Κυριακή, 22 Ιουνίου, 2025

Ἡ ἀλήθεια γιά τά Χριστούγεννα καί ἡ μυθοποίηση τῶν Χριστουγέννων

0 comment 341 minutes read

Το πρω­το­πρε­σβυ­τέ­ρου Γε­ωρ­γί­ου Δ. Με­ταλ­λη­νο

Μέ τήν ­ναν­θρώ­πη­ση καί γέν­νη­σή Του Θε­άν­θρω­πος ­η­σος Χρι­στός πραγ­μα­το­ποι­ε τό σκο­πό τς πλά­σε­ως το ν­θρώ­που, τήν μ­φά­νι­ση το Θε­αν­θρώ­που στήν ­στο­ρί­α. Τήν ­νω­ση το κτι­στο πλά­σμα­τος μέ τόν ­κτι­στο Πλά­στη. σκο­πός τς ­ναν­θρω­πή­σε­ως ε­ναι θέ­ω­ση το ν­θρώ­που. «ν­θρω­πος γί­νε­ται Θε­ός, ­να Θε­όν τόν ­δάμ ­περ­γά­ση­ται» (τρο­πά­ριο Χρι­στου­γέν­νων). «Α­τός ­νην­θρώ­πη­σεν, ­να ­μες θε­ο­ποι­η­θ­μεν» (Μ. ­θα­νά­σιος). «ν­θρω­πος γάρ ­γέ­νε­το Θε­ός καί Θε­ός ν­θρω­πος» (. Χρυ­σό­στο­μος). Στή λο­γι­κή ­νός ­θι­κι­στο ­ρος «θε­ο­ποι­η­θ­μεν», πού χρη­σι­μο­ποι­ον Πα­τέ­ρες, ­πως Μ. ­θα­νά­σιος, ε­ναι σκάν­δα­λο. Γι’ α­τό μι­λον γιά «­θι­κή θέ­ω­ση».

Δι­ό­τι φο­βον­ται νά δε­χθον, ­τι μέ τή θέ­ω­ση με­τα­βάλ­λε­ται «κα­τά χά­ριν» α­τό πού Τρι­α­δι­κός Θε­ός ε­ναι «κα­τά φύ­σιν» (­κτι­στος, ­ναρ­χος, ­θά­να­τος). Τά Χρι­στού­γεν­να ε­ναι, γι’ α­τό, ­με­σα συν­δε­δε­μέ­να καί μέ τή Σταύ­ρω­ση καί τήν ­νά­στα­ση, λ­λά καί τήν ­νά­λη­ψη καί τήν Πεν­τη­κο­στή. Χρι­στός-Θε­άν­θρω­πος χα­ρά­ζει τόν δρό­μο, πού κα­λε­ται νά βα­δί­σει κά­θε σω­ζό­με­νος ν­θρω­πος, ­νού­με­νος μα­ζί Του. Ε­αγ­γε­λι­σμός καί τά Χρι­στού­γεν­να ­δη­γον στήν Πεν­τη­κο­στή, τό γε­γο­νός τς θε­ώ­σε­ως το ν­θρώ­που ν Χρι­στ, μέ­σα δη­λα­δή στό σ­μα το Χρι­στο.

ν τά Χρι­στού­γεν­να ε­ναι γέν­νη­ση το Θε­ο ς ν­θρώ­που, Πεν­τη­κο­στή ε­ναι τε­λεί­ω­ση το ν­θρώ­που ς Θε­ο κα­τά χά­ριν. Μέ τό βά­πτι­σμά μας με­τέ­χου­με στή σάρ­κω­ση, τόν θά­να­το καί τήν ­νά­στα­ση το Χρι­στο, ζο­με καί μες τά «Χρι­στού­γεν­νά μας», τήν ­νάπλα­σή μας. Ο ­γιοι δέ, πού φθά­νουν στήν ­νω­ση μέ τόν Χρι­στό, τή θέ­ω­ση, με­τέ­χουν στήν Πεν­τη­κο­στή καί φθά­νουν ­τσι στήν τε­λεί­ω­ση καί ­λο­κλή­ρω­ση το ­να­γεν­νη­μέ­νου ν Χρι­στ ν­θρώ­που. Α­τό ση­μαί­νει κ­κλη­σι­α­στι­κά πραγ­μά­τω­ση το ν­θρώ­που, κ­πλή­ρω­ση δη­λα­δή το σκο­πο τς ­πάρ­ξε­ώς του.

