- Η Ε.Υ.Π. διέπεται από τις διατάξεις του Ν.3649/2008 και έχει ως αποστολή, στο πλαίσιο του Συντάγματος και των νόμων, την αναζήτηση, συλλογή, επεξεργασία και γνωστοποίηση στις αρμόδιες αρχές των πληροφοριών που αφορούν :
α. Την προστασία και προώθηση των πολιτικών, οικονομικών, στρατιωτικών και εν γένει εθνικών στρατηγικών συμφερόντων της Χώρας.
β. Την πρόληψη και αντιμετώπιση δραστηριοτήτων που συνιστούν απειλή κατά του δημοκρατικού πολιτεύματος, των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου, της εδαφικής ακεραιότητας και της εθνικής ασφάλειας του Ελληνικού Κράτους, καθώς και του εθνικού πλούτου της Χώρας.
γ. Την πρόληψη και αντιμετώπιση δραστηριοτήτων τρομοκρατικών οργανώσεων, καθώς και άλλων ομάδων οργανωμένου εγκλήματος.
- Η Ε.Υ.Π. σε περίοδο πολέμου, επιστράτευσης ή άμεσης απειλής της εθνικής ασφάλειας υπάγεται στον Αρχηγό Γ.Ε.Ε.Θ.Α., ο οποίος, δια του Διοικητή της Ε.Υ.Π., ασκεί πλήρη έλεγχο σε ότι αφορά τη συμβολή της στην άμυνα και την ασφάλεια της Χώρας. Στην περίπτωση οποιασδήποτε δράσης που αποβλέπει στη βίαιη κατάλυση του δημοκρατικού πολιτεύματος, η Ε.Υ.Π., μετά από απόφαση του ΚΥ.Σ.Ε.Α., λειτουργεί ως κεντρική υπηρεσία διαχείρισης πληροφοριών της Χώρας.
Για την εκπλήρωση της αποστολής της, η Ε.Υ.Π. ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες :
1.Συλλέγει και παρέχει πληροφορίες και στοιχεία, προβαίνει σε εκτιμήσεις και υποβάλλει προτάσεις στον Υπουργό Εσωτερικών και τους καθ’ύλην συναρμόδιους Υπουργούς για την πρόληψη ή αποτροπή απειλής της εθνικής ασφάλειας ή του δημοκρατικού πολιτεύματος, καθώς και για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων της Χώρας.
- Αναζητεί, συλλέγει, επεξεργάζεται και παρέχει πληροφορίες, στο πλαίσιο της προηγούμενης παραγράφου, κυρίως για θέματα που αφορούν στη δράση τρομοκρατικών οργανώσεων ή άλλων ομάδων οργανωμένου εγκλήματος στους τομείς της παράνομης διακίνησης ανθρώπων, ανθρωπίνων μελών, όπλων, ναρκωτικών ή άλλων απαγορευμένων ουσιών, ιδίως πυρηνικών, ραδιοβιολογικών και χημικών (ΠΡΒΧ), καθώς και για θέματα νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
- Συντονίζει, στο πλαίσιο των αποφάσεων του ΚΥ.Σ.Ε.Α., τη δράση των υπηρεσιών πληροφοριών και ασφάλειας της Χώρας στην τομέα συλλογής και διάθεσης των πληροφοριών, που έχουν σχέση με το αντικείμενο της αποστολής της. Παράλληλα, συνεργάζεται και ενημερώνει τη Διακλαδική Διεύθυνση Στρατιωτικών Πληροφοριών (Δ.Δ.Σ.Π.) και τις υπηρεσίες πληροφοριών των Επιτελείων που εποπτεύονται από αυτήν, για θέματα της αρμοδιότητάς τους.
- Μεριμνά για την αντιμετώπιση της κατασκοπευτικής σε βάρος της Χώρας δραστηριότητας.
- Παρέχει στα αρμόδια για την αντιμετώπιση κρίσεων συλλογικά όργανα του Κράτους την αναγκαία πληροφοριακή συνδρομή για την επιτέλεση της αποστολής τους.
- Παρέχει στους αρμόδιους φορείς του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας την εντός των ορίων της αρμοδιότητας της, πληροφοριακή υποστήριξη, που είναι αναγκαία για την επιχειρησιακή σχεδίαση του Γ.Ε.Ε.Θ.Α.
- Αποτελεί Τεχνικής Φύσεως Αρχή Ασφαλείας Πληροφοριών (INFOSEC) και μεριμνά, σύμφωνα με διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 2 του π.δ. 325/2003 (ΦΕΚ 273 Α’), για την ασφάλεια των εθνικών επικοινωνιών και συστημάτων τεχνολογίας πληροφοριών, καθώς και για την πιστοποίηση του διαβαθμισμένου υλικού των εθνικών επικοινωνιών. Η πιστοποίηση παρέχεται έναντι καταβολή παραβόλου, το ύψος του οποίου καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών.
