ΜΕΡΟΣ Β΄
«Ακυρώνεται οποιαδήποτε εκλογή (επισκόπου) γίνεται με ενέργειες που υποκρύπτουν δωροδοκίες και άλλες αμοιβές ή υπερβολική επιρροή» (Β΄ Κανόνας Σαρδικής )
Α΄. Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΦΛΩΡΙΝΗΣ, ΠΡΕΣΠΩΝ ΚΑΙ ΕΟΡΔΑΙΑΣ ΚΗΡΥΧΘΗΚΕ ΣΕ ΧΗΡΕΙΑ ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ!
Αγαπητοί αδελφοί και Πατέρες,
Υπάρχει άμεση ανάγκη να δούμε κάτω από ποιες προϋποθέσεις γίνεται δεκτό ή όχι το αίτημα παραίτησης ενός Αρχιερέα και τι γράφει ο «Καταστατικός χάρτης» της Εκκλησίας της Ελλάδος. Αν τόσο η κατάσταση της «υποβολής της παραίτησης», όσο και η αποδοχή προς κρίση και έγκρισή της αποδειχθούν παράνομες, τότε τί ―εν δυνάμει― ισχύει για την χειροτονία του εψηφισμένου π. Ειρηναίου Λαφτσή;
Σε διατριβή ασχολούμενη με το Εκκλησιαστικό Δίκαιο διαβάζουμε:
«3.Η ΕΚΛΟΓΗ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ
δ) Παραίτηση από το επισκοπικό αξίωμα.
«Η υποβολή παραιτήσεως αρχιερέα γίνεται κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις, καθώς ισχύει η γενική αρχή ότι “επίσκοπος νομίμως εκλεγείς και κανονικώς χειροτονηθείς δεν αποβάλλεται, ούτε απομακρύνεται της μητροπόλεώς του, ειμή μόνον εάν τιμωρηθεί δια καθαιρέσεως, ισοβίου αργίας ή εκπτώσεως από του θρόνου”…» [1].
Στην ανοιχτή Επιστολή-ντοκουμέντο ενός αδελφού από Πτολεμαΐδα με κύριο τίτλο: «Υπάρχει σκοτεινό παρασκήνιο με την παραίτηση και την διαδοχή του π. Θεοκλήτου στη Μητρόπολη Φλωρίνης;», διαβάζουμε: «3. Η πικρή αλήθεια: ο μητροπολίτης Θεόκλητος δεν παραιτήθηκε, τον “παραίτησαν»,
«Ολόκληρο το καλοκαίρι υπήρχε έντονη φημολογία περί παραίτησης του Μητροπολίτη μας. Στις 23 Αυγούστου 2023 το πρακτορείο εκκλησιαστικών ειδήσεων “Romfea” δημοσίευσε μία είδηση την οποία αναμετάδωσαν και άλλα Μ.Μ.Ε: “Εδώ και λίγες ώρες κυκλοφορεί η πληροφορία ότι ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φλωρίνης αποφάσισε τελικά να παραιτηθεί. Οι πληροφορίες της Romfea.gr αναφέρουν ότι την παραίτηση του Μητροπολίτη Φλωρίνης θα παραλάβει (αν δεν έχει ήδη παραλάβει) το πνευματικό του τέκνο Μητροπολίτης Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Σεβ. Μητροπολίτης Φλωρίνης φέρεται να τόνιζε στο στενό του περιβάλλον αρνητικός στο να παραιτηθεί, τονίζοντας ότι έχει σώας φρένας και ότι κάτι τέτοιο δεν είναι ωραίο για τους Αρχιερείς” [δηλαδή το να πιέζονται σε παραίτηση]…
Την ίδια μέρα, το απόγευμα, η τοπική ηλεκτρονική ιστοσελίδα της Φλώρινας florinioka.gr επικοινώνησε με τον Μητροπολίτη Θεόκλητο θέτοντας του το ερώτημα αν ίσχυε αυτή η πληροφορία περί παραιτήσεως. Εκείνος την διέψευσε, κατηγορηματικά, δηλώνοντας: “ΟΧΙ δεν ισχύει τίποτα από όλα αυτά που γράφονται και αν αποφασιστεί η παραίτηση θα ανακοινωθεί από εμένα προσωπικά. Μην ακούτε και μην πιστεύετε τίποτα από όλα αυτά!” …
Και τώρα προσέξτε: Μόλις δύο (2) μέρες αργότερα, στις 25 Αυγούστου, όλα τα Μ.Μ.Ε. ανακοινώνουν την απόφαση της Ιεράς Συνόδου να …κάνει δεκτή την παραίτησή του Μητροπολίτη Φλωρίνης Θεόκλητου!» [2].
