167
Σταϊκούρας: Βάζουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε ευρωπαϊκές ράγες
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε τους Σιδηροδρόμους Ελλάδος και το νέο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων με στόχο ένα σύγχρονο, γρήγορο, άνετο και ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας. Στόχος ο ριζικός μετασχηματισμός του ελληνικού σιδηροδρόμου με τη δημιουργία των Σιδηροδρόμων Ελλάδος και με ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων.
Επιχειρώντας να αφήσει πίσω της παθογένειες και τις δυσλειτουργίες του παρελθόντος, η κυβέρνηση επιθυμεί τη δημιουργία ενός σύγχρονου, γρήγορου, άνετου και ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου, σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα δίκτυα.
Με δήλωσή του στο ΑΠΕ ΜΠΕ, ο κ. Σταϊκούρας επισημαίνει την επιτακτική ανάγκη να καταστεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος σύγχρονο, γρήγορο και ασφαλές μέσο μεταφοράς, αλλά και ένας βιώσιμος και νευραλγικός βραχίονας του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών στη Νοτιανατολική Ευρώπη.
Οι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος, ο νέος εθνικός σιδηροδρομικός φορέας της χώρας μας, προκύπτει μέσα από την ενοποίηση των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑ ΟΣΕ. Δημιουργείται για να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες, να επιταχυνθεί ο εκσυγχρονισμός των υποδομών και των υπηρεσιών στο εθνικό δίκτυο, αλλά και για να ενισχυθεί η εξωστρέφεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, οι οποίοι μπαίνουν σε μια νέα εποχή. Με ένα συμπαγές σχέδιο επενδύσεων, η αναδιάρθρωση του ελληνικού σιδηροδρόμου υλοποιείται με βάση τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, με σκοπό τη διασφάλιση ενός σύγχρονου, γρήγορου και απολύτως ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου, σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δίκτυα» τονίζει ο υπουργός.
«Σε αυτό το πλαίσιο, θέτουμε σε προτεραιότητα ζητήματα διαχείρισης κινδύνων, εξοπλίζουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας διαχείρισης της κυκλοφορίας συρμών, ενώ εντάσσουμε την αναδιοργάνωση του ΟΣΕ στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Βάζουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε ευρωπαϊκές ράγες, με επιπλέον τεχνογνωσία, προσωπικό, συστήματα και εξωστρεφείς επενδύσεις αναβάθμισης των υποδομών και του δικτύου, αξιοποιώντας ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους. Εργαζόμαστε συστηματικά, υπεύθυνα και αποτελεσματικά, ώστε οι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος όχι μόνο να καταστούν ξανά ένα ζωτικό κομμάτι των μετακινήσεων των πολιτών, αλλά ένας βιώσιμος και νευραλγικός βραχίονας του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών στη Νοτιανατολική Ευρώπη» προσθέτει.
Μια ιστορία σχεδόν 150 ετών
Η ιστορία του Ελληνικού σιδηροδρόμου ξεκινά το 1869, οπότε εγκαινιάστηκε ο Σιδηρόδρομος Αθηνών-Πειραιώς, που θεωρείται από τις παλαιότερες γραμμές μητροπολιτικού σιδηροδρόμου παγκοσμίως.
Το 1920 ιδρύονται οι Σιδηρόδρομοι του Ελληνικού Κράτους (Σ.Ε.Κ.), που σταδιακά συνενώνουν όλα τα τοπικά δίκτυα. Το 1971 ξεκινά τη λειτουργία του ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), που αναλαμβάνει σταδιακά, μέσα από μεγάλα έργα, τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του δικτύου.
Το 1996 ιδρύεται θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ με την επωνυμία ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε. Αντικείμενό της η μελέτη και κατασκευή νέων χαράξεων και γραμμών στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Το 1999 ξεκινά η λειτουργία της πρώτης ηλεκτροδοτούμενης γραμμής.
Στο διάστημα 2006-2022 έγιναν πολλές προσπάθειες εταιρικών μετασχηματισμών, αποσχίσεων ή συνενώσεων, μεταξύ των οποίων η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το 2023 ο ελληνικός σιδηρόδρομος υπέστη δύο δραματικά πλήγματα, με το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη και τη σχεδόν ολοσχερή καταστροφή των υποδομών στην Κεντρική Ελλάδα εξαιτίας της καταιγίδας Daniel.
«Ο Ελληνικός σιδηρόδρομος πρέπει να φύγει δυναμικά μπροστά, σε μια αναπτυξιακή εξωστρεφή πορεία προς το μέλλον» δηλώνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Εως το τέλος του 2025 η πλήρης λειτουργία Ο νέος ΟΣΕ, με την επωνυμία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος, αντιπροσωπεύει τη νέα εποχή του σιδηροδρόμου, έχοντας να ξεπεράσει την εικόνα ενός προβληματικού οργανισμού, με αποκορύφωμα το δυστύχημα των Τεμπών. Θα ενσωματώσει την ΕΡΓΟΣΕ και το τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ που αφορά το τροχαίο υλικό. Η πλήρης λειτουργία της νέας σιδηροδρομικής οντότητας αναμένεται έως το τέλος του 2025, οπότε και θα λειτουργήσει με το υπάρχον προσωπικό των τριών εταιρειών.