- Ορίζεται ως η Εθνική Αρχή Αντιμετώπισης Ηλεκτρονικών Επιθέσεων, η οποία μεριμνά για την πρόληψη και τη στατική και ενεργητική αντιμετώπιση ηλεκτρονικών επιθέσεων κατά δικτύων επικοινωνιών, εγκαταστάσεων αποθήκευσης πληροφοριών και συστημάτων πληροφορικής, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 2 του π.δ. 325/2003.
- Συνεργάζεται με τις αντίστοιχες Υπηρεσίες άλλων χωρών και διεθνών οργανισμών για την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση της αποστολής της.
- Συντάσσει, με βάση τις πληροφορίες που διαθέτει, πληροφοριακά δελτία, μελέτες και εκθέσεις τις οποίες και διαβιβάζει στις κατά περίπτωση αρμόδιες αρχές.
Διεύθυνση Κρατικής Ασφάλειας
Η Διεύθυνση Κρατικής Ασφάλειας είναι αρμόδια για τη μελέτη τρόπων αντιμετώπισης απειλών κατά του κράτους και του δημοκρατικού πολιτεύματος από κάθε ενέργεια υπονόμευσης, τη συλλογή και ανάλυση πληροφοριών που ανάγονται σε θέματα κρατικής ασφάλειας – εθνικού ενδιαφέροντος , την πρόληψη και αντιμετώπιση πράξεων βίας και τρομοκρατίας, την αντιμετώπιση περιστατικών πειρατίας και τον έλεγχο τήρησης των διατάξεων που αφορούν όπλα, πυρομαχικά και εκρηκτικές ύλες . Επίσης, μεριμνά για τον εφοδιασμό της με κατάλληλα μέσα και υλικοτεχνικό εξοπλισμό για τη εκπλήρωση της αποστολής της.
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ
Αποστολή – Αρμοδιότητες
Το Πυροσβεστικό Σώμα (Π.Σ.) είναι Σώμα Ασφαλείας και υπάγεται στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, με τοπική αρμοδιότητα, που εκτείνεται σε όλη την επικράτεια, εκτός από τους χώρους για τους οποίους ειδικές διατάξεις προβλέπουν αρμοδιότητα άλλων Υπηρεσιών.
Έχει ως αποστολή :
Α. Την ασφάλεια και προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών και του κράτους, καθώς και του δασικού πλούτου και φυσικού περιβάλλοντος της χώρας από τους κινδύνους των πυρκαγιών, θεομηνιών και άλλων καταστροφών.
Β. Την ευθύνη και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της καταστολή των πάσης φύσεως πυρκαγιών και την παροχή κάθε είδους δυνατής συνδρομής για τη διάσωση των ατόμων και υλικών αγαθών , που απειλούνται από αυτές. Ως «επιχειρησιακός σχεδιασμός της καταστολής», νοείται η οργάνωση, η διαχείριση και ο συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων δυνάμεων πυρόσβεσης και διάσωσης, του εξοπλισμού και των άλλων μέσων και περιλαμβάνει ενέργειες, που εξασφαλίζουν τον έγκαιρο εντοπισμό, αναγγελία και επέμβαση, ώστε να επιτυγχάνεται η άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των πυρκαγιών και των κινδύνων, που απορρέουν από αυτές.
Το Πυροσβεστικό Σώμα, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, συμμετέχει στην αντιμετώπιση κάθε έκτακτης ανάγκης, που προκαλείται σε περίοδο ειρήνης ή πολέμου και σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Αρχές και Υπηρεσίες, συμβάλλει στην εξασφάλιση της πολιτικής προστασίας και της πολιτικής άμυνας της χώρας.
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
Το Πυροσβεστικό Σώμα, προς εκπλήρωση της αποστολής του, ασκεί δια των Υπηρεσιών του τις ακόλουθες ιδίως αρμοδιότητες :
Α. Την αντιμετώπιση των συνεπειών από τις φυσικές, τεχνολογικές και λοιπές καταστροφές, όπως σεισμοί, πλημμύρες , χημικές – βιολογικές-ραδιολογικές-πυρηνικές (Χ.Β.Ρ.Π.) απειλές, καθώς και τη διάσωση ατόμων και υλικών αγαθών, που κινδυνεύουν από αυτές. Για το σκοπό αυτό, αξιοποιεί τα διαθέσιμα επιστημονικά στοιχεία και πληροφορίες, προετοιμάζει, οργανώνει και κινητοποιεί τις πυροσβεστικές δυνάμεις, μέσα και εξοπλισμό και ζητά τη συνδρομή άλλων Αρχών, Υπηρεσιών και Φορέων.