1ο ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
● Εφ’ όσον η υποβολή παραιτήσεως αρχιερέα γίνεται κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις,
● Εφ’ όσον πριν από την ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου περί αποδοχής της (δήθεν) «παραίτησης» του π. Θεοκλήτου, δεν προηγήθηκε καμμία ανακοίνωση-ενημέρωση του ιδίου προς το ποίμνιό του, είτε από τους άμβωνες των Ναών, είτε από τα τοπικά Μ.Μ.Ε. της μητροπολιτικής του περιφέρειας (κάτι που είχε δεσμευθεί ότι θα έκανε) και
● Εφ’ όσον το πλήρωμα της επισκοπής (λαϊκοί και κληρικοί) δεν γνώριζε τίποτα περί διαδοχής,
Η απόφαση της Συνόδου που «αποδέχτηκε» την «παραίτηση»-φάντασμα είναι, εν δυνάμει, ΑΚΥΡΗ!
Αν τώρα αποδειχθεί ―που αποδεικνύεται― ότι ο π. Θεόκλητος δεν παραιτήθηκε με τη θέλησή του, αλλά εξαναγκάστηκε σε παραίτηση, τότε η Συνοδική απόφαση είναι και παράνομη και εν δυνάμει ΑΚΥΡΗ και όλες οι διαδικασίες προς επίσημη χειροτονία του εψηφισμένου Αρχιμανδρίτη Ειρηναίου Λαφτσή θα πρέπει άμεσα να παγώσουν!
Συνεπώς, η μητρόπολη Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας κηρύχθηκε σε χηρεία, ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ, αλλ’ όχι από υπαιτιότητα του Φλωρίνης Θεόκλητου («οὐ παρὰ τὴν ἑαυτοῦ αἰτίαν»), ούτε και εξαιτίας εσωτερικών πιέσεων από το Πλήρωμα της επισκοπής του – «παρά την του λαού μοχθηρίαν» (Αποστολικός Κανών λστ΄) .
Β΄. Η ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΦΙΣΜΕΝΟΥ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΛΑΦΤΣΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΒΛΗΘΕΙ, ΔΙΟΤΙ Η ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ, ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ, ΑΚΥΡΗ, ΩΣ ΠΡΟΪΟΝ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑΤΟΣ.
Στις 17 Αυγούστου 2023 η εφημερίδα Ορθόδοξη Αλήθεια είχε ένα άκρως αποκαλυπτικό άρθρο και μάλιστα πρωτοσέλιδο: «Αλλάζει άλλους 4 Μητροπολίτες ο Αρχιεπίσκοπος». Μεταξύ άλλων διαβάζουμε: «Ο Επίσκοπος Ωρεών Φιλόθεος ήταν έτοιμος από καιρό για να διαδεχτεί τον Άνθιμο στη Θεσσαλονίκη. Έπρεπε με κάποιον τρόπο ο Άνθιμος να πειστεί. Το έργο αυτό ανέλαβε να εκτελέσει ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, πνευματικό παιδί του Θεσσαλονίκης. Γιατί ανέλαβε την ειδική αυτή αποστολή ο Αλεξανδρουπόλεως; Μου λένε πως η παραίτηση του Θεσσαλονίκης ήταν το “τυράκι” που έπρεπε να δώσει στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο για να κάνει τον πρωτοσύγκελο της Αλεξανδρούπολης Ειρηναίο Λαφτσή Επίσκοπο στην Μητρόπολη Φλώρινας».
Κοντεύουν δύο μήνες από τότε που δημοσιεύθηκε αυτή η είδηση-βόμβα (και μάλιστα σε πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδα!) και μέχρι σήμερα δεν διαψεύστηκε, ούτε από τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ούτε από τον Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως!
Επιπλέον, η παραίτηση του επισκόπου Θεοκλήτου έφτασε στα γραφεία της Ιεράς Συνόδου εν αγνοία των πιστών. Και επομένως ουδείς μπορεί να μιλήσει για «παράνομες ενέργειες του λαού» που παραβίασαν τη θέληση του Επισκόπου, τον πίεσαν και συνετέλεσαν στην παραίτησή του. Τέλος, η εκλογή του «νέου επισκόπου», δεν έγινε «Ψήφω του λαού παντός»! αλλά αποκλειστικά «ψήφω επισκόπων» και γι’ αυτό κανείς δεν δύναται να αναζητήσει τους παρανόμους στο εσωτερικό αυτής, δηλαδή εντός των ορίων της Μητροπόλεως Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας.
