*********************************************************************************************************
Πολύ κοντά στην αρχαία Αμισό (Σαμσούντα ) βρίσκεται μια μικρή κωμόπολη με το όνομα στην εποχή των Ελλήνων Θέρμη – Θέρμαι ( σήμερα Terme , εκεί κοντά βρισκόταν η Θερμυσκύρα που στην αρχαιότητα λένε ότι εκεί κατοικούσαν οι ξακουστές Αμαζόνες.
Οι γυναίκες που πολεμούσαν πολύ καλλίτερα από τους άνδρες ,που ήταν ο φόβος και ο τρόμος για όσους στρατούς τους αντιμετώπιζαν ,που το όνομα τους φιγουράρει στην Ελληνική μυθολογία τόσο για την σχέση τους με ήρωες των Ελλήνων , όπως ο Ηρακλής, ο Θησέας, ο Αχιλλέας, ακόμα και ο Μέγας Αλέξανδρος, ήρθαν αντιμέτωποι σε διάφορες περιπτώσεις με το «θύλην γένος», συχνά σε άγριες και αιματηρές αντιπαραθέσεις.
Όσο και την δημιουργία μεγάλων Ελληνικών πόλεων της αρχαιότητος όπως Σμύρνη … Μήθυμνα ( Μύρινα ) … Σινώπη (Σανάπη)
Κύμη…..Πιτάνη……Μυτιλήνη……Έφεσος…… κ.α.
Στην σημερινή δημοσίευση θα αναφερθούμε τόσο στις 2 προαναφερθείσες πόλεις Θέρμη και την αρχαία Θεμισκύρα αλλά και σε μια σχετικώς νεότερη με το Τουρκικό όνομα που μας είναι σε μας γνωστή τον Τσαρτσαμπά και οι 3 έχουν 1 κοινό χαρακτηριστικό που η θέση τους . Θεση που στην γύρω περιοχή κατοικούσαν οι περιβόητες Αμαζόνες.
Εν αρχή υπήρχε η αρχαία πόλη Θεμισκύρα ,στην συνέχεια μετά την καταστροφή της στην θέση της δημιουργήθηκαν οι Θέρμαι (Θέρμη ) για να φθάσουμε στην Οθωμανική περίοδο που ιδρύθηκε στην ίδια θέση η κάπου εκεί κοντά ο Τσαρτσαμπάς
Για τις Αμαζόνες θα έχουμε ξεχωριστή δημοσίευση μια και είναι ένα μεγάλο θέμα που συνδέεται με την Ελληνική μυθολογία και επιπλέον θα πρέπει να μιλήσουμε για ένα Νησί που κατοικούσαν οι Αμαζόνες και βρισκόταν απέναντι από την Κερασούντα και στο οποίο βρεθήκαν αρκετά αρχαιολογικά ευρήματα που πιστοποιούν την ύπαρξη τους
ΟΙ ΠΟΤΑΜΟΙ
Την πεδιάδα που βρισκόταν οι πόλεις που προαναφεραμοι την διασχιζουν 2 ενιαφεροντες ποταμοί γνωστοί από την αρχαιότητα και άλλοι μικρότεροι.
– Ο ΠΟΤΑΜΟΣ ΘΕΡΜΟΔΟΝΑΣ
Ο ποταμός του οποίου το αρχαίο όνομα ήταν Θερμοδ’ον ή Θερμωδώνας σήμερα αποκαλείται Terme Cay . (Ποτάμι της Θέρμης )
Ο Θερμωδώνας είναι ένας μικρός ποταμός στην επαρχία της Αμισού (Σαμψούντας ), που στραγγίζει στη Μαύρη Θάλασσα.
Ο Στράβων έγραψε γι’ αυτόν: <<Εχει πολλές πήγες κοντά στην Φαναρόοια και οι εκβολές του είναι κοντά στην πόλη της Θυμισκύρας >>
Έχει μήκος 35 χλμ και η λεκάνη απορροής είναι 233 km²
Πηγάζει από το Karaorman στην περιοχή της Σαμψούντας , τροφοδοτείται από τα ρέματα στη διαδρομή μεταξύ της πόλης Salipazarı και ρέει προς τη νοτιοανατολική-βορειοδυτική κατεύθυνση. Αυτό το ποτάμι χωρίζει επίσης την πόλη Θέρμη (Terme ) στα δύο και χύνεται στη Μαύρη Θάλασσα . Το λιμάνι της Θέρμης βρίσκεται στη διασταύρωση του ρέματος της Θέρμης και της Μαύρης Θάλασσας .
