Νέος Κώδικας οδικής Κυκλοφορίας : Αυστηρά πρόστιμα για τις τροχαίες παραβάσεις – Υποτροπή και κλιμακωτές ποινές
Νέος Κώδικας οδικής Κυκλοφορίας : Αυστηρά πρόστιμα για τις τροχαίες παραβάσεις – Υποτροπή και κλιμακωτές ποινές
Αλλαγές σε όρια ταχύτητας και συνεπιβάτες μηχανών, αυστηρά πρόστιμα για κινητό και κόντρες
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση, επιδιώκεται η αναδιαμόρφωση του ισχύοντος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ., ν. 2696/1999, Α’ 57) με σημαντικές αλλαγές στις αυστηρές κυρώσεις και αλλαγές στην επιβολή των προστίμων.
Ποινές στον οδηγό, όχι στο όχημα
Η αλλαγή αυτή εντάσσεται στη νέα φιλοσοφία του ΚΟΚ που πλέον δεν θα τιμωρεί το όχημα με ακινητοποίηση αλλά τον παραβάτη οδηγό.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο το όχημα θα μπορεί να κινείται με άλλον οδηγό, πολύ σημαντικό για οικογένειες που έχουν ένα αυτοκίνητο.
Οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.
Η κατηγοριοποίηση των Παραβάσεων
Οι παραβάσεις θα κατατάσσονται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου, την υποχρέωση για ιδιαίτερη μέριμνα και προστασία για τα άτομα με αναπηρία, την πρόληψη της πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και τις επιπτώσεις της παράβασης στην οδική ασφάλεια, στις εξής κατηγορίες:
α) κατηγορία Ε1,
β) κατηγορία Ε2,
γ) κατηγορία Ε3.
Η κάθε μία από τις παραπάνω κατηγορίες διακρίνεται σε δυο υποκατηγορίες, ως εξής:
α) υποκατηγορία Α, για την οποία επιβάλλεται μόνο διοικητικό πρόστιμο, και
β) υποκατηγορία Β για την οποία επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο και διοικητικό μέτρο.
Ανεξάρτητα των κατηγοριών παραβάσεις μπορεί να κατατάσσονται και στην κατηγορία Σ, που υποδηλώνει αντικοινωνική οδική συμπεριφορά. Στις παραβάσεις, πέραν του διοικητικού προστίμου και του διοικητικού μέτρου που επιβάλλεται βάσει της κατηγορίας και υποκατηγορίας στην οποία κατατάσσονται, επιβάλλεται και επιπλέον διοικητικό μέτρο.
Πέραν των παραπάνω κατηγοριών:
α) θεσπίζεται κατηγορία Ε4 ιδιαιτέρων επιπτώσεων για την οδική ασφάλεια. Για τις παραβάσεις που εντάσσονται στην κατηγορία αυτή, επιβάλλονται το διοικητικό πρόστιμο και το διοικητικό μέτρο που αναφέρεται στη συγκεκριμένη σχετική διάταξη.
β) Κάποιες εκ των παραβάσεων επιφέρουν επιπλέον ή μόνο ποινικές κυρώσεις που επιβάλλονται από το δικαστήριο, όπως αναφέρονται στα επιμέρους άρθρα.
Για κάθε παράβαση που ανήκει στην ίδια κατηγορία και υποκατηγορία επιβάλλονται οι παρακάτω διοικητικές κυρώσεις:
α) Παράβαση κατηγορίας Ε1:
αα) Ε1-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ,
αβ) Ε1-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε1-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δέκα (10) ημέρες.
β) Παράβαση κατηγορίας Ε2:
βα) Ε2-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ,
ββ) Ε2-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε2-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες.
γ) Παράβαση κατηγορίας Ε3:
γα) Ε3-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ,
γβ) Ε3-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε3-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες.
δ) Για τις παραβάσεις που έχουν χαρακτηριστεί και ως αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς (Σ), πέραν των κυρώσεων που επιβάλλονται σύμφωνα με τις περ. α) έως γ), επιβάλλεται επιπρόσθετα και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης του οδηγού για τριάντα (30) ημέρες.».
Υποτροπή – Σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς των οδηγών (Άρθρο 110)
1. Ως υποτροπή νοείται η διάπραξη της ίδιας παράβασης εντός χρονικού διαστήματος που ορίζεται στην απόφαση της παρ. 2, ανεξάρτητα από την τοπική ή χρονική εγγύτητα από την τέλεση της προηγούμενης παράβασης και ανεξάρτητα από την επίδοση ή μη των εκθέσεων βεβαίωσης παραβάσεων, με την επιφύλαξη της παρ. 3. Ειδικά για την περίπτωση της παράνομης στάθμευσης του άρθρου 38, περί στάσης και στάθμευσης, όταν αυτή συνεχίζεται πέραν των τριών (3) ωρών, βεβαιώνεται νέα παράβαση και υφίσταται υποτροπή.