2ο ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Η «εκλογή» του π. Ειρηναίου Λαφτσή είναι, εν δυνάμει, άκυρη, ως προϊόν ανταλλάγματος.
Εκτός αυτού, υπάρχει και ένα άλλο ενοχοποιητικό στοιχείο: Το εν λόγω δημοσίευμα, που θεωρεί δεδομένη την απομάκρυνση του π. Θεοκλήτου από τον θρόνο της Φλώρινας, προηγήθηκε, χρονικά (17 Αυγούστου 2023), από την επιστολή «παραίτησης» του γηραιού επισκόπου! (23-25 Αυγούστου 2023)
3ο ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Είχε προαποφασισθεί η εκδίωξη του π. Θεοκλήτου από την μητρόπολη (εν αγνοία και αυτού του Πληρώματος της επισκοπής του, λαϊκών, κληρικών και υποψήφιων αρχιμανδριτών), προκειμένου να λάβει χώρα η παρασκηνιακή συναλλαγή!
Και τώρα, τί μέλει γενέσθαι; Σύμφωνα με το Πνεύμα του «Πηδαλίου» [3], η χειροτονία του π. Ειρηναίου Λαφτσή θα πρέπει να αναβληθεί μέχρι να κατατεθούν οι «αποδείξεις», να εξεταστούν οι μάρτυρες, να κριθούν τα στοιχεία και να βγει το αποτέλεσμα – πόρισμα. Αν κριθεί και επικυρωθεί η «η πικρή αλήθεια», ότι ο μητροπολίτης Θεόκλητος δεν παραιτήθηκε αλλά «τον παραίτησαν», τότε η κατάσταση αλλάζει, καθώς θα πρέπει πρώτα να οριστεί νέα ημέρα κρίσης, δίκης και καταδίκης όλων των υπευθύνων και έπειτα να ανακοινωθεί στον π. Ειρηναίο Λαφτσή ότι το «επίτευγμα» της εκλογής του έχει μερική ισχύ έως ότου ακυρωθεί.
Ο επίσκοπος Φλωρίνης κ.κ. Θεόκλητος θα πρέπει να αποκατασταθεί στον θρόνο Αυγουστίνου Καντιώτη, εκτός κι αν ο ίδιος, ελεύθερα, θελήσει να δώσει ισχύ σε ένα νέο σενάριο διαδοχής του!
Πιθανό σενάριο διαδοχής, άκρως Παραδοσιακό, είναι αυτά που ορίζουν οι Β΄ και ΣΤ΄ Ιεροί Κανόνες της Σαρδικής Συνόδου (343 μ.Χ.):
● Ο Β΄ Ιερός Κανών «καθορίζει, ότι ακυρώνεται οιαδήποτε εκλογή που γίνεται με κραυγές, θόρυβο και ενέργειες» [4], όχι εξαιτίας του πληρώματος της επισκοπής, του «εσωτερικού λαού του Θεού», αλλά, από άλλες εξωτερικές αιτίες «που υποκρύπτουν δωροδοκίες» ή «άλλες αμοιβές» ή «υπερβολική επιρροή» (εννοείται μέσα στην Ιεραρχία).
● Ο δε ΣΤ΄ Ιερός Κανών «καθορίζει ότι όταν ο λαός επιζητεί ως επίσκοπο κάποιον, ο οποίος δεν αναμίχθηκε διόλου στην εκλογή, τουναντίον παρέμεινε μακριά, τότε απαιτείται η συγκατάθεση του μητροπολίτου, “τοῦ ἐξάρχου τῆς ἐπαρχίας”, ο οποίος πληροφορεί τον υποψήφιο γραπτώς και προσκαλεί αυτόν για την χειροτονία στην οποία προσκαλούνται και συμμετέχουν οι επαρχιακοί επίσκοποι.» [5] (Αλήθεια υπήρχαν και αυτά τα σενάρια;)
4ο ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Η χειροτονία του εψηφισμένου Αρχιμανδρίτη Ειρηναίου Λαφτσή πρέπει να αναβληθεί, μέχρι να διερευνηθεί η υπόθεση.
5ο ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Οι Ιεροί Κανόνες ζουν αλλά δεν βασιλεύουν! Χριστιανοί της Φλώρινας, του Αμυνταίου και της Εορδαίας πάρτε θάρρος… Από τους τρεις ―που γνωρίζεται καλά― εκλέξτε έναν και ο Θεός μεθ’ ημών.
