Κυριακή, 20 Ιουλίου, 2025

Στη Βουλή το ν/σ για προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου και την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου

0 comment 17 minutes read

Στη Βουλή το ν/σ για προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου και την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου

 

Επιπλέον ρυθμίζονται διαδικαστικά ζητήματα αναφορικά με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας σε κοινόχρηστους χώρους κτιρίων, αλλά και Διατάξεις για τη λειψυδρία

Κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και ενέργειας με τίτλο “Πλαίσιο για την προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου, κανόνες για την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου και τα γεωγραφικά περιορισμένα δίκτυα υδρογόνου – Μερική ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1788 και άλλες διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος”.

Με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα:

ΜΕΡΟΣ Α’

Καθορίζεται το πλαίσιο για την προώθηση του βιομεθανίου και συγκεκριμένα:

1. α.Προσδιορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο των προτεινόμενων διατάξεων, με τις οποίες, μεταξύ άλλων, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με:

-την αδειοδότηση των μονάδων παραγωγής βιομεθανίου,

-την έγχυσή του στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου ή σε Δίκτυα Διανομής Φυσικού Αερίου κ.λπ..

β. Παρατίθενται οι έννοιες των όρων που αναφέρονται στις προτεινόμενες διατάξεις.(άρθρα 1 – 3)

2. α.Καθορίζεται η προέλευση και ο τρόπος παραγωγής βιομεθανίου, προβλέπεται η διαδικασία πιστοποίησης του βιομεθανίου που παράγεται από τις μονάδες βιομεθανίου και ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την επαλήθευση της τήρησης των κριτηρίων αειφορίας και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που πρέπει να τηρούνται από τους παραγωγούς βιομεθανίου, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 32Ζ και 32Θ του ν.3468/2006 για τα βιοκαύσιμα.

β. Ορίζεται η Υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία, με την υποστήριξη του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε.), διασφαλίζει την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων. (άρθρα 4, 5)

3.Περιγράφεται η διαδικασία αδειοδότησης των μονάδων παραγωγής βιομεθανίου και μεταξύ άλλων:

α. Απαιτούνται η έκδοση απόφασης περιβαλλοντικής αδειοδότησης, άδειας εγκατάστασης και άδειας λειτουργίας καθώς και η χορήγηση όρων σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ.Α.) ή σε δίκτυο διανομής.

β. Προβλέπονται η κατάταξη των μονάδων βιομεθανίου στις οριζόμενες κατηγορίες και υποκατηγορίες καθώς και ζητήματα σχετικά με την αναβάθμιση μονάδων βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου.

γ.Καθορίζονται οι ενέργειες στις οποίες προβαίνουν οι ενδιαφερόμενοι μετά την έκδοση ή την τροποποίηση της απόφασης περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

δ. Τηρείται από τη μνημονευόμενη Υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κεντρικό αρχείο, για την παρακολούθηση των αδειών εγκατάστασης και των αδειών λειτουργίας των μονάδων βιομεθανίου.(άρθρο 6)

4. α.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη σύνδεση μονάδων βιομεθανίου που επιθυμούν να πραγματοποιούν έγχυση στο Ε.Σ.Φ.Α. ή σε δίκτυο διανομής, με την υποβολή σχετικής αίτησης στον αρμόδιο Διαχειριστή σύμφωνα με τον οικείο Κώδικα Διαχείρισης.

β.Καθορίζεται επίσης, η διαδικασία σύνδεσης μονάδων βιομεθανίου που δεν πραγματοποιούν έγχυση σε δίκτυο διανομής ή στο Ε.Σ.Φ.Α., μέσω σύναψης σχετικής σύμβασης κατασκευής και λειτουργίας της Μ.Ε.Μ. με τον αρμόδιο Διαχειριστή κ.λπ..

γ.Ρυθμίζονται ειδικά θέματα σύνδεσης μονάδων βιομεθανίου.