­σο κι ν ε­ναι κου­ρα­στι­κός θε­ο­λο­γι­κός λό­γος, καί μά­λι­στα στόν ­μύ­η­το θε­ο­λο­γι­κά σύγ­χρο­νο ν­θρω­πο, δέν κ­φρά­ζει πα­ρά τήν πραγ­μα­τι­κό­τη­τα τς μ­πει­ρί­ας τν ­γί­ων μας. Μέ­σα ­πό α­τή τήν μ­πει­ρί­α καί μό­νο μπο­ρον νά κα­τα­νο­η­θον κ­κλη­σι­α­στι­κά, δη­λα­δή Χρι­στο­κεν­τρι­κά, τά Χρι­στού­γεν­να. ν­τί­θε­τα, ­δυ­να­μί­α το μή ­να­γεν­νη­μέ­νου ν Χρι­στ ν­θρώ­που νά νο­η­μα­το­δο­τή­σει τά Χρι­στού­γεν­να ­χει ­δη­γή­σει σέ κά­ποι­ους γύ­ρω ­π’ α­τά μύ­θους. Ο ­γευ­στοι τς ­γι­ο­πνευ­μα­τι­κς ζω­ς, μή μπο­ρών­τας νά ζή­σουν τά Χρι­στού­γεν­να, μυ­θο­λο­γον γι’ α­τά, στά ­ρια τς φαν­τα­σί­ας καί μυ­θο­πλα­σί­ας, χά­νον­τας τό ­λη­θι­νό νό­η­μά τους. ­πως μά­λι­στα θά δο­με, ­πο­προ­σα­να­το­λι­σμός α­τός δέν συν­δέ­ε­ται πάν­το­τε μέ τήν ρ­νη­ση το μυ­στη­ρί­ου, λ­λά μέ ­δυ­να­μί­α βι­ώ­σε­ώς του, πού ­δη­γε ­να­πό­φευ­κτα στήν πα­ρερ­μη­νεί­α του.