2. Στο Σύστημα Ελέγχου της Συμπεριφοράς των Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.) μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοποδηλάτων συγκεντρώνονται και καταχωρίζονται τα στοιχεία για τις διαπραττόμενες παραβάσεις του παρόντος και του συνδυασμού κατηγορίας και υποκατηγορίας αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 112, περί κατηγοριοποίησης παραβάσεων.
3. α) Σε περίπτωση διάπραξης για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών των παραβάσεων του παρόντος που συνδέονται με:
αα) την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, σύμφωνα με τις περ. α) και β) της παρ. 7 του άρθρου 46, περί οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος, φαρμάκων ή τοξικών ουσιών, αβ) τη Ρυθμιστική Πινακίδα Ρ-2 Υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP), σύμφωνα με τις παρ. 3 και 11 του άρθρου 7, περί σήμανσης οδών με πινακίδες,
αγ) τον ερυθρό φωτεινό σηματοδότη, σύμφωνα με τις περ. β), ε), η) και ι) της παρ. 1 του άρθρου 9, περί φωτεινής σηματοδότησης για την κυκλοφορία οχημάτων,
αδ) την οδήγηση οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 16, περί κανόνων οδικής συμπεριφοράς, ή τον συναγωνισμό στην ταχύτητα, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 23, περί ταχύτητας και απόστασης μεταξύ οχημάτων, την οδήγηση που υπερβαίνει το ανώτατο όριο ταχύτητας κατά πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα της περ. γ) της παρ. 10 του άρθρου 24, την οδήγηση που υπερβαίνει τα διακόσια (200) χιλιόμετρα την ώρα της περ. δ) της παρ. 9 του άρθρου 24, περί ορίων ταχύτητας, αρμοδιοτήτων καθορισμού τους, ελέγχου τήρησής τους, κατηγοριών παραβάσεων και κυρώσεων για μη τήρηση ορίων ταχύτητας, ελλιπούς εξοπλισμού επαγγελματικών οχημάτων και παρεμβάσεων σε αυτόν, κατοχή μηχανισμών παρεμπόδισης ελέγχου ταχύτητας, μη ορθή χρήση Ελαφρού Προσωπικού Ηλεκτρικού Οχήματος,
αε) τη μη χρήση ζώνης από τους οδηγούς, σύμφωνα με την παρ. 5 και τη μη χρήση κράνους ασφαλείας από τους οδηγούς και από τους συνεπιβάτες σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 16, περί κανόνων οδικής συμπεριφοράς,
αστ) τη μη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 16, τις περ. β) και γ) της παρ. 2 και την παρ. 3 του άρθρου 37, περί μεταφοράς επιβατών με οχήματα, όσον αφορά το προστατευτικό κράνος συνεπιβάτη, αζ) τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 17, περί οδηγών, και την παρ. 1 του άρθρου 44, περί ειδικών κανόνων για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο.,
αη) την υπέρβαση κατά πενήντα (50) χιλιόμετρα και άνω του εκάστοτε ισχύοντος ορίου ταχύτητας, σύμφωνα με την περ. γ της παρ. 12 του άρθρου 24, αθ) τη χρήση της Λ.Ε.Α., σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 33, περί κίνησης οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και σήραγγες,
αι) τη στάση ή στάθμευση σε θέση όπου βρίσκεται ράμπα διάβασης ατόμων με αναπηρία, σύμφωνα με την περ. ιστ) της παρ. 2 του άρθρου 38, ή σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ατόμων με αναπηρία, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 7, περί σήμανσης οδών με πινακίδες, και τις περ. ιζ) και ιη) της παρ. 4 του άρθρου 38,
στον παραβάτη οδηγό επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για εκατόν ογδόντα (180) ημέρες, με εξαίρεση την παράβαση της περ. αδ) της παρούσας, για την οποία επιβάλλονται στον παραβάτη διοικητικό πρόστιμο τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δύο (2) έτη.