δ.Περαιτέρω, προβλέπονται η σχετική διαδικασία για την έκδοση, την τροποποίηση και την επανέκδοση της άδειας εγκατάστασης μονάδας βιομεθανίου, η διάρκεια και το περιεχόμενο αυτής κατ’ ελάχιστον, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

ε.Ρυθμίζονται επίσης θέματα σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης της άδειας λειτουργίας μονάδων βιομεθανίου και μεταξύ άλλων, προβλέπονται:

-η δοκιμαστική λειτουργία των μονάδων βιομεθανίου που έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες εγκατάστασης και τα έργα σύνδεσης των μονάδων τους, κατά τη διάρκεια της οριζόμενης περιόδου, σε περίπτωση δε υπέρβασης της συνολικής διάρκειας επιβάλλονται στους παραγωγούς οι προβλεπόμενες κυρώσεις καθώς και αναστολή της χορήγησης της λειτουργικής ενίσχυσης,

-η δημοσίευση των εκδοθεισών αδειών και των τροποποιήσεων αυτών σε ειδική ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που δημιουργείται προς τούτο.(άρθρα 7 – 14)

5.Προσδιορίζονται οι κυρώσεις που επιβάλλονται διαζευκτικά ή σωρευτικά στις μονάδες παραγωγής βιομεθανίου, οι οποίες παραβαίνουν τις προτεινόμενες διατάξεις (εγκατάσταση ή/και λειτουργία χωρίς ή κατά παράβαση της σχετικής άδειας κ.λπ.), μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται πρόστιμα, ανάκληση της άδειας, καταγγελία της σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης με τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π.), αναζήτηση καταβληθεισών ενισχύσεων κ.λπ. Η διαπίστωση των ανωτέρω παραβάσεων και η επιβολή των σχετικών κυρώσεων πραγματοποιούνται από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρο 15)

6.Ρυθμίζονται ζητήματα διάθεσης του παραγόμενου βιομεθανίου σε τελικούς πελάτες, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων και των απομακρυσμένων καταναλωτών, η οποία υλοποιείται από τους Προμηθευτές Φυσικού Αερίου, στο πλαίσιο της άδειας προμήθειας που κατέχουν.(άρθρο 16)

7.Θεσπίζονται: α. καθεστώς στήριξης μονάδων βιομεθανίου, με τη μορφή επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης, στο οποίο μπορούν να εντάσσονται κάτοχοι μονάδων βιομεθανίου που συνδέονται με το Ε.Σ.Φ.Α. ή με το Δίκτυο διανομής Φυσικού Αερίου, καθώς και οι κάτοχοι Μη Συνδεδεμένων Μονάδων. Οι ανωτέρω ενισχύσεις χορηγούνται υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις και με ειδικότερη πρόβλεψη σε περίπτωση που η πηγή χρηματοδότησης των ενισχύσεων είναι το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Α.Π.Δ.Ε.),

β. κίνητρα για την παραγωγή βιομεθανίου. Συγκεκριμένα προβλέπονται:

-η μη επιβολή χρέωσης από τους αρμόδιους Διαχειριστές στους χρήστες για την είσοδο του βιομεθανίου στο Ε.Σ.Φ.Α. ή σε δίκτυο διανομής. Το σχετικό κόστος περιλαμβάνεται στην αντίστοιχη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του αρμόδιου Διαχειριστή και ανακτάται από το σύνολο των χρηστών του Ε.Σ.Φ.Α. ή του δικτύου διανομής, αντίστοιχα, σύμφωνα με τον οικείο Κανονισμό Τιμολόγησης,

-η δυνατότητα αποκλειστικής συμμετοχής στις διαδικασίες χορήγησης επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης, σε μονάδες βιοαερίου με ηλεκτροπαραγωγή και συμβάσεις με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. σε ισχύ, οι οποίες μετατρέπονται σε μονάδες βιομεθανίου,

– η παροχή επιλεξιμότητας για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης στις μονάδες βιοαερίου με ηλεκτροπαραγωγή που αναβαθμίζονται μερικώς σε μονάδες βιομεθανίου, διατηρώντας υβριδική λειτουργία, εφόσον πληρούνται οι τιθέμενοι όροι και προϋποθέσεις.

γ.Για εγκαταστάσεις σε δήμους όπου υπάρχει ενεργό δίκτυο διανομής φυσικού αερίου δεν γίνονται δεκτά νέα αιτήματα σύναψης σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. για ηλεκτροπαραγωγή από βιοαέριο και δεν ανανεώνονται όσες λήγουν, με εξαίρεση τις εγκαταστάσεις σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων ή Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων.

