Δεκάδες χιλιάδες περιπτώσεις δανειοληπτών μένουν εξαρχής έξω από την (ούτως ή άλλως προβληματική και ελλειμματική) απόπειρα ρύθμισης – συμβιβασμού της κυβέρνησης με τις τράπεζες, αναφορικά με την αύξηση των μηνιαίων δόσεων των δανείων τους.
Πρόκειται για όσους τα δάνειά τους δεν βρίσκονται πλέον στις τράπεζες, αλλά μεταβιβάστηκαν στα funds. Οι διαπραγματεύσεις της Κυβέρνησης αναφέρεται ότι γίνονται μόνο με τις τράπεζες -ούτε λέξη για τα funds και τις εταιρείες διαχείρισης.
Πρόκειται κυρίως για όσους:
1) Έχουν ενταχθεί στο νόμο Κατσέλη με δικαστική απόφαση, αποπλήρωσαν την πρώτη περίοδο (του άρθρου 8 ν. 3869/2020 – συνήθως τριετία) και έχουν ξεκινήσει και αποπληρώνουν το ποσό που ορίστηκε για την διάσωση της α΄ κατοικίας τους (δηλ. του άρθρου 9 – συνήθως 15ετούς ή 20ετούς διάρκειας). Η αποπληρωμή αυτή των δόσεων συνδέεται εκ του νόμου με κυμαινόμενο επιτόκιο. Σχεδόν όλες οι υποθέσεις του νόμου Κατσέλη μεταβιβάστηκαν στα funds.
2) Είχαν κόκκινα δάνεια, αλλά κάνανε ρύθμιση (με τα funds) την οποία τηρούνε.
3) Είχαν ‘πράσινα’ δάνεια, παρόλα αυτά μεταβιβάστηκαν και αυτά στα funds (πολλά χαρτοφυλάκια πουλήθηκαν μαζικά και ‘ανάμεικτα’ τα ενήμερα και τα κόκκινα δάνεια) και συνεχίζουν και καταβάλλουν -στα funds πλέον- την αρχική δόση τους.
Τι θα γίνει με όλους αυτούς;
Κατά τη γνώμη μου μπορεί ευχερώς να ρυθμιστεί το θέμα νομοθετικά, κυρίως διότι τα δάνειά τους αγοράστηκαν από funds στο 10% ή το πολύ 15% της αξίας τους εάν το δάνειο ήταν στεγαστικό (αλλιώς, τα καταναλωτικά πουλήθηκαν στο 2 – 5% της αξίας τους, ίσως και λιγότερο).
Δηλαδή: όταν ένα στεγαστικό δάνειο των 100.000€ αγοράστηκε από το fund 10 ή 15 χιλιάδες ευρώ (και ένα αντίστοιχο καταναλωτικό δάνειο των 100.000€ αγοράστηκε 3 ή 5 το πολύ χιλιάδες ευρώ), είναι παράλογο και καταπλεονεκτικό να επιμένει το fund στο αυξημένο κυμαινόμενο επιτόκιο. Το οποίο θα οδηγήσει (ξανά) σε αδιέξοδο τον δανειολήπτη.
Το fund, με άλλα λόγια, δεν χορήγησε εξ ιδίων τις 100.000€, ώστε να περιμένει το κέρδος του αποκλειστικά και μόνο από το επιτόκιο – όπως συμβαίνει με τις συνήθεις τραπεζικές συμβάσεις.
Το fund προσδοκά -υπέρογκα- κέρδη, επειδή αγόρασε σε χαμηλότατη τιμή το δάνειο, συνεπώς, χωρεί, νομοθετική ρύθμιση για μεγάλη μείωση του επιτοκίου, η οποία θα δίνει λύση σε αυτή την μεγάλη κατηγορία δανειοληπτών, χωρίς αυτή να είναι ή να μπορεί να θεωρηθεί αθέμιτη παρέμβαση στην λειτουργία της αγοράς.
Αν και η Κυβέρνηση έχει αποδείξει πολλές φορές με ποιανού το μέρος είναι (π.χ. σκάνδαλο Πάτση), αυτήν έστω την φορά πρέπει να σταθεί δίπλα στους Έλληνες πολίτες.
* Δικηγόρος (πρώην Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Κοζάνης)