β) Σε περίπτωση διάπραξης για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών των παραβάσεων του παρόντος που συνδέονται με:
βα) μη συμμόρφωση με σταθερό ερυθρό σηματοδότη του άρθρου 9, όταν αυτή έχει ως αποτέλεσμα την πρόκληση τροχαίου ατυχήματος,
ββ) μη συμμόρφωση με την πινακίδα P-2 ή τον συνδυασμό αυτής με πρόσθετες πινακίδες της περ. β) της παρ. 11 του άρθρου 7, όταν αυτή έχει ως αποτέλεσμα την πρόκληση τροχαίου ατυχήματος, βγ) τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση, σύμφωνα με την υποπερ. βα) της περ. β) της παρ. 6 του άρθρου 17, περί οδηγών, και της παρ. 16 του άρθρου 44, περί ειδικών κανόνων για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο., βδ) τη μη παραχώρηση προτεραιότητας της περ. ε) της παρ. 5 του άρθρου 30, την παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητού φράγματος προ ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης σύμφωνα με τις περ. β), γ) και δ) της παρ. 1 του άρθρου 31 και τη στάθμευση σε σιδηροδρομική διάβαση της περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 38, περί στάσης και στάθμευσης, και
βε) την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, με ποσοστό αλκοόλ άνω του ορίου της περ. γ) της παρ. 7 του άρθρου 46, περί οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος, φαρμάκων ή τοξικών ουσιών, ή υπό την επήρεια ουσιών της παρ. 8 του άρθρου 46,
βστ) την εγκατάλειψη των περ. α) και β) της παρ. 2 του άρθρου 47, περί συμπεριφοράς σε περίπτωση ατυχήματος,
βζ) την οδήγηση χωρίς ο οδηγός να κατέχει την προβλεπόμενη ισχύουσα άδεια οδήγησης, σύμφωνα με τις περ. β) και γ) της παρ. 4 του άρθρου 102, περί αδειών οδήγησης, κυρώσεων και αδειών εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών, και της παρ. 4 του άρθρου 104, περί αδειών οδήγησης αγροτικών μηχανημάτων και μηχανημάτων έργου,
στον παραβάτη οδηγό επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τέσσερα (4) έτη, με εξαίρεση την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος άνω του ορίου της περ. γ) της παρ. 7 του άρθρου 46 ή υπό την επήρεια ουσιών της παρ. 8 του άρθρου 46 και την εγκατάλειψη των περ. α) και β) της παρ. 2 του άρθρου 47, που στον παραβάτη επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για επτά (7)έτη.
4. α) Σε περίπτωση διάπραξης για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών από την αμέσως προηγούμενη διάπραξη των παραβάσεων της περ. α της παρ. 3 στον παραβάτη οδηγό επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για ένα (1) έτος, με εξαίρεση την παράβαση της περ. αδ) της παρ. 3, που στον παραβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο οκτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για τέσσερα (4) έτη.
β) Σε περίπτωση διάπραξης για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών από την αμέσως προηγούμενη διάπραξη των παραβάσεων της περ. β της παρ. 3, στον παραβάτη οδηγό επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για οκτώ (8) έτη, με εξαίρεση την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, με ποσοστό αλκοόλ άνω του ορίου της περ. γ) της παρ. 7 του άρθρου 46 ή υπό την επήρεια ουσιών της παρ. 10 του άρθρου 46 που στον παραβάτη επιβάλλεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δέκα (10) έτη και την εγκατάλειψη των περ. α) και β) της παρ. 2 του άρθρου 47, που στον παραβάτη επιβάλλεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης δια βίου.
5. Σε περίπτωση διάπραξης της ίδιας παράβασης για τέταρτη φορά και για κάθε επόμενη φορά εντός πέντε (5) ετών από τη διάπραξη της τελευταίας παράβασης, επιβάλλονται οι κυρώσεις των περ. α) και β) της παρ. 4, αναλόγως την παράβαση. Μετά την πάροδο των πέντε (5) ετών από την διάπραξη της τελευταίας παράβασης, χωρίς νέα υποτροπή, κάθε νέα παράβαση θεωρείται ως πρώτη.
6. Για τις περιπτώσεις της παρ. 3 ο παραβάτης οδηγός υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για τη χορήγηση της άδειας οδήγησης. Το δικαίωμα συμμετοχής στην εξέταση του πρώτου εδαφίου κατοχυρώνεται μετά το πέρας του χρονικού διαστήματος αφαίρεσης της άδειας οδήγησης, μόνο με την προσκόμιση του αποδεικτικού καταβολής των διοικητικών προστίμων, σύμφωνα με το άρθρο 110, κατά περίπτωση.
7. Τα διοικητικά μέτρα του παρόντος επιβάλλονται και εκτελούνται παράλληλα και ανεξάρτητα με τις ποινικές κυρώσεις.