δ. Για την απόδειξη της προέλευσης του παραγόμενου από μονάδες με άδεια λειτουργίας βιομεθανίου εκδίδονται από τους αρμόδιους φορείς εγγυήσεις προέλευσης, με το οριζόμενο περιεχόμενο, οι οποίες είναι μεταβιβάσιμες και η έκδοση, η χρήση και η ακύρωσή τους καταγράφονται και παρακολουθούνται μέσω του Μητρώου Εγγυήσεων Προέλευσης Βιομεθανίου που τηρείται στο Πληροφοριακό Σύστημα Εγγυήσεων Προέλευσης από τον Φορέα Έκδοσης (ο Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. – άρθρο 18 παρ.4 του ν.3468/2006).(άρθρα 17 – 19, 22 παρ.1)

8. α.Παρέχονται οι απαραίτητες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την υλοποίηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων.

β. Περιλαμβάνονται τελικές διατάξεις σχετικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό για το σύνολο των απαιτούμενων έργων ανάπτυξης μονάδων βιομεθανίου με ανάλογη εφαρμογή των προβλέψεων του ν.4001/2011, των Κωδίκων Διαχείρισης του Ε.Σ.Φ.Α. και των δικτύων διανομής φυσικού αερίου, καθώς και οι μεταβατικής ισχύος διατάξεις.(άρθρα 20 – 22)

 

ΜΕΡΟΣ Β’

Τίθενται οι κανόνες για την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου και για τα Γεωγραφικά Περιορισμένα Δίκτυα Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ). Συγκεκριμένα:

1. α.Οι προτεινόμενες διατάξεις αποσκοπούν στη μερική ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1788 σχετικά με κοινούς κανόνες για τις εσωτερικές αγορές ανανεώσιμων αερίων, φυσικού αερίου και υδρογόνου και συνακόλουθα στη διαμόρφωση του πλαισίου για την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου. Ειδικότερα, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη(ν):

-αδειοδότηση των μονάδων παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών,

-στήριξη των μονάδων παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου,

-εποπτεία της σχετικής αγοράς,

-ανάπτυξη, αδειοδότηση, λειτουργία και διαχείριση των Γεωγραφικά Περιορισμένων Δικτύων Υδρογόνου.

β. Παρατίθενται οι έννοιες των όρων που αναφέρονται στις προτεινόμενες διατάξεις.(άρθρα 22 – 25)

2.Περιγράφεται η αρχική φάση της αδειοδότησης Μονάδων Παραγωγής Υδρογόνου και μεταξύ άλλων:

α. Καθορίζεται η συνολική διάρκεια των διαδικασιών χορήγησης αδειών και εγκρίσεων για τις σχετικές δραστηριότητες, καθώς και η χορήγηση όρων σύνδεσης, από τους κατά περίπτωση αρμόδιους Διαχειριστές Συστήματος ή Δικτύου Φυσικού Αερίου και Ηλεκτρικής Ενέργειας. Ορίζεται η μνημονευόμενη υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως σημείο επαφής.

Απαιτείται Βεβαίωση Παραγωγού Υδρογόνου για την άσκηση της σχετικής δραστηριότητας, η οποία χορηγείται από τον Φορέα Αδειοδότησης [εν προκειμένω, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) μέχρι του καθορισμού του φορέα με υπουργική απόφαση] και εκδίδεται ηλεκτρονικά μέσω του Ηλεκτρονικού Μητρώου του Φορέα Αδειοδότησης. β.Προβλέπονται:

-η διαδικασία για την τροποποίηση της εν λόγω βεβαίωσης καθώς και για τη μεταβίβαση αυτής,

-η υποβολή εφάπαξ τέλους υπέρ του Φορέα Αδειοδότησης, για το παραδεκτό της υποβολής της αίτησης, την έκδοση βεβαίωσης και την τροποποίησή της, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των άρθρων 16 και 17 του ν.4685/2020,

-η διάρκεια ισχύος της χορηγούμενης Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου (25ετής με δυνατότητα ισόχρονης παράτασης),

-οι περιπτώσεις αυτοδίκαιης παύσης και ανάκλησης αυτής.

γ.Η υποβολή της αίτησης του ενδιαφερόμενου για τη χορήγηση Βεβαίωσης

Παραγωγού Υδρογόνου, η παύση ισχύος και η ανάκληση αυτής καταχωρίζονται στο προαναφερόμενο Ηλεκτρονικό Μητρώο του Φορέα Αδειοδότησης, στο οποίο αναρτάται η εν λόγω βεβαίωση και μέσω αυτού εκδίδεται ηλεκτρονικά η τροποποίησή της.