Β. Τη διάσωση και παροχή κάθε δυνατής συνδρομής σε άτομα των οποίων απειλείται ή εκτίθεται σε κίνδυνο η ζωή και η σωματική τους ακεραιότητα από κάθε είδους ατυχήματα, όπως αεροπορικά, σιδηροδρομικά, τροχαία, εργατικά, πτώση σε λίμνες ή ποταμούς, εγκλωβισμός σε ανελκυστήρες ή άλλους χώρους και εγκαταστάσεις, δυσπρόσιτες ορεινές περιοχές, σπήλαια καθώς και την ειδοποίηση των αρμοδίων Υπηρεσιών για τη μεταφορά τους σε ιδρύματα παροχής ιατρικής συνδρομής ή περίθαλψης.
Γ. Την περιφρούρηση και διαφύλαξη της περιουσίας που καταστράφηκε ή απειλήθηκε από πυρκαγιές ή άλλες καταστροφές, μέχρι την παράδοση της σε αστυνομικά όργανα ή τους κατόχους της.
Δ. Τη διατήρηση και προστασία της κοινωνικής ασφάλειας από τα εγκλήματα εμπρησμού (άρθρα 264,265,266,267 Π.Κ.)
Ε. Τη θέσπιση και τον έλεγχο εφαρμογής της νομοθεσίας πυροπροστασίας.
ΣΤ. Την πιστοποίηση των εθελοντών πυροσβεστών, που υπάγονται στις διατάξεις του Ν.1951/1991 (ΦΕΚ 84-Α’) και των εθελοντών και εθελοντικών ομάδων, που δραστηριοποιούνται στα πλαίσια της αποστολής του Πυροσβεστικού Σώματος, αλλά δεν έχουν οργανωθεί σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις, καθώς και του προσωπικού πυρασφαλείας επιχειρήσεων και άλλων φορέων, που προβλέπεται από τη νομοθεσία πυροπροστασίας. Για την πιστοποίηση του προσωπικού πυρασφαλείας επιχειρήσεων και άλλων φορέων, καταβάλλεται ειδικό παράβολο , που θεσπίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης.
Για την εκπλήρωση της αποστολής του , το Π.Σ. ευαισθητοποιεί και ενημερώνει το κοινό με διαλέξεις , έκδοση φυλλαδίων , τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές, καθώς και με την προβολή, μέσω των Μ.Μ.Ε. και του διαδικτύου, κατάλληλων ενημερωτικών μηνυμάτων , για θέματα πρόληψης και καταστολής των πυρκαγιών.
Το Πυροσβεστικό Σώμα, στο πνεύμα της διεθνούς αλληλεγγύης, παρέχει επίσης συνδρομή προς άλλες χώρες , στο πλαίσιο των ισχυουσών διακρατικών συμφωνιών, καθώς και των υποχρεώσεων που απορρέουν από το Κοινοτικό και Διεθνές Δίκαιο.
Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή
Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ.) είναι Σώμα Ασφαλείας στρατιωτικά συγκροτημένο και διέπεται από τις διατάξεις 3079/2002(ΦΕΚ 311 Α’)
Σκοπός του είναι η φρούρηση και ο έλεγχος των λιμένων της χώρας, των πάσης φύσεως λιμενικών έργων και εγκαταστάσεων, εκτός ναυστάθμων και ναυτικών οχυρών, η προστασία της θαλάσσιας αλιείας, η διάσωση κινδυνευόντων στη θάλασσα, η αντιμετώπιση διαφόρων εκτάκτων γεγονότων που αφορούν την θαλάσσια συγκοινωνία, την ασφάλεια της ναυσιπλοίας και γενικά ο έλεγχος των χωρικών υδάτων της Ελλάδας.
Το Λιμενικό Σώμα υπάγεται διοικητικά στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Προστάτης του είναι ο Άγιος Νικόλαος.
Αποστολή και έκταση αρμοδιοτήτων
Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή έχει ως αποστολή την εφαρμογή του νόμου στις περιοχές και τους χώρους στους οποίους εκτείνεται η αρμοδιότητα του. Ειδικότερα στην αποστολή του περιλαμβάνονται :
- H εξασφάλιση της δημόσιας τάξης, που περιλαμβάνει την άσκηση της αστυνομίας γενικής αστυνόμευσης και τροχαίας.
- Η πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος και ιδίως του οργανωμένου που περιλαμβάνει την άσκηση δημόσιας και κρατικής ασφάλειας.
- Η οργάνωση όρων ασφαλούς ναυσιπλοίας.
- Η έρευνα και διάσωση στη θάλασσα.
- Η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
- Η λήψη μέτρων για την παρακολούθηση, την άσκηση αστυνόμευσης και τον έλεγχο των θαλάσσιων συνόρων.
- Η διασφάλιση της τήρησης και ο έλεγχος εφαρμογής των κανόνων ναυτικής ασφάλειας στα πλοία και τις λιμενικές εγκαταστάσεις , καθώς και των όρων ασφαλούς διαχείρισης των πλοίων, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει κάθε φορά.
- Ο έλεγχος εφαρμογής απαιτήσεων περί προσωπικού πλοίων.