Το Terme Stream δίνει ζωή στα χωράφια της Θερμής ‘ στην ανατολική πλευρά της πεδιάδας Çarşamba.
Έχει μεγάλη συμβολή στη γεωργία ιδιαίτερα του καλαμποκιού και του ρυζιού. Αυτό το ποταμι από μόνο του καλύπτει τις ανάγκες σε νερό της περιοχής Terme.
Σύμφωνα με τους αρχαίους ιστορικούς, υποστηρίζεται ότι οι Αμαζόνες , θρυλικές γυναίκες πολεμίστριες, ζούσαν στις όχθες του σημερινού ρέματος Terme το 1200 π.Χ.
Το αρχαίο όνομα του Terme Stream είναι Thermodon.
Η περιοχή βροχοπτώσεων του Terme Stream βρίσκεται ανάμεσα στα υψόμετρα 1300 m στα όρια της λεκάνης απορροής του ποταμού Karakuş στα νότια και στο υψόμετρο 58 m στο κέντρο της πόλης Salipazarı.
Το υψόμετρο του Terme Stream στο κέντρο της περιοχής Terme είναι 05 m και η περιοχή βροχοπτώσεων είναι 436 km² .
– Ο ΠΟΤΑΜΟΣ ΙΡΙΣ
Ο ποταμός του οποίου το αρχαίο όνομα ήταν Ίρις σήμερα αποκαλείται Γεσίλ Ιρμάκ (Yesilirmak) ο οποίος εκβάλλει στον Εύξεινο Πόντο. Το σύγχρονό του όνομα στα τουρκικά σημαίνει «πράσινος ποταμός».
Έχει μήκος 519 χλμ και η ταχύτητα ροής του είναι 5 χλμ την ώρα. Πηγάζει από την περιοχή της Σεβάστειας και το όρος Köse, στην πορεία του περνάει από την Αμάσεια, την οποία χωρίζει στα δύο, και εκβάλλει στην Σαμψούντα
*******************************************************
1. ΘΕΡΜΑΙ – ΘΕΡΜΗ ((Terme – Thèrmae )
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Σήμερα η Θέρμη (Thèrmae) είναι το κέντρο της περιφέρειας Terme της επαρχίας Σαμψούντας . Βρίσκεται στο ανατολικό άκρο της πεδιάδας Çarşamba, περίπου 5 χλμ. από τις εκβολές του αρχαίου ποταμού Θερμοδοντα (σήμερα Τerme cay )
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ
H Θέρμη ήταν κωμόπολη του Πόντου κοντά στην Οινόη .
Μια πόλη που βρίσκεται στα ανατολικά της επαρχίας Σαμψούντας . Βρίσκεται στα σύνορα της επαρχίας Κοτύωρα (Ordu ). Περιβάλλεται από την Çarşamba
στα δυτικά , Την Οινοη στα ανατολικά και τις συνοικίες Salipazarı και İkizce στο νότο
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Η λέξη Θέρμαι συνήθως αποκαλούσαν στην αρχαιότητα τα ζεστά ιαματικά λουτρά και προέρχεται από την αρχαία Ελληνική λέξη <<Θερμός >>
θερμός -ή -ό [θermós] ,λόγιο( ζεστός. ) Το αντίθετο είναι ψυχρός ( λέγεται για τον άνεμο ) άνεμος. Θερμό κλίμα. || Θερμές χώρες, τροπικές. Θερμές πηγές. Θερμά λουτρά.
Δεν αποκλείεται στην περιοχή να υπήρχαν θερμά λουτρά που ήταν κάτι που στην εποχή των Ρωμαίων το αναζητούσαν και το αναδεικνύανε.