8. Ειδικά για τις παραβάσεις του παρόντος που επισύρουν στερητική της ελευθερίας ποινή, ως υπότροπος θεωρείται όποιος έχει καταδικαστεί αμετάκλητα σε ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι (6) μηνών για οποιοδήποτε ποινικό αδίκημα του παρόντος τέλεσε εντός των προηγούμενων δέκα (10) ετών από τον χρόνο τέλεσης της πράξης.
α) Στην περίπτωση πλημμελήματος που τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη, το ελάχιστο όριο της ποινής για τον υπότροπο αυξάνεται κατά τρεις (3) μήνες. Στις λοιπές περιπτώσεις πλημμελημάτων, το ελάχιστο όριο αυτής αυξάνεται κατά έξι (6) μήνες. β) Στην περίπτωση κακουργήματος, το ελάχιστο όριο ποινής αυξάνεται κατά δύο (2) έτη.
Όρια ταχύτητας και κυρώσεις για μη τήρηση ορίων ταχύτητας (Άρθρο 24)
1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα. Σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο (2) τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο (2) λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα. Τα όρια ταχύτητας της παρούσας εφαρμόζονται, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση.
2.Εκτός κατοικημένων περιοχών τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, για τις διάφορες κατηγορίες αυτοκίνητων οχημάτων και των συνδυασμών αυτών, ορίζονται στον παρακάτω πίνακα:
Κατηγορία Οχήματος |
Αυτοκινητόδρομοι | Οδοί ταχείας κυκλοφορίας | Άλλο οδικό Δίκτυο |
Επιβατηγό |
130 |
110 |
90 |
Επιβατηγό με ελαφρό ρυμουλκούμενο |
100 |
90 |
80 |
Επιβατηγό με ρυμουλκούμενο |
90 |
80 |
80 |
Λεωφορεία |
100 |
90 |
80 |
Λεωφορεία με ελαφρό ρυμουλκούμενο |
80 |
80 |
80 |
Αρθρωτά λεωφορεία |
70 |
70 |
70 |
Διώροφα λεωφορεία |
80 |
80 |
70 |
Λεωφορεία μεταφοράς μαθητών |
80 |
80 |
60 |
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μεγίστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. |
100 |
90 |
80 |
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μεγίστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. με ελαφρό ρυμουλκούμενο |
85 |
85 |
80 |
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μεγίστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. με ρυμουλκούμενο |
80 |
80 |
70 |
3. Σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα (40) χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.
4. Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα (40) χιλιόμετρα την ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα έξω από αυτές.
5. Για τα μοτοποδήλατα το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα πέντε (45) χιλιόμετρα την ώρα. Για τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργου, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα (40) χιλιόμετρα την ώρα. Ειδικώς αν τα αγροτικά μηχανήματα, τα μηχανήματα έργου ή τα ρυμουλκούμενα από αυτά στερούνται ελαστικών με αεροθάλαμο, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε δεκαπέντε (15) χιλιόμετρα την ώρα.
6. Για τα Ε.Π.Η.Ο. το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε είκοσι πέντε (25) χιλιόμετρα την ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα.
7. Στα φορτηγά αυτοκίνητα, στα ρυμουλκούμενα από αυτά και στα λεωφορεία αυτοκίνητα αναγράφεται στο οπίσθιο μέρος του αμαξώματός τους, με στοιχεία ύψους δεκαπέντε (15) εκατοστών μαύρου χρώματος σε άσπρη κυκλική επιφάνεια, ο αριθμός των χιλιομέτρων την ώρα του επιτρεπόμενου ανώτατου ορίου ταχύτητάς τους.
8. Ο έλεγχος της ταχύτητας των οδικών οχημάτων μπορεί να γίνεται από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και με ειδικές ηλεκτρονικές τεχνικές συσκευές ή με άλλα τεχνικά μέσα.
9. α) Με την επιφύλαξη της περ. β), η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας: αα) έως είκοσι (20) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α,
αβ) πάνω από είκοσι (20) χιλιόμετρα την ώρα έως και τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Β,
αγ) πάνω από τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα έως και πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β.
β) Με την επιφύλαξη των περ. γ) και ε), κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β οι παραβάσεις της κίνησης οχημάτων:
βα) στους αυτοκινητόδρομους με ταχύτητα πάνω από εκατόν πενήντα (150) χιλιόμετρα την ώρα,
ββ) στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα πάνω από εκατόν τριάντα (130) χιλιόμετρα την ώρα,
βγ) στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο με ταχύτητα πάνω από εκατόν είκοσι (120) χιλιόμετρα την ώρα. γ) Με την επιφύλαξη της περ. ε), η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4 και στον παραβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για εξήντα (60) ημέρες.