Το εν λόγω Μητρώο διαλειτουργεί με τα συστήματα των φορέων οι οποίοι εμπλέκονται στη διαδικασία αδειοδότησης Παραγωγών Υδρογόνου, καθώς και με τα συστήματα των αρμοδίων Διαχειριστών.(άρθρα 26 – 29 και 49 παρ.1)

3. α.Περιγράφονται τα επόμενα στάδια αδειοδότησης παραγωγών υδρογόνου, κατά τα οποία ο ενδιαφερόμενος προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για τη(ν):

-έκδοση της απόφασης περιβαλλοντικής αδειοδότησης,

-χορήγηση όρων σύνδεσης, από τον αρμόδιο Διαχειριστή Συστήματος ή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου ή Υδρογόνου, εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση,

-έκδοση των εγκρίσεων εγκατάστασης και λειτουργίας.

β.Καθορίζεται η διαδικασία σύνδεσης μονάδας υδρογόνου, στην περίπτωση

που επιθυμεί να πραγματοποιεί έγχυση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ. Α.), ή σε Δίκτυο διανομής, καθώς και η διαδικασία τροποποίησης αυτής.

γ.Ρυθμίζονται ειδικά θέματα σύνδεσης μονάδων υδρογόνου αναφορικά με την

υλοποίηση των σχετικών έργων και προβλέπεται ότι:

-Οι αρμόδιοι Διαχειριστές Δικτύων Διανομής αναλαμβάνουν δαπάνες, που αφορούν στην υλοποίηση των αναγκαίων σταθμών συμπίεσης και περιλαμβάνονται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση και στις ρυθμιζόμενες λειτουργικές δαπάνες αυτών.

δ.Καθορίζεται η διαδικασία εγκατάστασης και λειτουργίας των μονάδων

παραγωγής υδρογόνου σύμφωνα με τα άρθρα 17 – 40 του ν.3982/2011, όπου, μεταξύ άλλων, προβλέπονται η καταβολή παραβόλου από τους αρμόδιους φορείς των δραστηριοτήτων αυτών, η επιβολή κυρώσεων στους παραβάτες των εν λόγω ρυθμίσεων κ.λπ..

ε.Παρέχεται η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας, εντός των μονάδων παραγωγής υδρογόνου, αμιγών ή μικτών πρατηρίων ως προς τη διάθεση υδρογόνου για χρήση στις οδικές μεταφορές, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της μνημονευόμενης κ.υ.α., όπου μεταξύ άλλων, προβλέπεται η καταβολή παραβόλου και ανταποδοτικού τέλους, κατά περίπτωση.(άρθρα 30 – 34)

4. α.Καθορίζονται οι προϋποθέσεις για τη λειτουργία μονάδας παραγωγής υδρογόνου, που πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά στον ενδιαφερόμενο.

β.Ανατίθενται εποπτικές αρμοδιότητες στον Κλάδο Ενέργειας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ.,

ιδίως για τη διασφάλιση του δικαιώματος πρόσβασης στα δίκτυα φυσικού αερίου και υδρογόνου.(άρθρα 35, 36)

5. α.Καθορίζονται οι κανόνες καταλογισμού της ηλεκτρικής ενέργειας που παρέχεται από δίκτυο, ως πλήρως ανανεώσιμη, από τον Παραγωγό Υδρογόνου σε μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου που λαμβάνει ηλεκτρική ενέργεια από δίκτυο, προκειμένου το παραγόμενο στη μονάδα αέριο να θεωρείται ανανεώσιμο υδρογόνο, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

β.Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με την υποχρέωση των παραγωγών

ανανεώσιμου υδρογόνου να παρέχουν πληροφορίες στους αρμόδιους φορείς, σχετικά με τη συμμόρφωσή τους στις απαιτήσεις του μνημονευόμενου Κανονισμού.

γ.Παρέχεται η δυνατότητα σε μονάδες παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου που έχουν λάβει Βεβαίωση Παραγωγού, να εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή επενδυτικής ή/και λειτουργικής ενίσχυσης, για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου, εφόσον έχουν προηγουμένως εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με ειδικότερη πρόβλεψη στην περίπτωση που η πηγή χρηματοδότησης είναι το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Α.Π.Δ.Ε.).

