Ανέτοιμες να υποδεχτούν τον όγκο των οχημάτων που αναμένεται να διοχετευθούν από σήμερα- μετά το κλείσιμο της Υψηλής Γέφυρας-είναι οι εναλλακτικές διαδρομές που συνδέουν την Θεσσαλία με την Δυτική Μακεδονία και τα Βαλκάνια (Βόρεια Μακεδονία, Αλβανία) στο ύψος του Βελβεντού και των Σερβίων.
Αυτοκίνητα και φορτηγά από το Βελβεντό και τα Σέρβια θα συνδέονται με την Κοζάνη είτε μέσω μιας άλλης γέφυρας, αυτής του Ρυμνίου, διασχίζοντας μια διαδρομή 60 χιλιομέτρων- 25 χλμ περισσότερα από αυτή που έκαναν διαμέσου της Υψυλής Γέφυρας, είτε μέσω του επαρχιακού δρόμου Πολυφύτου που είναι 45 χιλιόμετρα απόσταση.
Πρόκειται για μια περιοχή αγροτική και κτηνοτροφικοί όπου οι κάτοικοι χρησιμοποιούν τους δρόμους για να μετακινηθούν στα χωράφια τους, τις μονάδες τους αλλά και για να εργαστούν στον υδροηλεκτρικό σταθμό Πολυφύτου. Από σήμερα νταλίκες που μεταφέρουν πρώτες ύλες για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς της περιοχής, φορτηγά ανεφοδιασμού καυσίμων, λεωφορεία με εργαζόμενους μαθητές και φοιτητές αλλά και κάτοικοι που πηγαινοέρχονται καθημερινά στην έδρα του νομού στην Κοζάνη για υγειονομικούς ή άλλους λόγους θα περνούν μέσα από μικρούς οικισμούς, διασχίζοντας επαρχιακούς δρόμους με δύσκολα περάσματα.
Γέφυρα Σερβίων
Δήμαρχος Βελβεντού: «Σε ένα δίμηνο από τώρα θα ξεκινήσει η συγκομιδή. Πως θα πάνε τα προϊόντα στη βόρεια Ελλάδα και στο εξωτερικό»
«Σε ένα δίμηνο από τώρα θα ξεκινήσει η συγκομιδή. Πως θα πάνε τα προϊόντα στη βόρεια Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι τεράστιο θέμα» αναρωτιέται ο δήμαρχος Βελεβντού Μανώλης Στεργίου στο ethnos.gr και συνεχίζει: «Και οι δύο δρόμοι είναι ανέτοιμοι να υποδεχτούν τόσο μεγάλο όγκο οχημάτων και χρειάζονται άμεση βελτίωση. Οι εναλλακτικές διαδρομές δεν είναι αυτές που θα έπρεπε να είναι για κάθε ενδεχόμενο. Έπρεπε να είναι εδώ και χρόνια συντηρημένοι αυτοί οι παράλληλοι δρόμοι. Είναι ασυντήρητοι και αυτό οφείλεται στην ανετοιμότητα της Περιφέρειας να προετοιμάσει τις εναλλακτικές διαδρομές τα τελευταία τρία χρόνια. Χθες κατέθεσα μια σειρά από έγγραφα με τα οποία ζητούσα και ξαναζητούσα από την Περιφέρεια να γίνει η συντήρηση του δρόμου Πολυφύτου προκειμένου να τον έχουμε έτοιμο σε περίπτωση που είτε κάποιος φοβόταν να περάσει από αυτήν είτε σε περίπτωση που αυτή έκλεινε-όπως τώρα- και ήθελε να φτάσει στην έδρα του νομού. Τουλάχιστον 10 φορές το έχω ζητήσει εγγράφως χωρίς να υπολογίζω τις προφορικές οχλήσεις».
Σύμφωνα με τον δήμαρχο παραμένει άγνωστο αν η γέφυρα του Ρυμνίου η οποία και θα δεχτεί από σήμερα τον μεγαλύτερο όγκο οχημάτων μπορεί να δεχτεί αυτόν τον κυκλοφοριακό φόρτο. «Προφανώς και αυτή η γέφυρα θα πρέπει να ελεγχθεί για τις αντοχές της και για το φόρτο που μπορεί να δεχτεί. Δεν υπάρχει κάτι αυτή την στιγμή. Αν όμως η ένταση της κυκλοφορίας αυξηθεί προφανώς και υπάρχει θέμα».