Η αρμοδιότητα του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής εκτείνεται στο θαλάσσιο χώρο ευθύνης του, στα πλοία και στα πάσης φύσεως πλωτά ναυπηγήματα, στους λιμένες και στη χερσαία ζώνη αυτών, καθώς και σε άλλους χερσαίους, παράκτιους ή θαλάσσιους.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ
Η τρομοκρατική απειλή αποτελεί έναν εν δυνάμει κίνδυνο για την ασφάλεια και θέμα προτεραιότητας τόσο κατά το σχεδιασμό όσο και κατά την επιχειρησιακή λειτουργία του συστήματος ασφάλείας τους.
Για τον προσδιορισμό των κινδύνων που προέρχονται από την τρομοκρατία και την αξιολόγησή τους , θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι εξής παράμετροι:
- Το διεθνές πολιτικό περιβάλλον. Οι αλλαγές και η ρευστότητα του πολιτικού γίγνεσθαι και οι σφαίρες επιρροής.
- Οι τρέχουσες εξελίξεις σε πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο παγκοσμίως (Στρατηγική πολυεθνικών εταιρειών- παγκοσμιοποίηση, λαθρομετανάστευση, κοινωνικές ανισότητες, οικονομική κατάσταση στις Χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου, ρατσισμός, ξενοφοβία, κ.λ.π.)
- Ο θρησκευτικό φανατισμός (Ισλαμικός φονταμενταλισμός- Αιρέσεις).
- Τα θέματα Οικολογίας – Ακτιβισμός.
- Τα προσωπικά κίνητρα και η απαξιωτική συμπεριφορά των τρομοκρατών.
- Η εξέλιξη του φαινομένου της τρομοκρατίας στην Ελλάδα.
- Η κοινωνική ή μη αποδοχή και αντίδραση στο φαινόμενο της τρομοκρατίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
Οι σημαντικότεροι από αυτούς είναι εκείνοι που προέρχονται από τις μαζικές κοινωνικές κινητοποιήσεις και την οργανωμένη και μη εγκληματικότητα (Δεν συμπεριλαμβάνεται η τρομοκρατία).
ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Οι μαζικές δημόσιες διαδηλώσεις και οι μεγάλης έκτασης και διάρκειας απεργίες, ανεξαρτήτως κινήτρων και νομιμοποιητικής βάσης, ιδίως στην περιοχή της Αθήνας, μπορεί να αποτελέσουν τον υπ’αριθμόν ένα κοινωνικό κίνδυνο κατά της ασφάλειας.
Ο κίνδυνος αυτός θεωρείται μεγαλύτερος όταν πρόκειται για διαδηλώσεις και συναθροίσεις σε δημόσιους χώρους, νόμιμες ή παράνομες, που εξελίσσονται σε βίαιες και προκαλούν εκτεταμένες φθορές ή εμπρησμούς σε κτίρια, μεταφορικά μέσα, αποκλεισμούς στη δημόσια κυκλοφορία, σε λιμένες κ.λ.π
Οι κίνδυνοι αυτοί μπορεί να προέλθουν ιδίως από μεμονωμένες ομάδες πολιτών, που δεν συμφωνούν. Επίσης , από κοινωνικές ομάδες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τους Αγώνες ως μέσο προβολής ή ως μέσο πίεσης και εκβιασμού για την αποδοχή αιτημάτων τους. Είναι όμως δυνατόν να εκδηλωθούν και ως δημόσια έκφραση, με την αναγραφή ή χρήση αντιολυμπιακών, αντεθνικών και άλλων συνθημάτων.
Με βάση όμως τα σημερινά πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα της Χώρας μας και το γεγονός της αποδοχής από τη συντριπτική πλειοψηφία του Ελληνικού Λαού , λόγω της …………………. οικονομικής κρίσεως.
ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η σημερινή κατάσταση της εγκληματικότητας της Χώρα μας, παρέχει όλα τα εχέγγυα της ασφάλειας . Είναι όμως πιθανόν να γίνουν, προ και κατά την περίοδο ανώμαλων καταστάσεων αξιόποινες πράξεις σε βάρος επισήμων προσώπων, και επισκεπτών , οι οποίες όμως εκτιμάται ότι δεν θα επηρεάσουν το όλο κλίμα.
Ως κίνδυνοι για την εγκληματικότητα αναγνωρίζονται :
- Η οργανωμένη και μη εγκληματική δραστηριότητα (π.χ. ανθρωποκτονίες, ένοπλες επιθέσεις , παγιδεύσεις οχημάτων, εμπρησμοί, ληστείες, κλοπές, παραβάσεις της νομοθεσίας περί ναρκωτικών και όπλων , πώληση και χρήση πλαστών ή κλεμμένων εισιτηρίων, πιστωτικών καρτών κ.λ.π.)
- Οι ταραχές μεταξύ οπαδών αντιπάλων ποδοσφαιρικών ή άλλων ομάδων, εντός και εκτός αθλητικών εγκαταστάσεων.