Προβλέπεται επίσης, η χορήγηση μεμονωμένης ενίσχυσης σε μονάδες παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου που έχουν ήδη λάβει έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βάσει των όρων της εν λόγω εγκριτικής απόφασης.

Το ύψος, η πηγή χρηματοδότησης, η διαδικασία, οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης και καταβολής της επενδυτικής ή / και λειτουργικής ενίσχυσης στις προαναφερόμενες μονάδες καθορίζονται με την παρεχόμενη νομοθετική εξουσιοδότηση.(άρθρα 37 – 40 και 47 παρ.2)

6. α.Προβλέπεται ότι, για την κατασκευή και κυριότητα Γεωγραφικά Περιορισμένων Δικτύων Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ), απαιτείται η χορήγηση Άδειας ΓεΠεΔΥ, που εκδίδεται από τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. μόνο σε νομικά πρόσωπα.

Καθορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια χορήγησης και τροποποίησης της Άδειας, καθώς και το περιεχόμενό της.

β. Παρέχεται η δυνατότητα διενέργειας δημόσιου διαγωνισμού για τη χορήγηση Άδειας ΓεΠεΔΥ υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.

γ.Περιγράφεται η διαδικασία χορήγησης και ανάκλησης της Άδειας Διαχείρισης ΓεΠεΔΥ, με απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ..

δ. Καθορίζονται οι υποχρεώσεις των κατόχων Αδείας Διαχείρισης ΓεΠεΔΥ, καθώς και του Διαχειριστή ΓεΠεΔΥ.

ε.Προβλέπεται η θέσπιση, με την προβλεπόμενη κανονιστική πράξη, Κώδικα Διαχείρισης του ΓεΠεΔΥ, σύμφωνα με τον οποίο διενεργούνται η διαχείριση, η συντήρηση και η ανάπτυξη του ΓεΠεΔΥ και καθορίζεται ενδεικτικά το περιεχόμενό του.(άρθρα 41 – 46 και 47 παρ.6)

7. α.Παρέχονται οι απαιτούμενες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων.

β. Περιλαμβάνονται τελικές διατάξεις σχετικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό για το σύνολο των απαιτούμενων έργων για την ανάπτυξη μονάδων υδρογόνου και προβλέπεται η εφαρμογή αναλογικά και στις εν λόγω μονάδες, των διατάξεων των Κωδίκων Διαχείρισης του Ε.Σ.Φ.Α. και των δικτύων διανομής φυσικού αερίου, που αφορούν στη σύνδεση νέων σημείων με το Ε.Σ.Φ.Α.

γ.Παρατίθενται οι μεταβατικής ισχύος και οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.(άρθρα 47 – 50)

 

ΜΕΡΟΣ Γ’

Ρυθμίζονται λοιπά θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ειδικότερα:

1. α.Επανακαθορίζονται:

– η διαδικασία εκτέλεσης έργων και εργασιών υλοποίησης του έργου του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Δημιουργία εθνικού δικτύου μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας» και δεν απαιτείται εφεξής η γνώμη του Τεχνικού Συμβουλίου Δασών, στις περιπτώσεις των έργων ή των εργασιών σε δάση ή δασικές εκτάσεις,

β.η σύνθεση των μελών των τριμελών Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠ.Ε. Α.) κατά του περιεχομένου των δασικών χαρτών καθώς και των Συμβουλίων Ιδιοκτησίας Δασών, Δασικών, Χορτολιβαδικών και Βραχωδών Εκτάσεων (ΣΙΔΧΒΕ) που κείνται στις οριζόμενες περιοχές.(άρθρα 51 – 53)

2.Παρέχεται η δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων ι.δ.ο.χ. ή επαναπρόσληψης (εφόσον έχουν λήξει οι συμβάσεις), για το οριζόμενο χρονικό διάστημα κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, των μνημονευόμενων κατηγοριών υπαλλήλων σε φορείς του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για την εκτέλεση των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων και των έργων αποκατάστασης υποδομών, συνεπεία των πυρκαγιών του έτους 2023. (άρθρο 54)

3. α.Καθορίζεται η διαδικασία για την κήρυξη μιας περιοχής σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας.