«Κάθε φορά που βρέχει κατεβαίνουν καινούργια φερτά υλικά και κλείνουν το δρόμο»
Την ίδια ώρα ο δρόμος Πολυφύτου-η επόμενη εναλλακτική διαδρομή- υπέστη ζημιές μετά από μία θεομηνία του 2020 και τα ρέματα κατέβασαν εκατοντάδες τόνους φερτών υλικών με αποτέλεσμα να κλείσουν τα περάσματα. Έκτοτε ο δήμος Βελβεντού ζήτησε να γίνει καθαρισμός ρεμάτων, ο οποίος όμως δεν έγινε σύμφωνα με τον δήμαρχο. «Ζητήσαμε να τον κάνουμε εμείς ως δήμος αλλά δεν μας επιτρεπόταν γιατί η αρμοδιότητα των ρεμάτων ανήκουν στις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας. Πήραμε πρωτοβουλία στα όρια της νομιμότητας και κάναμε ανοίγματα για να περνούν τα οχήματα των εργαζομένων αλλά κάθε φορά που βρέχει κατεβαίνουν καινούργια φερτά υλικά και κλείνουν το δρόμο. Χρησιμοποιούμε σκαπτικά μηχανήματα για να ανοίξουμε τα περάσματα για τους εργαζόμενους, τους κτηνοτρόφους και τους κατοίκους του Βελβεντού».
Περιφέρεια: Θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται το συντομότερο δυνατό για να προσφέρουμε ασφαλείς εναλλακτικές διαδρομές στους διερχόμενους οδηγούς
Στο μεταξύ μετά από σύσκεψη που έγινε την Πέμπτη στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας οι τεχνικές υπηρεσίες ανέλαβαν την υποχρέωση να κάνουν ότι χρειάζεται το συντομότερο δυνατό για να προσφέρουν ασφαλείς εναλλακτικές διαδρομές στους διερχόμενους οδηγούς.
Αναστατωμένοι οι κάτοικοι
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Βελβεντού οι κάτοικοι είναι αναστατωμένοι και ανήσυχοι. «Μετά από δύο χρόνια πανδημίας με τον εγκλεισμό και όλους τους περιορισμούς που είχαμε πάμε να ανοίξουμε λίγο και μας έρχεται καινούργιο βάσανο». Σημειώνεται ότι ειδικά το Βελβεντό δεν έχει διέξοδο ούτε προς την Πιερία γιατί εδώ και πάρα πολλά χρόνια εκκρεμεί η κατασκευή 4,5 χιλιομέτρων χωματόδρομου. «Δεν έχει ασφαλτοστρωθεί για να μπορούμε να πάμε στην Κατερίνη. Το Βελβεντό είναι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης από τις θεομηνίες του Σεπτεμβρίου. Εδώ χρειαζόμαστε γενναίες πολιτικές αποφάσεις που να χουν και ένα αντίκρισμα στη πράξη και στην καθημερινότητά μας».
Πως φτάσαμε στο κλείσιμο της γέφυρας
Κατασκευαστικές ατέλειες οδήγησαν στο κλείσιμο της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων όπως ενημέρωσε το Σώμα του Περιφερειακού Συμβουλίου ο Περιφερειάρχης Γιώργος Κασαπίδης. «Από την αυτοψία του καθηγητή του ΑΠΘ Κατάκαλου βρέθηκε ότι η ρωγμή στο σημείο οφείλεται στην έλλειψη οπλισμού. Κατά την κατασκευή της δεν τοποθετήθηκε οπλισμός μεταλλικός στο σκαλοπάτι του προβόλου, στο καταληκτικό του σημείο που δέχεται και την μεγαλύτερη πίεση από το κατάστρωμα. Και από την στατική του καταπόνηση έχει υποστεί ρωγμή και είναι εγκληματικό αυτό που συνέβη. Παράλληλα, είχε αφεθεί κατά το καλούπωμα της γέφυρας ένα ξύλο του καλουπιού και εξαιτίας της υγρασίας είχε ως αποτέλεσμα την οξείδωση των δυο τενόντων» είπε ο κ. Κασαπίδης. O περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης αποφάσισε τελικά να εισηγηθεί προς την Ελληνική Αστυνομία την ολική απαγόρευση κυκλοφορίας όλων των οχημάτων από την υψηλή γέφυρα των Σερβίων. Τα νεότερα στοιχεία των μετρήσεων των ρωγμών οδήγησαν τον περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας στη σημαντική, από κάθε πλευρά, αυτή απόφαση, μετά την ξαφνική αποχώρησή του από τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
ethnos.gr