Μί­α πρώ­τη μυ­θο­λο­γι­κή ­πάν­τη­ση στό ­ρώ­τη­μα τν Χρι­στου­γέν­νων δί­νε­ται ­πό τήν α­ρε­ση, τή στο­χα­στι­κή καί ­νέ­ρει­στη­νεμ­πει­ρι­κή δη­λα­δήθε­ο­λό­γη­ση. δο­κη­τι­σμός, φο­βε­ρό­τε­ρη α­ρε­ση ­λων τν α­ώ­νων, δέ­χθη­κε κα­τά φαν­τα­σί­αν σάρ­κω­ση το Θε­ο Λό­γου (δο­κενφαί­νε­σθαι). Φαι­νο­με­νι­κή, δη­λα­δή, πα­ρου­σί­α το Θε­ο στήν ν­δο­κο­σμι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα. Γιά ποι­ό λό­γο; Θά μπο­ρο­σε νά ­ρω­τή­σει κα­νείς. Ο Δο­κ­ται Δο­κη­ταί κά­θε ­πο­χς δέν μπο­ρον νά ­νε­χθον, στά ­ρια τς λο­γι­κς τους, τή σάρ­κω­ση καί τή γέν­νη­ση το Θε­ο ς ν­θρώ­που. Με­τα­βαλ­λό­με­νοι σέ α­τό­κλη­τους ­πε­ρα­σπι­στές το κύ­ρους το Θε­ο, ντρέ­πον­ται νά δε­χθον κά­τι πού ­διος Θε­ός ­πέ­λε­ξε γιά τή σω­τη­ρί­α μας. Τόν δρό­μο τς μη­τρό­τη­τος. Νά γεν­νη­θε δη­λα­δή ­πό μιά Μάν­να, ­στω καί ν α­τή δέν ε­ναι λ­λη ­πό τό κα­θα­ρό­τε­ρο πλά­σμα ­λης τς ν­θρώ­πι­νης ­στο­ρί­ας, τήν Πα­να­γί­α Παρ­θέ­νο. ­λοι α­τοί μπο­ρον νά κα­τα­τα­χθον στούς «­πε­ρά­γαν» ρ­θο­δό­ξους (κα­τά τόν γ. Γρη­γό­ριο τόν Θε­ο­λό­γο). Για­τί Δο­κη­τι­σμός ­δή­γη­σε στόν Μο­νο­φυ­σι­τι­σμό, στήν ρ­νη­ση τς ν­θρω­πό­τη­τος το Χρι­στο. Ε­ναι ο συν­τη­ρη­τι­κοί, ο τυ­πο­κρά­τες, ο ε­σκαν­δά­λι­στοι. Γι’ α­τούς ­λους ε­ναι σκάν­δα­λο ­λή­θεια, πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, ­στο­ρι­κό­τη­τα. ­ν λ­λοι ­πορ­ρί­πτουν τή θε­ό­τη­τα το Χρι­στο, α­τοί ρ­νον­ται τήν ν­θρω­πό­τη­τά του. Καί ­μως, ρ­θο­δο­ξί­α ς Χρι­στι­α­νι­σμός στήν α­θεν­τι­κό­τη­τά του, ε­ναι «­στο­ρι­κό­τε­ρη θρη­σκεί­α», κα­τά τόν ­εί­μνη­στο π. Γε­ώρ­γιο Φλω­ρόφ­σκυ. Ζε στήν πραγ­μα­τι­κό­τη­τα τν ­νερ­γει­ν το Θε­ο γιά τή σω­τη­ρί­α μας καί τίς δέ­χε­ται μέ τόν ρε­α­λι­σμό τς Θε­ο­τό­κου: «­δού δού­λη Κυ­ρί­ου, γέ­νοι­τό μοι κα­τά τό ρ­μα σου» (Λουκ. Ι, 38)! «Καί Πι­λά­τος στό Σύμ­βο­λο» -λέ­γει μιά ­ραί­α σερ­βι­κή πα­ροι­μί­α. Δι­ό­τι Πι­λά­τος, πιό ­βου­λος ­ξι­ω­μα­το­χος τς ­στο­ρί­ας, ς ­παρ­κτό ­στο­ρι­κό πρό­σω­πο, βε­βαι­ώ­νει τήν ­στο­ρι­κό­τη­τα το Ε­αγ­γε­λί­ου. Ες πε­σμα ­μως τν Δο­κη­τν Θε­όςΛό­γος «σάρξ ­γέ­νε­το –δη­λα­δή ν­θρω­ποςκαί ­σκή­νω­σεν ν ­μν, καί ­θε­α­σά­με­θα τήν δό­ξαν α­το (τό ­κτι­στο φς τς θε­ό­τη­τός Του)» (­ω­άνν. Ι, 14). Δι­ό­τι «ν α­τ κα­τοι­κε πν τό πλή­ρω­μα τς θε­ό­τη­τος σω­μα­τι­κς» (Κολ. 2, 9), ε­ναι δη­λα­δή τέ­λει­ος Θε­ός καί τέ­λει­ος ν­θρω­πος.

σάρ­κω­ση κα γέν­νη­ση το Θε­αν­θρώ­που ε­ναι σκάν­δα­λο γιά τήν ν­θρώ­πι­νη σο­φί­α, πού α­το­κα­ταρ­γου­μέ­νη καί α­το­α­ναι­ρου­μέ­νη σπεύ­δει νά χα­ρα­κτη­ρί­σει «μω­ρί­α» τό μυ­στή­ριο το Χρι­στο, πού κο­ρυ­φώ­νε­ται στόν σταυ­ρι­κό του θά­να­το (Α΄Κορ. Ι, 23). Ε­ναι δυ­να­τόν Θε­ός νά φθά­σει σέ τέ­τοι­ο ­ριο κε­νώ­σε­ως, ­στε νά πε­θά­νει πά­νω στόν σταυ­ρό ς Θε­άν­θρω­πος; Α­τό ε­ναι τό σκάν­δα­λο γιά τούς σο­φούς το κό­σμου. Γι­’­α­τούς ο «θε­οί» το κό­σμου τού­του συ­νή­θως θυ­σιά­ζουν τούς ν­θρώ­πους γι’ α­τούς, δέν θυ­σι­ά­ζον­ται α­τοί γιά τούς ν­θρώ­πους. Πς θά δε­χθον τό μυ­στή­ριο τς Θεί­ας ­νι­δι­ο­τέ­λειας; «Ο­τως ­γά­πη­σεν Θε­ός τόν κό­σμον, ­στε τόν υ­όν α­το τόν μο­νο­γε­ν ­δω­κεν (θυ­σί­α­σε) ­να σω­θ κό­σμος δι­­α­το» (­ω­άνν. 3, 16.17). Στά ­ρια τς «λο­γι­κς» «φυ­σι­κς» θε­ο­λο­γή­σε­ως χά­νε­ται τε­λι­κά τό θε­ο στοι­χε­ο στό πρό­σω­πο το Χρι­στο καί μέ­νει τό ν­θρώ­πι­νο, πα­ρα­νο­η­μέ­νο καί α­τό καί πα­ρερ­μη­νευ­μέ­νο. Δι­ό­τι δέν ­πάρ­χει ­στο­ρι­κά ν­θρω­ποςΧρι­στός, λ­λά Θε­άν­θρω­πος. ­νω­ση Θε­ο καί ν­θρώ­που στό Πρό­σω­πο το Θε­οΛό­γου ε­ναι «­σύγ­χυ­τη» μέν, λ­λά καί «­δι­αί­ρε­τη». Ο «λο­γι­κές» ρ­μη­νε­ες το Προ­σώ­που το Χρι­στο ­πο­δει­κνύ­ον­ται πα­ρά­λο­γες, δι­ό­τι ­δυ­να­τον νά συλ­λά­βουν μέ τή λο­γι­κή τό «­πέρ­λο­γο».