β.Επιτρέπεται να ορίζονται η Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτευούσης (Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.) καθώς και η Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.), ως αναθέτοντες φορείς του ν.4412/2016, επί δημοσίων συμβάσεων έργων, μελετών, προμηθειών ή υπηρεσιών που δεν υπάγονται στις αρμοδιότητές τους, εφόσον το αντικείμενο αυτών συνδέεται άμεσα με την κατασκευή ή αποκατάσταση κρίσιμων υποδομών για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση των συνεπειών που απορρέουν από τη λειψυδρία.

γ.Παρέχονται οι απαιτούμενες εξουσιοδοτήσεις σχετικά με τη:

-διαδικασία διενέργειας των διαγωνιστικών διαδικασιών και την ανάθεση της παρακολούθησης της εκτέλεσης των ανωτέρω συμβάσεων στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.), διά της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας,

-σύσταση ομάδων εργασίας από υπαλλήλους των ανωτέρω εταιρειών, ειδικούς επιστήμονες ή εμπειρογνώμονες, για τη μελέτη και την παρακολούθηση ειδικών θεμάτων που αφορούν στο αντικείμενο των σχετικών συμβάσεων,

-σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου για προσλήψεις στις προαναφερόμενες εταιρείες επιστημονικού ή άλλου προσωπικού, που θα απασχολείται στην αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας.

δ.Επιτρέπεται η σύναψη σύμβασης μεταξύ της Ε. ΥΔ. ΑΠ. Α.Ε. ή της Ε.Υ.Α.Θ.Α.Ε. και της οικείας Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης ή του οικείου ο.τ.α. α’ βαθμού που παρέχει υπηρεσίες ύδρευσης, με την οποία ανατίθεται στις εν λόγω εταιρείες, η λήψη των αναγκαίων μέτρων για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας.

ε.Εντάσσονται στην κατηγορία των «Αυτοδίκαια Εντασσόμενων Στρατηγικών Επενδύσεων» οι επενδύσεις που συνδέονται άμεσα με την κατασκευή κρίσιμων υποδομών για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση των συνεπειών που απορρέουν από τη λειψυδρία, εφόσον αποτελούν αντικείμενο δημοσίων συμβάσεων του ν.4412/2016, με αναθέτοντα φορέα την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή την Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., εφαρμοζομένων των σχετικών διατάξεων του ν.4864/2021 σχετικά με τα κίνητρα χωροθέτησης, την ταχεία αδειοδότηση, τη δικαστική επίλυση των σχετικών διαφορών κ.λπ.(άρθρο 55)

4.Παρατείνονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, οι προθεσμίες που αναφέρονται στη(ν):

-θητεία των μελών Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής και Συμβουλίων Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων,

-συνέχιση υλοποίησης οικοδομικών αδειών, με την καταβολή περιβαλλοντικού τέλους, χωρίς να απαιτούνται, για τις περιπτώσεις που έχει ολοκληρωθεί ο φέρων οργανισμός, άλλες εγκρίσεις, γνώμες ή καταβολές προς το δημόσιο ή τους ο.τ.α. (αρ. 68, 69 του ν.5197/2025),

-διενέργεια ελέγχων οικοδομικών αδειών στις νήσους Θήρας και Θηρασιάς,

-αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών σε περιοχές της νήσου Μυκόνου καθώς και οικοδομικών εργασιών στον Υμηττό.(άρθρο 56)

5.Προβλέπεται ότι, για τα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το «REPowerEU, καθώς και για τις αιτήσεις χρηματοδότησης προτάσεων των ο.τ.α. α’ βαθμού, που έχουν ήδη υποβληθεί, δεν απαιτείται η εκπόνηση του Δημοτικού Σχεδίου Μείωσης Εκπομπών (ΔηΣΜΕ) και οι επικαιροποιήσεις του, για την αξιολόγηση προτάσεων των ο.τ.α. α’ βαθμού που αφορούν στην υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και της κλιματικής αλλαγής.(άρθρο 57)

6. α.Ρυθμίζονται διαδικαστικά ζητήματα αναφορικά με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας σε κοινόχρηστους χώρους κτιρίων.