δ) Η παράβαση της οδήγησης με ταχύτητα ανώτερη των διακοσίων (200) χιλιομέτρων την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4 και στον επιβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επί τόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για ένα (1) έτος. ε) Η παράβαση της οδήγησης με ταχύτητα κατώτερη του ελάχιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας και η παράβαση της παρ. 9 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α.
10. Η παράβαση της θέσης σε κυκλοφορία και της οδήγησης αυτοκίνητου οχήματος χωρίς να είναι εφοδιασμένο με τις συσκευές της περ. στ) της παρ. 8 του άρθρου 111, καθώς και η παράβαση της παράλειψης τοποθέτησης του φύλλου ή άλλου συστήματος καταγραφής ταχογράφου κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β. Στην ίδια κατηγορία κατατάσσονται και οι παραβάσεις επενέργειας με οποιονδήποτε τρόπο στον μηχανισμό της ανωτέρω συσκευής, με σκοπό να την καταστήσει ανενεργή ή να αλλοιωθούν οι καταγραφόμενες ενδείξεις. Εάν αμφισβητηθεί από τον οδηγό η παράβαση, το όχημα μεταφέρεται, συνοδεία αστυνομικού, στην αρμόδια για τη διενέργεια ελέγχου υπηρεσία της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. Για τις ως άνω παραβάσεις που αφορούν σε φορτηγά οχήματα εφαρμόζεται ο ν. 3446/2006 (Α’ 49).
11. Η παράβαση της οδήγησης μηχανοκίνητου οχήματος με εξοπλισμό εντοπισμού συσκευών μέτρησης ταχύτητας, καθώς και της οδήγησης μηχανοκίνητου οχήματος με εξοπλισμό παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β.
12. Ειδικά για τα Ε.Π.Η.Ο.:
α) η οδήγηση κατά παράβαση του πρώτου εδαφίου της παρ. 6:
αα) με ταχύτητα έως και τριάντα πέντε (35) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α και η θέση του σε κυκλοφορία κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α,
αβ) με ταχύτητα άνω των τριάντα πέντε (35) χιλιομέτρων την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2- Α και η θέση του σε κυκλοφορία κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Α,
β) η οδήγηση κατά παράβαση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 6 κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1- Α.
Τα ταξί εκτός λεωφορειολωρίδων
Σύμφωνα με το άρθρο 55, τα ταξί μένουν εκτός λεωφορειολωρίδων.
Όμως, επιτρέπεται η στάση επιβατικών δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.), εφόσον δεν παρακωλύεται η κυκλοφορία των μέσων δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα τριάντα (30) δευτερόλεπτα, και μόνο με σκοπό την επιβίβαση και αποβίβαση. Ειδικότερα, η αποβίβαση επιτρέπεται όπισθεν των λεωφορείων και με την προϋπόθεση να μην παρακωλύεται η κυκλοφορία των λεωφορείων και των οχημάτων, που χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες,
Επιπλέον στις λεωφορειολωρίδες επιτρέπεται η κυκλοφορία έμφορτων Ε.Δ.Χ. ΕΙΔΜΙΣΘ αυτοκινήτων, που προορίζονται για τη μεταφορά ατόμων με αναπηρία και έμφορτων επιβατικών δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) μηδενικών ρύπων.
Στους παραβάτες θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ.
Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
Στην πρώτη παράβαση το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.
Στη δεύτερη υποτροπή το πρόστιμο αυξάνεται σε 1.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες.
Στην τρίτη υποτροπή το πρόστιμο φτάνει τα 2.000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος διαρκεί ένα έτος.
Ενδεικτικές Παραβάσεις και οι ποινές που προβλέπονται με το νέο πλαίσιο
Μη συμμόρφωση σε σήμα ή υπόδειξη τροχονόμου.
Επιβάλλεται πρόστιμο ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε2-Β).
Για την παραβίαση της πινακίδας Ρ-2 (Υποχρεωτική διακοπή πορείας, STOP) διατηρείται το πρόστιμο ύψους επτακοσίων (700) ευρώ και επιπλέον επιβάλλεται η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Για την παραβίαση των πινακίδων Ρ-1 (Υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας) και Ρ-29 (Απαγόρευση της αναστροφής), επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ και επιπλέον επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β).
Για την παραβίαση των πινακίδων Ρ-71 (χώρος στάθμευσης αποκλειστικά για οχήματα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα) και Ρ-72 (χώρος στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα) επιβάλλονται πρόστιμο ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για πενήντα (50) ημέρες (κατηγορίες παράβασης Ε2-Β και Σ).