- Η αντικοινωνική συμπεριφορά ως έκφραση διαμαρτυρίας (ρίψη κερμάτων στους αγωνιστικούς χώρους, χρήση μικροσυσκευών Laser, χρήση σπρέι – μπογιάς κ.λ.π.)
Ήδη, για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας βρίσκονται σε εξέλιξη από την ΕΛ.ΑΣ συγκεκριμένα προγράμματα, τα οποία θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος, που θα επιδράσει θετικά στον περιορισμό των κινδύνων.
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΦΥΣΙΚΑ ΑΙΤΙΑ
ΣΕΙΣΜΟΙ
Ο κίνδυνος εκδήλωσης σεισμού θα πρέπει να θεωρηθεί υπαρκτός, επειδή η Χώρα μας ανήκει γεωγραφικά σε περιοχή με υψηλή σεισμικότητα.
Το ενδεχόμενο εκδήλωσης σεισμού στην Αθήνα και στην ευρύτερη περιοχή του Νομού Αττικής, όπου βρίσκεται η συντριπτική πλειοψηφία , δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Λόγω της φύσεως όμως του φαινομένου αυτού και της αδυναμίας πρόγνωσης του, υπάρχει αντικειμενική αδυναμία εκτίμησης του κινδύνου και των τυχόν συνεπειών του.
Θα πρέπει πάντως να επισημανθεί ότι, λόγω της προϊστορίας του φαινομένου στη Χώρα μας, σε ότι αφορά γενικά τις κατασκευές και ειδικότερα αυτές στις οποίες συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός κοινού, εφαρμόζεται ένα αυστηρό πλαίσιο τεχνικών προδιαγραφών που εξασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό την προστασία τους.
Αυτό διαπιστώθηκε και στο σεισμό που έπληξε την Αττική το Σεπτέμβριο του 1999 , κατά τον οποίο οι εγκαταστάσεις συμπεριφέρθηκαν σε γενικές γραμμές ικανοποιητικά.
ΚΑΥΣΩΝΑΣ
Ο κίνδυνος να πληγεί η Αττική από καύσωνα είναι επίσης υπαρκτός, χωρίς όμως να μπορεί να εκτιμηθεί τουλάχιστον σήμερα, αφού η εμφάνιση του φαινομένου αυτού εξαρτάται από τις εκάστοτε επικρατούσες κλιματολογικές συνθήκες. Στατιστικά έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο αυτό κατά τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο, όχι όμως κατά τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο, όπου οι τότε κλιματολογικές συνθήκες επηρεάζονται θετικά από εποχικούς ανέμους (μελτέμια).
Από πλευράς προστασίας, η σημερινή κατάσταση χαρακτηρίζεται ικανοποιητική, επειδή ήδη έχει ληφθεί μέριμνα για τον εξοπλισμό των περισσότερων εγκαταστάσεων, ξενοδοχειακών καταλυμάτων, νοσοκομείων, μέσων μαζικής μεταφοράς κ.λ.π., με συστήματα κλιματισμού.
ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ
Ακόμη κι αν σημειωθούν τέτοια φαινόμενα στο Νομό Αττικής, εκτιμάται ότι οι επιπτώσεις θα είναι μικρές και δεν θα επηρεάσουν τις μεταφορές και τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Ήδη, στο Λεκανοπέδιο Αττικής, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή σημαντικού αριθμού αντιπλημμυρικών έργων και αποχέτευσης , τα οποία με την ολοκλήρωση τους θα μειώσουν στο ελάχιστο την πιθανότητα κινδύνου.
ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΣΕΙΣ
Η γεωμορφολογία του εδάφους της Αττικής και τα ιστορικά δεδομένα απομακρύνουν την πιθανότητα εκδήλωσης τέτοιων φαινομένων.
ΕΠΙΔΗΜΙΕΣ
Το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων της Χώρας μας και το υπάρχον σύστημα υγειονομικής περίθαλψης και κοινωνικής πρόνοιας, δικαιολογούν την εκτίμηση ότι ένας τέτοιος κίνδυνος μπορεί να αντιμετωπισθεί αποτελέσματα. Θα πρέπει όμως να τηρηθούν με αυστηρότητα οι θεσπισμένες διαδικασίες ελέγχου για την είσοδο στη Χώρα, ούτως ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα έλευσης φορέων επιδημικών και μολυσματικών ασθενειών.
ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ – ΣΥΜΒΑΝΤΑ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ
Τα περιβαλλοντικά – τεχνολογικά ατυχήματα (μόλυνση του αέρα και του εδάφους από χημικές ουσίες, θαλάσσια ρύπανση, έκρηξη και πρόκληση πυρκαγιάς, βλάβες σε μεγάλες μονάδες ενέργειας , τηλεπικοινωνιών κ.λ.π.), έχουν πάντοτε καταστροφικές συνέπειες στο περιβάλλον, αλλά ταυτόχρονα, ανάλογα με τη σοβαρότητα και έκταση τους, θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή και δραστηριότητα.