Βεβαίως δεν αποκλείεται η λέξη << Θέρμαι >> να είναι παράφραση και αρχαίας ονομασίας της πόλης που βρισκόταν στο ίδιο σημείο της Θερμισκύρα
Το όνομα λέγεται της Θερμυσκίρας ενδεχόμενα κατά μια άποψη να προέρχεται ότι το Τερμισσός ή Τερμονδον (Τermisus ή Termodon. )
Στην βιβλιογραφία θα την συναντήσουμε ως :Terme Tirme, Thermi, Termeh, Thèrmae, Thermai, Thermodôn, Themiscyra , Themiskyra, Thymiskyra, Termizun, Limani
ΈΛΛΗΝΕΣ ΤΟ 1922
Πριν από την ανταλλαγή των πληθυσμών είχε 5000 κάτοικους
Στην περιοχή των Θερμών και της Οινόης υπήρχαν 14 Ελληνικά χωριά
1. Τσάγκερς υπαγόταν στις Θέρμες όπου βρισκόταν και το Ελληνικό σχολείο (Δημοτικό και ημιγυμνάσιο )που πήγαινα τα παιδιά της Θέρμης
2.,Λιμαντάρε υπαγόταν στις Θέρμες
3. Τσολάρ υπαγόταν και αυτό στις Θέρμες
Υπαγόταν δε στην Οινόη τα υπόλοιπα χωριά 4. Πασποτάμ. 5.Άτζαρα. 6 Κίρες Τεπέ..7. Κέρις 8. Εχτιάρογλου. 9. Ποχλούχ 10. Τσοχτσέ, 11 Τσοράχ 12 Τισμεσέ ,13 Τερέπασι. 14 Μέλποχουν.
Όλα αυτά τα χωριά προσέφεραν πολλές υπηρεσίες στο αντάρτικο του Πόντου.
Χωριά ορεινά που κατοικήθηκαν μετά την Άλωση της Πόλης και της Τραπεζούντας
ΙΣΤΟΡΙΑ
Η ιστορία της περιοχής της Θέρμης συμβαδίζει με την ιστορία της αρχαίας πόλης που βρισκόταν στην θέση της Θεμισκύρας για την οποία θα αναφερθούμε στο αμέσως επόμενο κεφάλαιο .
Όπως γράφουν μερικοί ιστορικοί
– Σουμέριοι – Γκάσκας.
Η ιστορία της Θέρμης ανάγεται στο 1000 π,Χ. Θεωρείται ότι οι κάτοικοι της συνοικίας είναι οι Γκάσκας. Οι Γκάσκας είναι ο παλαιότερος κλάδος Σουμέριων γνωστός από την ο Παφλαγονία μετά τους προϊστορικούς χρόνους
Οι Σουμέριοι ήταν αρχαίος λαός ο οποίος εμφανίστηκε στη περιοχή της Μεσοποταμίας μεταξύ 6000 και 4000 π.Χ. Οι Σουμέριοι βρίσκονταν στο απόγειο της ακμής τους περίπου μεταξύ του 3000 και 1500 π.Χ
– Χετταίοι
Όταν οι Χετταίοι εξαπλώθηκαν στη Αμισσο πήραν ενσωματωσαν υπό την κυριαρχία και τους Γκάσκας
–Αμαζόνες
Σύμφωνα με ορισμένους ιστορικούς, είναι αποδεκτό ότι οι Αμαζόνες εγκαταστάθηκαν στην Θέρμη
– Φρύγες, οι Μήδοι
Τους Χετταίους υποκατέστησαν οι Φρύγες και στην συνέχεια οι Μήδες
–Η ίδρυση της Θέρμης
. Αναφέρεται ότι η πόλη Θέρμη υπήρχε όταν ιδρύθηκε η Αμισός το 562 π.Χ.
Ακολούθησαν Πέρσες,Μακεδόνες ,Ρωμαίοι ,Βυζαντινοί
Με τη νίκη των Τούρκων το 1071 ο Ματζικέρτ , έληξε η βυζαντινή κυριαρχία στην περιοχή της Ανατολικής Μ. Ασίας για να ακολουθήσουν εκατοντάδες χρονιά κατοχής και εξισλαμισμοι.