νο­μι­κήδι­κα­νι­κή συ­νεί­δη­ση ζε κά­ι α­τή στόν Χρι­στό τό σκάν­δα­λό της. ­να­ζη­τε σκο­πι­μό­τη­τα κοι­νω­νι­κή στή Σάρ­κω­ση καί κα­τα­λή­γει καί α­τή στόν μύ­θο, ­ταν δέν α­το­πα­ρα­δί­δε­ται στόν Θε­ο Λό­γο. Ο Φράγ­κοι κα­τα­σκεύ­α­σαν, μέ­σ το δι­α­κε­κρι­μέ­νου σχο­λα­στι­κο τους ν­σέλ­μου (11ος α.), τόν μύ­θο τς «­κα­νο­ποι­ή­σε­ως τς θεί­ας δι­και­ο­σύ­νης». Θε­ός –Λό­γος σαρ­κο­ται, γιά νά σταυ­ρω­θεθυ­σια­σθε καί δώ­σει ­τσι ­κα­νο­ποί­η­ση στήν προ­σβο­λή πού προ­ξέ­νη­σε στόν Θε­ό ν­θρώ­πι­νη ­μαρ­τί­α! Τά κρα­τον­τα τό­τε στή φραγ­κι­κή φε­ου­δαρ­χι­κή κοι­νω­νί­α προ­βάλ­λον­ται (μυ­θο­λο­γι­κά) στόν Θε­ό, πού παίρ­νει τή θέ­ση στή φραγ­κο­γερ­μα­νι­κή φαν­τα­σί­α ­νός ­πε­ραυ­το­κρά­το­ρος. ς φω­νά­ζει ­ω­άν­νης: «ο­τως ΗΓΑΠΗΣΕΝ Θε­ός τόν κό­σμον, ­στε τόν υ­όν α­το τόν μο­νο­γε­ν ­δω­κεν…» (3, 16), Πα­λος: «συ­νί­στη­σι δέ τήν ­αυ­το ΑΓΑΠΗΝ πρός ­μς Θε­ός, ­τι ­τι ­μαρ­τω­λν ν­των ­μν, Χρι­στός ­πέρ ­μν ­πέ­θα­νεν» (Ρωμ. 5,8). ­χι! «Γιά νά πά­ρει κ­δί­κη­ση» καί «ζη­τών­τας ­κα­νο­ποί­η­ση» θά μά­θει νά φω­νά­ζει δυ­τι­κός ( δυ­τι­κο­ποι­η­μέ­νος) ν­θρω­πος. ­τσι πλά­σθη­κε ­νας «χρι­στι­α­νι­σμός» λ­λου ε­δους, πού δέν δι­α­φέ­ρει ­πό μυ­θο­πλα­σί­α, ­φο προ­βάλ­λει στόν Θε­ό τή φαν­τα­σί­α καί τίς προ­λή­ψεις μας. ­κλο­γί­κευ­ση (βλ. τό β΄) καί ­κνο­μί­κευ­ση το μυ­στη­ρί­ου το Θε­αν­θρώ­που ε­ναι με­γα­λύ­τε­ρος κίν­δυ­νος το χρι­στι­α­νι­σμο στήν ­στο­ρί­α.