Κίνδυνος εκδήλωσης τέτοιων ατυχημάτων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ασφάλεια του κοινού.
Δεν μπορεί επίσης να αποκλειστεί εντελώς το ενδεχόμενο σοβαρής βλάβης σε ζωτικές εγκαταστάσεις (δίκτυα ηλεκτρισμού, τηλεπικοινωνιών, ύδρευσης, μεγάλες βιομηχανικές εγκαταστάσεις κ.λ.π.) που υποστηρίζουν και εξασφαλίζουν καθημερινές ανάγκες των πολιτών. Σημειώνεται ιδιαίτερα η βλάβη της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών, η οποία μπορεί να επηρεάσει πολλαπλά.
Πρέπει όμως να τονισθεί ότι ο κίνδυνος αυτός είναι εξαιρετικά μειωμένος, λόγω της σύγχρονης τεχνολογίας ασφάλειας που χρησιμοποιείται στους τομείς αυτούς και των εναλλακτικών λύσεων που υπάρχουν και θα προβλεφθούν για τις ανάγκες των Αγώνων.
Στην κατηγορία αυτή μπορούν να ενταχθούν οι μεγάλης έκτασης πυρκαγιές, που εκδηλώνονται σε σημαντικές βιομηχανικές μονάδες και σε δασικές εκτάσεις.
ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Με τον όρο κίνδυνοι μεταφορών νοούνται οι κίνδυνοι που μπορεί να προκύψουν ή να προκληθούν κατά τις οδικές, σιδηροδρομικές, θαλάσσιες και εναέριες μεταφορές εργαζομένων αλλά και του κοινού.
Στην έννοια αυτή περιλαμβάνονται και οι καθαρά από τη γενική κυκλοφορία κάθε περιοχής (αστικής και μη που φιλοξενεί τουρίστες κ.λ.π.).
Ως πλέον σημαντικός, λαμβανομένων υπόψη των κυκλοφοριακών συνθηκών που θα επικρατήσουν στο Λεκανοπέδιο Αττικής , αξιολογείται ο κίνδυνος που ενδέχεται να προκύψει κατά τις οδικές μετακινήσεις προσώπων.
Προς την κατεύθυνση της μείωσης των κινδύνων αυτών, θα συμβάλλει σημαντικά η πολιτική αύξησης του αριθμού των μέσων μαζικής μεταφοράς με ταυτόχρονη αποθάρρυνση ή περιορισμό της χρήσης ιδιωτικών οχημάτων, καθόσον η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση επενεργεί θετικά στον περιορισμό τους.
Επίσης, τα μεγάλα οδικά έργα και προγράμματα διαχείρισης της κυκλοφορίας, η υλοποίηση των οποίων ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, επιτρέπει μια αισιόδοξη πρόβλεψη σε σχέση με τον τομέα αυτό.
Οι κίνδυνοι πρόκλησης ατυχημάτων κατά τις εναέριες ή θαλάσσιες μετακινήσεις εκείνων που πραγματοποιούνται στα πλαίσια εξυπηρέτησης καθημερινών αναγκών των πολιτών, είναι υπαρκτοί, πλην, όμως με την κατάλληλη διαχείριση της κυκλοφορίας, εκτιμάται ότι θα ελαχιστοποιηθούν.
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΕ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Η πιθανότητα να εκδηλωθεί πυρκαγιά σε εγκαταστάσεις, ξενοδοχεία και ελλιμενισμένα επιβατηγά πλοία και στις εγκαταστάσεις των οποίων οι δραστηριότητες είναι άμεσα συνδεδεμένες με την ασφάλεια των πολιτών είναι μέσα στο παιχνίδι.
Ως κύριες αιτίες πρόκλησης των πυρκαγιών αυτών θεωρούνται η ανθρώπινη αμέλεια, οι βλάβες ή αστοχίες συστημάτων ηλεκτρισμού, κλιματιστικών, καύσης ή θέρμανσης και ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Η χρήση οπλισμένου σκυροδέματος και πυρίμαχων υλικών στην κατασκευή σταδίων, άλλων αθλητικών εγκαταστάσεων και κτιρίων γενικότερα τα τελευταία χρόνια, μειώνει σημαντικά την πιθανότητα εκδήλωσης πυρκαγιάς, αλλά και εξάπλωσης της σε περίπτωση ατυχήματος.
Επίσης, το επαρκές νομικό πλαίσιο προληπτικής πυροπροστασίας και η αυστηρή εφαρμογή του από τις αρμόδιες Αρχές, συμβάλλει σημαντικά στην κατεύθυνση αυτή.
Ειδικότερα, σε ότι αφορά τα ξενοδοχειακά καταλύματα , ο κίνδυνος πυρκαγιάς εμφανίζεται αυξημένος σε σχέση με άλλες εγκαταστάσεις , κυρίως λόγω των εύφλεκτων υλικών που διαθέτουν και της φύσης του εξοπλισμού που χρησιμοποιείται. Γι’αυτό χρειάζεται να δοθεί στο θέμα ιδιαίτερη έμφαση κατά το σχεδιασμό.
