Ο Αυστροεβραίος φιλόσοφος Μάρτιν Μπούμπερ (Martin Buber) που μετέφρασε την Παλαιά Διαθήκη στα γερμανικά και διετέλεσε καθηγητής Θρησκειών και Ηθικής στο πανεπιστήμιο της Φραγκφούρτης από το 1924 μέχρι το 1933 (οπότε και έφυγε από τη Γερμανία) και μέχρι το 1951 δίδαξε Κοινωνική Φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, αναφέρει: «Τον Ιησού τον αισθανόμουνα από τα νιάτα μου ως μεγάλο αδελφό. Το ότι ο χριστιανισμός τον θεωρούσε και τον θεωρεί και σωτήρα, μου φαινόταν πάντοτε ένα γεγονός μεγάλης σοβαρότητας, την οποία πρέπει να κατανοήσω για χάρη του και για δική μου χάρη…Αυτά τα αδελφικά και φιλικά αισθήματά μου δυνάμωσαν με το χρόνο και έγιναν όλο και πιο αγνά, και σήμερα τον βλέπω με πιο δυνατή και πιο αγνή ματιά από ποτέ. Μου είναι πιο βέβαιο από ποτέ ότι του ανήκει μια μεγάλη θέση στην ιστορία της θρησκείας του Ισραήλ». Αλλά και ο μαθητής του Μπούμπερ, ο Schalom Ben – Chorin προς την ίδια κατεύθυνση κινείται λέγοντας: «Η πίστη του Ιησού μας ενώνει, αλλά η πίστη στον Ιησού μας χωρίζει…Η αντιμετώπιση του Ιησού από τον Εβραίο πρέπει να είναι ουσιαστικά διαφορετική από την αντιμετώπισή του εκ μέρους των χριστιανικών λαών. Ο Ιησούς μας συναντά μ΄έναν άμεσο τρόπο, που βέβαια τον αναγνωρίζει κανείς μόνον αφού απαλείψουμε από τα χαρακτηριστικά του Εβραίου της Ναζαρέτ την επεξεργασία της χριστιανικής εικονολογίας. Πρέπει να αφαιρεθεί μια στρώση μετά την άλλη που άφησε εδώ η εκκλησιαστική ιστορία, για να προχωρήσουμε στο αρχικό πρόσωπο του Ιησού».
Η αλήθεια είναι πως η σχέση του Ιουδαϊσμού προς τον χριστιανισμό είναι πολύπλοκη εξαιτίας των μεταξύ τους στενών ιστορικών αλληλοσυνδέσεων. Από την πλευρά του Ιουδαϊσμού ο Χριστιανισμός θεωρείται περίπου ως εβραϊκή αίρεση. Όσο κι αν προσπάθησαν κάποιοι Εβραίοι διανοητές, την περίοδο του Μεσαίωνα, να αναιρέσουν το χαρακτηρισμό του χριστιανισμού ως ειδωλολατρικής θρησκείας, δεν ξεπεράστηκε ποτέ μέχρι σήμερα η απόρριψη του Ιησού Χριστού ως Υιού του Θεού και παρά τις μεμονωμένες τάσεις στην εβραϊκή κοινότητα για την ανάπτυξη μιας καταφατικής θεολογίας απέναντι κυρίως στη Ρωμαιοκαθολική και στην Προτεσταντική Εκκλησία παρέχοντας μια θεολογία του χριστιανισμού στα πλαίσια της ιουδαϊκής σκέψης. Γεγονός επίσης είναι πως η σύγκρουση του Ιουδαϊσμού με τις άλλες μονοθεϊστικές θρησκείες πέρα από τις όποιες δογματικές και πνευματικές διαφορές είχε να κάνει και με κοινωνικοπολιτικούς λόγους.
Ηλίας Κ Μάρκου
[email protected]
18