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η εναπομείναντες Έλληνες της Μικράς Ασία φρόντιζαν για την μόρφωση των παιδιών τους ,σε αυτό δεν μπορούσε να υστερήσει και η Χρισιανική κοινότητα της περιοχής της Θέρμης που διέθετε για τα μόρφωση των Ελληνόπουλων Αρρεναγωγείο και Παρθεναγωγείο που τις δαπάνες κάλυπτε η ανθηρή οικονομικά κοινότητα των Ελλήνων. Μέχρι λίγα χρονιά πριν την εκδίωξη των Ελληνορθόδοξων κατοίκων από την Μικρασιατική χερσόνησο το Ελληνικό σχολείο ( Δημοτικό και ημιγυμνάσιο ) βρισκόταν στον συνοικισμό Τσάγκερς
ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Υπήρχε χριστιανική κοινότητα με δική της εκκλησιά της οποίας δυστυχώς αγνοούμε την ονομασία στην οποία οι Έλληνες εκτελούσαν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα Τα τελευταία χρονιά
ΣΗΜΕΡΑ
Σήμερα έχει 138.840κατοίκους
******************************************************************
**************************************************************
ΘΕΡΜΙΣΚΗΡΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η Θεμίσκυρα( Themiskyra) στην αρχαιότητα ήταν η μυθική πρωτεύουσα της χώρας των Αμαζόνων, στην ανατολική Μικρά Ασία, η οποία χρονολογείται από τη δεύτερη χιλιετηρίδα π. Χ.
Μέχρι στιγμής δεν έχουν βρεθεί τα ίχνη της αλλά εικάζουν με βάση την βιβλιογραφία ότι βρισκόταν ή στην θέση που σήμερα βρίσκεται η σύγχρονη πόλη Terme ή μερικά χιλιόμετρα δυτικότερα όπου σήμερα υπάρχει η μικρή πόλη Çarşamba .Νοτιοανατολικά της Αμισού.
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ
Βρισκόταν στη νότια ακτή της Μαύρης Θάλασσας, κοντά στις εκβολές του Θερμωδώνα, πιθανώς στην σύγχρονη μικρή πόλη Θέρμη (Terme) ή κάπου εκεί κοντά.
Έτσι τουλάχιστον πιστεύουν μερικοί ότι η πόλη Τέρμε (Θέρμη), στις εκβολές του Θερμωδώνα, κάποιες πηγές την τοποθετούσαν και ανατολικότερα, κοντά στον ποταμό Ίρη (σημερινοί ποταμοί Terme και Yeşil σηματοδοτεί την τοποθεσία της αρχαίας Θερμισκύρας. αλλά ο Hamilton (Researches, i. p. 283) σωστά παρατηρεί ότι πρέπει να βρισκόταν λίγο πιο μέσα στην ενδοχώρα
Η Θερμισκύρα βρισκόταν μέσα στον απέραντο κάμπο όπου υπήρχε ένα έδαφος δασώδες και εξαιρετικά γόνιμο που είχε και έχει ανεπτυγμένη την γεωργία μια και την διατρέχει ο ποταμός Θερμιδόντας (σήμερα Τerme ) και ο ποταμός Ιρις (σήμερα (Yesilirmak) ) και άλλοι μικρότερα ποτάμια.
.
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Η ονομασία “Θεμίσκυρα” σχετίζεται ετυμολογικά με τις λέξεις: (Α)μαζόνες + “κύρα” ( = χώρα)
Η ονομασία “Αμαζόνες”, ενδεχομένως, σχετίζεται με την ονομασία “Σα(ρ)μάτες”
”
ΠΟΙΟ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣΑΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΙ
Ο Απολλώνιος ο Ρόδιος, στα Αργοναυτικά του, αναφέρει ότι στο Θερμωδώνα οι Αμαζόνες δεν ήταν συγκεντρωμένες σε μια πόλη, αλλά διασκορπισμένες στη γη, χωρισμένες σε τρεις διαφορετικές φυλές.
1. Οι Θεμισκύρειες .
2. Σε ένα άλλο οι Λυκάστιαι.
3. Και σε ένα άλλο οι Χαδήσιαι.