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΕ ΔΑΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ
Οι δασικές πυρκαγιές στη Χώρα μας και στο Νομό Αττικής ειδικότερα, εκδηλώνονται συχνά και προκαλούν καταστροφές, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις εξελίσσονται σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο κατοικημένες περιοχές και πολλές φορές ανθρώπινες ζωές.
Τα στατιστικά στοιχεία κατατάσσουν το μήνα Αύγουστο μαζί με το μήνα Ιούλιο, σε μήνες με τον υψηλότερο δείκτη εκδήλωσης τέτοιου είδους συμβάντων.
Στην Αττική οι δασικές περιοχές που μπορεί να εκδηλωθούν πυρκαγιές, βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση δεν πρόκειται να θέσουν σε άμεσο κίνδυνο την ζωή ανθρώπων , θα επηρεάσουν όμως και θα επιδράσουν δυσμενώς, σε μια τέτοια περίπτωση, στη ψυχολογία και διάθεση και γενικά θα δημιουργήσουν αισθήματα ανασφάλειας.
ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ
ΣΕ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Η μη εξουσιοδοτημένη είσοδος προσώπων σε εγκαταστάσεις αποτελεί ένα σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλειά τους , αλλά και την ασφάλεια των προσώπων που έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε αυτές.
Στην έννοια αυτή εντάσσεται και η μη εξουσιοδοτημένη είσοδος από χώρο μιας συγκεκριμένης χρήσης σε άλλο χώρο, διαφορετικής χρήσης , στο εσωτερικό της εγκατάστασης.
Ο βαθμός επικινδυνότητας μιας τέτοιας ενέργειας ποικίλει, καθόσον μπορεί να προέρχεται από μια ασυνείδητη πράξη ή έκφραση διαμαρτυρίας, έως και μια προπαρασκευαστική πράξη για ανάληψη τρομοκρατικής δράσης.
Η αντιμετώπιση του κινδύνου αυτού είναι δυνατή, υπό την προϋπόθεση ότι θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί απαρέγκλιτα ένα αποτελεσματικό σύστημα ελέγχου πρόσβασης σε κάθε εγκατάσταση ή άλλη εκδήλωση.
Ανάλογος σχεδιασμός και πρόβλεψη απαιτείται για την αντιμετώπιση κινδύνου παρείσφρησης από αέρα και θάλασσα , σε σχέση με τις εγκαταστάσεις και τους τόπους πραγματοποίησης Εκδηλώσεων.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ
Ως κίνδυνοι στην περίπτωση αυτή μπορούν να θεωρηθούν :
Υποκλοπές και παρεμβολές στις επικοινωνίες.
Τεχνολογικοί (ιοί).
Hackers – Crackers.
Τεχνικοί (βλάβες, διακοπές ρεύματος κ.λ.π.).
Κλοπές.
Μη ορθή λήψη ή διαβίβαση δεδομένων ασφάλειας.
Κακός χειρισμός (λανθασμένη εισαγωγή στοιχείων, διαγραφή , ή μεταβολή δεδομένων κ.λ.π).
ΑΛΛΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
Κίνδυνοι που επηρεάζουν όχι τόσο την ασφάλεια αλλά και πλήττουν την εικόνα και το κύρος μας , είναι αυτοί που μπορεί να προέλθουν από περιστατικά :
- μαζικής εισόδου λαθρομεταναστών στη Χώρα μας, κατά την περίοδο ανώμαλων καταστάσεων.
- υποβολής μεγάλου αριθμού αιτημάτων ασύλου.
- παρατεταμένης και σκόπιμης δυσφήμησης από τα μέσα ενημέρωσης της επάρκειας και αποτελεσματικότητας των μέτρων ασφάλειας.
- εκβιαστικής άσκησης παρεμβάσεων για την υιοθέτηση διαφορετικών ή ξεχωριστών μέτρων ασφάλειας, ως προς ορισμένες κατηγορίες προσώπων.
Το ενδεχόμενο να εκδηλωθούν τέτοιοι κίνδυνοι θεωρείται πάντως εξαιρετικά απίθανο, αφού πρόκειται για προβλέψιμους κινδύνους, που μπορεί να αντιμετωπιστούν με την έγκαιρη εφαρμογή στρατηγικών και κατάλληλων σχεδίων.
Κίνδυνοι μπορούν επίσης να δημιουργηθούν από τη μαζική παρουσία κοινού κατά τις εκδηλώσεις, από τυχαία γεγονότα (π.χ. πανικός), οι οποίοι όμως μπορούν να αντιμετωπισθούν μέσω μιας κατάλληλης διαδικασίας διαχείρισης του πλήθους.