Μη συμμόρφωση σε φωτεινή σηματοδότηση.
Επιβάλλεται πρόστιμο ύψους επτακοσίων (700) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4) για παραβίαση του σηματοδότη ερυθρού φωτός.
Μη συμμόρφωση οδηγών ποδηλάτων σε φωτεινή σηματοδότηση.
Επιβάλλεται πρόστιμο ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε2-Α) σε ποδηλάτη για παραβίαση του σηματοδότη ερυθρού φωτός με σύμβολο ποδηλάτου
Μη συμμόρφωση πεζών σε φωτεινή σηματοδότηση.
Μειώνεται το ύψος του προστίμου για τις παραβάσεις του άρθρου από σαράντα (40) ευρώ σε τριάντα (30) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε1-Α).
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους και η μεταφορά ανηλίκων, χωρίς τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας από τον οδηγό. Ειδικότερα, το ύψος του προστίμου για απόθεση ή εγκατάλειψη ή απόρριψη οποιουδήποτε αντικειμένου ή ύλης στις οδούς, παρακωλύοντας την κίνηση των πεζών και των οχημάτων, μειώνεται από τετρακόσια (400) ευρώ σε τριακόσια πενήντα (350) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε3-Α). Το ύψος του προστίμου για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους από τον οδηγό παραμένει στα τριακόσια πενήντα (350) ευρώ και ταυτόχρονα αυξάνεται η ποινή αφαίρεσης της άδειας οδήγησης από δέκα (10) σε τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β). Αντίστοιχα το πρόστιμο για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους από επιβάτη αυξάνεται από εκατό (100) ευρώ σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε2-Α).
Για την παράβαση της οδήγησης οδικών οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμό, ανταγωνισμό ή τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Για τις παραβάσεις που αφορούν την ορθή θέση οχημάτων πλην λεωφορείων μειώνεται το επιβαλλόμενο πρόστιμο από ογδόντα (80) σε τριάντα (30) ευρώ και παράλληλα επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δέκα (10) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε1-Β). Για την παράβαση της κίνησης σε οδόστρωμα που προορίζεται για την κυκλοφορία των πεζών, μειώνεται το επιβαλλόμενο πρόστιμο από διακόσια (200) ευρώ σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ και παράλληλα επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορίες παράβασης Ε2-Α και Σ). Για τις λοιπές παραβάσεις του άρθρου αυξάνεται το πρόστιμο από διακόσια (200) σε τριακόσια πενήντα (350) ευρώ και παράλληλα επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β).
Μη επιτρεπτό προσπέρασμα, την κίνηση σε στοίχους και την κίνηση μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών σε πυκνή κυκλοφορία.
Το πρόστιμο για αντικανονικό προσπέρασμα παραμένει στα επτακόσια (700) ευρώ και επιπλέον επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Μη επιτρεπτή διέλευση οχημάτων που κινούνται αντίθετα.
Συγκεκριμένα μειώνεται το πρόστιμο από ογδόντα (80) ευρώ σε τριάντα (30) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε1-Α).
Μη επιτρεπτή χρήση οχημάτων και μη επιτρεπτή ταχύτητα και απόσταση μεταξύ οχημάτων. Ειδικά για στους οδηγούς που συναγωνίζονται μεταξύ τους για ταχύτητα το πρόστιμο αυξάνεται από εκατό (100) ευρώ σε επτακόσια (700) ευρώ και επίσης επιβάλλεται και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών στα τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα από την 1η Νοεμβρίου 2025, με στόχο την προαγωγή της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των πενήντα (50) χιλιομέτρων την ώρα σε μονόδρομους, στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, εκτός εάν ορίζεται άλλως με ειδική σήμανση. Ως προς τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται από την 1η Νοεμβρίου 2025 σε τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα έξω από αυτές.Αυξάνεται το ελάχιστο πρόστιμο για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας από σαράντα (40) ευρώ σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε2-Α) και ανάλογα με την παράβαση τα πρόστιμα κλιμακώνονται από εκατόν πενήντα (150) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε2-Β) έως επτακόσια (700) ευρώ και αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4). Επίσης αυστηροποιούνται τα πρόστιμα για τους οδηγούς Ε.Π.Η.Ο. που υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας που ισχύουν για αυτά τα μέσα, καθώς και σε αυτούς που θέτουν τα Ε.Π.Η.Ο. σε κυκλοφορία.
Μη τήρηση κανόνων ελιγμών οχημάτων.