ΙΣΤΟΡΙΑ
Στην περιοχή υπήρχε κατοίκιση από το 4000 π.Χ. και βρισκόταν υπό την κυριαρχία των Χετταίων , ιων Φρυγων και ,Μηδων αυτό συνάγεται εκ των ευρηματων
Την πόλη Θερμισκύρα αναφέρουν πολλοί ιστορικοί:
– Ηροδότος
Η πόλη αναφέρεται ήδη από την εποχή του Ηροδότου (iv. 86· σύντ. Scylax of Caryanda, σελ. 33· Pausanias i. 2. § 1) ο οποίος αναφέρει επίσης τις Αμαζόνες πολεμίστριες από τη Θεμισκύρα.
– O Αισχύλος διαφωνεί
Ο Αισχύλος, στο έργο του Προμηθέας Δεσμώτης, τοποθετεί το αρχικό σπίτι των Αμαζόνων στη χώρα στη λίμνη Μαιώτιδα (τη σημερινή Θάλασσα του Αζόφ), δηλώνοντας ότι αργότερα μετακόμισαν στη Θεμισκύρα.
– Ψευδο-Πλούταρχο,
Σύμφωνα με τον Ψευδο-Πλούταρχο, οι Αμαζόνες ζούσαν μέσα και γύρω από τις Τάναϊς (αρχαία Ελληνικά: Τάναϊς, τώρα ο ποταμός Δον), που παλαιότερα ονομαζόταν Αμαζόνιος ή Αμαζόνιος (Ελληνικά: Ἀμαζόνιος), επειδή οι Αμαζόνες λούζονταν σε αυτήν, πριν μετακομίσουν στη Θεμισκύρα.
– Στράβων
Επιπλέον, ο Στράβων, στα Γεωγραφικά του, αναφέρει ότι η Θεμισκύρα ήταν η πατρίδα των Αμαζόνων αλλά αργότερα εκδιώχθηκαν από αυτά τα μέρη.
– Πτολεμαίος
Ο Πτολεμαίος (στ. 6 § 3) κάνει αναμφίβολα λάθος όταν το τοποθετεί δυτικότερα, στο μέσον της Ίριδας (Yeşılırmak) και του Ακρωτηρίου Ηράκλειου.
– Σκύλαξ
Ο Σκύλαξ την αποκαλεί ελληνική πόλη
– Διόδωρος ο Σικελός
ο Διόδωρος ο Σικελός (ii. 44) αναφέρει ότι χτίστηκε από τον ιδρυτή του βασιλείου των Αμαζόνων.
– Αναφορά στην επίθεση των Ρωμαίων στην πόλη
Μετά την υποχώρηση του Μιθριδάτη ΣΤ’ από την Κύζικο κατά τον Γ’ Μιθριδατικό πόλεμο, η Θεμισκύρα πολιορκήθηκε από τον Λούκουλλο. Οι κάτοικοι εκείνη την ευκαιρία υπερασπίστηκαν τους εαυτούς τους με μεγάλη γενναιότητα. και όταν τα τείχη τους υπονομεύτηκαν, έστειλαν αρκούδες και άλλα άγρια θηρία, ακόμη και σμήνη μελισσών, εναντίον των στρατιωτών του Λούκουλλου (Appian, Mithrid. 78). Όμως, παρά τη γενναία άμυνά τους, η πόλη φαίνεται να χάθηκε με εκείνη την ευκαιρία, γιατί ο Πομπόνιος Μελά μιλάει γι’ αυτήν ότι δεν υπάρχει πλέον (σ. 19), και ο Στράβων δεν την αναφέρει καθόλου.
– Αναφορά στην πρώιμη χριστιανική εποχή
Η Θεμισκύρα πιστευόταν ότι ήταν έδρα επισκοπής, αλλά τώρα δεν περιλαμβάνεται
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Στην αρχαιότητα η Θεμισκύρα φημίζονταν για το μέλι της
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Ερείπια του τόπου δεν φαίνεται να υπάρχουν, γιατί αυτά που ο Texier θεωρεί ότι υποδεικνύουν την τοποθεσία της Θεμισκύρας, σε απόσταση δύο ημερών από το Halys (τώρα ονομάζεται ποταμός Kızılırmak), στα σύνορα της Γαλατίας, δεν μπορούν να έχουν ανήκε σε αυτό, αλλά κατά πάσα πιθανότητα είναι τα ερείπια του Tavium. Οι εκδότες του Άτλαντα Barrington του Ελληνικού και Ρωμαϊκού Κόσμου, τοποθετούν τη Θεμισκύρα «στο ή κοντά» στην Θέρμη .