Γ΄. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ-ΣΧΟΛΙΑ
● Αυτό που θα πρέπει να προβληματίσει πολύ όλα τα ενεργά μέλη της Εκκλησίας μας, είναι ο παρακάτω λόγος του Καθηγητή Παναγιώτη Τρεμπέλα: «[Οι Κανονικές Διατάξεις] Κηρύττουν άκυρον την χειροτονίαν, ήτις άνευ της τοιαύτης εξετάσεως θα απετολμάτο» [6].
Η χειροτονία, γράφει, είναι άκυρη αν τολμήσουν τόσο ο Πρώτος (δηλ. ο Αρχιεπίσκοπος), όσο και οι παρόντες κατά την ημέρα της Χειροτονίας Αρχιερείς, να δώσουν «ισχύν δια της ιερουργίας», δηλαδή να χειροτονήσουν τον π. Ειρηναίο Λαφτσή χωρίς πρώτα να ΕΞΕΤΑΣΟΥΝ τις (πιθανές) ρητές κατά του υποψηφίου κατηγορίες (κατηγορίες που πρέπει να έχουν ορισθεί κατηγορηματικά και με σαφήνεια), καθώς και όσες αιτίες αυτή τη στιγμή απαγγέλλουμε-καταγγέλλουμε!
● Η από 8 Οκτωβρίου δημοσιευμένη και αναδημοσιευμένη επιστολή-καταγγελία αδελφού μας από την Πτολεμαΐδα με τίτλο: «Υπάρχει σκοτεινό παρασκήνιο με την παραίτηση και την διαδοχή του π. Θεοκλήτου στη Μητρόπολη Φλωρίνης;» (ως συμπερίληψη πολλών σχετικών ντοκουμέντων, π.χ. του φύλλου της εφημερίδας «Ορθόδοξη Αλήθεια», της δημοσίευσης του εκκλησιαστικού πρακτορείου «Ρομφαία» κ.ά.) υποχρεώνει όλους εμάς, κληρικούς και λαϊκούς, να ΕΝΕΡΓΗΣΟΥΜΕ τα δέοντα· τους δε διοικητικούς και ελεγκτικούς μηχανισμούς τα πρέποντα, δηλαδή να ΕΠΕΜΒΟΥΝ τάχιστα προς Ακύρωση της επισήμου δημοσιευμένης ημερομηνίας προς Χειροτονία, την αναβολή δηλ. της χειροτονίας, έως ότου ο π. Ειρηναίος Λαφτσής «φανείη πανταχόθεν ανεύθυνος», διότι τέτοιου είδους καταστάσεις, «υποκρύπτουν δωροδοκίες και άλλες αμοιβές ή υπερβολική επιρροή» [7].
● Οι κρατικοί διοικητικοί, ελεγκτικοί και κατασταλτικοί μηχανισμοί θα πρέπει να ενημερωθούν με επίσημους τρόπους και κατά τόπους ώστε να μπορούν ―αν το κρίνουν― να ΕΠΕΜΒΟΥΝ. Το πλήρωμα της Εκκλησίας, καθώς και το πλήρωμα της επισκοπής μας ―συν Θεώ― ήδη ΕΝΕΡΓΕΙ… ΕΠΕΙΔΗ, «εκείνο, όπου οι κανόνες φανερώς ου γράφουσι, τούτο εκ των ομοίων των εν τοις κανόσι γεγραμμένων, πρέπει να κρίνεται και να συμπεραίνεται» [8].
Δ΄. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, «και απλώς ειπείν, πάντα τα παρά τους κανόνας γινόμενα»[9], δεν προσβάλει μόνο τον Επίσκοπο Φλωρίνης κ.κ. Θεόκλητο, αλλά και το «Πλήρωμα της επισκοπής» μας, το Σώμα της Μητροπόλεώς μας. Προσβάλλει, δηλαδή, ολόκληρο τον πιστό λαό, μικρούς και μεγάλους, πλούσιους και φτωχούς, άνεργους και εργαζόμενους, όλους μαζί. Πίστη μας και κρίση μας είναι αυτή: Δεν έπρεπε οι Αρχιερείς μας να ενεργούν με τέτοιους τρόπους που δυσφημούν την Εκκλησία του Χριστού και εκθέτουν τους πάντες: Τους εαυτούς τους, εμάς τους λαϊκούς, μα κυρίως τους τίμιους υποψηφίους μέλλοντες επισκόπους μας, δηλαδή την μία, αγία, καθολική και Αποστολική Εκκλησία μας.
Αλήθεια, τι γίνεται «όταν ο λαός επιζητεί ως επίσκοπο κάποιον, ο οποίος δεν αναμίχθηκε διόλου στην εκλογή» [10], «τουναντίον παρέμεινε μακριά»; (ενν. πέρα και έξω από τα γνωστά «Τριπρόσωπα»- ονόματα υποψηφίων).
