοι ασχολούνταν συστηματικά και με την αλιεία στην Μ. Θάλασσα.. Κατά τον Στράβωνα οι Σινώπιοι θα ξεχώριζαν ως επιδέξιοι ψαράδες τόνου .
— Ναυπήγηση σκαφών
Ο Στράβων ανέφερε ότι το Σινωπικό ναυτικό ήταν ένα από τα εξαιρετικά παραδείγματα της Ελληνικής ναυτιλίας
Ήταν γνωστοί οι ΣινΏπιοι για τη ναυπήγηση σκαφών . Τα σκάφη που παράγονται στη Σινώπη περιγράφηκαν από έναν Βρετανό παρατηρητή ως «πρωτόγονου σχεδιασμού αλλά καλής κατασκευής»
— Βαμβακερά υφάσματα
Η Σινώπη παρήγαγε κεντημένα βαμβακερά υφάσματα.
— Σινόπια ( sinopia ή sinoper )
Η Σινώπη έδωσε το όνομά της σε μια κόκκινη γήινη χρωστική ουσία που ονομαζόταν σινοπία ( sinopia ) , η οποία εξορύσοταν στην Καππαδοκία για χρήση σε ολόκληρο τον αρχαίο κόσμο μέχρι και την Αναγέννηση,
Η χρωστική ουσία ήταν μια σκούρα κοκκινοκαφέ φυσική γήινη μπογιά της οποίας το κοκκινωπό χρώμα προέρχεται από τον αιματίτη, μια αφυδατωμένη μορφή οξειδίου του σιδήρου.
Χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην Κλασική Αρχαιότητα και τον Μεσαίωνα για ζωγραφική και κατά την Αναγέννηση χρησιμοποιήθηκε συχνά στο ακατέργαστο αρχικό στρώμα σοβά για το κάτω σχέδιο για μια τοιχογραφία.
Η λέξη άρχισε να χρησιμοποιείται τόσο για τη χρωστική ουσία όσο και για το ίδιο το προπαρασκευαστικό σχέδιο, το οποίο μπορεί να αποκαλυφθεί όταν μια τοιχογραφία αφαιρείται από τον τοίχο της για μεταφορά.
Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, η sinopia στα λατινικά και τα ιταλικά σημαίνει απλώς μια κόκκινη ώχρα. Εισήλθε στην αγγλική γλώσσα ως η λέξη sinoper, που σημαίνει κόκκινο χρώμα της γης .
— Γεωργία
Η γεωργία απασχολεί το μεγαλύτερο μέρος του εργατικού δυναμικού . Σιτάρι ,κριθάρι,καλαμπόκι ,όσπρια,,εξαιρετικής ποιότητος φρούτα ,ονομαστά για την γεύση τους τα απιδιά. λινάρι και καπνός καλλιεργούνται στις κοιλάδες και στην εύφορη παράκτια λωρίδα.
— Το ασφαλέστερο λιμάνι
Έως το 1922, η Σινώπη που χαρακτηριζόταν ως κατοικημένη κυρίως από Έλληνες με πληθυσμό περίπου 8.000 κατοίκους.
Θεωρούνταν επίσης το «ασφαλέστερο» λιμάνι «μεταξύ Βοσπόρου και Βατούμ », εκείνη την εποχή.
Την περίοδο αυτή το λιμάνι εξήγαγε σιτάρι , καπνό , σπόρους, ξυλεία και δέρματα. Εισήγαγαν προϊόντα, άνθρακα και σιδηρικά
Οι Έλληνες ασχολούνταν με το εμπόριο και τις τέχνες, ενώ οι Τούρκοι ήταν κυρίως γαιοκτήμονες και δημόσιοι υπάλληλοι.
Συνεχίζεται ………………
Υ. Γ. Στην επόμενη 2η δημοσίευση για την Σινώπη θα αναφερθούμε : Στην παιδεία το 1922 ,την εξάσκηση του θρησκευτικού δικαιώματος ,τα αρχαιολογικά ευρήματα ,τα αρχαία νομίσματα και τις ενδιαφέρουσες προσωπικότητες που περάσαν από την Σινώπη.