****************΄**********************************************
*************************************************//
3. ΤΣΑΡΤΣΑΜΠΑ
Η Θέρμη ή ο Τσαρτσαμπάς για τον οποίο θα δώσουμε πληροφορίες παρακάτω που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους ,λέγεται ότι ζούσαν στην αρχαιότητα οι Αμαζόνες
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Υπάρχει η άποψη από πολλούς ότι η Θεμισκύρα βρετανικού στο σημερινή κωμόπολη του Τσαρταμπά της Αμισύου και όχι στην θέση της Θέρμης
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ
Η Καρσάμπα συνδέεται με την επαρχία της Σαμψούντας , η οποία βρίσκεται στην Κεντρική Περιφέρεια Μαύρης Θάλασσας της Περιφέρειας της Μαύρης Θάλασσας. Είναι η 3η SHMERA μεγαλύτερη σε πληθυσμό κεντρική συνοικία της Σαμψούντας. Βρίσκεται στα ανατολικά της επαρχίας Σαμψούντας. Περιβάλλεται από το Tekkeköy στα δυτικά, το Terme στα ανατολικά και τις συνοικίες Salipazarı και Ayvacık στα νότια. Το κέντρο της περιοχής απέχει 36χλμ. από τη Σαμψούντα. Είναι το όνομα του κέντρου της περιοχής που βρίσκεται και στις δύο πλευρές του ποταμού, κοντά στο μέρος όπου ο Yeşilırmak φτάνει στην πεδιάδα Çarşamba .
ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Σύμφωνα με την έγκυρη σελίδα idex anatolicuς
<<Το όνομα Τσαρτσαμπάς δόθηκε κατά την διάρκεια της Τουρκοκρατίας γιατί στην θέση αυτή γινόταν αγορά κάθε Τετάρτη (Τσαρτσαμπάς )
Περιοχή Καρσάμπα – Καρσάμπα – Σαμψούντα
To 1455a: Λεγόταν Arim ( ο νομός)
Το 1928 λεγόταν : Çarşamba . ( Τετάρτη )
Το όνομα Τετάρτη δόθηκε λόγω της Τετάρτης Αγοράς, η ύπαρξη της οποίας είναι γνωστή από τον 14ο αιώνα.
Το όνομα της διοικητικής περιοχής ήταν Arım ή Erim κατά την Οθωμανική περίοδο. SN ■ Υπάρχουν 9 γνωστοί γεωργιανοί οικισμοί στην περιοχή.
Την συναντούμε με τα ονόματα : Çarşamba Miskire, Arım, Erim >>
1922 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ
Στην επαρχιακή επετηρίδα της Τραπεζούντας του 1870, Ο Τσαρτσαμπάς ήταν δήμος συνοικία που είχε 119 χωριά με 9200 νοικοκυριά και ανδρικό πληθυσμό 32.153. Με αυτόν τον πληθυσμό, η Çarşamba ήταν ο μεγαλύτερος δήμος στο σαντζάκι Canik της επαρχίας Τραπεζούντας.
Ο Τσαρτσαμπάς είχε 1200 σπίτια περίπου δηλαδή 7200 κάτοικους
Από τα οποία τα 600 ανήκαν στους Μουσουλμάνους ήτοι 3600 κάτοικοι, τα 400 στους Αρμένιους ήτοι 2400 κάτοικοι, και 200 στους Έλληνες ήτοι 1200 κάτοικοι που ήταν και η μικρότερη ομάδα κάτοικων ,αλλά και η ομάδα που ξεχώριζε οικονομικά και όχι μόνον.
Πριν από τον ξεριζωμό ταπρωτα χρονιά του 20ου αιώνα κατοικούσαν στον Τσαρτσαμπά 1000 Έλληνες.
