Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Το τσίπουρο, η Ιλιάδα και ο Όμηρος

0 comment 5 minutes read

…είπεν ο Ερμής κι επέταξε στις κορυφές του Ολύμπου
…..και ξεπεζεύει ο Πρίαμος και ίσια επήγε στην σκηνήν που έμενε ο Πηλείδης
Εμπήκε ο μέγας Πρίαμος χωρίς να τον νοιώσει αυτού κανείς και αμ’ έφθασεν σιμά στον Αχιλλέα , τα γόνατά του αγκάλιασε και τ’ ανδροφόνα χέρια εφίλησε που του σφαξαν τόσα λαμπρά παιδιά του
…….όταν είδε εκεί τον θείον Πρίαμον εθαύμαζε ο Πηλείδης , θαύμαζαν κι εκοιτάζονταν κι οι άλλοι ολόγυρά του
…………….κι αφού εφάγαν κι έπιαν όσο ήθελε η ψυχή τους , ο Πρίαμος εθαύμαζε εκεί του Αχιλλέα την πλάση και τ’ ανάστημα που ωσάν θεού φαντάζαν
Και του Πριάμου την ειδή την αγαθήν κοιτώντας και την λαλιά του ακούοντας εθαύμαζε ο Πηλείδης
Και αφού ν’ αντικοιτάζονται ευφράνθηκαν και οι δύο , πρώτος ο θείος Πρίαμος προς τον Πηλείδη είπε …….
Είναι η συνάντηση Πρίαμου και Αχιλλέα
Είναι η πιο δραματική σκηνή της Ιλιάδας που ξεχωρίζει από ανθρωπιά και τραγικό μεγαλείο
Η ικεσία του Πρίαμου και η στάση του Αχιλλέα είναι ένα μάθημα και αγωγή ψυχής για κάθε άνθρωπο πέρα από χρόνο , φύλο, φυλή, καθώς η φιλία και ο σεβασμός στον γέροντα και τον νεκρό είναι και σήμερα αξίες πανανθρώπινες
Γι αυτήν την σκηνή , μα και για όλη την Ιλιάδα έπρεπε να δίδεται εσαεί το Νόμπελ Ειρήνης στον Όμηρο
Έπος πολεμικόν << Άρεως μεστόν>> μα παράλληλα και αντιπολεμική διαμαρτυρία
–Είχε ήθος και τιμή ο πόλεμος αυτός , είπε η Δημητρία Στην Ιλιάδα ο Όμηρος έψαλε το τραγούδι του πολέμου , την παλικαριά , την φιλία , την αξία που έχει να αγωνίζεται κανείς για την πατρίδα του ως τον θάνατο.

<< όμοια με αντίθετην ορμήν οι Αχαιοί και οι Τρώες σφάζονταν και την άνανδρον φυγήν στον νουν δεν είχαν>>

–Είχε ήθος και τιμή , ναι, συμφώνησε κι ο Χρήστος.
Εμείς τρεφόμαστε από τα ψίχουλα της τραπέζης του Ομήρου Ο Όμηρος ήτανε η ιστορία , η γεωγραφία του φανταστικού , η θρησκεία , η μυθολογία.
–Τα ομηρικά έπη είναι τα πλέον θρησκευτικά κείμενα συμπλήρωσε η Δήμητρα Σε όλο το κείμενο η παρουσία των θεών είναι συνεχής Είτε με επίκληση των θνητών προς αυτούς ή η παρέμβαση των θεών για συμβουλή ή προστασία.

<<,Όμηρος και Ησίοδος ούτοι εισίν οι ποιήσαντες θεογονίαν τοις Έλλησιν και τίσιν θεοίσιν τας επωνυμίας δόντες [Πλάτων] >> επικύρωσε ο Χρήστος τα λεγόμενα της Δήμητρας

Η θυσία της Ιφιγένειας έχει για μένα , έναν μεγαλειώδη και τραγικό συμβολισμό , τόνισε με έμφαση η Δημητρία. Εμφανίζεται ο από μηχανής θεός για να αποτρέψει την θυσία αθώου Σε έναν πόλεμο θυσιάζονται και αθώοι . Γι αυτό εμφανίζεται ο από μηχανής θεός , γιατί δεν αντέχει την απώλεια αθώων ανθρώπων.
Μας δίνει ο Όμηρος πρότυπα ηθικής και κοινωνικής συμπεριφοράς , συνέχισε ο Χρήστος , Πρότυπα ανδρών ευάρετων σε μια εποχή που η αρετή είναι πολεμική .
Η ζοφερότητα του πολέμου αναδεικνύει, προβάλει το ανεκτίμητο αγαθό της ζωής που εγγυάται η ειρήνη
Στην ασπίδα που έφτιαξε ο Ήφαιστος για τον Αχιλλέα βάζει σκηνές από την καθημερινότητα των ανθρώπων που έχουν να κάνουν με πολιτισμό πνευματικό και υλικό που μόνον σε περίοδο ειρήνης δημιουργεί ο άνθρωπος , ενώ ο πόλεμος αυτά τα έργα του πολιτισμού τα καταστρέφει.
.
-Ο Όμηρος συνέταξε το έργο του σε μία εποχή ίσως διαφορετική Μία εποχή που θεωρεί τον πόλεμο μια ευκαιρία όχι μόνον για επιβολή εξουσίας , αλλά και μία ευκαιρία για δοκιμασία και επίδειξη άλλων αξιών
Η φιλία , η γενναιότητα, το θάρρος, η αλληλεγγύη,η τιμή, η ανθρωπιά αλλά και η υστεροφημία . Αυτά παράλληλα με την σκληρότητα , το μίσος και τον θάνατο. Όλα αυτά όμως είναι μικρά βηματάκια του ανθρώπινου γένους προς την ειρήνη` αναρωτήθηκε η Δήμητρα και συνέχισε
΄
Ο Όμηρος προβάλει τον πόλεμο , αλλά και την απανθρωπιά , την αδικία, την τρέλλα του , την ματαιότητά του
Η ευαισθησία του ποιητή απέναντι στους Τρώες το δείχνει αυτό. Το κάνει δειλά , αλλά το κάνει