β.Απαγορεύεται, σε συμμόρφωση προς τη μνημονευόμενη Οδηγία, αναδρομικά από την οριζόμενη ημερομηνία, η παροχή οικονομικών κινήτρων, για την εγκατάσταση σε κτίρια, λέβητα που τροφοδοτείται μερικώς ή εξ ολοκλήρου με ορυκτά καύσιμα, με εξαίρεση εκείνους που επιλέχθηκαν για επενδύσεις πριν από την εν λόγω ημερομηνία, στο πλαίσιο των αναφερόμενων ενωσιακών πόρων. (άρθρα 58, 59)

7.Επέρχονται τροποποιήσεις στον ν.3468/2006 αναφορικά με την υλοποίηση του προγράμματος «Απόλλων» που αποσκοπεί στη μείωση του ενεργειακού κόστους των ωφελούμενων του προγράμματος [δικαιούχοι Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (Κ.Ο.Τ.), ο.τ.α. και νομικά πρόσωπα αυτών, Τοπικοί και Γενικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων, ΔΕΥΑ], μέσω της εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε., κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Μεταξύ άλλων:

-Επανακαθορίζονται οι κατά περίπτωση προβλεπόμενες προϋποθέσεις για τους ωφελούμενους των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών.

-Μετατίθεται η καταληκτική προθεσμία για τη σύσταση Ενεργειακής Κοινότητας Πολιτών (Ε.Κ.Π.). από τις περιφέρειες, στο πλαίσιο συμμετοχής αυτών και των λοιπών ωφελούμενων φορέων στο πρόγραμμα.

-Καταργούνται ειδικοί όροι συμμετοχής των ωφελούμενων στο πρόγραμμα, αναφορικά με την κάλυψη των καταναλώσεών τους.

-Επιμερίζεται μεταξύ του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και του Ειδικού Λογαριασμού Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (Ε.Λ.Υ.Κ.Ω.), το κόστος της ενέργειας που καλύπτεται από το πρόγραμμα για τις ανάγκες των ωφελούμενων. (Κατά τα ισχύοντα, επιβαρύνεται μόνο ο Ε.Λ.Α.Π.Ε.).

-Προβλέπονται ρήτρες μη συμμόρφωσης στους επιλέξιμους σταθμούς, ως έσοδο των προαναφερόμενων ειδικών λογαριασμών.

-Εξειδικεύεται το περιεχόμενο της νομοθετικής εξουσιοδότησης για την έκδοση των εφαρμοστικών του προγράμματος κανονιστικών πράξεων. (άρθρα 60, 61)

8. α.Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση Οδικού Χάρτη για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτήρια, όπου καθορίζονται καινοτόμες παρεμβάσεις ενεργειακής απόδοσης, συμπεριλαμβανομένων χρηματοδοτικών μέσων που δεν βασίζονται σε επιχορηγήσεις.

β. Επέρχονται τροποποιήσεις στον Μηχανισμό Αναδιανομής των εσόδων σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. μεταξύ παραγωγών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., όπως μετονομάζεται ο υφιστάμενος Μηχανισμός, για την αντιστάθμιση της επίπτωσης που προκαλείται στα έσοδα που λαμβάνουν οι σταθμοί αυτοί από τη μη τήρηση των μνημονευόμενων όρων. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δυνατότητα θέσπισης εισροών από τον Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., τους Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (Φο.Σ.Ε.) των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και τους παραγωγούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., με σκοπό τον ισοσκελισμό του ειδικού λογαριασμού του Μηχανισμού.

γ.Συμπληρώνεται ο ν.4964/2022, αναφορικά με το πλαίσιο αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα από τους φορείς που κατέχουν δικαίωμα ή άδεια έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, και παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση του καθεστώτος επενδυτικής ενίσχυσης των εν λόγω φορέων από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους.(άρθρο 62)

 

Σχέδιο Νόμου

 

Leave a Comment

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Σαλακίδης Ιωάννης – Ατομική Επιχείρηση

ΑΦΜ: 046450157, ΔΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

Δ/νση Έδρας: Ζαφειράκη 3, ΤΚ 0100 Κοζάνη

Email: info@efkozani.gr

Τηλ. 24610-25112

Ιδιοκτήτης, νόμιμος εκπρόσωπος και διευθυντής: Σαλακίδης Ιωάννης

Διευθύντρια Σύνταξης: Μαρία Τσακνάκη

Διαχειριστής: Σαλακίδης: Ιωάννης

Δικαιούχος του ονόματος τομέα (domain name): Σαλακίδης Ιωάννης

Efkozani logo

@2024 – All Right Reserved. Hosted and Supported by Webtouch.gr

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε αν το επιθυμείτε. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00