Ειδικότερα, μειώνεται το ύψος των προβλεπόμενων προστίμων με ταυτόχρονη επιβολή της ποινής της αφαίρεσης της άδειας κυκλοφορίας του αυτοκινήτου για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β) για τους οδηγούς που επιχειρούν ελιγμούς και κίνηση που εγκυμονεί κίνδυνο για τους λοιπούς χρήστες της οδού. Για τις λοιπές παραβάσεις του άρθρου επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δέκα (10) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε1-Β).
Για την περίπτωση οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος, φαρμάκων ή τοξικών ουσιών.
Συγκεκριμένα, αναπροσαρμόζονται και κατηγοριοποιούνται οι ποινές για τις παραβάσεις της οδήγησης οχήματος υπό την επίδραση οινοπνεύματος.
Οι παραβάσεις της οδήγησης οχήματος υπό την επίδραση οινοπνεύματος κατατάσσονται ως εξής: α. Στην κατηγορία Ε3-Β, εάν η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα κυμαίνεται από μηδέν κόμμα πενήντα γραμμάρια ανά λίτρο (0,50 g/l) έως μηδέν κόμμα ογδόντα γραμμάρια ανά λίτρο (0,80 g/l), μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή από μηδέν κόμμα είκοσι πέντε (0,25) έως μηδέν κόμμα σαράντα (0,40) χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου. Στην περίπτωση αυτή η άδεια οδήγησης επιστρέφεται μετά την παρέλευση του χρονικού διαστήματος αφαίρεσης, μόνο με την προσκόμιση του αποδεικτικού καταβολής του διοικητικού προστίμου.
β. Στην κατηγορία Ε4 και στον παραβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ και η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ενενήντα (90) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 110, περί επιβολής διοικητικών μέτρων, εάν η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα είναι άνω του μηδέν κόμμα ογδόντα γραμμάρια ανά λίτρο (0,80 g/l) και μέχρι ενός κόμμα δέκα γραμμαρίων ανά λίτρο (1,10g/l), μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή άνω των μηδέν κόμμα σαράντα (0,40) έως μηδέν κόμμα εξήντα (0,60) χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου. Στην περίπτωση αυτή η άδεια οδήγησης επιστρέφεται μετά την παρέλευση του χρονικού διαστήματος αφαίρεσης, μόνο με την προσκόμιση του αποδεικτικού καταβολής του διοικητικού προστίμου.
γ. Στην κατηγορία Ε4 και τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) μηνών, διοικητικό πρόστιμο χιλίων διακοσίων (1.200,00) ευρώ και αφαίρεση, επί τόπου, της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας για εκατόν ογδόντα (180) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 110, εάν η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα είναι άνω του ενός κόμμα δέκα γραμμαρίων ανά λίτρο (1,10g/l), μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή άνω των μηδέν κόμμα εξήντα (0,60) χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου. Στην περίπτωση αυτή η άδεια οδήγησης επιστρέφεται μετά την παρέλευση έξι (6) μηνών, μόνο με την προσκόμιση αποδεικτικού καταβολής του διοικητικού προστίμου.
δ. Στις περ. α’, β’ και γ’ το όχημα ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλάσσεται, σύμφωνα με το άρθρο 50 και τις, κατ’ εξουσιοδότηση αυτού, εκδιδόμενες αποφάσεις. Ο έλεγχος και η βεβαίωση των παραβάσεων της παρούσας παραγράφου γίνονται από συνεργείο δύο (2) τουλάχιστον αστυνομικών ή λιμενικών, εκ των οποίων ο ένας είναι ανακριτικός υπάλληλος.
Για διεξαγωγή αγώνων στις οδούς.
Διατηρείται το διοικητικό πρόστιμο μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ και η ποινή απαγόρευσης διοργάνωσης αγώνων για χρονικό διάστημα μέχρι πέντε (5) ετών από την ημερομηνία παράβασης (κατηγορία παράβασης Ε4).
Για τις παραβάσεις, περί τεχνικού ελέγχου οχημάτων.
Για τις παραβάσεις που αφορούν σε επιβατικά δημοσίας χρήσης (Ε.Δ.Χ.), σε ασθενοφόρα, φορτηγά ή ρυμουλκούμενα άνω των τρεισήμισι (3,5) τόνων ή λεωφορεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β). Για τις παραβάσεις του άρθρου που αφορούν στα υπόλοιπα οχήματα επιβάλλονται πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε2-Β).
Το προβλεπόμενο διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης επιβάλλεται μόνο στον οδηγό. Το διοικητικό πρόστιμο και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας, όπου προβλέπεται, επιβάλλονται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Για τις παραβάσεις, περί αδειών οδήγησης και αδειών εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών.