<< και τον μεγάλον ουρανόν κοιτώντας κάποιος είπε?
-Δία πατέρα , δοξαστέ , που βλέπεις απ.την Ίδην , ύψιστε, δώσ’ του Αίαντος το καύχημα της νίκης , κι αν τον Έκτορα αγαπάς πολύ και προστατεύεις , δωσ΄και των δύο δύναμιν και δόξαν παρομοίαν>>

Η Ιλιάδα είναι έπος πολεμικό << Άρεως μεστόν >>
Καταλήγει σε ισόπαλη τραγωδία Ο φόνος του Πάτροκλου από τον Έκτορα και ο φόνος του Έκτορα από τον Αχιλλέα σφραγίζονται με ενδεκαήμερη ανακωχή , αφήνοντας μετέωρο το ερώτημα ποιός είναι ο νικητής και ποιός ο ηττημένος . Ο Ιλιαδικός πόλεμος τελειώνει δίχως νικητές και νικημένους .
Αντίθετα ο αμοιβαίος σπαραγμός οδηγεί σε ένα είδος συμφιλίωσης των αντιπάλων υπογραμίζοντας συνάμα την τραγωδία του πολέμου .
Η Σοφία που έμενε αμίλητη όλην αυτήν την ώρα είπε ΄Στις Τρωάδες [ συμπαραγωγή Κ.Θ.Β.Ε και ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας και Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας , τα υπέροχα κοστούμια των ηθοποιών επιμελήθηκε η ίδια , η φίλη μας η Σοφία ] στην τελευταία σκηνή βγαίνουν οι στρατιώτες ανασηκώνοντας τους ώμους και με μία κίνηση των χεριών αυτό λένε -Ε και Ούτε νικητές μα ούτε και νικημένοι στον πόλεμου

<< Έδυσ’ ο ήλιος κι ο στρατός των Αχαιών ανδρείων ησύχασε απ’ τον πόλεμον που όλους θερίζει ομοίως >>

Πέρασαν πια τα δέκα χρόνια. Πλησιάζει το τέλος
Έλα να δεις ό,τι πρόβλεψες. Να δεις με τι λάφυρα
ανταλλάξαμε τόσους νεκρούς μας , με τις δικές μας εχθρότητες
ανταλλάξαμε τους παλιούς μας εχθρούς[…..]
Έλα , σε χρειαζόμαστε , όχι μόνον για την νίκη, μα, προπάντων,
μετά την νίκη, όταν θα μπούμε , όσοι απομείνουμε , ξανά στα καράβια
γυρίζοντας
μαζί με την Έλένη, γερασμένη κατά δέκα χρόνια,
με αλλοιωμένη προφορά, με παραστάσεις άλλες μες στα μάτια της ,
κρύβοντας σε μακριά , χρυσοποίκιλτα πέπλα
την ξενιτειά της και τα γηρατειά της κρύβοντας
μες στα δικά της πέπλα και τη δική μας ξενιτειά , την τύψη , την απελπισία
και τον μεγάλο, αφυγάδευτο τρόμο της ερώτησης
΄
γιατί ήρθαμε , γιατί πολεμήσαμε, γιατί και που επιστρέφουμε [Γ. Ρίτσος Φιλοκτήτης]

Κάθε καιρός κι ο Τρωικός του πόλεμος [Οδ. Ελύτης ]

Μαρία Σπυρίδου (εκπαιδευτικός)

ΥΓ Όταν πίνεις τσίπουρο παρέα με τον Όμηρο , τότε το τσίπουρο ευφραίνει καρδίαν , νουν και πνεύμα.

Leave a Comment

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Σαλακίδης Ιωάννης – Ατομική Επιχείρηση

ΑΦΜ: 046450157, ΔΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

Δ/νση Έδρας: Ζαφειράκη 3, ΤΚ 0100 Κοζάνη

Email: info@efkozani.gr

Τηλ. 24610-25112

Ιδιοκτήτης, νόμιμος εκπρόσωπος και διευθυντής: Σαλακίδης Ιωάννης

Διευθύντρια Σύνταξης: Μαρία Τσακνάκη

Διαχειριστής: Σαλακίδης: Ιωάννης

Δικαιούχος του ονόματος τομέα (domain name): Σαλακίδης Ιωάννης

Efkozani logo

@2024 – All Right Reserved. Hosted and Supported by Webtouch.gr

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00