Παλαιότερα οι αγοραστές που έψαχναν για οικογενειακά αυτοκίνητα είχαν μερικές στάνταρ επιλογές που είχαν αποδείξει την αξία τους. Τα μεσαία σεντάν κυριολεκτικά μεσουρανούσαν και οι πωλήσεις τους έφταναν σε πολύ ψηλά νούμερα, ακόμη και στην Ελλάδα. Στην Ευρώπη οι station wagon προτάσεις τα πήγαιναν ακόμη καλύτερα σε όλες σχεδόν τις μάρκες με αυτοκίνητα, ενώ τα παραδοσιακά 4×4 ή αλλιώς, τα «τζιπ» λίγοι τα επέλεγαν και μόνο αν είχαν ανάγκη από εκτός δρόμου ικανότητες.
Στις αρχές και τα μέσα της δεκαετίας του 2000 υπήρχαν SUVμοντέλα, όμως με εντελώς διαφορετική φιλοσοφία. Ένα ToyotaRAV4 ας πούμε ή ένα HondaCR-V, ήταν αυτοκίνητα που τα επέλεγαν κάποιοι οικογενειάρχες, βάζοντας όμως στην εξίσωση και την ύπαρξη της τετρακίνησης. Ακόμη ο κόσμος δεν μπορούσε να αποδεχτεί εύκολα ένα SUV χωρίς τετρακίνηση. Πολύ πριν αυτά γίνουν μόδα λοιπόν, οι οικογενειάρχες αγόραζαν σχεδόν αποκλειστικά, σεντάν μοντέλα.
Citroen C5, FordMondeo, SkodaOctavia, VolkswagenPassat, Peugeot 407, Opel Vectra και Toyota Avensis ήταν μερικά από τα πιο δημοφιλή και αξιόλογα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Πού είναι όλα αυτά σήμερα; Ελάχισταέχουν σωθεί. Το CitroenC5 μεταμορφώθηκε σε SUV (C5 Aircross, C5 X), το Ford Mondeo για την ώρα δεν διατίθεται αφού η τελευταία γενιά του ολοκλήρωσε την «καριέρα» της, το Peugeot 407 έχει εξελιχθεί σε Peugeot 508 αλλά έχει αλλάξει εντελώς προσέγγιση αφού πρόκειται για μοντέλο της premium κατηγορίας, το Opel Vectra εξελίχθηκε σε Insignia αλλά αυτή τη στιγμή, οι πωλήσεις του είναι ελάχιστες και το Toyota Avensis έχει καταργηθεί.
Από την άλλη, αν ψάξουμε στις SUV προτάσεις αυτών των κατασκευαστών μέσα στη δεκαετία του 2000, με το… ζόρι θα βρούμε 3-4 αυτοκίνητα. Η πρώτη γενιά του Ford Kuga, το Opel Antara που πέρασε και δεν ακούμπησε, τα Peugeot 4007 και CitroenC-Crosser που μάλλον κανείς δεν θυμάται (ήταν δύο Mitsubishi Outlanderμε διαφορετικά σήματα) και το Toyota RAV4 που ήταν και το μόνο επιτυχημένο. Ξεχνάμε κάποιο; Η Volkswagen επένδυσε στο Tiguan προς το τέλος της δεκαετίας του 2000 (είχε μόνο το ακριβό Touareg ως πρόταση) και η Skoda ακόμη δεν είχε κάνει την κίνηση προς τα SUV.
Καταλήγουμε λοιπόν ότι σήμερα, τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Η αυτοκίνηση έκανε μια πολύ μεγάλη στροφή προς τα SUV και δεν άργησαν να γίνουν μόδα, προσφέροντας αντίστοιχους χώρους, περισσότερο πρεστίζ, ψηλή θέση οδήγησης, αίσθηση ασφάλειας και, λόγω της δημοτικότητάς τους, πολύ καλή μεταπωλητική αξία. Οι ίδιες μάρκες που τότε «έπαιζαν» στα μεσαία οικογενειακά, σήμερα δίνουν ελάχιστη βαρύτητα σε αυτά, αν ακόμη υπάρχουν. Η Citroen έχει δύο προτάσεις στα οικογενειακά, το C5 Aircross και το C5 X που αναμένεται σύντομα. Η Skoda προσφέρει μια γκάμα από εξαιρετικά οικογενειακά SUV, το Karoq και το Kodiaq, ενώ η Volkswagen έχει το «πασπαρτού» Tiguan, μαζί με την πιο πρακτική έκδοση Tiguan Allspace. Στην Peugeot έπιασαν το νόημα με τα πολύ αξιόλογα 3008 και 5008και η Opel έχει στην γκάμα της το Grandland, για όσους ζητούν ένα SUV με υψηλή ποιότητα και χώρους. Τέλος, η Toyota διατηρεί το πολύ επιτυχημένο RAV4 το οποίο διατίθεται σε πλειάδα εκδόσεων για κάθε οικογενειακή ανάγκη.
Φυσικά δεν είναι μόνο τα οικογενειακά αυτοκίνητα που μεταμορφώθηκαν. Τα SUV«απειλούν» και τα κλασικά hatchback, ενώ τα B-SUV, τα λεγόμενα SUVπόλης, διεκδικούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Οι πρώτοι μήνες του 2022 φέρνουν ως νικητές πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά τα B-SUVκαι τα C-SUV ακολουθούν δυναμικά, δείχνοντας ότι οι προτάσεις αυτές αρέσουν πολύ περισσότερο στο κοινό. Τι σχέση έχουν αυτά τα υπερυψωμένα μοντέλα με τα SUV του παρελθόντος; Πρακτικά καμία. Μόνο η σιλουέτα τους μοιάζει. Τα σύγχρονα SUV βασίζονται σε πλατφόρμες που «πατάνε» και τα μικρότερα μοντέλα, δεν διαθέτουν τετρακίνηση στην πλειονότητα των εκδόσεών τους και εφοδιάζονται με μικρούς, αποδοτικούς κινητήρες. Πλέον υιοθετούν και την ηλεκτροκίνηση. Έχουμε γνωρίσει αρκετά SUV με ηλεκτρική τεχνολογία και βέβαια, η υβριδική τεχνολογία στην ήπια μορφή της έχει ενσωματωθεί στις περισσότερες επιλογές της αγοράς. Ακόμη και οι κατηγορίες κύρους των πανάκριβων μοντέλων αρχίζουν να κατακλύζονται από SUV. Ποιος αγοράζει σήμερα μια BMW Σειρά 7; Οι περισσότεροι επιλέγουν την επιβλητική X7. Αντίστοιχα και στην Audi, επενδύουν περισσότερο στα Q7, Q8 από ότι στο A8, ενώ μόνο η Mercedes-Benz διατηρεί την προσοχή της στην εμβληματική S-Class αφού πρόκειται για ένα μοντέλο με ιστορία και παραδοσιακό κοινό. Δεν είναι περίεργο όμως που δημιούργησε Maybach εκδόσεις για το θηριώδες SUV, τη GLS; Με διάχυτη την πολυτέλεια αλλά και τις τεχνολογίες, έβαλε στο στόχαστρο το RangeRover και τη Bentley Bentayga, δύο υπερπολυτελή SUV που θεωρούνται κορυφαία στην κατηγορία τους.