ΙΣΤΟΡΙΑ
Είναι προφανές ότι λόγω της θέσεως που βρίσκεται ο Τσαρτσαμπας ότι στην θέση του είτε η Αρχαία Θερμισκύρα όπως ισχυρίζονται κάποιοι ή κάποιος άλλος οικισμός που η αλλαγή ονομάτων από τους Οθωμανούς άφησε στην λήθη το αρχικό του όνομα
Έτσι αναγκαστικά θα αρχίσουμε την αναφορά στην ιστορία του Τσαρτσαμπά από την στιγμή που οι πάτησαν το πόδι τους στην περιοχή.
-Οθωμανοί
Όταν ο Kılıçarslan μοίρασε τη χώρα του στους 11 γιους του το 1185, η περιοχή περιήλθε στο μερίδιο του Rüknettin Süleyman Shah.
Μετά την κατάρρευση του Κράτους των Σελτζούκων της Μικράς Ασίας , στην περιοχή της Σαμψούντας σχηματίστηκαν νέα διοικητικά πριγκιπάτα με το όνομα «Canik Beyleri». Υπάρχουν πέντε από αυτούς, και ένας από αυτούς είναι ο Taceddinoğulları , ο οποίος κυβέρνησε γύρω από την Çarşamba . Η Τετάρτη ήταν το κέντρο των Canik Beys.
Ο Taceddinoğulları, το πιο ισχυρό από αυτά τα πριγκιπάτα, ζούσε καικυβέρνησε στη γειτονιά Sarıcalı, η οποία βρίσκεται στη δυτική πλευρά της συνοικίας σήμερα.
Μετά τη μάχη του Manzikert το 1071, ο Porsukoğulları μετανάστευσε στην Μικρά Ασία και εγκαταστάθηκε στην Çarşamba, και αργότερα ονόμασε το μέρος “περιοχή Porsuk”.
Στο παρελθόν, στη θέση της σημερινής συνοικίας υπήρχαν η γειτονιά Sarıcalı και τα χωριά Kuşdoğanlı .
– Το παζάρι της Τετάρτης
Μια μεγάλη αγορά ιδρύθηκε εδώ το 1370.
Αυτή η έκθεση ονομαζόταν «Τετάρτη Αγορά» επειδή γινόταν τις Τετάρτες
Μια ονομασία που έμεινε και στην πόλη ( Carsamba, = Τετάρτη )
– Οθωμανική Αυτοκρατορία
Το Carsamba, το οποίο εντάχθηκε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία το 1428, κυβερνήθηκε από τον Yörgüç Pasha, τον Hoca Ali Pasha και τον Treasuredaroğulları.
– Η Χριστιανική συνοικία
Την Τετάρτη, το 1700, σχηματίστηκε μια χριστιανική συνοικία στη δυτική πλευρά του ποταμού Ιρις ( Yeşilırmak. )
Η Σαμψούντα και τα περίχωρά της καταλήφθηκαν μετά την επαρχία Σεβάστειας . στη διοικητική διαίρεση της οποίας άνηκαν αρχικά
Το 1847 και δόθηκαν στην επαρχία της Τραπεζούντας.
Το 1847, η επαρχία της Τραπεζούντας είχε 4 ακόμη βασιλικούς εκτός από τους Canik livas, δηλαδή το Batumi liva Gönye και το Karahisar-ı ανατολικά. [ απαιτείται παραπομπή ]
Η Θέρμη ήταν μια υποσυνοικία της Çarşamba.
Συνολικά 6 συνοικίες του σαντζάκι του Canik ήταν οι εξής: Merkez, Bafra, Ünye, Fatsa, Terme και Çarşamba. Το Ladik, το Köprü και το Havza βρίσκονταν εντός των ορίων της επαρχίας Sivas αυτή την περίοδο.
Το Canik Sanjak διατήρησε τη θέση του το 1892 στα διοικητικά τμήματα του 1896 και του 1903.
Υ.Γ. Περισσότερες πληροφορίες για τις Αμαζόνες σε επόμενη δημοσίευση
ΘΕΡΜΑΙ ΑΜΙΣΟΥ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ – Ο ΤΣΑΡΤΣΑΜΠΑΣ & Η ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΡΜΥΣΚΙΡΑ (Πρωτεύουσα των Αμαζόνων ) Σταύρου Π. Καπλάνογλου
107