θρη­σκευ­τι­κή (τυ­πο­λα­τρι­κή) συ­νεί­δη­ση ζε τό «σκάν­δα­λο» τς ­ναν­θρω­πή­σε­ως κα­τα­φεύ­γον­τας στή θρη­σκει­ο­ποί­η­ση τς Πί­στε­ως. ­ξαν­τλε τό νό­η­μα τν Χρι­στου­γέν­νων στίς τε­λε­τές καί χά­νει τόν ­λη­θι­νό σκο­πό τους, πού ε­ναι «υ­ο­θε­σί­α» (θέ­ω­ση). «­να τήν υ­ο­θε­σί­αν ­πο­λά­βω­μεν…» (Γαλ. 4, 5). Ε­ναι τό σκάν­δα­λο το φα­ρι­σα­ϊ­σμο, ­στω καί ν λέ­γε­ται Χρι­στι­α­νι­σμός.

Ε­ναι ­μως καί ο ­χθροί το «παι­δί­ου» πού βι­ώ­νουν τό σκάν­δα­λο τς ­ξου­σί­ας. ­ρω­δι­σμός! Ο κρα­τον­τες μλ­λον «δο­κον­τες ρ­χειν…» (νο­μί­ζον­τες ­τι κυ­βερ­νον) (Μάρκ. 10,42), ­πως ­ρώ­δης, βλέ­πουν στό νε­ο­γέν­νη­το Χρι­στό κά­ποι­ον ν­τα­γω­νι­στή καί κίν­δυ­νο τν συμ­φε­ρόν­των τους. Γι’ α­τό «ζη­το­σι τήν ψυ­χήν το παι­δί­ου» (Ματθ. 2, 20). Πα­ρερ­μη­νεύ­ουν ­τσι τόν ά­λη­θι­νό χα­ρα­κτή­ρα τς βα­σι­λι­κς ­δι­ό­τη­τος το Χρι­στο, τς ­ποί­ας «οκ ­σται τέ­λος». Χρι­στός ς ΒΑΣΙΛΕΥΣ ­λης τς κτί­σε­ως ε­ναι μό­νος ­λη­θι­νός Κύ­ριός της, δη­μι­ουρ­γός καί σω­τή­ρας της καί ­χι ς ο ­ρ­δες το κό­σμου τού­του, πού ­δί­στα­κτα δο­λο­φο­νον γιά νά κρα­τή­σουν τήν ­ξου­σί­α τους.

­γιος Γρη­γό­ριος Θε­ο­λό­γος (36, 516) προ­σφέ­ρει δυ­να­τό­τη­τα ρ­θς προ­σεγ­γί­σε­ως τν Χρι­στου­γέν­νων, δη­λα­δή ­γι­ο­πνευ­μα­τι­κς: «Τοί­νυν ­ορ­τά­σω­μεν μή πα­νη­γυ­ρι­κς, λ­λά θε­ϊ­κς· μή κο­σμι­κς, λ­λά ­περ­κο­σμί­ως· μή τά ­μέ­τε­ρα, λ­λά τά το ­με­τέ­ρου (=­χι δη­λα­δή τούς ­αυ­τούς μας, λ­λά τόν Χρι­στό ς τι­μ­με…)· μλ­λον δέ τά το Δε­σπό­του· μή τά τς ­σθε­νεί­ας, λ­λά τά τς ­α­τρεί­ας· μή τά τς πλά­σε­ως, λ­λά τά τς ­να­πλά­σε­ως».

 

Leave a Comment

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Σαλακίδης Ιωάννης – Ατομική Επιχείρηση

ΑΦΜ: 046450157, ΔΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

Δ/νση Έδρας: Ζαφειράκη 3, ΤΚ 0100 Κοζάνη

Email: info@efkozani.gr

Τηλ. 24610-25112

Ιδιοκτήτης, νόμιμος εκπρόσωπος και διευθυντής: Σαλακίδης Ιωάννης

Διευθύντρια Σύνταξης: Μαρία Τσακνάκη

Διαχειριστής: Σαλακίδης: Ιωάννης

Δικαιούχος του ονόματος τομέα (domain name): Σαλακίδης Ιωάννης

Efkozani logo

@2024 – All Right Reserved. Hosted and Supported by Webtouch.gr

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00