Παράλληλα, προβλέπεται η στελέχωσή του να ενισχυθεί σημαντικά, με προσεκτικά επιλεγμένο νέο προσωπικό, που θα ξεπεράσει τα 600 άτομα, και με προσόντα που θα καλύπτουν τις απαιτήσεις των νέων θέσεων εργασίας που θα οριστούν.
Η πρώτη ομάδα προσλήψεων αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2024, ενώ η υπόλοιπη ενίσχυση στελέχωσης θα προχωρήσει σε στάδια, μέχρι το μέσο του 2025, με βάση και τις απαιτήσεις στελέχωσης που θα προσδιοριστούν από το business plan του νέου φορέα. Η υποστήριξη του μάνατζμεντ της νέας εταιρείας θα ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία εγνωσμένης εμπειρίας, προκειμένου αυτή να οργανωθεί εξαρχής με βάση τα πλέον σύγχρονα διεθνή πρότυπα.
Ο τεχνικός σύμβουλος διοίκησης του Νέου ΟΣΕ θα επιλεγεί μέσω διεθνούς διαγωνισμού και θα εισφέρει τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη. Θα αναλάβει σε καθημερινή βάση, το σύνολο των επιχειρησιακών εργασιών της Εταιρείας, καθώς και την ειδικότερη ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων επιχειρησιακών τομέων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών ετών, εφαρμόζοντας αναλογικά διεθνείς εμπειρίες που υιοθετήθηκαν στο παρελθόν από αντίστοιχους σιδηροδρομικούς οργανισμούς.
Το νέο πλαίσιο έρχεται να λύσει διαχρονικά προβλήματα του σιδηροδρόμου, καθώς η μέχρι σήμερα λειτουργία των τριών εταιρειών που εμπλέκονται με σιδηροδρομικό έργο, με πολλαπλές κοινές αρμοδιότητες και διεπιφάνειες, παράλληλες, αντικρουόμενες ή/και συμπληρωματικές αρμοδιότητες, είχε ως αποτέλεσμα την αδυναμία ενιαίου στρατηγικού σχεδιασμού, συντονισμού, ανάπτυξης, συντήρησης, διαχείρισης και πλήρους ελέγχου του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνέπειες την καθυστέρηση υλοποίησης έργων και την πιθανότητα απώλειας πολύτιμων πόρων (ανθρώπινων και οικονομικών).
Επίσης, υπάρχει σημαντική συνολική επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού από την πολλαπλότητα προσωπικού αντιστοίχων προσόντων και αρμοδιοτήτων για παρόμοιες διαδικασίες εντός των τριών εταιρειών.
Ο νέος φορέας θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, με το διοικητικό του συμβούλιο να ορίζεται από την κυβέρνηση, με τήρηση των αρχών διαφάνειας και αξιοκρατίας, και θα εποπτεύεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η αναδιοργάνωση χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Το νέο αναπτυξιακό σχέδιο και οι επενδύσεις
Η βιωσιμότητα του Νέου ΟΣΕ εξαρτάται από την ανάπτυξη υπερσύγχρονου, απολύτως ασφαλούς και πλήρως διαλειτουργικού δικτύου υψηλής ταχύτητας, δίνοντας έμφαση στις εμπορευματικές μεταφορές και αναγνωρίζοντας τη θέση της χώρας στην ΕΕ, ενώ αυτονόητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας αποτελεί η συντήρηση του δικτύου.
Το επενδυτικό σχέδιο, συνολικού ύψους περίπου 12 δισ. ευρώ για την επόμενη 20ετία, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ως εξής:
* Αμεσο ορίζοντα περίπου 530 εκατ. ευρώ. Στην πενταετία προβλέπονται επενδύσεις 2,75 δισ. ευρώ, στη δεκαετία 1,4 δισ. ευρώ και σε 20 έτη επενδύσεις που θα ξεπερνούν τα 7 δισ. ευρώ.
* Αμεση προτεραιότητα έως το 2026 είναι η αποκατάσταση του δικτύου από καταστροφές εξαιτίας του Daniel στην Κεντρική Ελλάδα.
* Στο βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα (έως το 2029) είναι έργα ήδη ενταγμένα σε χρηματοδοτικά πλαίσια, έργα προς ένταξη σε Μεταφορές (2021-2027) και CEF2 (Connecting Europe Facility), καθώς και έργα προς εξεύρεση χρηματοδότησης.
* Στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα (έως το 2034, ύψους 1,4 δισ. ευρώ) εντάσσονται έργα αναβάθμισης της Ανατολικής Εγνατίας, η Παράκαμψη Αθηνών (Ικόνιο – Σφίγγα), έργα σύνδεσης με λιμένες και ΒΙ.ΠΕ. και έργα αναβάθμισης της Δυτικής Εγνατίας.