Ανάλογης αντιμετώπισης θα πρέπει επίσης να τύχουν και οι περιπτώσεις απειλητικών τηλεφωνημάτων (φάρσες), ο χειρισμός των οποίων απαιτεί ειδική πρόβλεψη κατά το σχεδιασμό.
ΦΟΡΕΙΣ ΤΩΝ ΚΙΝΔΥΝΩΝ
Το είδος και η φύση των κινδύνων μπορεί να προσδιορίσει και τις εστίες προέλευσης τους.
Ως εκ τούτου, οι κίνδυνοι μπορεί να προέλθουν από :
- νόμιμες ή παράνομες ανθρώπινες ενέργειες ή παραλείψεις,
- το φυσικό περιβάλλον και
- την εγκατάσταση , λειτουργία ή χρήση τεχνολογικών ή τεχνικών συστημάτων και μέσων.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ –
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΞΟΟΤΗΤΕΣ
Για την κατάρτιση του Σχεδίου Ασφάλειας, ελήφθησαν υπόψη τα πλεονεκτήματα , μειονεκτήματα, ευκαιρίες και αντιξοότητες που υφίστανται για τις Αρχές Ασφάλειας. Επαναλαμβάνεται ότι, τα μεν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα λαμβάνονται υπόψη έναντι των φορέων των κινδύνων («αντιπάλων»). Οι δε ευκαιρίες και αντιξοότητες προέρχονται από το γενικότερο περιβάλλον και αποτελούν εν δυνάμει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Σε αυτή τη φάση τα στοιχεία αυτά παρουσιάζονται συνολικά, επειδή η εξέταση τους σε γενικό επίπεδο έδειξε ότι αυτά επαναλαμβάνονται σχεδόν στο σύνολο των υποπρογραμμάτων.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
- Η θέληση όλων των εμπλεκομένων στο αντικείμενο της ασφάλειας. Φορέων, να επιτύχουν στην αποστολή τους.
- Η ύπαρξη ικανοποιητικού νομοθετικού πλαισίου, ικανού να αντιμετωπίσει συνδυασμένα και συντονισμένα οποιαδήποτε πρόθεση εγκληματικής δραστηριότητας.
- Η υπάρχουσα αστυνομική και δικαστική συνεργασία της Ελλάδας με άλλες Χώρες, μέσω πολυμερών ή διμερών συμφωνιών.
- Η μειωμένη κατά κανόνα κυκλοφορία οχημάτων το μήνα Αύγουστο.
- Ο υψηλός βαθμός πυροπροστασίας στις εγκαταστάσεις, στα πλωτά μέσα και στο Μετρό.
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
- Η ανάγκη παροχής προστασίας σε συνολικό επίπεδο από τις Αρχές Ασφάλειας, έναντι της επιλογής συγκεκριμένων στόχων από τους «αντιπάλους».
- Η διάσπαση δυνάμεων που απαιτείται ως συνακόλουθο του παραπάνω μειονεκτήματος.
- Η δυσχέρεια με την οποία στοιχειοθετείται και θεμελιώνεται το οικονομικό έγκλημα, λόγω του είδους και της φύσης του.
- Η έλλειψη σε ορισμένες περιπτώσεις σύνδεσης και συμβατότητας του τεχνολογικού εξοπλισμού των Αρχών Ασφαλείας.
- Η περιορισμένη διαθεσιμότητα χώρων στάθμευσης.
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ
- Η δυνατότητα άντλησης πόρων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για την ανάπτυξη διαφόρων προγραμμάτων.
- Η κατασκευή νέων και σημαντικών υποδομών που θα ανακουφίσουν την κυκλοφορία στην περιοχή του λεκανοπεδίου Αττικής, καθώς και του εθνικού δικτύου.
- Η επίδραση στις Αρχές Ασφάλειας, από την προσδοκώμενη ανάπτυξη και αναβάθμιση της τεχνολογικής υποδομής της Χώρας.
- Η ανάπτυξη ειδικών εφαρμογών και βάσεων δεδομένων για τις Αρχές Ασφάλειας της Χώρας.
- Η ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να καταστούν ελκυστικά για το κοινό.
- Προβλεπόμενη κατασκευή νέων χώρων στάθμευσης.
ΑΝΤΙΞΟΟΤΗΤΕΣ
- Η ύπαρξη χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων με Κράτη που η πολιτική, οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση είναι ευαίσθητη και ευμετάβλητη, με αποτέλεσμα να δημιουργεί κινδύνους για την Ελλάδα.
- Η δυνατότητα που δίνει η νέα τεχνολογία για την πραγματοποίηση μη νομίμων συναλλαγών χωρίς ουσιαστικό έλεγχο από τις Αρχές Ασφάλειας, παρά την όποια ύπαρξη τεχνογνωσίας.
- Η έλλειψη εκπαίδευσης στο χειρισμό των συστημάτων νέας τεχνολογίας από ικανό αριθμό χρηστών και
- Ο υψηλός δείκτης τροχαίων ατυχημάτων που παρουσιάζει η Χώρα μας, σε σχέση με αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.