Επέρχεται αρτιότερη διάκριση των παραβάσεων ανάλογα με το είδος του οχήματος που καταλαμβάνεται να οδηγεί ο παραβάτης. Έτσι, ενώ στο υφιστάμενο καθεστώς υπήρχε ενιαία αντιμετώπιση για όσους καταλαμβάνονταν να οδηγούν μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα, μηχανοκίνητο τρίκυκλο, ελαφρύ τετράκυκλο, τετράκυκλο και αυτοκίνητο χωρίς άδεια ή χωρίς την κατάλληλη άδεια οδήγησης, με την πρόβλεψη φυλάκισης από έναν (1) έως δώδεκα (12) μήνες, με διοικητικό πρόστιμο διακοσίων (200) ευρώ, καθώς και με επιτόπου αφαίρεση του εντύπου της άδειας οδήγησής του, εφόσον υπάρχει, για τριάντα (30) ημέρες, πλέον για τους οδηγούς αυτοκινήτου επιβάλλονται πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ, η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, εφόσον υπάρχει και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος, για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4). Για τους οδηγούς μοτοποδήλατου, μοτοσικλέτας, μηχανοκίνητου τρίκυκλου, ελαφρού τετράκυκλου και τετράκυκλου, επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ, η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, εφόσον υπάρχει, και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες. Επίσης, προβλέπεται πλέον ρητά, ότι για να έχει ο παραβάτης του υπό εξέταση άρθρου δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις για τη χορήγηση (αρχικής) άδειας οδήγησης, πρέπει να παρέλθει το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία που καταλήφθηκε να οδηγεί χωρίς άδεια, με την προσκόμιση του αποδεικτικού καταβολής του διοικητικού προστίμου.
Για τις παραβάσεις, περί ισχύος αδειών οδήγησης.
Για τις περιπτώσεις παραβάσεων οδηγού μοτοποδηλάτου, μοτοσικλέτας, μηχανοκίνητου τρίκυκλου, ελαφρού τετράκυκλου, τετράκυκλου και αυτοκίνητου ενώ το έντυπο της άδειας οδήγησης ή η αντίστοιχη κατηγορία άδειας οδήγησης έχει λήξει, το πρόστιμο που επιβάλλεται μειώνεται από τα διακόσια (200) ευρώ στα εκατόν πενήντα (150) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε2-Α).
Για τις παραβάσεις, περί παραχώρησης της οδήγησης οχήματος.
Η ποινή φυλάκισης ενός (1) μέχρι έξι (6) μηνών καταργείται και πλέον επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ και παράλληλα επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β).
Έγγραφα τα οποία πρέπει να φέρει ο οδηγός
Ο οδηγός οδικού οχήματος, όταν οδηγεί, φέρει:
α) τη νόμιμη άδεια οδήγησης σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή,
β) την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος,
γ) το αποδεικτικό ασφάλισης,
δ) την απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας,
ε) κατά περίπτωση:
εα) την ειδική άδεια οδήγησης οδηγού επιβατικού δημοσίας χρήσης αυτοκινήτου,
εβ) το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας,
εγ) το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Κατάρτισης Οδηγού Οχημάτων Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) και τα λοιπά έγγραφα που απαιτεί η Ευρωπαϊκή Συμφωνία για τη Διεθνή Οδική Μεταφορά Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR), η οποία κυρώθηκε με τον ν. 1741/1987 (Α’ 225),
εδ) το δελτίο τεχνικού ελέγχου,
εε) την κάρτα ελέγχου καυσαερίων,
εστ) τη βεβαίωση καλής λειτουργίας ταχογράφου,
εζ) τη βεβαίωση περιοριστή ταχύτητας και
εη) το σχετικό αυτοκόλλητο σήμα, καθώς και
στ) οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, βεβαίωση, ή πιστοποιητικό απαιτείται ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος από τις ειδικές διατάξεις.
Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. από δώδεκα (12) ετών και άνω φέρουν, όταν οδηγούν, οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
Ειδικά τα οχήματα που είναι μισθωμένα από εταιρείες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων ή χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), φέρουν μόνο αντίγραφο της άδειας κυκλοφορίας, ενώ δεν υποχρεούνται να φέρουν το αποδεικτικό ασφάλισης και την απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
Η παράβαση για την έλλειψη καθενός από τα παραπάνω έγγραφα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α και επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ.
Η ισχύς των διατάξεων του Νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα αρχίζει τρεις (3) μήνες μετά από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.