* Στο μακροπρόθεσμο πρόγραμμα (έως 2044) εντάσσονται τα νέα έργα στη Δυτική Εγνατία (Καλαμπάκα-Ηγουμενίτσα και Καλαμπάκα-Κοζάνη) και στην Ανατολική Εγνατία (Θεσσαλονίκη-Ν. Καρβάλη), η αναβάθμιση του δικτύου της Δυτικής Μακεδονίας και του δικτύου του Πελοποννήσου, συν νέα έργα στη Δυτική Ελλάδα.
Αναλυτικά, η χρονολογική σειρά των έργων Στα ενταγμένα έργα ύψους 529 εκατ. ευρώ που έχουν χρηματοδότηση και προχωρούν άμεσα περιλαμβάνονται:
* Οριστικές αποκαταστάσεις Θεσσαλίας (Ταμείο Ανάκαμψης) με 180 εκατ. ευρώ
* Σηματοδότηση Θεσσαλονίκη-Ειδομένη («Phasing» μεταξύ ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020 και ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 27 εκατ. ευρώ
* Νέα Καρβάλη – Τοξότες (CEF1) με 212 εκατ. ευρώ
* Προαστιακός Δυτ. Αττικής (Ταμείο Ανάκαμψης) με 110 εκατ. ευρώ
* Στη δεύτερη λίστα είναι τα έργα 1,39 δισ. ευρώ προς χρηματοδότηση από το CEF II (το πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη). Αυτά είναι: ΣΚΑ-Οινόη με 240 εκατ. ευρώ, Λιόσια-Κόρινθος (Αναβάθμιση) με 70 εκατ. ευρώ, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (αναβάθμιση) με 90 εκατ. ευρώ. Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (ηλεκτροκίνηση) με 75 εκατ. ευρώ , Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, με 480 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 341 εκατ. ευρώ , Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο με 295 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 214 εκατ. ευρώ και Ρίο-Πάτρα με 477 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 366 εκατ. ευρώ
* Στην τρίτη λίστα είναι τα έργα πενταετούς προγραμματισμού ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ.ι: Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ο προβλήτα με το εθνικό δίκτυο (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 35 εκατ. ευρώ, Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 20 εκατ. ευρώ, Επέκταση προαστιακού σιδηροδρόμου και σύνδεση με λιμένα Λαυρίου (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 391 εκατ. ευρώ, Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με ETCS Level 1 και αναβάθμιση γραμμής στο τμήμα Λατομείο, ΒΙΠΕ – Σ.Σ. Βόλου, έργο ενταγμένο στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020 (αναφέρεται ως έργο στο “ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ” 2021-2027 αλλά λόγω Daniel δεν έχει γίνει ακόμα η διαδικασία), Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα: Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με ETCS Level 1 και κατασκευή παρακαμπτήριας γραμμής στον Σ.Σ. Σοφάδων (έργο ενταγμένο στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020. Αναφέρεται ως έργο στο “ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ” 2021-2027 αλλά λόγω Daniel δεν έχει γίνει ακόμα η διαδικασία), Στρυμώνας-Αλεξανδρούπολη Ικόνιο (υπό διερεύνηση).
Τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα Στις επόμενες προτεραιότητες έρχονται τα έργα με δεκαετή και εικοσαετή προγραμματισμό. Στα έργα δεκαετίας περιλαμβάνονται σημαντικά έργα όπως:
– Ανατολική Εγνατία: Στρυμόνας-Αλεξανδρούπολη Γραμμές – Υπό διερεύνηση
– Ανατολική Εγνατία: Στρυμώνας-Αλεξανδρούπολη, Παραλλαγή Ιασμος-Πολύανθος, με 110 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
– Δυτική Μακεδονία: Πλατύ-Φλώρινα, με 50 εκατ. ευρώ– Υπό διερεύνηση – Παράκαμψη Αθηνών: Ικόνιο-Σφίγγα με 700 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
– Συνδέσεις Λιμένων: Επέκταση προαστιακού και σύνδεση με λιμένα Ραφήνας με 310 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση.
Τέλος, στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνονται πολύ μεγάλα έργα που μεγαλώνουν το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας:
– Προαστιακός Πάτρας: Πάτρα-Πύργος με 200 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
– Δυτική Εγνατία: Καλαμπάκα-Ηγουμενίτσα με 1.55 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
– Δυτική Εγνατία: Καλαμπάκα-Κοζάνη με 550 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
– Νέα Ανατολική Εγνατία: Θεσσαλονίκη-Ν.Καρβάλη με 1.5 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση – Δυτική Μακεδονία: Αναβάθμιση Δικτύου με 2 δισ. ευρώ
– Υπό διερεύνηση – Πελοπόννησος: Αναβάθμιση Δικτύου με 1.5 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
protagon.gr
1 comment
Ασχολίαστο.