15/10/2023
Με τιμή,
Δημήτριος Εμμανουήλ, Ιεροψάλτης
Σημειώσεις
[1]. Ιωάννη Χρ. Θεοδωρίδη, μεταπτυχιακή διατριβή με τίτλο: «Η εκλογή των Επισκόπων κατά τους Καταστατικούς χάρτες της Εκκλησίας της Ελλάδος. Κρίσεις και σχόλια με βάση την Κανονική Παράδοση της Εκκλησίας» [1] (Θεσ/νίκη 2003) http://ikee.lib.auth.gr/record/282262/files/GRI-2016-16160.pdf
[2]. Βασιλείου Κερμενιώτη «Υπάρχει σκοτεινό παρασκήνιο με την παραίτηση και την διαδοχή του π. Θεοκλήτου στη Μητρόπολη Φλωρίνης;» http://eordaia.org/index.php/54-2020-martios/49804-yparxei-skoteino-paraskinio-me-tin-paraitisi-kai-tin-diadoxi-tou-p-theoklitou-sti-mitropoli-florinis-grafei-o-vasilis-kermeniotis
[3]. «Σημειώσαι δε, ότι δια να καταλάβη τινάς ευκολότερα τους παρόντας κανόνας, πρέπει να ηξεύρη ταύτα τα κοινώς θεωρούμενα αξιώματα εις όλους τους κανόνας… η΄ (8). Ότι εκείνο, όπου οι κανόνες φανερώς ου γράφουσι, τούτο εκ των ομοίων των εν τοις κανόσι γεγραμμένων, πρέπει να κρίνεται και να συμπεραίνεται, και όρα την ερμηνεία του ιε΄ της 6ης ή και εκ των συγγραμάτων των κατά μέρος Πατέρων, ή και εκ της διακρίσεως του ορθού λόγου. θ΄ (9). Ότι πάντα τα σπάνια, και οικονομικά, και τα εξ ανάγκης, ή τινός πονηράς συνηθείας, και απλώς ειπείν, πάντα τα παρά τους κανόνας γινόμενα, νόμος, και κανών και παράδειγμα της εκκλησίας ουχ υπάρχουσι, και όρα την ερμηνείαν του ξη΄. Αποστολικού. Πλην και της οικονομίας ταύτης και ανάγκης παρελθούσης, πάλι οι κανόνες κρατούσιν• όρα την υποσημείωσιν του μς΄. και τον ιγ΄. Κανόνα της α΄.» («ΠΗΔΑΛΙΟΝ», ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, 2003, Σελ. 18-19)
[4]Βλ. παραπομπή Νο 1
[5]. Βλ. παραπομπή Νο 1
[6]. Πᾶν. Τρεμπέλας, «ΟΙ ΛΑΪΚΟΙ ΕΝ Τῌ ΕΚΚΛΗΣΙᾼ, «Τὸ Βασίλειον ἱεράτευμα»’’, Ἔκδοσις δευτέρα, ΑΔΕΛΦΟΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ «Ο ΣΩΤΗΡ», ΑΘΗΝΑΙ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 1976, Σελ. 26
[7] «Η εν Σαρδικῇ Σύνοδος (343 μ.Χ.) με τον Β΄ Κανόνα καθορίζει, ότι ακυρώνεται οιαδήποτε εκλογή γίνεται με κραυγές, θόρυβο και ενέργειες του λαού, γιατί τέτοιες ενέργειες υποκρύπτουν δωροδοκίες και άλλες αμοιβές ή υπερβολική επιρροή. Ενώ, η ίδια Σύνοδος καθορίζει (Κανών ΣΤ’) ότι όταν ο λαός επιζητεί ως επίσκοπο κάποιον, ο οποίος δεν αναμίχθηκε διόλου στην εκλογή, τουναντίον παρέμεινε μακριά, τότε απαιτείται η συγκατάθεση του μητροπολίτου, “τοῦ ἐξάρχου τῆς ἐπαρχίας”, ο οποίος πληροφορεί τον υποψήφιο γραπτώς και προσκαλεί αυτόν για την χειροτονία στην οποία προσκαλούνται και συμμετέχουν οι επαρχιακοί επίσκοποι.» (http://ikee.lib.auth.gr/record/282262/files/GRI-2016-16160.pdf)
[8] Βλ. παραπομπή Νο3
[9] Βλ. παραπομπή Νο3
[10] Βλ. παραπομπή Νο7